- W empik go
Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży - ebook
Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży - ebook
Czytelnictwo książek w ostatniej dekadzie stanowi poważny problem. Rozwój internetu i telewizji sprawił, że młody uczeń i dorastający nastolatek niechętnie sięga po źródła pisane. Ten nawyk pozostanie do końca życia. Stąd postulat pedagogiczny podejmowania działań na rzecz upowszechnienia czytelnictwa wpisuje się w strategie organizacji rządowych, samorządowych oraz działania na wszystkich poziomach edukacji.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8221-358-4 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Działanie to ma na celu poprawę sytuacji czytelnictwa, które ulega sukcesywnej deprecjacji. Jest to wynikiem wielu zjawisk i trendów, silnie związanych z masowym rozwojem kultury obrazkowej oraz dominacji treści wizualnych w przekazach różnego rodzaju. W dobie, kiedy informacja jest dobrem podstawowym i staje się kluczem do własnego rozwoju i przyszłej kariery, nadal 14% ogółu uczniów, w tym 7% dziewcząt oraz 20% chłopców w wieku gimnazjalnym nie czyta książek szkolnych, a co piąty gimnazjalista nie posiada nawyku sięgania do książki poza szkołą. Jednocześnie istnieje silna korelacja między takimi czynnikami jak poziom wykształcenia rodziców. Przekłada się ten fakt na wielkość dostępnego w domu księgozbioru, jak również zaangażowanie samych rodziców w rozwój czytelnictwa ich potomków w okresie dzieciństwa i dojrzewania.
Tylko co piąty uczeń czyta codziennie, a 48% dwunastolatków czyta książki raz w tygodniu. Aż 23% uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej nie przeczytało w wolnym czasie nawet we fragmentach żadnej książki. Kształtowanie postaw czytelniczych oraz zainteresowanie tekstem pisanym jest wpisane w dydaktykę pedagogiczną na każdym poziomie kształcenia podstawowego i średniego. Jest to zadanie, które spoczywa na barkach pedagogów i nauczycieli, służąc nadrzędnemu celowi edukacji i rozwoju dzieci oraz młodzieży. W tym kontekście pojawia się potrzeba wypracowania nowego modelu wzmacniania czytelnictwa, opartego o coraz powszechniejsze zróżnicowane środki dydaktyczne.Art. 35 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 nr 95 poz. 425 ze zm.).
Za: http://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-na-rok-szkolny-20152016-rok-otwartej-szkoly.html, data dostępu: 06.11.2015r.
Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 r., s. 2—59.
Koryś I., Michalak M., Chymkowski R., Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2015 r., s. 54—57.Wójcik A., Co czyta młodzież?, Poradnik Bibliotekarza, Młodzież w Bibliotece, 2010, nr 7—8, dodatek, s. 14—16.
Za: http://www.kuratorium.waw.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciel/programy-rzadowe/8804,Rzadowy-program-quotKsiazki-naszych-marzenquot.print, data dostępu: 06.11.2015r.
Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa. Zarys ogólny, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1979 r., s. 74—75.
Wojciechowski J., Czytelnictwo, Wydawnictwo UJ, 1992 r., s. 37—41.
Za: http://www.ebib.pl/2006/75/gorczyca_schabowicz_sobieralski.php, data dostępu: 06.11.2015r.
Zob. programu rozwoju czytelnictwa na lata 2016—2020 za: http://www.mkidn.gov.pl/media/docs/2013/20131220__NPRCZ.pdf, data dostępu: 06.11.2015r.
Za: http://jaczytam.pl/O-kampanii, data dostępu: 06.11.2015r.