Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej - ebook
Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej - ebook
Kolejna publikacja w ramach serii „Edukacja dla Mądrości”, inspirowanej koncepcją i dokonaniami Roberta J. Sternberga (Teaching for Wisdom) - praktyczny poradnik metodyczny dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów, pracujących w różnych instytucjach oświatowych, dla konsultantów i doradców metodycznych, a także rodziców. Zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz przykłady sytuacji edukacyjnych, służących rozwijaniu inteligencji analitycznej, twórczej, praktycznej, refleksyjności, myślenia dialogicznego i dialektycznego oraz propozycje konkretnych ćwiczeń. Czytelnik znajdzie również zestaw scenariuszy zajęć do pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole podstawowej. Poradnik uzupełniają gotowe do powielenia karty pracy.
Spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Edukacja dla mądrości 15
Rozdział 2. Cele kształcenia a założenia edukacji dla mądrości 25
Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości 33
3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej 34
3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej 35
Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń” 37
Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze?” 38
Zadanie 3. „Jak można to wykorzystać inaczej?” 38
Zadanie 4. „Co by było, gdyby...” 39
Zadanie 5. ,,Przedmiot bez wad” 39
Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie” 39
Zadanie 7. „Co to jest, do czego służy?” 40
Zadanie 8. „Wynalazki w kuchni – dokończ rysunki” 40
Zadanie 9. „Drzewo – jak je poznać i wykorzystać?” 41
Zadanie 10. „Drzewo dobra” 42
Zadanie 11. „Hybryda” 43
Zadanie 12. „Projektowanie z rzeczowników” 43
Zadanie 13. „Dziwne zwierzę” 44
3.3. Rozwijanie inteligencji praktycznej 44
Zadanie 1. „Czy w sklepie można się zgubić?” 46
Zadanie 2. „Jak to wykorzystać inaczej?” 46
Zadanie 3. „Upominek dla…” 47
Zadanie 4. „Wady i zalety” 47
Zadanie 5. „Ulepszamy otoczenie” 48
Zadanie 6. Udział w programie „Adopcja sercem” 48
Zadanie 7. „Zrób to sam” 49
Zadanie 8. „W czym jestem mocny?” 49
Zadanie 9. „Przyjazna szkoła” 50
Zadanie 10. „Mądre – niemądre” 50
Zadanie 11. ,,Giełda pomysłów” 51
Zadanie 12. „Coś w zamian” 51
Zadanie 13. „Ubranie dostosowane do pogody” 51
Zadanie 14. „Instrukcje” 52
Zadanie 15. „Co zrobię w sytuacji, gdy...?” 52
Zadanie 16. „Wirujące plakaty” 52
3.4. Rozwijanie refleksyjności 53
3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego 54
Zadanie 1. „Inne zakończenie” 55
Zadanie 2. „Za i przeciw” 56
Zadanie 3. „Podobieństwa i różnice” 56
Zadanie 4. „Tradycje” 57
Zadanie 5. „Wyobrażenia” 57
Zadanie 6. „Bariery komunikacyjne” 57
Zadanie 7. „Właśnie wynaleziono…” 58
Zadanie 8. „Kim jestem i dlaczego?” 58
Zadanie 9. „Na ratunek” 59
Zadanie 10. „Co to może być? – definicje” 59
Zadanie 11. „Opowiadanie na jedną literę” 60
Zadanie 12. „Czy zaleta może być wadą?” 60
Zadanie 13. „Wywiad z...” 61
3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego 62
Zadanie 1. „Wspólne dzieło” 63
Zadanie 2. ,,Jak spędzić dzisiejszy dzień, żeby się nie nudzić?” 63
Zadanie 3. „Dobra złość?” 64
Zadanie 4. Mapa myśli na temat: „Jak dbać o swoje zdrowie i zdrowie innych?” 64
Zadanie 5. „Możliwe i potrzebne zmiany przebiegu lekcji” 65
Zadanie 6. „Przekaż – przejmij to coś” 66
Zadanie 7. „Stopklatka” 66
Zadanie 8. „Różne potrzeby – różne odczucia?” 67
Zadanie 9. „Graffiti” 67
Zadanie 10. „Dedykowane malowidło” 68
Zadanie 11. „Hasła-metafory” 68
Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości na początkowych etapach kształcenia 71
Temat: Dobry człowiek – co to znaczy? 73
Temat: Ciepło, zimno – eksperymenty z objętością powietrza 76
Temat: Bądź ostrożny! 79
Temat: Jak można chronić przyrodę na Ziemi? 83
Temat: O zjawisku następstwa dnia i nocy 87
Temat: Jak zachować się w sytuacji zagrożenia? 90
Temat: Zagrożenia – jak ich unikać i jak sobie pomóc? 93
Temat: Pierwsza pomoc 96
Temat: Magia wiatru 99
Temat: Spotkanie z nieznajomym psem – postawy obronne w sytuacji zagrożenia 101
Temat: „Krótka podróż na niby” – różnice w naszych wyobrażeniach 104
Temat: Na ratunek przyrodzie 107
Temat: Czas wolny – samodzielne organizowanie bezpiecznych zajęć 110
Temat: Nie widzę, nie słyszę 113
Temat: Wynalazki i wynalazca – formułowanie pytań i wypowiedzi 118
Temat: Jak zapobiegać wypadkom drogowym? 121
Temat: Akceptacja i tolerancja 125
Temat: Wartości w naszym życiu 128
Temat: Jak sobie radzić podczas powodzi? 131
Zakończenie 135
Bibliografia 137
Od Redakcji 143
Aneks. Karty pracy 145
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8088-143-3 |
Rozmiar pliku: | 4,3 MB |