Rygory prawne podejmowania i prowadzenia działalności turystycznej w Polsce - ebook
Rygory prawne podejmowania i prowadzenia działalności turystycznej w Polsce - ebook
Usługi turystyczne to dynamicznie rozwijający się obszar polskiej gospodarki, który w ostatnich latach stawia wiele wyzwań przed polskim ustawodawcą oraz przed organami administracji publicznej w zakresie zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego procesu świadczenia tych usług. Autorka porusza problem prawnych uwarunkowań kontroli i nadzoru nad działalnością przedsiębiorców turystycznych i legalności usług turystycznych. W publikacji wielowymiarowo przybliżone zostały kompetencje organów administracji publicznej w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną ze szczególnym akcentem na ochronę finansowych interesów konsumentów usług turystycznych. Zaprezentowane zostały ponadto wymogi prawne konieczne do podjęcia i prowadzenia działalności w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów usług turystycznych. Publikacja jest adresowana do przedsiębiorców prowadzących działalność w sferze turystyki, studentów kierunków: turystyka, prawo, administracja oraz do innych osób zainteresowanych problematyką prawnych rygorów prowadzenia usług turystycznych.
Spis treści
Kategoria: | Prawo |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-174-4 |
Rozmiar pliku: | 833 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1. Źródła prawa
k.c. - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.
k.p.a. - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 107 ze zm.
k.p.c. - Ustawa z dnia 17 czerwca 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 ze zm.
k.s.h. - Ustawa z dnia 15 września 2000 r.– Kodeks spółek handlowych, Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.
k.w. - Ustawa z dnia 20 maja 1970 r. – Kodeks wykroczeń, Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275.
s.d.g. - Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447
ustawa o usługach turystycznych - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dz.U. z 2010 r. Nr 106, poz. 672
2. Czasopisma
Dz.U. - Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
Dz.Urz. UE - Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
Dz.Urz. MZ - Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia
Dz.Urz. UOKiK - Dziennik Urzędowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
M.P. - Monitor Polski
ONSA - Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego
ONSCP - Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Cywilna/Pracy
OSN - Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OTK - Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
3. Inne skróty
ANEC - the European Consumer Voice in Standardisation
art. - artykuł
BEUC - the European Consumers´ Organisation
CBOS - Centrum Badania Opinii Społecznej
CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
CEOTPT - Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych
CERT - Computer Emergency Response Team
dz. cyt. - dzieło cytowane
EDG - Ewidencja Działalności Gospodarczej
EFTA - Porozumienie o Wolnym Handlu
ePUAP - elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
IGHP - Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
KRS - Krajowy Rejestr Sądowy
LOT - Lokalna Organizacja Turystyczna
lit. - litera
NSA - Naczelny Sąd Administracyjny
NIP - Numer Identyfikacji Podatkowej
PART - Polska Agencja Rozwoju Turystyki
PFTW GG - Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”
PIH - Polska Izba Hotelarstwa
PIT - Polska Izba Turystyki
PKD - Polska Klasyfikacja Działalności
PKOB - Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych
PKWiU - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
POT - Polska Organizacja Turystyczna
por. - porównaj
poz. - pozycja
PTSM - Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych
REGON - Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej
ROT - Regionalna Organizacja Turystyczna
S.A. - spółka akcyjna
SKP - Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
SN - Sąd Najwyższy
Sp. z o.o. - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
TK - Trybunał Konstytucyjny
UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
ust. - ustęp
WSA - Wojewódzki Sąd Administracyjny
WTO - Światowa Organizacja Turystyki
ze zm. - ze zmianami
zob. - zobaczWSTĘP
Turystyka jest ważną i nowoczesną gałęzią gospodarki oraz jednym z czynników stymulujących rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Jej znaczenie przejawia się w wysokiej zdolności generowania nowych miejsc pracy, podnoszenia jakości życia lokalnych społeczności oraz zwiększania konkurencyjności regionów. Jednocześnie turystyka przyczynia się do odkrywania i promowania cennych zasobów kulturowych i środowiskowych oraz kreowania wizerunków miejscowości i regionów w kraju i na świecie.
Segment turystyczny jest obecnie najszybciej rozwijającą się dziedziną gospodarki, co wynika z danych Światowej Organizacji Turystyki i Światowej Rady Podróży i Turystyki¹. Należy zauważyć, że mimo trwającego kryzysu gospodarczego, branża turystyczna nadal ma szanse na trwały rozwój. Potwierdzają to optymistyczne prognozy specjalistów opracowane do 2020 roku². Z tego powodu coraz więcej państw zwiększa zaangażowanie w proces wspierania i rozwijania tego sektora usług. Dotyczy to również polskich organów administracji publicznej.
Sektor turystyczny w Polsce tworzą trzy grupy podmiotów pozostających ze sobą w ścisłej korelacji:
– organy administracji publicznej, posiadające kompetencje w dziedzinie turystyki;
– organizacje turystyczne, zajmujące się promocją turystyki;
– podmioty świadczące różnorodne usługi turystyczne.
Rolą organów administracji publicznej jest kształtowanie, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, prawidłowych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w dziedzinie turystyki, przez stosowanie kontroli i nadzoru w toku prowadzonej działalności przedsiębiorców, celem weryfikowania legalności działalności gospodarczej. Do zadań organizacji turystycznych należy promocja turystyki na szczeblach ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym, w tym tworzenie i rozwijanie ofert turystycznych oraz integrowanie społeczności lokalnych. Podmioty świadczące usługi turystyczne obowiązane są natomiast do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podstawę prawidłowego funkcjonowania branży turystycznej oraz wysokiej skuteczności organów administracji publicznej w sferze kontroli i nadzoru nad tą działalnością, stanowi przejrzysty i jednolity system aktów prawnych, regulujących ten obszar gospodarki. Precyzyjność przepisów prawa powinna przejawiać się w wyraźnym precyzowaniu nakładanych obowiązków i przyznawanych praw, tak by ich treść pozwalała na ich skuteczne egzekwowanie.
Z uwagi na specyfikę usług turystycznych ustawodawca zdecydował się na objęcie tych usług reglamentacją na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej³. Przy czym poddanie reżimowi reglamentacji działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych ma charakter niejednorodny, dotyczy tylko niektórych rodzajów świadczeń działalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Pozostałe rodzaje usług poddane zostały tylko procedurom kontroli i nadzoru ze strony kompetentnych organów administracji, typowym dla rodzajów działalności gospodarczych, których nie dotyczy reglamentacja.
Trzon przepisów prawnych normujących procedury świadczenia usług turystycznych został zawarty w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych⁴. Wskazana ustawa, po wielokrotnych nowelizacjach, zawiera już rozwiązania, które częściowo zwiększyły skuteczność działania organów administracji publicznej w sferze reglamentacji oraz kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną. Z uwagi jednak na wielowymiarowy charakter usług turystycznych nadal wiele sytuacji wymaga wprowadzenia innych rozwiązań prawnych – wskazuje na to chociażby sporna kwestia zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biur podróży. Część z regulacji ustawowych nie funkcjonuje jeszcze w praktyce, mimo stosunkowo długiego okresu obowiązywania. Niektóre z przyjętych rozwiązań prawnych wręcz działają na niekorzyść przedsiębiorców, jak i konsumentów usług turystycznych, nie gwarantując w sposób dostateczny sprawnego i przejrzystego funkcjonowania mechanizmów aparatu administracji publicznej w przedmiotowym zakresie. Mając na względzie powyższe, można stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym nastąpiło usprawnienie funkcjonowania mechanizmów reglamentacji, kontroli i nadzoru usług turystycznych, nadal jednak występują obszary wymagające wprowadzenia lepszych rozwiązań prawnych, zaś uprawnienia władcze organów administracji wobec przedsiębiorców turystycznych nie zawsze zapewniają egzekucję obowiązków przedsiębiorców na dostatecznym poziomie skuteczności.
Głównym celem niniejszego opracowania jest analiza kompetencji organów administracji państwowej i samorządowej wszystkich szczebli w sferze turystyki i działalności przedsiębiorców turystycznych, w kontekście przewidzianych prawem form reglamentacji, w zależności od rodzaju usług turystycznych. Celem szczegółowym jest ocena, czy administracyjnoprawne formy ingerencji organów administracji publicznej w działalność przedsiębiorców turystycznych, zapewniają prawidłowy przebieg stosunków gospodarczych w dziedzinie turystyki.
Na strukturę niniejszej monografii składa się sześć rozdziałów.
Rozdział I jest poświęcony podstawowym pojęciom związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych: działalności gospodarczej, przedsiębiorcy, przedsiębiorcy turystycznego, usług turystycznych. Zaprezentowano w nim naczelne zasady prowadzenia działalności gospodarczej ze szczególnym naciskiem na zasadę wolności gospodarczej i jej ograniczenia.
Rozdział II przedstawia polski model reglamentowania działalności turystycznej. Rozdział ten zawiera analizę procedur rejestracji działalności turystycznej, wymogów formalnych i materialnych koniecznych do spełnienia przez przedsiębiorców ubiegających się o dokonanie wpisu w poszczególnych rejestrach. W tym miejscu zostały określone wzajemne uwarunkowania:
a) w jaki sposób stawiane wymogi prawne wpływają na rozwój działalności gospodarczej w branży turystycznej;
b) w jaki sposób wymogi prawne wpływają na jakość świadczonych przez przedsiębiorców usług turystycznych.
Rozdział III stanowi prezentację przesłanek koniecznych do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa turystycznego, w aspekcie ograniczeń swobody działalności gospodarczej w tym obszarze. W tej części rozprawy przedstawiłam obowiązki przedsiębiorców turystycznych względem klientów, które nakłada na nich ustawa o usługach turystycznych i inne akty prawne w zależności od rodzaju świadczonych usług. Zaprezentowałam również zasady odpowiedzialności przedsiębiorców turystycznych.
Treścią rozdziału IV jest analiza kompetencji organów administracji rządowej szczebla centralnego i terenowego, w zakresie inicjowania rozwoju turystyki oraz w procesie reglamentowania, kontroli i nadzoru nad działalnością gospodarczą przedsiębiorców turystycznych. Analiza dotyczy kompetencji kontrolnych i nadzorczych poszczególnych organów administracji rządowej w obszarze działalności turystycznej w zależności od rodzaju, rozmiarów i zakresu świadczonych usług. W rozdziale podjęta została próba oceny skuteczności środków prawnych stosowanych przez poszczególne organy wobec przedsiębiorców turystycznych oraz ustalenie, w jaki sposób kontrola i nadzór na szczeblu administracji rządowej wpływa na jakość świadczonych usług.
Wnikliwa ocena roli organów samorządu terytorialnego wszystkich szczebli: województwa, powiatu, gminy wraz ze szczegółowym przedstawieniem ich kompetencji w zakresie reglamentacji, kontroli i nadzoru nad przedsiębiorcami turystycznymi została podjęta w rozdziale V. Badaniem objęte zostały instrumenty kontroli i nadzoru poszczególnych organów w zakresie działalności turystycznej, oraz weryfikacja stopnia ich skuteczności, pod kątem prawidłowości świadczonych usług. W rozdziale została podjęta próba odpowiedzi na pytanie: czy organy administracji samorządu terytorialnego, dzięki posiadanym kompetencjom, przyczyniają się do podnoszenia jakości usług turystycznych oraz zwiększają bezpieczeństwo konsumentów?
Rozdział VI to zwięzły przegląd zadań organizacji turystycznych, konsumenc-kich oraz samorządu turystycznego w zakresie kształtowania wysokiej jakości usług turystycznych, w oparciu o cele statutowe poszczególnych podmiotów. Zostały w nim zaprezentowane przede wszystkim te organizacje, których wkład w rozwój polskiej branży turystycznej jest, w mojej ocenie, najbardziej istotny. W rozdziale podjęta została próba rozstrzygnięcia problemu wpływu – przełożenia członkostwa przedsiębiorcy w organizacji samorządu turystycznego na rzeczywistą jakość świadczonych przez niego usług.
Obszar badawczy objęty monografią dotyczy przede wszystkim przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz aktów wykonawczych, normujących sprawy szczegółowe związane z działalnością przedsiębiorców turystycznych.
Monografia uwzględnia stan prawny na dzień 30 kwietnia 2013 r.1. Uwagi wstępne
Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej może podlegać ograniczeniom ze względu na kolizję z innymi wartościami chronionymi prawem. Ograniczenia te przyjmują postać szczegółowych warunków podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Proces ograniczania wolności gospodarczej określany jest najczęściej jako reglamentacja działalności gospodarczej. W doktrynie reglamentacja ujmowana jest jako działalność państwa w obszarze gospodarki, której istotą jest ograniczenie swobody zachowań przedsiębiorców. Reglamentacja polega na ustanawianiu przez państwo warunków, w formie zakazów i nakazów, od których spełnienia uzależniona jest możliwość realizacji publicznych praw podmiotowych przedsiębiorców. Reglamentacja stanowi specyficzny rodzaj działalności państwa, który polega na stosowaniu zespołu środków prawnych o charakterze imperatywnym, mających na celu stworzenie konkretnych warunków niezbędnych do organizowania prawidłowego przebiegu stosunków gospodarczych. Wyrazem tej działalności jest możliwość podejmowania w konkretnych, prawem określonych, przypadkach doraźnych ingerencji w sferę prawnie zastrzeżonej samodzielności podmiotów gospodarczych. W znaczeniu jurydycznym reglamentacja polega na możliwości wkraczania w sferę uprawnień podmiotów gospodarczych w zakresie właściwych przedmiotowo praw tych podmiotów⁵.
Przyczyny reglamentacji nie są jednorodne. Można je podzielić na dwie grupy: obiektywne i subiektywne. Do powodów o charakterze obiektywnym należy ograniczanie zagrożeń, które mogą wywoływać niektóre rodzaje działalności gospodarczej, np.: zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego, zagrożenie moralności publicznej, zagrożenia dla obronności i bezpieczeństwa państwa lub obywateli czy też środowiska naturalnego. Tak różny przedmiot zagrożeń utrudnia stosowanie jednolitej ochrony prawnej. Przyczyny o charakterze subiektywnym wynikają z założeń polityki gospodarczej państwa lub jego zobowiązań międzynarodowych lub też są uwarunkowane względami polityki społecznej. Przyczyny subiektywne charakteryzują się zmiennością i czasowością⁶.
Celem reglamentacji jest zarówno ochrona interesów obywateli, jak i interes gospodarczy państwa. W wyniku ograniczeń reglamentacyjnych ochronie podlegają takie dobra, jak: interesy polityczne i gospodarcze państwa, prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, wyczerpywalne zasoby naturalne kraju, interesy konsumentów, wolna konkurencja⁷.