Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej - ebook
Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej - ebook
Celem książki jest służenie pomocą przede wszystkim studentom, interesującym się szeroko rozumianą problematyką rynku pracy. Może ona pozwolić im zrozumieć skomplikowanie współczesnych zasad rządzących rynkiem pracy nie tylko po to, by zdobyć wiedzę potrzebną na studiach, ale także kompetencje ułatwiające poruszanie się na tym rynku. Wiele odniesień międzynarodowych w niniejszej pracy, w szczególności dotyczących europejskiego rynku pracy, ma związek ze swobodą przepływu osób, pozwalającą szukać i znajdować pracę w dowolnym kraju Unii Europejskiej i pomóc może w zorientowaniu się w sytuacji na konkretnych rynkach pracy w wybranych krajach unijnych.
Spis treści
Wstęp
1.3.4. Teoria kapitału ludzkiego
1.5.2. Czynniki determinujące sytuację na rynku pracy
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-032-7 |
Rozmiar pliku: | 4,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Nie jest łatwo pisać o rynku pracy z dwóch zasadniczych przyczyn. Jest całe spectrum zjawisk zachodzących na rynku pracy, zróżnicowanych ze względu na to, w jakim kraju one zachodzą, ze względu na sektor gospodarki, osoby uczestniczące, polityki i narzędzia stosowane przez państwa i organizacje itp. Druga przyczyna, to bardzo szybkie zmiany zachodzące w gospodarce światowej i w poszczególnych krajach, które bezpośrednio wpływają także na rynek pracy. Aby jak najlepiej przedstawić sytuację na rynku pracy, niezbędne jest posługiwanie się danymi faktograficznymi, ale w okresie tak szybkich przemian, to, co w chwili pisania pracy jest aktualne, już za kilka tygodni czy miesięcy staje się tylko dokumentacją historyczną dotyczącą opisywanych zjawisk. Jedyne co autor może w takiej sytuacji zrobić, to uważnie śledzić zmieniające się jak w kalejdoskopie dane dotyczące rynku pracy, do momentu oddawania pracy do druku. Opisując europejski i krajowy rynek pracy, należałoby niemal na każdej stronie „podpierać” się danymi statystycznymi. Ich nadmiar może nie tylko nie wyjaśniać zdarzeń, procesów, sytuacji, ale wręcz je zaciemniać. Obecna w książce niemała liczba wykresów, tabel i rysunków może się wydać przytłaczająca, pomimo że, nie rezygnując z wielu istotnych informacji, zdecydowałam na znaczne ich ograniczenie i subiektywny wybór. Większość tych danych pochodzi z analiz Eurostatu (Europejskiego Urzędu Statystycznego), Eurofound, danych z OECD, Banku Światowego, analiz wyspecjalizowanych firm doradczych i w Polsce z Głównego Urzędu Statystycznego. Czytając zestawienia statystyczne, warto pamiętać, że statystyka nie zastępuje myślenia (Henry Clay).
„Osnową” książki będą KILM (Key Indicators of the Labour Market) – Kluczowe Wskaźniki Rynku Pracy, opisujące głównie dla potrzeb statystyk krajowych i międzynarodowych rynki pracy. Analizy tych wskaźników pozwalają poznać większość istotnych elementów rynku pracy. Jak wspomniano, na osnowie KILM „utkana” będzie treść niniejszej książki, co oznacza, że, poza głównymi wskaźnikami, omówione zostaną także wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące rynku pracy oraz elementy polityki państw i samej Unii Europejskiej wobec rynku pracy, jak również wybrane informacje, poza KILM, z badań na temat zjawisk zachodzących na rynkach pracy w Polsce i w krajach unijnych. W zasadzie jedynymi ważnymi czynnikami w istotny sposób determinującymi rynek pracy, które nie zostały w książce omówione, są polityka i jej oddziaływanie na rynki pracy oraz zagadnienia makroekonomiczne. Problematyka ta wykracza poza zaplanowaną objętość książki i jej treść, co nie znaczy, że się o niej nie pamięta i o niej nie wspomina.
Celem książki jest służenie pomocą przede wszystkim studentom, interesującym się szeroko rozumianą problematyką rynku pracy. Może ona pozwolić im zrozumieć skomplikowanie współczesnych zasad rządzących rynkiem pracy – nie tylko po to, by zdobyć wiedzę potrzebną na studiach, ale także kompetencje ułatwiające poruszanie się na tym rynku. Wiele odniesień międzynarodowych w niniejszej pracy, w szczególności dotyczących europejskiego rynku pracy, ma związek ze swobodą przepływu osób, pozwalającą szukać i znajdować pracę w dowolnym kraju Unii Europejskiej i pomóc może w zorientowaniu się w sytuacji na konkretnych rynkach pracy w wybranych krajach unijnych. Wydaje się, że na rynku wydawniczym nie było do tej pory książki z tak kompleksowym podejściem do problematyki rynku pracy.
Książka składa się, oprócz Wstępu i Zakończenia, z sześciu obszernych rozdziałów. W pierwszym przedstawione zostały podstawowe pojęcia, teorie i modele związane z funkcjonowaniem rynku pracy. W rozdziale drugim mowa jest o europejskim i polskim rynku pracy – m.in. o założeniach, podstawach funkcjonowania, strategiach, programach, organizacjach i instytucjach rynku pracy. Rozdział trzeci poświęcony jest na szczegółowe i możliwie wszechstronne omówienie problemów związanych z zatrudnieniem w państwach członkowskich UE i w Polsce. W rozdziale czwartym opisane są wynagrodzenia, w tym takie pojęcia jak wynagrodzenie godziwe, sprawiedliwe, omówiona jest wysokość wynagrodzeń w państwach unijnych, w różnych konfiguracjach. Rozdział piąty to analiza bezrobocia i bierności zawodowej, jako najbardziej palącego obecnie problemu nękającego państwa unijne i nie tylko, i stanowiącego dla nich najpoważniejsze wyzwanie. Ostatni rozdział poświęcony jest kolejnemu KILM-owi tj. biedzie i zamożności w Unii Europejskiej, w tym wiążącym się z nimi problemem nierówności dochodowych i społecznych.
W książce wykorzystano wiele materiałów–książek, artykułów, analiz, w tym obszerną netografię. Przedstawione są one skrupulatnie w przypisach oraz w załączonej bibliografii. Za ich wybór z niezmierzonych zasobów światowych, unijnych i polskich oczywiście odpowiada autorka.1.1. Definicje
Jak każde współczesne zjawisko, rynek pracy definiowany jest na wiele sposobów – przede wszystkim z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia. Ekonomia wyjaśnia gospodarcze przesłanki kształtowania się rynku pracy, z uwzględnieniem produkcji, dystrybucji, handlu, konsumpcji dóbr i usług; nauki społeczne zaś, głównie socjologia, pozwalają poznać struktury społeczne i ich dynamikę, w tym, m.in. grupy i organizacje funkcjonujące na rynku pracy, kategorie społeczne, np. klasy, warstwy, płeć, wiek wykształcenie itp., oraz zmiany społeczne, będące wynikiem, między innymi, zmian zachodzących na rynku pracy. Interesujące są też kwestie władzy, współpracy, na przykład między pracodawcami a pracownikami, konfliktów społecznych itp. O wielu z nich, determinujących lub wynikających z sytuacji na rynku pracy, będzie mowa dalej.
Z wielu definicji, przyjmiemy tutaj możliwie najprostszą tzn, że:
rynek pracy to pracownicy mogący i chcący pracować i pracodawcy chętni, by zatrudniać pracowników.
Idealistycznie można też powiedzieć, że rynek pracy to miejsce, w którym pracownicy rywalizują o miejsca pracy a pracodawcy rywalizują o pracowników. W takiej definicji nie można pominąć organizacji i procesów wpływających na poziom zatrudnienia i na poziom wynagrodzeń oraz czynników determinujących podaż i popyt na pracę¹. Inna definicja o charakterze teoretycznym głosi, że rynek pracy to pracownicy znajdujący płatną pracę, pracodawcy znajdujący chętnych do pracy pracowników oraz ustalone stawki wynagrodzeń².
Wyróżnia się lokalne, krajowe i międzynarodowe rynki pracy – w zależności od zasięgu ich działania. Wszystkie one składają się z mniejszych współdziałających – lepiej lub gorzej – lokalnych rynków pracy, co wynika z sytuacji gospodarczej danego kraju czy regionu, z polityki państw, z kwalifikacji, możliwości i oczekiwań pracowników, stanowiska pracodawców i szeregu innych uwarunkowań.
Współczesny rynek pracy tworzą pracownicy i pracodawcy w trzech sektorach, co pokazuje poniższy rysunek:
Rysunek 1. Organizacje działające na współczesnych rynkach pracy
Żródło: opracowanie własne, na podstawie: B. Iwankiewicz-Rak, Obszary decyzji marketingowych organizacji pozarządowych, referat na konferencji Dylematy współczesnego zarządzania, UJ, Kraków, 03.06.2013.
Pracodawcy – jak sama nazwa wskazuje – to organizacje lub osoby fizyczne dające innym organizacjom lub osobom fizycznym pracę i wynagrodzenie za nią. Wyjątkiem od reguły są organizacje zatrudniające wolontariuszy – świadczą oni określoną pracę, najczęściej na rzecz innych potrzebujących pomocy osób, za które pracodawcy nie wypłacają im wynagrodzenia. Warto dodać, że w statystykach unijnych do pracodawców zalicza się także osoby samozatrudnione³.
Pracownicy to osoby podejmujące pracę u innych – za wynagrodzeniem (wyjątkiem są wspomniani wyżej wolontariusze). Używa się nieraz określenia „pracownicy najemni”, czyli tacy, którzy najmują się do pracy u kogoś innego.
Pracę świadczy się w różnych sektorach gospodarczych oraz w sektorze publicznym. Organizacjami dającymi pracę w sektorze gospodarki są przedsiębiorstwa, firmy. Mają one charakter produkcyjny lub, coraz więcej z nich, usługowy. Wyróżnia się⁴:
• Mikroprzedsiębiorstwo, czyli przedsiębiorstwo, które:
– zatrudnia do 9 pracowników oraz
– jego roczny obrót nie przekracza 2 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro.
W Polsce mikrofirmy stanowią 96,0% zarejestrowanych firm a w Unii Europejskiej 92,3%⁵. Wlicza się także zakłady rzemieślnicze (craft enterprises). Te mikrofirmy zapewniają 53% wszystkich miejsc pracy⁶, a więc stanowią siłę, której nie można lekceważyć.
• Małe przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które:
– zatrudnia mniej niż 50 (10–49) pracowników oraz
– jego roczny obrót nie przekracza 10 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro. Małych firm jest w Polsce 3,68%.
• Średnie przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które:
– zatrudnia mniej niż 250 pracowników (50–249) oraz
– jego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro. Jest ich w Polsce – 0,75%.
• Duże firmy – powyżej 250 zatrudnionych. Jest ich w Polsce 0,11%.
Łącznie firmy mikro, małe i średnie stanowią w Polsce 99,8% wszystkich działających firm i są miejscem pracy dla 2/3 zatrudnionych⁷.
W Polsce zarejestrowanych w 2012 r. było 3,98 mln firm, ale ok. 1,7 mln to firmy nie działające. 96,9% to firmy z sektora prywatnego⁸.
Osobną uwagę należy poświęcić firmom rodzinnym, tj. takim, w których pracują w zasadzie członkowie bliższej lub dalszej rodziny właścicieli. Tylko niekiedy właściciele decydują się na zatrudnianie profesjonalnych menedżerów spoza rodziny – najczęściej dotyczy to firm średnich i większych⁹. W Polsce w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) 36% to firmy rodzinne. Generują one ok. 10% PKB, zatrudniają ok. 1,3 mln ludzi. Najwięcej takich firm zarejestrowano w woj. opolskim¹⁰. Wbrew obiegowej opinii, nie zawsze firmy rodzinne muszą funkcjonować w sektorze MŚP. Firmami rodzinnymi są też wielkie koncerny, np. Aldi, Wal-Mart, Auchan, Prada, Versace, Tata, LG i i in.,niektóre z nich od lat pozostają w rękach tej samej rodziny. Według ustaleń BCG (Business Consulting Group), 70% firm rodzinnych upada lub zostaje przejętych, zanim do zarządu wejdzie drugie pokolenie, a tylko co dziesiąta ma szansę przetrwać aż do trzeciego pokolenia¹¹.
Sektor publiczny, z punktu widzenia rynku pracy, jest jednym z największych pracodawców, ściślej jest nim administracja publiczna. We wszystkich krajach unijnych administracja zatrudnia całe rzesze urzędników – na szczeblu centralnym i regionalnym – w Polsce w 2011 r. było to 21,6% ogółu pracujących. W Polsce pracują oni w urzędach administracji rządowej i samorządowej a także np. w oświacie. Liczba samych urzędników w administracji publicznej w Polsce, w stosunku do liczby mieszkańców, na tle innych krajów, nie jest wyjątkowo duża¹².1.2. Wskaźniki opisujące rynek pracy
Międzynarodowe Biuro Pracy (MOP) (International Labour Office, ILO) opracowało i udostępniło w 1999 r. uniwersalne narzędzie do opisu i pomiaru wskaźników charakteryzujących rynki pracy. To narzędzie to wspomniane we Wstępie – KILM (Key Indicators of the Labour Market) – Kluczowe Wskaźniki Rynku Pracy. Zawiera ono w swej siódmej edycji, 18 wskaźników pozwalających corocznie analizować zmieniającą się sytuację na rynkach pracy w poszczególnych krajach świata. Na poziomie krajowym pozwala ono na gromadzenie i analizowanie danych statystycznych, czym zajmują się odpowiednie ministerstwa i urzędy statystyczne. Na poziomie globalnym MOP, przy pomocy analizowanych wskaźników, gromadzi i rozprzestrzenia istotne informacje dotyczące rynku pracy, które służą, m.in. do porównań międzynarodowych i mogą mieć wpływ na politykę rynku pracy.
KILM podzielone są wg: grup zagadnień. I tak:
KILM 1 to uczestnictwo w rynku pracy,
2–8 – to wskaźniki zatrudnienia,
9–13 – wkaźniki bezrobocia, niepełnego zatrudnienia i bierności,
14 – wskaźnik uczestnictwa w edukacji i poziomu analfabetyzmu,
15–16 wskaźniki wynagrodzeń i ich kosztów,
17 – wskaźnik wydajności pracy,
18 – wskaźniki ubóstwa, dystrybucji dochodów i biednych pracujących¹³.
W szczegółach te 18 kluczowych wskaźników, z krótkimi komentarzami autorki, prezentują się następująco:¹⁴
1. Liczba osób w wieku produkcyjnym, które są zatrudnione lub poszukują pracy. Wskaźnik ten pozwala ocenić relatywną wielkość siły roboczej, możliwej do zatrudnienia w produkcji lub w usługach. Uwzględniane są w analizach podziały siły roboczej ze względu na płeć i grupę wiekową, ale także w innych zestawieniach, ze względu na poziom wykształcenia, również np. w analizach ONZ, Banku Światowego i in. bierze się pod uwagę rasę, pochodzenie społeczne, pokazując profil aktywnej gospodarczo populacji w danym kraju.
2. Proporcja osób pracujących w stosunku do całej populacji w danym kraju. Dla wielu krajów jest to wskaźnik więcej mówiący niż wskaźnik bezrobocia. Informuje on o możliwościach, jakie tworzy gospodarka dla tworzenia miejsc pracy.
3. Status zatrudnionych. Według tego wskaźnika wyróżnia się cztery istotne kategorie pracujących: a) pracowników otrzymujących pensje, b) pracodawców, c) samozatrudnionych, d) zatrudnionych w firmach rodzinnych i analizuje się, jaki odsetek wszystkich zatrudnionych pracuje w każdej z tych kategorii w danym kraju czy regionie.
4. Zatrudnienie w poszczególnych sektorach gospodarki (przemysł, usługi, rolnictwo) – jako odsetek ogółu zatrudnionych. (Analizując krajowe rynki pracy, nie można tracić z pola widzenia także zatrudnienia w administracji publicznej – JSz).
5. Zatrudnienie według rodzaju wykonywanej pracy. Jest to nowy wskaźnik, dodany w ostatniej edycji KILM w 2011 r. Służy on głównie analizom dotyczącym dystrybucji dochodów i zarobków – w ujęciu dynamicznym i w poszczególnych grupach społecznych (np. mężczyźni–kobiety), a także badaniu nierównowagi między popytem i podażą pracy na poszczególnych rynkach pracy.
6. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy. W krajach wysoko rozwiniętych obserwuje się od lat wzrost liczby osób tak pracujących. Ma to związek ze wzrastającą liczbą kobiet podejmujących pracę zawodową, ale także z ideą elastyczności zatrudnienia, oraz istotnym dla wielu pracujących, zagadnieniem zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. (Ten aspekt odnosi się szczególnie do krajów wysoko rozwiniętych, w których nie tylko znaczenie ma podział czasu, jaki ma się do dyspozycji na życie prywatne i zawodowe, ale także to, że za pracę na części etatu, można się utrzymać. Nie można zapominać także o tym, że wcale niemałe grupy osób pracują w taki sposób nie ze swej woli. JSz). Tego rodzaju zatrudnienie świadczy jeszcze o innych zjawiskach społecznych – np. gdy w firmach pracuje się poniżej ustawowego czasu pracy, oznaczać to może sygnał, z jednej strony, nienajlepszej kondycji firmy, z drugiej zaś może być wyrazem prowadzenia polityki „mniejszego zła” – mniej pracy za mniejsze wynagrodzenie, ale w zamian za to niezwalnianie pracowników.
7. Czas pracy. To, ile czasu ludzie spędzają w pracy, ma wpływ na ich zdrowie i zadowolenie a także na ich wydajność, ma też przełożenie na efekty ekonomiczne całej gospodarki. Wskaźnik ten uwzględnia dwa pomiary: tygodniowy czas pracy oraz średnio roczną liczbę godzin przypadającą na jedną osobę pracującą. Przyjmowane najczęściej w Polsce miesięczne okresy zatrudnienia brane pod uwagę do różnych obliczeń, są rzadziej uwzględniane w analizach, których podstawą są KILM.
8. Zatrudnienie w nieformalnej gospodarce, czyli praca w szarej strefie. Wskaźnik ten obejmuje zarówno zatrudnienie w gospodarce nieformalnej, jak i liczbę osób nieformalnie pracujących, zarówno w sferze nieformalnej jak i poza nią.
9. Bezrobocie. To jeden z najbardziej znanych i używanych wskaźników opisujących sytuację na rynku pracy. Pokazuje on, ile osób w wieku produkcyjnym nie ma pracy i jej poszukuje. Wraz ze wskaźnikiem 1 i 2, daje możliwie pełny obraz aktywności ekonomicznej ludności danego kraju
10. Bezrobocie wśród osób młodych. Dla potrzeb tego wskaźnika przyjmuje się, że młodymi na rynku pracy są osoby w wieku 15–24 lata, choć zdarzają się krajowe odmiany zaliczania do grupy młodych. Pomiar obejmuje cztery aspekty bezrobocia wśród młodzieży: a) odsetek bezrobotnych wśród grupy młodych, b) odsetek bezrobotnej młodzieży w stosunku do bezrobotnych dorosłych, c) odsetek bezrobotnej młodzieży wśród wszystkich bezrobotnych, d) odsetek bezrobotnych młodych w stosunku do całej populacji młodych. Jak wiadomo, szczególnie w ostatnich latach, kwestia bezrobocia wśród młodzieży jest poważnym problemem politycznym, ekonomicznym i społecznym w wielu krajach unijnych, także w Polsce.
11. Osoby długotrwale bezrobotne. Im dłużej człowiek pozostaje bez pracy, tym poważniejsze skutki ma to dla niego samego i dla rynku pracy. W pomiarach dokonywanych przy pomocy tego wskaźnika przyjmuje się, że bezrobocie trwające ponad rok jest i długotrwałe i zbyt długie. Analizuje się najczęściej odsetek długotrwale bezrobotnych w relacji do całej siły roboczej oraz odsetek długotrwale bezrobotnych jako odsetek wszystkich bezrobotnych.
12. Niepełny poziom zatrudnienia – „podzatrudnienie” (underemployment). Określenie to wymaga wyjaśnienia. Wg definicji ILO¹⁵, niepełny poziom zatrudnienie ma miejsce wówczas, gdy zatrudnione osoby pracują mniej niż by mogły, tzn. np. pracują nie 40 a 30 godzin tygodniowo, nie z własnej woli, lub gdy pracują poniżej swoich kwalifikacji, nie wykorzystując swojej wiedzy czy umiejętności¹⁶. Wskaźnik ten obrazuje niewykorzystanie lub niedostateczne wykorzystanie możliwości produkcyjnych w danym kraju. Zawiera dwa pomiary: dotyczący niepełnego poziomu zatrudnienia w stosunku do całej siły roboczej i w stosunku do wszystkich zatrudnionych.
13. Bierność zawodowa, mierzona odsetkiem osób niepracujących i nieposzukujących zatrudnienia. Analizuje się ją w podziale na kilka grup wiekowych, z których najważniejsza jest grupa osób w wieku 25–54 lata, bowiem są to osoby „w sile wieku”, czyli w wieku produkcyjnym, co do których należy się spodziewać, że pracują. Warto badać dlaczego osoby, które zakończyły już naukę i nie osiągnęły wieku emerytalnego, nie pracują. (Wskaźniki bierności zawodowej mówią wiele – np. w odniesieniu do kobiet, o zwyczajach w danym kraju, o postawach wobec pracujących kobiet i generalnie o strukturze rodziny. Oczywiście mówią one jeszcze o wielu innych aspektach rynku pracy – np. o polityce socjalnej czy prorodzinnej w danym kraju, o sytuacji ekonomicznej firm i całej gospodarki ale także o zwyczajach, kulturze danego kraju, JSz).
14. Udział w procesie edukacji i poziom analfabetyzmu. Informacje dotyczące poziomu wykształcenia społeczeństwa są uznawane za istotny wskaźnik poziomu kompetencji pracowników. Efekty na polu edukacyjnym w istotny sposób determinują możliwości poszczególnych państw w konkurowaniu na światowych rynkach i korzystania z osiągnięć nauki i technologii. Wskaźnik ten, obok innych, wpływa na „zatrudnialność” pracowników. Poziom analfabetyzmu to w pańśtwach unijnych problem marginalny, co nie znaczy, że nieobecny. Wiele też zależy od interpretacji tego pojęcia tj. kogo uznaje się za analfabetę.
15. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie to jeden z ważniejszych aspektów informacji dotyczącej rynku pracy. Pozwala on ocenić standard życia, warunki pracy i życia zatrudnionych. Prezentując dane odnoszące się do wynagrodzeń, trzeba uwzględniać siłę nabywczą pieniądza a także różnice w metodologii obliczania wysokości płac w poszczególnych krajach.
16. Przeciętne stawki godzinowe płacy wskazują na koszty pracy. Jest to spojrzenie na płace i inne pozapłacowe wydatki związane z zatrudnianiem pracowników, od strony pracodawców. Zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym ten aspekt polityki rynku pracy ma zasadnicze znaczenie dla konkurowania firm i całych państw. Na szczeblu światowym. Ten wskaźnik KILM uwzględnia poziom, trendy i strukturę kosztów ponoszonych na pracownika w sektorze przedsiębiorstw.
17. Wydajność (produktywność) pracy. Definiowana jest ona jako ilość dóbr lub usług wytworzonych przez pracownika w jednostce czasu. W połączeniu z godzinowymi kosztami pracy może być używana do oceny międzynarodowej konkurencyjności rynku pracy. Wzrost gospodarczy w danym kraju czy w sektorze gospodarki przypisywany jest albo zwiększonemu zatrudnieniu albo wyższej wydajności już zatrudnionych. Wydajność pracy jest jednym z podstawowych mierników oceny działalności gospodarczej a wpływają na nią takie, m.in. czynniki, jak wyposażenie techniczne zakładu i miejsca pracy, efektywna organizacja pracy, fizyczna i instytucjonalna infrastruktura, wspomaganie „kapitału ludzkiego” a dzisiaj, coraz częściej, kapitału społecznego.
18. Ubóstwo (bieda), dystrybucja dochodów, „biedni pracujący”. To wskaźnik opisujący sytuację ekonomiczną ludności. Bieda często wynika stąd, że jednostki nie są w stanie wygenerować dzięki własnej pracy dochodów wystarczających do utrzymania minimalnych standardów życia. Dlatego łączy się zasięg biedy z funkcjonowaniem rynku pracy w danym kraju, który zapewnia lub nie zapewnia godnego wyżycia z pracy. „Minimalne standardy życia” to pojęcie subiektywne, różnie rozumiane i obliczane w poszczególnych krajach, stąd tak trudne są porównania odnoszące się do biedy w poszczególnych społeczeństwach państw unijnych. Nie ma bowiem jednej uniwersalnej biedy. Dlatego w klasyfikacji KILM, obok krajowych szacunków biedy, robi się porównania do opracowanych przez Bank Światowy granic ubóstwa (obecnie od 1,25 do 2 dolarów na osobę dziennie)¹⁷. Stosowany jest także powszechnie współczynnik Giniego, obrazujący rozpiętości dochodowe – w skali krajowej i międzynarodowej. Szacowanie liczby „pracujących biednych”, to uwzględnianie osób pracujących, żyjących w gospodarstwach domowych, których członkowie egzystują poniżej progu ubóstwa, mimo że są zatrudnieni.
Z biedą pracujących wiąże się pojęcie prekariatu – potencjalnej nowej klasy, która, wskutek rosnącej liczebności, staje się klasą coraz bardziej niebezpieczną To miliony ludzi, którzy żyją w niepewności – są niepewni na rynku pracy, niepewni co do mieszkania a większość z nich jest niepewna swojej tożsamości¹⁸. Samo określenie powstało z połączenia dwóch angielskich słów: precarious (niepewny) i proletariat (biedna klasa pracująca). W związku z zamykaniem wielkich zakładów pracy, które ongiś były gniazdem proletariatu, prekariat zajął miejsce wielkoprzemysłowych robotników. Z. Bauman uważa, że dawny proletariat jest „rozpuszczony” w obecnym prekariacie a precarite – to życie na ruchomych piaskach obejmuje coraz większy odłam klas średnich¹⁹.
Niezależnie od zubożałych robotników, w Polsce pojawiła się nowa kategoria „białych kołnierzyków” – officeariat – czyli osoby wykonujące proste prace biurowe za niskie wynagrodzenie. Prace tego rodzaju może w zasadzie wykonywać każdy, bez specjalnego przygotowania. Mówi się, że najczęściej wykonują ją tzw. duici (od słów: „do it”), osoby zdesperowane, by podjąć jakąkolwiek pracę i z trudem utrzymujący się z tego rodzaju zajęć²⁰. W szeregu innych państw europejskich kategoria ta występuje rzadziej ze względu na specyfikę sytuacji urzędników, których status jest niekiedy bardzo, w porównaniu, z polskim, wysoki (np. w Niemczech, we Francji, Portugalii, Grecji).
Po drugiej stronie rynku pracy pojawiała się plutonomia (plutonomy), oznaczająca mniejszość społeczeństwa, która jest bogata²¹. O tym dychotomicznym zjawisku, w kontekście gospodarki amerykańskiej, interesująco pisał N. Chomsky²².
Jak widać z przedstawionych wyżej osiemnastu kluczowych wskaźników, wykorzystywanych w światowych analizach statystycznych, obejmują one szerokie spectrum zagadnień związanych z rynkiem pracy. W niniejszym opracowaniu wskaźniki KILM zostały wyliczone nie bez przyczyny, gdyż, jak wspomniano, o większości spraw związanych z rynkiem pracy, które przy pomocy KILM są analizowane w poszczególnych krajach i w zestawieniach międzynarodowych, będzie mowa w dalszej części książki. Ze względu na szerokość zagadnień i ich skomplikowanie nie wszystkie mogą być tutaj w jednakowym stopniu opisane – autorka musiała dokonać niezbędnych wyborów, za które pozostaje odpowiedzialna, niekiedy zaś poszerzyła je o ważne informacje, pozwalające dogłębniej poznać specyfikę rynku pracy.1.4. Sztywne i elastyczne, formalne i nieformalne rynki pracy. Zrównoważony rynek pracy – w teorii i w praktyce
Można stwierdzić, że z teoretycznego punktu widzenia powiedziano już o rynku pracy na przestrzeni dziejów wszystko. Niemniej rynki pracy się zmieniają i zarówno teoretycy, jak i praktycy – ekonomiści i socjologowie przede wszystkim – opisują i analizują te nowe zjawiska na bieżąco, nie zawsze nazywając je teoriami. Na przykład, zwraca się uwagę i analizuje funkcjonowanie tzw. sztywnego i elastycznego rynku pracy oraz rynku formalnego i nieformalnego.
1.4.1. Sztywny i elastyczny rynek pracy w teorii i w praktyce
Koncepcja sztywnego i elastycznego rynku pracy ściśle wiąże się z kwestią bezrobocia. Jak zauważają M. Tasci i M. Zenker⁵⁰, kraje, w których obowiązują sztywne rozwiązania dotyczące rynku pracy, tzn. te, w których działa polityka regulująca rynek pracy i instytucje nim się zajmujące, jak np. w większości państw Europy Zachodniej, w dłuższym horyzoncie czasowym gorzej radzą sobie z problemem bezrobocia, niż kraje, w których istnieje bardziej elastyczny rynek pracy, w sensie mniejszej liczby regulacji i instytucji, wpływających na ten rynek, jak np. USA. Nie jest to jednak pogląd podzielany przez wszystkich. Autorzy wykładu w International Training Centre Międzynarodowej Organizacji Pracy wskazują, że nie istnieją potwierdzone statystycznie dowody na to, że w gospodarkach, w których prawa pracownicze są silniej chronione (tzn. tam gdzie funkcjonuje EPM – Employment Protection Market) stopa bezrobocia jest wyższa niż w gospodarkach, w których EPM nie występuje⁵¹. Opinię tę podzielają analizy prowadzone przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)⁵².
1.4.2. Formalny i nieformalny rynek pracy
Formalny i nieformalny rynek pracy funkcjonują we wszystkich gospodarkach świata, jednakże szczególnie wysoki odsetek ludzi pracujących w gospodarce nieformalnej charakteryzuje kraje rozwijające się. Z szacunków Banku Światowego wynika, że gospodarka nieformalna w tych krajach daje od ok. 25% do 40% produktu krajowego brutto, i daje zatrudnienie od ok. 1,5 do 4/5 populacji⁵³. Nieformalne zatrudnienie i dochody funkcjonują całkowicie lub częściowo poza państwową kontrolą i polityką podatkową. Popularność zatrudnienia w sferze nieformalnej, czy inaczej „szarej” lub „czarnej” (fr. travail au noir, czy ang. moonlighting), bierze się przede wszystkim z chęci zmniejszenia kosztów pracy przez pracodawców i dla relatywnie wyższych, bo bez obciążenia składkami i podatkami, zarobków zatrudnionych. Zwrócić warto uwagę także na fakt, że nieformalny rynek pracy daje zatrudnienie osobom, które nie zawsze mogą je znaleźć na rynku formalnym. Im trudniej podjąc pracę legalną, tym więcej pracowników staje się nielegalnymi, choć są i sytuacje takie, że niektórzy wolą pracować nielegalnie niż legalnie, z różnych względów. Im większe zatrudnienie w szarej strefie tym mniejsze wpływy do budżetu państwa, tym mniej środków na poprawę warunków pracy, na zabezpieczenia społeczne itd. Wielkość nielegalnego zatrudnienia świadczy o stanie państwa, o jego sile i możliwościach interwencji na rynku pracy. Ignorowanie porządku prawnego przez duże grupy zatrudnionych na nieformalnym rynku pracy nie tylko osłabia państwo, ale i zaufanie obywateli do niego⁵⁴.
1.4.3. Zrównoważony rynek pracy
Zrównoważony rynek pracy (sustainable labour market) oznacza rynek regulowany z zewnątrz, po to, by zapewnić realizację w praktyce standardów i norm pracy, by stwarzać szanse na jak największe zatrudnienie, by zapewnić możliwie dużej liczbie zatrudnionych ochronę socjalną, by zapewnić udział w sprawach rynku pracy trzech partnerów, tj. przedstawicieli rządu, pracodawców i pracowników i w ten sposób wzmocnić dialog społeczny. Istotą zrównoważonego rynku pracy jest traktowanie pracowników inaczej niż traktuje się produkty rynkowe – ludzie muszą mieć swoje prawa, zabezpieczenie społeczne i zapewnione bezpieczeństwo⁵⁵. Otwarte pozostaje pytanie, czy w dobie kryzysu i niespotykanie wysokiego obecnie bezrobocia, szczególnie w określonych grupach społecznych, można mówić o funkcjonowaniu zrównoważonego rynku pracy. Jak się wydaje, pozostaje on na obecnym etapie rozwoju gospodarczego przydatną ale bardziej teoretyczną konstrukcją, i przejawem myślenia życzeniowego – że należy dążyć do zmniejszenia bezrobocia, ułatwienia pracownikom zdobywania nowych kwalifikacji, zwiększenia elastyczności zatrudnienia itd. Podejmowane dotychczas reformy miały szczytny cel zapewnienia w miarę zrównoważonego rynku pracy, ale na razie trudno mówić o ich sukcesie.1.5. Współczesne rynki pracy
Zmiany we współczesnym świecie zachodzące obecnie szybciej niż kiedykolwiek dotąd powodują, że to, co dzisiaj jest rzeczywistością, jutro staje się historią. Dotyczy to również rynku pracy.
1.5.1. Trendy na rynkach pracy
W odniesieniu do rynków pracy obserwować można współcześnie zasadniczo dwa trendy. Są to:
– trendy uniwersalne, właściwe dla wszystkich branż biznesu i, w pewnym stopniu także dla administracji, jak np. rosnąca konkurencja, wzrost świadomości klientów/petentów i pracowników, rosnące bezrobocie, globalizacja produkcji i usług, migracje za pracą itp.,
– trendy specyficzne, odnoszące się tylko do określonych państw (np. unijnych), czy branż (np. branże „zwijające się”, rozwijające się, z perspektywami i bez nich).
Patrząc bardziej szczegółowo na rozwój sytuacji na globalnych rynkach pracy w ostatnich latach, zauważyć można trendy następujące:
– zmniejszenie skali zatrudnienia w stosunku do wielkości populacji,
– zmieniające się sposoby produkcji,
– prekaryzacja pracy, co oznacza zmiany w gwarantowanych wcześniej warunkach zatrudnienia, w kierunku obniżania płac i niepewności zatrudnienia,
– wzrastające nierówności zarobkowe,
– internacjonalizacja procesów produkcji,
– międzynarodowe migracje⁵⁶.
1.5.2. Czynniki determinujące sytuację na rynku pracy
Na to, jak kształtuje się sytuacja na rynku pracy, wpływ ma wiele czynników. Podzielić je można na cztery, zasadnicze grupy:
1. Czynniki polityczne. Nic się dzisiaj nie dzieje na świecie bez udziału polityki i polityków. Na rynek pracy wywierane są rozmaite naciski – począwszy od etapu przygotowywania regulacji rynkowych (etap legislacyjny, lobbying) jak i później, gdy poszczególne rozwiązania są już wprowadzone w życie. Istotną rolę odgrywają takie decyzje polityczne, jak np. prywatyzacja zakładów pracy. Politycznie oddziaływują na rynek pracy także reprezentacje pracodawców i pracowników, swoją rolę odgrywają porozumienia i umowy międzynarodowe, które Polska, jako członek Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych, jest zobowiązana wdrażać do polskiego porządku prawnego Niektóre z rozwiązań unijnych można i należy stosować bezpośrednio.
2. Czynniki ekonomiczne. Zasadniczym z nich jest globalizacja, znajdująca odzwierciedlenie także na rynku pracy. Globalnie, rynki pracy prawie wszędzie się kurczą, ale stwarzane są warunki do przemieszczania się ludzi w celu znalezienia pracy w ogóle lub znalezienia pracy optymalnej dla poszukujących. Nie jest to proste, w związku z globalną wersją konkurencji – o posady, dzisiejsze dobro rzadkie, rywalizują pracownicy z różnych państw, nie tylko z krajowego rynku pracy. Przeważają zawsze interesy danego kraju, w przypadku takich rozległych problemów na rynkach w ogóle i na rynkach pracy w szczególności, w praktyce odbiega się od idei solidaryzmu na rzecz preferowania własnych pracowników i własnych bezrobotnych. Niespotykane wcześniej tak powszechnie zjawiska, typu fuzji i przejęć, powodują także zawirowania na rynkach pracy, na ogół zwiększając podaż tych, którzy pracy nie mają, bo ją, na skutek fuzji i przejęć, stracili. Przyczyniają się do tego również kryzysy ekonomiczne, które w ostatnich latach rozlewają się prawie na cały świat i mają charakter pełzający, tzn. są długotrwałe i trudno się z nich wychodzi.
3. Czynniki technologiczne. Rozumiane są one tutaj szerzej niż tylko jako te wynikające z nowych rozwiązań o charakterze techniczno-technologicznym, rozwiązań innowacyjnych z obszaru przede wszystkim IT. W grę wchodzą także nowe sposoby zarządzania, w tym programy komputerowe wspomagające lub nieraz zastępujące pracę ludzi w sferze wykonawczej, ale i zarządczej. Prawdę mówiąc, to sposób kierowania ludźmi zmienia się najbardziej opornie, a jeśli nawet, to niekoniecznie we właściwym kierunku,⁵⁷ gdyż czynniki techniczne odgrywają akurat w tej dziedzinie szczątkową rolę.
4. Czynniki społeczne, z których najistotniejsze dla rynku pracy, bo oddziałujące nań bezpośrednio, to: starzenie się większości społeczeństw, szczególnie europejskich, zwiększająca się, wspomniana, większa mobilność pracowników, większa podaż kobiet na rynku pracy, elastyczny czas pracy oczekiwany przez pracowników i pracodawców, choć różnie przez nich rozumiany, jak również dążenie pracowników do stałej pracy i zabezpieczeń społecznych, z drugiej zaś strony, do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jako oddzielny czynnik oddziałujący na rynek pracy i ściśle z nim powiązany można wskazać zjawisko bezrobocia, obecnie o skali w ubiegłych latach niespotykanej. Będzie o nim szczegółowo mowa dalej.1.8. Zmiany na rynku pracy. Czasy niepewności, turbulentnych zmian, chaosu
A.K. Koźmiński wskazał zasadnicze zmiany na rynku pracy, z jakimi borykają się współczesne państwa i społeczeństwa, w stosunku do tego, co było jeszcze tak niedawno. Do przedstawionej przez niego listy dopisałam zmiany, które, jak sądzę, też warte są zanotowania:
Tabela 2. Zmiany na rynku pracy
W okresie industrialnym W okresie niepewności
------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------
– Stabilizacja miejsca i warunków pracy – Zmienność miejsc i warunków pracy
– Specjalizacja prac wykonawczych i menedżerskich – Szerokie spectrum profesji-pracownicy „hybrydy”, pracownicy „patchworkowi”
– Podział pracy – Zmienne zadania
– Struktury hierarchiczne – Struktury bardziej płaskie
– Kariera – awans pionowy – Kariera – awans poziomy, specjalistyczny
– Orientacja na wyniki – Orientacja na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, utrzymanie się na rynku
– Niewielka mobilność pracowników – Duża mobilność pracowników
– Tradycyjne sposoby zarządzania – Nowoczesne sposoby zarządzania (np. wspomagane komputerowo)
– Współpraca lub rywalizacja (konkurowanie) – Kooperencja (współpraca, mimo, obok konkurowania)
Źródło: opracowanie własne na podstawie: A.K. Koźmiński, (2008), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, Warszawa.
Przy okazji analizowania powyższych zmian można zastanowić się, czy rzeczywiście wszystko, szczególnie w odniesieniu do rynku pracy, się zmieniło. Moim zdaniem, w niewielkim stopniu albo wcale nie zmieniły się relacje między stronami stosunku pracy, to jest między pracodawcami a pracownikami – w wymiarze pojedynczych organizacji. Od lat rynek pracy pozostaje rynkiem nierównowagi – rynkiem pracodawców, nie rośnie zaufanie między pracodawcami a pracownikami (raczej maleje), kręci się dalej, choć według innych niż w czasach „słusznie minionych”, kryteriów, karuzela stanowisk menedżerskich (dawne powiedzenie „zawód dyrektor”, dzisiaj nazywa się „profesja – menedżer”). Od lat nie zmieniają się style kierowania ludźmi. Zależą one w zasadniczej mierze od osobowości kierujących, ich mentalności, a te pozostają niezmienne nie tyle od okresu industrialnego, ale praktycznie od zarania dziejów. Złych nawyków, obyczajów w kierowaniu ludźmi nie przełamie nawet wiedza i doświadczenie i to jest poważny problem, którego rozwiązania trudno oczekiwać.Rozdział 2. Europejski (unijny) rynek pracy
Rynek pracy Unii Europejskiej to:
Od 01.01.2007 r. 27 państw (01.07.2013 r dołączył 28 kraj, Chorwacja);
7% światowej populacji; 25% światowego produktu brutto (PKB); 64,3% stopa zatrudnienia, 70,1% mężczyzn, 58,5% kobiet; 47,4% pracujących starszych pracowników (55–64 lata); (2011 r.); 14,8% zatrudnionych na umowach terminowych; 15% samozatrudnionych.
50% wydatków na cele socjalne.
Źródło: dane za: Labour Force Survey, http://epp.eurostat.ec.europa.eu .
Polski rynek pracy to:
15,29 mln zatrudnionych osób (59,7%); 6,80 mln kobiet (53,1%), 8,49 mln mężczyzn (66,3%); 36,9% starszych (55–64 l.) zatrudnionych; 26% zatrudnionych na umowach terminowych; 26% samozatrudnionych (2009).
Wydatki na cele socjalne – 19,7% PKB (2009 r.).
8,89 mln w sektorze usług, 4,58 mln – w sektorze przemysłowym, 1,82 mln w sektorze rolniczym; 11,42 mln zatrudnionych w firmach prywatnych, 3,88 mln – w publicznych; 11,92 mln to pracownicy najemni, 2,87 mln pracujący na własny rachunek.
Źródło: dane GUS, I kw. 2013 r.; samozatrudnienie – http://www.oecd-ilibrary.org .
Była już mowa o tym, że nie można dzisiaj mówić o jednolitym europejskim rynku pracy. Przyczynia się do niego, poza „zastanymi” różnicami w poziomie rozwoju gospodarczego państw członkowskich, także to, że jedna z podstawowych zasad unijnych dotycząca swobodnego przepływu (przemieszczania się) osób, nie jest w pełni realizowana. Teoretycznie każdy obywatel UE może poszukiwać pracy w dowolnym innym państwie. Ze względu na przeciągający się kryzys trwający od 2008 r., w zasadzie we wszystkich krajach unijnych oferowana jest głównie praca krótkoterminowa, co w wielu przypadkach skutecznie odstrasza potencjalnych pracowników od przenoszenia się poza swój kraj ojczysty. 2013 r. został nazwany Europejskim Rokiem Obywateli i dedykowany prawom, jakie rodzi obywatelstwo europejskie. Z wielu dyskusji, konferencji, wydarzeń, które były na ten rok zamierzone, wyłonić ma się wizja tego, jak ma wyglądać Europa w 2020 r. Komisja Europejska, zdając sobie sprawę z konieczności zapewnienia większej mobilności pracowników, przedstawiła 8 maja 2013 r. drugi raport właśnie na temat „obywatelstwa UE z 2013 r.”⁹⁹. Stanowi on „jądro” Europejskiego Roku Obywatelskiego. Zawiera dwanaście działań w sześciu kluczowych obszarach, które mają usunąć przeszkody na drodze korzystania obywateli z praw Unii Europejskiej. W odniesieniu do rynku pracy podejmowane są próby koordynacji systemu zabezpieczeń społecznych tak, by ze wsparcia finansowego w każdym państwie unijnym mogli korzystać obywatele, mający do tego prawo w swoich własnych krajach. Planuje się, że na europejskim rynku pracy państwa członkowskie powinny przez okres 6 miesięcy zapewnić świadczenia wszystkim poszukującym pracy w innym państwie (obecnie 3 miesiące) i że współpracować powinny służby zatrudnienia z poszczególnych państw członkowskich. Szykowany jest New Deal for Europe¹⁰⁰ na rzecz walki z bezrobociem wśród młodzieży, którego kluczowym elementem mają być kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) udzielane przedsiębiorcom tworzącym miejsca pracy i organizującym staże dla młodych ludzi. Komisja chce też zmniejszyć bariery biurokratyczne, np. ułatwić uznawanie dokumentów tożsamości, pobytowych oraz świadectw przydatności do ruchu drogowego pojazdów w całej UE. Na razie jednak „obywatelstwo europejskie”, które ułatwiłoby codzienne funkcjonowanie obywateli UE na europejskim rynku pracy, jest jeszcze na etapie inkubacji i na efekty jego funkcjonowania trzeba jeszcze poczekać.