Różne odmiany jakości - ebook
Różne odmiany jakości - ebook
Najbardziej ogólnie JAKOŚĆ – to stopień spełniania stawianych wymagań. Mamy z nią do czynienia wszędzie wokół. Jakość życia, produktu, usługi – musimy jakoś ją wyrazić, ocenić by móc dążyć do jej poprawy W tej monografii rozpatruje się szczegółowo pięć podstawowych kamieni milowych rozwoju wiedzy o jakości, którymi są:
1. KWALITOLOGIA – system porządkowania informacji o jakości
2. WARTOŚCIOWANIE – ilościowe wyrażanie poziomów jakości
3. INŻYNIERIA JAKOŚCI – metodologia obliczania jakości optymalnej
4. JAKOŚĆ ŻYCIA – jej odmiany i propozycje poprawy
5. PRZEMIANY JAKOŚCIOWE – w naszych organizmach i otaczającej przyrodzie
Razem poznanie tych 5. obszarów pozwala i stwarza możliwości dążenia do ciągłej poprawy jakości, a to powinni mieć na uwadze specjaliści wszelkich zawodów stykających się na co dzień z zagadnieniami jakości oraz działacze społeczni i polityczni zaangażowani we wzmocnienie gospodarki i poprawę bytu społeczeństwa.
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 2. Encyklopedia jakości
ROZDZIAŁ 3. Podstawy teoretyczne
3.1. Wiedza o jakości
3.2. Kwalitologia
ROZDZIAŁ 4. Wartościowanie jakości
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Ranga stanu względnego
4.3. Wzorzec interpretacji stanów
4.4. Zasada relatywności (Relatywizacja maksymentu, minimentu, optymentu)
4.5. Metody relatywizacji (Metryzacja, Segregacja szczegółowa i przybliżona, Porównanie stopniowane, Rozstrzyganie alternatywne, Ocena uwarunkowana, Taksacja)
ROZDZIAŁ 5. Przemiany jakościowe
5.1. Wprowadzenie
5.2. Przyroda ożywiona (Ludzie, Zwierzęta i rośliny)
5.3. Przyroda nieożywiona
5.4. Porządkowanie problematyki (Elementy porządkowe, Obserwowanie przemian, Analizy przemian jakościowych, Środowisko przemian, Struktura przemian, Uwarunkowania realizacji przemian)
5.5. Odmiany przemian jakościowych
5.6. Wartościowanie przemian jakościowych (Wyróżniki rozpoznawcze, Metodyka oceny przemian)
5.7. Wykorzystywanie przemian jakościowych
ROZDZIAŁ 6. Jakość życia
6.1. Wstęp (Przegląd dziejowy, Wybrane określenia, Elementy przemian życiowych
6.2. Sfery jakości życia (Życie rodzinne, Przeżycia psychiczne, Życie funkcjonalne, Stan zdrowia, Mieszkanie, Otoczenie)
6.3. Zalecenia doskonalące
6.4. Analizy jakości życia
ROZDZIAŁ 7. Problematyka gospodarcza
7.1. Wprowadzenie
7.2. Przedsiębiorstwo
7.3. Kadra
7.4. Poprawa efektów gospodarowania
ROZDZIAŁ 8. Zarządzanie projakościowe
8.1. Rozwój
8.2. Normy polskie
8.3. Odmiany systemów zarządzania
8.4. Problematyka wdrożeniowa
8.5. Jakość procesu zarządzania
ROZDZIAŁ 9. Podstawy inżynierii jakości
9.1. Wstęp (Uwagi ogólne, Struktura inżynierii jakości, Zadania inżynierii jakości, Obszary zastosowań, Znaczenie praktyczne)
9.2. Kryteria jakości (Odmiany, Dobór, Katalog , Wykorzystywanie, Ważność)
ROZDZIAŁ 10. Metody inżynierii jakości
10.1. Optymalizacja wielokryterialna (Optymalizacja relatywna zwykła, Optymalizacja relatywna różnicowana, Niektóre przykłady zastosowań)
10.2. Wzorce jakości (Uwagi ogólne, Projektowanie wzorca kryterialnego, Struktura kryterialnego wzorca jakości, Możliwości wykorzystania wzorców kryterialnych)
10.3. Analizy jakości (Metoda uśrednionych znamion jakości, Analiza kwalitonomiczna, Struktura jakości)
10.4. Odbiory jakościowe (Elementy kontroli jakości, Różnicowa modyfikacja średniej, Grupowa selekcja stanów, Punktacja sformalizowana, Przyspieszona ocena trzystopniowa)
10.5. Porównania jakości (metoda grupowej selekcji stanów, metoda uśrednionych znamion jakości)
ROZDZIAŁ 11. Inżynieria jakości w projektowaniu
11.1. Wprowadzenie
11.2. Informacja o jakości (Zbiornice informacji, Obiegi informacji)
11.3. Nowoczesność wyrobów (Obliczanie poziomu nowoczesności, Umowny wzorzec nowoczesności, Metoda okresowego przyrostu jakości, Porównania nowoczesności)
11.4. Standardy jakości
11.5. Jakość organizacji
11.6. Jakość w procesach konstruowania (Nowoczesność rozwiązań konstrukcyjnych, Racjonalny dobór materiałów, Doskonalenie rozwiązań, Jakość projektowa)
11.7. Zagadnienia technologiczne (Technologiczność konstrukcji, Obrabialność materiałów, Racjonalny proces technologiczny)
ROZDZIAŁ 12. Inżynieria jakości w wytwarzaniu
12.1. Wstęp
12.2. Przygotowanie projakościowe
12.3. Kształtowanie jakości
12.4. Jakość bazy wytwórczej i sprzętu
12.5. Jakość procesów (Modelowanie procesu, Wykorzystanie wzorców kryterialnych)
12.6. Jakość pracy (Zagadnienia podstawowe, Relacja między pracą a płacą, Przemysłowe badania jakości pracy)
12.7. Jakość wyrobów (Jakość obróbki, montażu, produktu finalnego)
12.8. Służby jakości
12.9. Informacja o jakości wytwarzania
ROZDZAŁ 13. Inżynieria jakości w usługach
13.1. Uwagi ogólne
13.2. System jakości usług (Elementy systemu jakości usług, Dokumentacja systemu, Kryteria jakości usług, Diagnozowanie systemu jakości usług)
13.3. Elementy świadczenia usług (Pętla jakości, Utrwalanie informacji, Aspekty ekologiczne, Procesy realizacji)
13.4. Nadzorowanie jakości usług
13.5. Usługi transportowe
13.6. Usługi lekarskie
ROZDZIAŁ 14. Inżynieria jakości w użytkowaniu
14.1. Jakość eksploatacyjna (Zagadnienia ogólne, Przykłady analiz)
14.4. Jakość obiektów i procesów nietechnicznych
14.3. Jakość użytkowania
14.4. Racjonalna gospodarka remontowa
14.5. Informacja o jakości ze sfery użytkowania (Potrzeby eksportu,Podsystem informacji w sferze poprodukcyjnej, Faza unicestwienia)
14.6. Wykorzystanie metod inżynierii jakości
ROZDZIAŁ 15. Ekonomia jakości
15.1. Wartość jakości
15.2. Koszty jakości
15.3. Metody analiz ekonomicznych (Analiza kosztowo-jakościowa, Analiza cenowo-jakościowa)
ROZDZIAŁ 16. Kwalitologia konsumencka
16.1. Wprowadzenie
16.2. Klient (Postępowanie z klientami, Satysfakcja klienta, Wartość konsumencka)
16.3. Obrót towarowy ( Wolny rynek, Charakterystyka wytworu, Możliwości analiz)
16.4. Kierunki doskonalenia wymiany towarowej (Rozwój kwalitologii konsumenckiej, Procesy projektowania i wytwarzania, handel, Propozycje unowocześnienia)
ROZDZIAŁ 17. Modelowanie jakości
17.1. Ujęcia graficzne
17.2. Histogramy jakości
17.3. Wykresy liniowe
17.4. Wykresy blokowe
17.5. Wykresy kołowe
17.6.Chronogramy jakości
ROZDZIAŁ 18. Doradztwo projakościowe
18.1. Ważne decyzje
18.2. Racjonalne rozstrzyganie
18.3. Wzorce postępowania
18.4. Wzorce przemian jakościowych
ROZDZIAŁ 19. Propozycje badań
19.1. Podstawy kwalitologii
19.2. Przemiany jakościowe (PJ)
19.3. Inżynieria jakości
19.4. Jakość życia
ROZDZIAŁ 20. Perspektywy rozwojowe
20.1. Kierunki działań
20.2. Przemiany jakościowe
20.3. Komputeryzacja
20.4. Doskonalenie systemów gospodarczych (Wykorzystanie metod inżynierii jakości, Poprawa efektów gospodarowania)
20.5. Zadania na przyszłość
Bibliografia
Indeks
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-050-3 |
Rozmiar pliku: | 9,9 MB |