Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Rygory prawne podejmowania i prowadzenia działalności turystycznej w Polsce - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Grudzień 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
43,53

Rygory prawne podejmowania i prowadzenia działalności turystycznej w Polsce - ebook

Usługi turystyczne to dynamicznie rozwijający się obszar polskiej gospodarki, który w ostatnich latach stawia wiele wyzwań przed polskim ustawodawcą oraz przed organami administracji publicznej w zakresie zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego procesu świadczenia tych usług. Autorka porusza problem prawnych uwarunkowań kontroli i nadzoru nad działalnością przedsiębiorców turystycznych i legalności usług turystycznych. W publikacji wielowymiarowo przybliżone zostały kompetencje organów administracji publicznej w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną ze szczególnym akcentem na ochronę finansowych interesów konsumentów usług turystycznych. Zaprezentowane zostały ponadto wymogi prawne konieczne do podjęcia i prowadzenia działalności w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów usług turystycznych. Publikacja jest adresowana do przedsiębiorców prowadzących działalność w sferze turystyki, studentów kierunków: turystyka, prawo, administracja oraz do innych osób zainteresowanych problematyką prawnych rygorów prowadzenia usług turystycznych.

Spis treści

WYKAZ SKRÓTÓW
1. Źródła prawa
2. Czasopisma
3. Inne skróty
WSTĘP
Rozdział I
PRAWNE UWARUNKOWANIA REGLAMENTOWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
1. Uwagi wstępne
2. Podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce
2.1. Pojęcie działalności gospodarczej
2.2. Zasada wolności gospodarczej jako podstawowa zasada podejmowania działalności gospodarczej
2.3. Zasada legalności działalności gospodarczej jako podstawowa zasada prowadzenia działalności gospodarczej
3. Status prawny przedsiębiorcy turystycznego .
3.1. Legalne określenie przedsiębiorcy
3.2. Pojęcie przedsiębiorcy turystycznego .
3.3. Formy prawne przedsiębiorców turystycznych
3.4. Pojęcie usług turystycznych
4. Wnioski
Rozdział II
PROCEDURY REGLAMENTOWANIA DZIAŁALNOŚCI TURYSTYCZNEJ
1. Uwagi wstępne
2. Ewidencjonowanie działalności turystycznej
2.1. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
2.2. Krajowy Rejestr Sądowy
3. Rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych jako forma reglamentowania działalności turystycznej
3.1. Charakter prawny wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
3.2. Warunki wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
3.3. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych
4. Ewidencje działalności hotelarskiej i agroturystycznej
4.1. Ewidencja obiektów hotelarskich i Centralny Wykaz Obiektów Hotelarskich
4.2. Ewidencja obiektów innych niż hotelarskie
5. Wnioski
Rozdział III
ADMINISTRACYJNOPRAWNE UWARUNKOWANIA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORCÓW TURYSTYCZNYCH
1. Uwagi wstępne
2. Podstawy prawne działalności organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych
2.1. Obowiązki organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych związane z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych
2.2. Zabezpieczenia finansowe stosowane przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych
2.3. Obowiązki administracyjnoprawne organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych związane ze świadczeniem szczególnych rodzajów usług turystycznych
3. Podstawy prawne wykonywania usług hotelarskich
3.1. Obowiązki administracyjnoprawne w działalności hotelarskiej
3.2. Obowiązki administracyjnoprawne podmiotów świadczących usługi hotelarskie w obiektach innych niż hotelarskie
4. Podstawy prawne działalności pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
4.1. Kwalifi kacje przewodników turystycznych
4.2. Kwalifi kacje pilotów wycieczek .
4.3. Warunki świadczenia usług pilotażu i przewodnictwa w Polsce przez obcokrajowców
5. Obowiązki administracyjnoprawne przedsiębiorców w zakresie przewozu osób
5.1. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie drogowym
5.2. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie kolejowym
5.3. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie lotniczym
5.4. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie wodnym
6. Wnioski
Rozdział IV
KONTROLA I NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ TURYSTYCZNĄ SPRAWOWANE PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ SZCZEBLA CENTRALNEGO I TERENOWEGO
1. Uwagi wstępne
2. Rada Ministrów i jej organy w procesie kontroli i nadzoru nad działalnością przedsiębiorców turystycznych
2.1. Minister właściwy do spraw turystyki
2.2. Kompetencje innych ministrów w sprawach związanych z turystyką
3. Kompetencje centralnych organów administracji rządowe w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną
3.1. Kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów związane z turystyką
3.2. Kompetencje innych centralnych organów administracji rządowej w zakresie działalności turystycznej
4. Kompetencje terenowych organów administracji rządowej w sprawach związanych z działalnością turystyczną
4.1. Kompetencje rządowej administracji zespolonej w dziedzinie turystyki
4.2. Kompetencje rządowej administracji niezespolonej w dziedzinie turystyki
5. Wnioski
Rozdział V
KONTROLA I NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ TURYSTYCZNĄ SPRAWOWANE PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
1. Uwagi wstępne
2. Kompetencje organów samorządu województwa w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną
2.1. Kompetencje sejmiku województwa i zarządu województwa w sferze działalności turystycznej
2.2. Zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez marszałka województwa w dziedzinie turystyki
3. Kompetencje organów samorządu powiatowego w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną
3.1. Kompetencje rady powiatu i zarządu w zakresie działalności turystycznej
3.2. Zadania powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów w sferze usług turystycznych
4. Kompetencje organów samorządu gminy (miasta) w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną
5. Wnioski
Rozdział VI
ROLA ORGANIZACJI TURYSTYCZNYCH, KONSUMENCKICH ORAZ SAMORZĄDU GOSPODARCZEGO W SFERZE KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW TURYSTYCZNYCH
1. Uwagi wstępne
2. Organizacje turystyczne i inne podmioty wspierające rozwój turystyki w Polsce
2.1. Polska Organizacja Turystyczna
2.2. Regionalne Organizacje Turystyczne i Lokalne Organizacje Turystyczne
2.3. Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A.
3. Organizacje konsumenckie
3.1. Prawne uwarunkowania oddziaływania organizacji konsumenckich na działalność przedsiębiorców turystycznych w Polsce
3.2. Zadania Stowarzyszenia Konsumentów Polskich w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorców turystycznych praw konsumentów usług turystycznych
3.3. Zadania Federacji Konsumentów w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorców turystycznych praw konsumentów usług turystycznych
4. Samorząd gospodarczy jako podstawa wewnętrznej kontroli przedsiębiorców turystycznych
4.1. Podstawy prawne funkcjonowania samorządu gospodarczego przedsiębiorców turystycznych
4.2. Polska Izba Turystyki i regionalne izby turystyczne
4.3. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego .
4.4. Polska Izba Hotelarstwa
4.5. Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”
5. Wnioski
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ ŹRÓDEŁ PRAWA I CYTOWANEJ LITERATURY
1. Akty normatywne
1.1. Ustawy
1.2. Rozporządzenia
1.3. Zarządzenia
1.4. Obwieszczenia i decyzje
2. Prawo wspólnotowe
3. Dokumenty, sprawozdania, raporty
3.1. Dokumenty rządowe
3.2. Raporty
4. Orzecznictwo
4.1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego .
4.2. Orzeczenia Sądu Najwyższego
4.3. Uchwały Sądu Najwyższego
4.4. Orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego
4.5. Orzeczenia Sądów Apelacyjnych
4.6. Orzeczenia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
5. Literatura
Kategoria: Prawo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7930-174-4
Rozmiar pliku: 833 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WYKAZ SKRÓTÓW

1. Źró­dła pra­wa

k.c. - Usta­wa z dnia 23 kwiet­nia 1964 r. – Ko­deks cy­wil­ny, Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.

k.p.a. - Usta­wa z dnia 14 czerw­ca 1960 r. – Ko­deks po­stę­po­wa­nia ad­mi­ni­stra­cyj­ne­go, Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 107 ze zm.

k.p.c. - Usta­wa z dnia 17 czerw­ca 1964 r. – Ko­deks po­stę­po­wa­nia cy­wil­ne­go, Dz.U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 ze zm.

k.s.h. - Usta­wa z dnia 15 wrze­śnia 2000 r.– Ko­deks spół­ek han­dlo­wych, Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.

k.w. - Usta­wa z dnia 20 maja 1970 r. – Ko­deks wy­kro­czeń, Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275.

s.d.g. - Usta­wa z dnia 2 lip­ca 2004 r. o swo­bo­dzie dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej, Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447

usta­wa o usłu­gach tu­ry­stycz­nych - Usta­wa z dnia 29 sierp­nia 1997 r. o usłu­gach tu­ry­stycz­nych, Dz.U. z 2010 r. Nr 106, poz. 672

2. Cza­so­pi­sma

Dz.U. - Dzien­nik Ustaw Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej

Dz.Urz. UE - Dzien­nik Urzę­do­wy Unii Eu­ro­pej­skiej

Dz.Urz. MZ - Dzien­nik Urzę­do­wy Mi­ni­stra Zdro­wia

Dz.Urz. UOKiK - Dzien­nik Urzę­do­wy Urzę­du Ochro­ny Kon­ku­ren­cji i Kon­su­men­tów

M.P. - Mo­ni­tor Pol­ski

ONSA - Orzecz­nic­two Na­czel­ne­go Sądu Ad­mi­ni­stra­cyj­ne­go

ON­SCP - Orzecz­nic­two Sądu Naj­wyż­sze­go – Izba Cy­wil­na/Pra­cy

OSN - Orzecz­nic­two Sądu Naj­wyż­sze­go

OTK - Orzecz­nic­two Try­bu­na­łu Kon­sty­tu­cyj­ne­go

3. Inne skró­ty

ANEC - the Eu­ro­pe­an Con­su­mer Vo­ice in Stan­dar­di­sa­tion

art. - ar­ty­kuł

BEUC - the Eu­ro­pe­an Con­su­mers´ Or­ga­ni­sa­tion

CBOS - Cen­trum Ba­da­nia Opi­nii Spo­łecz­nej

CE­IDG - Cen­tral­na Ewi­den­cja i In­for­ma­cja o Dzia­łal­no­ści Go­spo­dar­czej

CE­OTPT - Cen­tral­na Ewi­den­cja Or­ga­ni­za­to­rów Tu­ry­sty­ki i Po­śred­ni­ków Tu­ry­stycz­nych

CERT - Com­pu­ter Emer­gen­cy Re­spon­se Team

dz. cyt. - dzie­ło cy­to­wa­ne

EDG - Ewi­den­cja Dzia­łal­no­ści Go­spo­dar­czej

EFTA - Po­ro­zu­mie­nie o Wol­nym Han­dlu

ePU­AP - elek­tro­nicz­na Plat­for­ma Usług Ad­mi­ni­stra­cji Pu­blicz­nej

IGHP - Izba Go­spo­dar­cza Ho­te­lar­stwa Pol­skie­go

KRS - Kra­jo­wy Re­jestr Są­do­wy

LOT - Lo­kal­na Or­ga­ni­za­cja Tu­ry­stycz­na

lit. - li­te­ra

NSA - Na­czel­ny Sąd Ad­mi­ni­stra­cyj­ny

NIP - Nu­mer Iden­ty­fi­ka­cji Po­dat­ko­wej

PART - Pol­ska Agen­cja Roz­wo­ju Tu­ry­sty­ki

PFTW GG - Pol­ska Fe­de­ra­cja Tu­ry­sty­ki Wiej­skiej „Go­spo­dar­stwa Go­ścin­ne”

PIH - Pol­ska Izba Ho­te­lar­stwa

PIT - Pol­ska Izba Tu­ry­sty­ki

PKD - Pol­ska Kla­sy­fi­ka­cja Dzia­łal­no­ści

PKOB - Pol­ska Kla­sy­fi­ka­cja Obiek­tów Bu­dow­la­nych

PKWiU - Pol­ska Kla­sy­fi­ka­cja Wy­ro­bów i Usług

POT - Pol­ska Or­ga­ni­za­cja Tu­ry­stycz­na

por. - po­rów­naj

poz. - po­zy­cja

PTSM - Pol­skie To­wa­rzy­stwo Schro­nisk Mło­dzie­żo­wych

RE­GON - Kra­jo­wy Re­jestr Urzę­do­wy Pod­mio­tów Go­spo­dar­ki Na­ro­do­wej

ROT - Re­gio­nal­na Or­ga­ni­za­cja Tu­ry­stycz­na

S.A. - spół­ka ak­cyj­na

SKP - Sto­wa­rzy­sze­nie Kon­su­men­tów Pol­skich

SN - Sąd Naj­wyż­szy

Sp. z o.o. - Spół­ka z ogra­ni­czo­ną od­po­wie­dzial­no­ścią

TK - Try­bu­nał Kon­sty­tu­cyj­ny

UOKiK - Urząd Ochro­ny Kon­ku­ren­cji i Kon­su­men­tów

ust. - ustęp

WSA - Wo­je­wódz­ki Sąd Ad­mi­ni­stra­cyj­ny

WTO - Świa­to­wa Or­ga­ni­za­cja Tu­ry­sty­ki

ze zm. - ze zmia­na­mi

zob. - zo­baczWSTĘP

Tu­ry­sty­ka jest waż­ną i no­wo­cze­sną ga­łę­zią go­spo­dar­ki oraz jed­nym z czyn­ni­ków sty­mu­lu­ją­cych roz­wój spo­łecz­no-go­spo­dar­czy kra­ju. Jej zna­cze­nie prze­ja­wia się w wy­so­kiej zdol­no­ści ge­ne­ro­wa­nia no­wych miejsc pra­cy, pod­no­sze­nia ja­ko­ści ży­cia lo­kal­nych spo­łecz­no­ści oraz zwięk­sza­nia kon­ku­ren­cyj­no­ści re­gio­nów. Jed­no­cze­śnie tu­ry­sty­ka przy­czy­nia się do od­kry­wa­nia i pro­mo­wa­nia cen­nych za­so­bów kul­tu­ro­wych i śro­do­wi­sko­wych oraz kre­owa­nia wi­ze­run­ków miej­sco­wo­ści i re­gio­nów w kra­ju i na świe­cie.

Seg­ment tu­ry­stycz­ny jest obec­nie naj­szyb­ciej roz­wi­ja­ją­cą się dzie­dzi­ną go­spo­dar­ki, co wy­ni­ka z da­nych Świa­to­wej Or­ga­ni­za­cji Tu­ry­sty­ki i Świa­to­wej Rady Po­dró­ży i Tu­ry­sty­ki¹. Na­le­ży za­uwa­żyć, że mimo trwa­ją­ce­go kry­zy­su go­spo­dar­cze­go, bran­ża tu­ry­stycz­na nadal ma szan­se na trwa­ły roz­wój. Po­twier­dza­ją to opty­mi­stycz­ne pro­gno­zy spe­cja­li­stów opra­co­wa­ne do 2020 roku². Z tego po­wo­du co­raz wię­cej państw zwięk­sza za­an­ga­żo­wa­nie w pro­ces wspie­ra­nia i roz­wi­ja­nia tego sek­to­ra usług. Do­ty­czy to rów­nież pol­skich or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej.

Sek­tor tu­ry­stycz­ny w Pol­sce two­rzą trzy gru­py pod­mio­tów po­zo­sta­ją­cych ze sobą w ści­słej ko­re­la­cji:

– or­ga­ny ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej, po­sia­da­ją­ce kom­pe­ten­cje w dzie­dzi­nie tu­ry­sty­ki;

– or­ga­ni­za­cje tu­ry­stycz­ne, zaj­mu­ją­ce się pro­mo­cją tu­ry­sty­ki;

– pod­mio­ty świad­czą­ce róż­no­rod­ne usłu­gi tu­ry­stycz­ne.

Rolą or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej jest kształ­to­wa­nie, w opar­ciu o obo­wią­zu­ją­ce prze­pi­sy pra­wa, pra­wi­dło­wych wa­run­ków pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej w dzie­dzi­nie tu­ry­sty­ki, przez sto­so­wa­nie kon­tro­li i nad­zo­ru w toku pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści przed­się­bior­ców, ce­lem we­ry­fi­ko­wa­nia le­gal­no­ści dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Do za­dań or­ga­ni­za­cji tu­ry­stycz­nych na­le­ży pro­mo­cja tu­ry­sty­ki na szcze­blach ogól­no­kra­jo­wym, re­gio­nal­nym i lo­kal­nym, w tym two­rze­nie i roz­wi­ja­nie ofert tu­ry­stycz­nych oraz in­te­gro­wa­nie spo­łecz­no­ści lo­kal­nych. Pod­mio­ty świad­czą­ce usłu­gi tu­ry­stycz­ne obo­wią­za­ne są na­to­miast do po­dej­mo­wa­nia i pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej zgod­nie z obo­wią­zu­ją­cy­mi prze­pi­sa­mi pra­wa.

Pod­sta­wę pra­wi­dło­we­go funk­cjo­no­wa­nia bran­ży tu­ry­stycz­nej oraz wy­so­kiej sku­tecz­no­ści or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej w sfe­rze kon­tro­li i nad­zo­ru nad tą dzia­łal­no­ścią, sta­no­wi przej­rzy­sty i jed­no­li­ty sys­tem ak­tów praw­nych, re­gu­lu­ją­cych ten ob­szar go­spo­dar­ki. Pre­cy­zyj­ność prze­pi­sów pra­wa po­win­na prze­ja­wiać się w wy­raź­nym pre­cy­zo­wa­niu na­kła­da­nych obo­wiąz­ków i przy­zna­wa­nych praw, tak by ich treść po­zwa­la­ła na ich sku­tecz­ne eg­ze­kwo­wa­nie.

Z uwa­gi na spe­cy­fi­kę usług tu­ry­stycz­nych usta­wo­daw­ca zde­cy­do­wał się na ob­ję­cie tych usług re­gla­men­ta­cją na za­sa­dach prze­wi­dzia­nych w usta­wie z dnia 2 lip­ca 2004 r. o swo­bo­dzie dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej³. Przy czym pod­da­nie re­żi­mo­wi re­gla­men­ta­cji dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej w za­kre­sie usług tu­ry­stycz­nych ma cha­rak­ter nie­jed­no­rod­ny, do­ty­czy tyl­ko nie­któ­rych ro­dza­jów świad­czeń dzia­łal­no­ści or­ga­ni­za­to­rów tu­ry­sty­ki i po­śred­ni­ków tu­ry­stycz­nych. Po­zo­sta­łe ro­dza­je usług pod­da­ne zo­sta­ły tyl­ko pro­ce­du­rom kon­tro­li i nad­zo­ru ze stro­ny kom­pe­tent­nych or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji, ty­po­wym dla ro­dza­jów dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czych, któ­rych nie do­ty­czy re­gla­men­ta­cja.

Trzon prze­pi­sów praw­nych nor­mu­ją­cych pro­ce­du­ry świad­cze­nia usług tu­ry­stycz­nych zo­stał za­war­ty w usta­wie z dnia 29 sierp­nia 1997 r. o usłu­gach tu­ry­stycz­nych⁴. Wska­za­na usta­wa, po wie­lo­krot­nych no­we­li­za­cjach, za­wie­ra już roz­wią­za­nia, któ­re czę­ścio­wo zwięk­szy­ły sku­tecz­ność dzia­ła­nia or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej w sfe­rze re­gla­men­ta­cji oraz kon­tro­li i nad­zo­ru nad dzia­łal­no­ścią tu­ry­stycz­ną. Z uwa­gi jed­nak na wie­lo­wy­mia­ro­wy cha­rak­ter usług tu­ry­stycz­nych nadal wie­le sy­tu­acji wy­ma­ga wpro­wa­dze­nia in­nych roz­wią­zań praw­nych – wska­zu­je na to cho­ciaż­by spor­na kwe­stia za­bez­pie­czeń fi­nan­so­wych na wy­pa­dek nie­wy­pła­cal­no­ści biur po­dró­ży. Część z re­gu­la­cji usta­wo­wych nie funk­cjo­nu­je jesz­cze w prak­ty­ce, mimo sto­sun­ko­wo dłu­gie­go okre­su obo­wią­zy­wa­nia. Nie­któ­re z przy­ję­tych roz­wią­zań praw­nych wręcz dzia­ła­ją na nie­ko­rzyść przed­się­bior­ców, jak i kon­su­men­tów usług tu­ry­stycz­nych, nie gwa­ran­tu­jąc w spo­sób do­sta­tecz­ny spraw­ne­go i przej­rzy­ste­go funk­cjo­no­wa­nia me­cha­ni­zmów apa­ra­tu ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej w przed­mio­to­wym za­kre­sie. Ma­jąc na wzglę­dzie po­wyż­sze, moż­na stwier­dzić, że w obec­nym sta­nie praw­nym na­stą­pi­ło uspraw­nie­nie funk­cjo­no­wa­nia me­cha­ni­zmów re­gla­men­ta­cji, kon­tro­li i nad­zo­ru usług tu­ry­stycz­nych, nadal jed­nak wy­stę­pu­ją ob­sza­ry wy­ma­ga­ją­ce wpro­wa­dze­nia lep­szych roz­wią­zań praw­nych, zaś upraw­nie­nia wład­cze or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji wo­bec przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych nie za­wsze za­pew­nia­ją eg­ze­ku­cję obo­wiąz­ków przed­się­bior­ców na do­sta­tecz­nym po­zio­mie sku­tecz­no­ści.

Głów­nym ce­lem ni­niej­sze­go opra­co­wa­nia jest ana­li­za kom­pe­ten­cji or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pań­stwo­wej i sa­mo­rzą­do­wej wszyst­kich szcze­bli w sfe­rze tu­ry­sty­ki i dzia­łal­no­ści przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych, w kon­tek­ście prze­wi­dzia­nych pra­wem form re­gla­men­ta­cji, w za­leż­no­ści od ro­dza­ju usług tu­ry­stycz­nych. Ce­lem szcze­gó­ło­wym jest oce­na, czy ad­mi­ni­stra­cyj­no­praw­ne for­my in­ge­ren­cji or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji pu­blicz­nej w dzia­łal­ność przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych, za­pew­nia­ją pra­wi­dło­wy prze­bieg sto­sun­ków go­spo­dar­czych w dzie­dzi­nie tu­ry­sty­ki.

Na struk­tu­rę ni­niej­szej mo­no­gra­fii skła­da się sześć roz­dzia­łów.

Roz­dział I jest po­świę­co­ny pod­sta­wo­wym po­ję­ciom zwią­za­nym z pro­wa­dze­niem dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej w za­kre­sie usług tu­ry­stycz­nych: dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej, przed­się­bior­cy, przed­się­bior­cy tu­ry­stycz­ne­go, usług tu­ry­stycz­nych. Za­pre­zen­to­wa­no w nim na­czel­ne za­sa­dy pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej ze szcze­gól­nym na­ci­skiem na za­sa­dę wol­no­ści go­spo­dar­czej i jej ogra­ni­cze­nia.

Roz­dział II przed­sta­wia pol­ski mo­del re­gla­men­to­wa­nia dzia­łal­no­ści tu­ry­stycz­nej. Roz­dział ten za­wie­ra ana­li­zę pro­ce­dur re­je­stra­cji dzia­łal­no­ści tu­ry­stycz­nej, wy­mo­gów for­mal­nych i ma­te­rial­nych ko­niecz­nych do speł­nie­nia przez przed­się­bior­ców ubie­ga­ją­cych się o do­ko­na­nie wpi­su w po­szcze­gól­nych re­je­strach. W tym miej­scu zo­sta­ły okre­ślo­ne wza­jem­ne uwa­run­ko­wa­nia:

a) w jaki spo­sób sta­wia­ne wy­mo­gi praw­ne wpły­wa­ją na roz­wój dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej w bran­ży tu­ry­stycz­nej;

b) w jaki spo­sób wy­mo­gi praw­ne wpły­wa­ją na ja­kość świad­czo­nych przez przed­się­bior­ców usług tu­ry­stycz­nych.

Roz­dział III sta­no­wi pre­zen­ta­cję prze­sła­nek ko­niecz­nych do uru­cho­mie­nia i pro­wa­dze­nia przed­się­bior­stwa tu­ry­stycz­ne­go, w aspek­cie ogra­ni­czeń swo­bo­dy dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej w tym ob­sza­rze. W tej czę­ści roz­pra­wy przed­sta­wi­łam obo­wiąz­ki przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych wzglę­dem klien­tów, któ­re na­kła­da na nich usta­wa o usłu­gach tu­ry­stycz­nych i inne akty praw­ne w za­leż­no­ści od ro­dza­ju świad­czo­nych usług. Za­pre­zen­to­wa­łam rów­nież za­sa­dy od­po­wie­dzial­no­ści przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych.

Tre­ścią roz­dzia­łu IV jest ana­li­za kom­pe­ten­cji or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji rzą­do­wej szcze­bla cen­tral­ne­go i te­re­no­we­go, w za­kre­sie ini­cjo­wa­nia roz­wo­ju tu­ry­sty­ki oraz w pro­ce­sie re­gla­men­to­wa­nia, kon­tro­li i nad­zo­ru nad dzia­łal­no­ścią go­spo­dar­czą przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych. Ana­li­za do­ty­czy kom­pe­ten­cji kon­tro­l­nych i nad­zor­czych po­szcze­gól­nych or­ga­nów ad­mi­ni­stra­cji rzą­do­wej w ob­sza­rze dzia­łal­no­ści tu­ry­stycz­nej w za­leż­no­ści od ro­dza­ju, roz­mia­rów i za­kre­su świad­czo­nych usług. W roz­dzia­le pod­ję­ta zo­sta­ła pró­ba oce­ny sku­tecz­no­ści środ­ków praw­nych sto­so­wa­nych przez po­szcze­gól­ne or­ga­ny wo­bec przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych oraz usta­le­nie, w jaki spo­sób kon­tro­la i nad­zór na szcze­blu ad­mi­ni­stra­cji rzą­do­wej wpły­wa na ja­kość świad­czo­nych usług.

Wni­kli­wa oce­na roli or­ga­nów sa­mo­rzą­du te­ry­to­rial­ne­go wszyst­kich szcze­bli: wo­je­wódz­twa, po­wia­tu, gmi­ny wraz ze szcze­gó­ło­wym przed­sta­wie­niem ich kom­pe­ten­cji w za­kre­sie re­gla­men­ta­cji, kon­tro­li i nad­zo­ru nad przed­się­bior­ca­mi tu­ry­stycz­ny­mi zo­sta­ła pod­ję­ta w roz­dzia­le V. Ba­da­niem ob­ję­te zo­sta­ły in­stru­men­ty kon­tro­li i nad­zo­ru po­szcze­gól­nych or­ga­nów w za­kre­sie dzia­łal­no­ści tu­ry­stycz­nej, oraz we­ry­fi­ka­cja stop­nia ich sku­tecz­no­ści, pod ką­tem pra­wi­dło­wo­ści świad­czo­nych usług. W roz­dzia­le zo­sta­ła pod­ję­ta pró­ba od­po­wie­dzi na py­ta­nie: czy or­ga­ny ad­mi­ni­stra­cji sa­mo­rzą­du te­ry­to­rial­ne­go, dzię­ki po­sia­da­nym kom­pe­ten­cjom, przy­czy­nia­ją się do pod­no­sze­nia ja­ko­ści usług tu­ry­stycz­nych oraz zwięk­sza­ją bez­pie­czeń­stwo kon­su­men­tów?

Roz­dział VI to zwię­zły prze­gląd za­dań or­ga­ni­za­cji tu­ry­stycz­nych, kon­su­menc-kich oraz sa­mo­rzą­du tu­ry­stycz­ne­go w za­kre­sie kształ­to­wa­nia wy­so­kiej ja­ko­ści usług tu­ry­stycz­nych, w opar­ciu o cele sta­tu­to­we po­szcze­gól­nych pod­mio­tów. Zo­sta­ły w nim za­pre­zen­to­wa­ne przede wszyst­kim te or­ga­ni­za­cje, któ­rych wkład w roz­wój pol­skiej bran­ży tu­ry­stycz­nej jest, w mo­jej oce­nie, naj­bar­dziej istot­ny. W roz­dzia­le pod­ję­ta zo­sta­ła pró­ba roz­strzy­gnię­cia pro­ble­mu wpły­wu – prze­ło­że­nia człon­ko­stwa przed­się­bior­cy w or­ga­ni­za­cji sa­mo­rzą­du tu­ry­stycz­ne­go na rze­czy­wi­stą ja­kość świad­czo­nych przez nie­go usług.

Ob­szar ba­daw­czy ob­ję­ty mo­no­gra­fią do­ty­czy przede wszyst­kim prze­pi­sów usta­wy z dnia 29 sierp­nia 1997 r. o usłu­gach tu­ry­stycz­nych, usta­wy z dnia 2 lip­ca 2004 r. o swo­bo­dzie dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej oraz ak­tów wy­ko­naw­czych, nor­mu­ją­cych spra­wy szcze­gó­ło­we zwią­za­ne z dzia­łal­no­ścią przed­się­bior­ców tu­ry­stycz­nych.

Mo­no­gra­fia uwzględ­nia stan praw­ny na dzień 30 kwiet­nia 2013 r.1. Uwagi wstępne

Swo­bo­da pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej może pod­le­gać ogra­ni­cze­niom ze wzglę­du na ko­li­zję z in­ny­mi war­to­ścia­mi chro­nio­ny­mi pra­wem. Ogra­ni­cze­nia te przyj­mu­ją po­stać szcze­gó­ło­wych wa­run­ków po­dej­mo­wa­nia i pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Pro­ces ogra­ni­cza­nia wol­no­ści go­spo­dar­czej okre­śla­ny jest naj­czę­ściej jako re­gla­men­ta­cja dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. W dok­try­nie re­gla­men­ta­cja uj­mo­wa­na jest jako dzia­łal­ność pań­stwa w ob­sza­rze go­spo­dar­ki, któ­rej isto­tą jest ogra­ni­cze­nie swo­bo­dy za­cho­wań przed­się­bior­ców. Re­gla­men­ta­cja po­le­ga na usta­na­wia­niu przez pań­stwo wa­run­ków, w for­mie za­ka­zów i na­ka­zów, od któ­rych speł­nie­nia uza­leż­nio­na jest moż­li­wość re­ali­za­cji pu­blicz­nych praw pod­mio­to­wych przed­się­bior­ców. Re­gla­men­ta­cja sta­no­wi spe­cy­ficz­ny ro­dzaj dzia­łal­no­ści pań­stwa, któ­ry po­le­ga na sto­so­wa­niu ze­spo­łu środ­ków praw­nych o cha­rak­te­rze im­pe­ra­tyw­nym, ma­ją­cych na celu stwo­rze­nie kon­kret­nych wa­run­ków nie­zbęd­nych do or­ga­ni­zo­wa­nia pra­wi­dło­we­go prze­bie­gu sto­sun­ków go­spo­dar­czych. Wy­ra­zem tej dzia­łal­no­ści jest moż­li­wość po­dej­mo­wa­nia w kon­kret­nych, pra­wem okre­ślo­nych, przy­pad­kach do­raź­nych in­ge­ren­cji w sfe­rę praw­nie za­strze­żo­nej sa­mo­dziel­no­ści pod­mio­tów go­spo­dar­czych. W zna­cze­niu ju­ry­dycz­nym re­gla­men­ta­cja po­le­ga na moż­li­wo­ści wkra­cza­nia w sfe­rę upraw­nień pod­mio­tów go­spo­dar­czych w za­kre­sie wła­ści­wych przed­mio­to­wo praw tych pod­mio­tów⁵.

Przy­czy­ny re­gla­men­ta­cji nie są jed­no­rod­ne. Moż­na je po­dzie­lić na dwie gru­py: obiek­tyw­ne i su­biek­tyw­ne. Do po­wo­dów o cha­rak­te­rze obiek­tyw­nym na­le­ży ogra­ni­cza­nie za­gro­żeń, któ­re mogą wy­wo­ły­wać nie­któ­re ro­dza­je dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej, np.: za­gro­że­nie ży­cia i zdro­wia ludz­kie­go, za­gro­że­nie mo­ral­no­ści pu­blicz­nej, za­gro­że­nia dla obron­no­ści i bez­pie­czeń­stwa pań­stwa lub oby­wa­te­li czy też śro­do­wi­ska na­tu­ral­ne­go. Tak róż­ny przed­miot za­gro­żeń utrud­nia sto­so­wa­nie jed­no­li­tej ochro­ny praw­nej. Przy­czy­ny o cha­rak­te­rze su­biek­tyw­nym wy­ni­ka­ją z za­ło­żeń po­li­ty­ki go­spo­dar­czej pań­stwa lub jego zo­bo­wią­zań mię­dzy­na­ro­do­wych lub też są uwa­run­ko­wa­ne wzglę­da­mi po­li­ty­ki spo­łecz­nej. Przy­czy­ny su­biek­tyw­ne cha­rak­te­ry­zu­ją się zmien­no­ścią i cza­so­wo­ścią⁶.

Ce­lem re­gla­men­ta­cji jest za­rów­no ochro­na in­te­re­sów oby­wa­te­li, jak i in­te­res go­spo­dar­czy pań­stwa. W wy­ni­ku ogra­ni­czeń re­gla­men­ta­cyj­nych ochro­nie pod­le­ga­ją ta­kie do­bra, jak: in­te­re­sy po­li­tycz­ne i go­spo­dar­cze pań­stwa, pra­wi­dło­we funk­cjo­no­wa­nie ryn­ku we­wnętrz­ne­go, wy­czer­py­wal­ne za­so­by na­tu­ral­ne kra­ju, in­te­re­sy kon­su­men­tów, wol­na kon­ku­ren­cja⁷.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: