- W empik go
Rys poetyki wedle przepisów teoryi w szczegółach z najznakomitszych autorów czerpanej - ebook
Rys poetyki wedle przepisów teoryi w szczegółach z najznakomitszych autorów czerpanej - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 284 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Kilkoletnie doświadczenie przy rozbieraniu z uczniami wzorów poezyi, w szkole czytanych, dało mi uczuć potrzebę, książki elementarnej, któraby własności i przymioty pism, bądźto w ogóle poezyą, bądź w szczególe ten i ów jej rodzaj cechujące, wyjaśniała. Jakkolwiek przeto o użyteczności podobnego (jak w niniejszym rysie poetyki) zbioru przepisów przekonanym być mogę; wszelako przewiduję zarzuty, na jakie książka, tej podobna, koniecznie wystawiona być musi. Nie mówię tu o zarzutach nieprzyjaciół poezyi, bo ci i najmniejszej uwagi, na jej przepisy zwrócić nie raczą; ale są nieprzyjaciele teoryi, którzy mniemają, że, gdy poetą rodzić się trzeba, takiego rodzaju książka czytającemu żadnej korzyści przynieść nie może. Dla okazania mylności tego twierdzenia dość jest powiedzieć: nie każdy będzie filologiem, nie każdy matematykiem, fizykiem, historykiem, jeżeli do jednej z tych nauk, nie czuje w sobie szczególniejszej skłonności, a przecież się tego wszystkiego w szkołach uczymy, i nie bez korzyści. Tak więc i poetyka nie w tym daje się celu, aby każdy był poetą, ale bezwarunkowo dla tego, aby każdy (1) znał poezyą; bo jej gruntowne zgłębienie i dokładne wszystkich szczegółów ocenienie, jedynym jest środkiem wykształcenia smaku.
Czytanie i rozumienie dobrych i obyczajnych poetów, według zdania starożytnych, wielki ma wpływ na obyczaje i inne wiadomości; (2) sama nawet wymowa i proza jak twierdzi Kwintylian, wiele winny poezyi. (3) Te dwie okoliczności, mniemam, stanę za dowód bardzo dostateczny, że poe- – (1) Każdy, rozumie się wtem miejscu każdy taki, który pragnie być wykształconym. Każdemu zaś innemu wolno nie dbać o to.
(2) Antiqui poeticam dixerunt primam quamdam esse philosophiam, vitae prima aetate formatricem, quae morum, affectuum, actionumque rationis nos voluptate comitante doceat; quinetiam nostri solum sapientem esse poetam affirmant. Atque ea de causa in Graecis urbibus pueri primo onmium poesi instituuntur, non sane nudae oblectationis causa, sed ut modestiam discant. Strabo. Geogr. lib. I.
(3) Oratori lectionem poetarum plurimum conferre, apud quos in rebus spiritus, in verbis sublimitas, in affectibus motus omnis et in personis decor exprimitur. Quintil. L. I. c. 1.
zyi z przedmiota w szkolnych wyłączać nie wypada; jakoż nie ma podobno szkoły, w którejby poetów nie czytano. Ale samo czytanie wzorów nie będzie tu dostateczne bez ich rozbioru, do czego posłuży teorya, której zgłębienie miejsce, długiego wielu osób doświadczenia zastępuje. Z takiegoto rodzaju książek teorycznych, zebrane są przepisy niniejszym Rysem poetyki objęte.
Z drugim, a żwawszym podobno zarzutem wystąpią miłośnicy nowości, którzy na widok książki nowo wyszłej, bez względu na jej układ, potrzebę, zastósowanie do rzeczy, i zamiary piszącego, uganiają się za samemi nowemi myślami, nigdzie jeszcze nie czytanemi, a bez tego warunku, książkę za niegodną uwagi, jako nic nowego nie zawierającą, a zatem za bezużyteczną uznają. Takowi ubiegacze za błyskotkami nowości, niech sobie na próżno nie zbadają mozołu i nudów, których w czytaniu mojej poetyki doświadczać niezawodnie będą. Nie znajdą tu nic nowego, ani takiego, czegoby gdzie indziej lubo może z innem zastosowaniem znaleźć nie mogli; (1) a to – (1) Dla okazania, że obcych rzeczy przywłaszczać sobie nie pragnę, wymienię tu autorów lub dzieła, w których myśli przezemnie użyte znaleźć można. Institutiones oratoriae ac dla tej bardzo prostej przyczyny: ie teorya jest tylko jasnem i dokładnem rozebraniem przymiotów i własności, które się w rzeczy już znajdują: że zatem piszącemu teoryą nienowego stwarzać nie wolno: ie tylko sposób, jakim teoryą uporządkować i do jasnego rzeczy wyłożenia nakierować, za lepszy uznaje, jest mu zostawiony.
Ale w oczach prawdziwych znawców, winien jestem poprzeć niektóre moje sierdzenia, w ciągu samego dzieła zachodzące, a oraz wymienić powody, dla których ten, który znajdą, a nie inny przyjąłem układ i porządek.
Poezyą nazywaćby należało właściwie ie tylko dzieła, które w najwyższem uniesie- – poeticae. – Handbuch der Redekünste von Ernesti (Przedmowa). – Theorie der Dichtkunst von Loreye. – Theorie der schönen Künste von Sulzer. – Vorschule der Aesthetik von Jean Paul. – Conversations-Lexicon. – Mianowicie zaś: Leitfaden der Aesthatik von Braun, a szczególniej. Entwurf einer Theorie der schönen Redekünste von Eschenburg; Dalej: Ecole de Litterature. – Cours de belles lettres. Nakoniec: Dzieło X. Piramowicza o wymowie i poezyi, – Krasickiego Tom VI. – Dmóchowskiego Sztuka rymtworcza. – Uwagi w wyborze poezyi umieszczone. – Rozprawy o dramatyce Wężyka. – Rozprawa o bajkach J. U Niemcewicza. – Rozprawy literackie Brodzińskiego. – Historya literatury Bentkowskiego. – Dykcyonarz poetów Juszyńskiego (Przedmowa) i t… p. Też sama myśli znajdą się zapewne i u wiela innych pisarzów.
niu poety, zniewalają go do wyrażenia tego, co czuje, a co sobie wprzódy sam utworzył. Ztąd też podobno, zasadzając istotę poezyi na wylaniu uczuć umysłu namiętnością wzruszonego, niektórzy teoretycy, poemata dydaktyczne zaledwie w liczbie dzieł czystej poezyi mieszczą; gdy bowiem nie namiętność, ale przekonanie o prawdzie staje się powodem do poematu, przeto w niemnie uczucie, ale rozum panuje. Szczególniej zaś satyrom i epigramatom, owi surowi krytycy, odmawiają przystępu do świątyni poezyi, to przywodząc na stroję stronę: że ożywienie umysłu w ciągłej z dowcipem zostaje walce; ożywiony umysł, mówią oni, moie gniewać się, gardzić, nienawidzić, ale szydzić nie moie; a kto w niewielu tylko wierszach ciekawość wzbudzić i onę zaspokoić pragnie, temu tylko rozumu i dowcipu, ale nie umysłu namiętnością rozognionego potrzeba. Nakoniec wyłączają jeszcze z liczby dzieł prawdziwej poezyi tak nazwane poemata właściwie żartobliwe, uważając je tylko jako sparodyowaną poezyą. – Wszelako, gdy zapałowi poety, żadnych granic oznaczać nie wypada, ani przepisywać treści, która u niego w czucie przejśdź może, i gdy wzniosłe nawet prawdy rozumowe, w tym stopniu umysł poetycki ożywić i rozognić mogą, iż się w nim rodzi szereg uczuć, imaginacya jego w prawdziwą czynność wprawiających; przeto niejest rzeczą niesłuszną, sielanki, satyry, epigramata, a nawet poemata ściśle prawidłowe, w których poeta nie tak naucza, jako raczej przedmiotem nauczającym czytelnika zająć pragnie, w liczbie dzieł prawdziwej poezyi zostawić; co też w niniejszym rysie poetyki, mimo przytoczonych tu dopiero uwag owych surowych teoretyków, zachowano.
Dla ułatwienia pojęć, poprzedza poetykę wstęp wykładający w krótkości powstanie poezyi, jej cele, jej różnicę od wymowy, jej zasady i prawidła, każdemu dziełu poetyckiemu, bez względu na jego rodzaj, służące. A lubo właściwy wstęp do poetyki stanowićby powinny ogólne uwagi estetyczne o pięknych, a mianowicie wy słownych sztukach, i w ten też sposób początkowo pracę moję ułożyłem; wszelako, aby ułatwić dla siebie wydrukowanie, a dla chcących czytać, nabycie książki, rozdzieliłem rzecz na dwie części, z których pierwszą z małemi dodatkami, nieco dawniej pod napisem; Wzory estetyczne (1)
–- (1) Wzory estetyczne poezyi polskiej, w pięknościach pierwszych mistrzów naszych, z przytoczeniem teoryi wystawione etc. W Poznaniu etc r. 1826. 8. str. 116. oprócz przedmowy.
wydałem, a druga teraz jako właściwa poetyka wychodzi.
Obejmuje ona przepisy, które każdemu rodzajowi i gatunkowi pisma poetyckiego wyłącznie służą i tak je cechuję, ie je z łatwością i widocznie od innych tworów poetyckich rozróżnić można.
Z tem wszystkiem jakby poezyę na właściwe rodzaje podzielić, tak ściślej, aby jeden nie miał nic spólnego drugiemu, rzecz ta nie mało już trudniła znawców i krytyków, z wszyscy nakoniec przyznali, ie to jest prawie niepodobieństwem, bo często granice jednego i drugiego pisma zbyt blisko stykają się z sobą.
Sposób postępowania poety co do formy jest dwojaki: albo sam poeta, xv swojem imieniu uczucia swoje lub obce wyraża, opowiada, opisuje, maluje obyczaje i namiętności; albo wprowadza działające osoby, z których mowy i czynów to wszystka staje się widocznem. Dla tego niektórzy krytycy przyjęli podział poezyi tylko na poezją opowiadania (epiczną), i poezyą, działania (dramatyczną).
W rzędzie pierwszej mieszczą;
Bajki i powieści,
Sielanki,
Epigramata,
Satyry,
Poemata prawidłowe i listy,
Elegią,
Poezyą liryczną,
Wiersz bohaterski, i
Romans.
Do dramatycznej przyjmują:
Rozmowę poetycką,
Heroidy,
Kantaty,
Komedyą,
Tragiedyą, i
Operę.
Podział ten pozornie stósowny, jest nazbyt ogólny, i zawisł tylko od formy. Inni przeto, w chęci ściślejszego oznaczenia granic dzielą pisma poetyczne na rodzaje, wedle władz duszy poety, do których się najbliżej ściągają. Ztąd wypada podział następujący:
I. Dzieła zdolności wystawienia poetyckiego.
a) Dzieła wyobraźni,
1. Opisy; 2. Bajki i powieści; 3. Sielanki;
b) Dzieła rozumu,
1. Poema naukowe; 2. Zdania moralne i t… p.
c) Dzieła dowcipu,
1. Epigrama; 2. Satyra; 3. Różne igraszki dowcipu.
II. Dzieła poetyckiego uczucia, poezya liryczna.
1. Pieśń, 2. Oda, 3. Elegia, 4. Kantata, 5. Pomniejsze, jako to Madrygał, Sonet, Rondo itp.
III. Dzieła woli poetyckiej i moralnego świata od niej zawisłego,
1. Romans, 2. Epopeja, 3, Drama.
IV. Mieszane co do przedmiotu i tylko wedle formy odznaczające się dzieła poetyczne.
1. Listy, 2. Rozmowy poetyckie, 3. Heroidy.
Zdaje się wszelako, że i ten rodzaj uwłóczy niektórym rodzajom tworów poetycznych, bo jeśli przypuścimy, ie jedne dzieła wyłącznie są osobnym rodzajem np. wyobraźni, uczucia i t… p… totem samem przyznać musimy, że inne tych przymiotów nie potrzebują. Czemże będzie epopeja, czem drama, czem sielanka i t… p… jeżeli pozwolimy, aby je pisał nie mający czucia, wyobrażni i dowcipu?
Inni jeszcze dzielą poezyą jak następuje:
I. Świat wewnętrzny: tu należy poema liryczne, pieśń, elegia. (Poeta wyraża tu swoje obecne uczucia, które tu panują).
1. Pieśń poważna, oda, (hymny, dytyramby), pieśni kościelne, wojenne, żałobne, narzekalne,
2. Rodzaje pieśni żartobliwych; także madrygały, sonety, tryolety itp.
II. Świat zewnętrzny
1. Nieżyjące przyrodzenie, świat nieżywotny a przynajmniej rozumem nieobdarzony:
a) Poezya opisująca, malująca, np. obraz krainy, poranku, nocy, pór roku, żniwa i t… p.
b) Poezya opowiadająca; tu należą opisy burzy, powodzi, i t… p.
Z obu powyższych powstają pieśni pasterskie, rybackie i łowieckie.
2. Świat ożywiony i rozumny a) Poemata wystawujące bezpośrednio rozum: prawidłowe, satyra, bajka, epigrama, allegorya i t… p.
b) Poezya wystawiająca w działaniach i obyczajach; sielanki, epopeja, romans, powieści, drama i t… p.
Ale i ten podział równie jak powyższy nie iest dostateczny, a przynajmniej dla poczynających znawców, zdaje mi się, jest zanadto metaficzny.
Gdy więc żaden prawie podział ściśle doskonałym być nie może; w tem miejscu jednak podział systematyczny dla pojęcia, przejrzenia i porównania tu częściach całości był nieodbicie potrzebny; przyjąłem przeto mniej wyszukany, ale może naturalniniejszy i prostszy; to jest podział na pisma stósownie do zamiaru poety.
I. Poeta albo wyraża bezpośrednio uczucia; ztąd mamy poezyą uczucia (liryczną, gęślową).
II. Albo wpadając w uczucia opowiada, opisuje, aby nauczał; ztąd poezya nauczania (dydaktyczna).
III. Albo wystawia bezpośrednio przedmioty przez opowiadanie i opisywanie: ztąd poezya opowiadania, (epiczna).
IV. Albo wprowadza działające osoby; ztąd poezya działania (dramatyczna).
Do tego, dotąd najpowszechniej używanego podziału, dodałem rozdział jeszcze osobny.
V. Kiedy poeta wprowadza osoby, które z daleka od wszelkiej rozwagi, stosownie tylko do popędu uczuć, któremi dusza ich jest przejęta, działają, a przy tem lirycznie wyrażać się mogą; ztąd poezya uczuciowego działania (liryczno-dramatyczna).
Cały więc podział poezyi na rodzaje i gatunki w niniejszym rysie będzie następujący.
I. Poezya liryczna.
1. Ody.
a) hymny, b) ody bohaterskie, c) dytyramby, d) ody moralne czyli filozoficzne.
2. Pieśni.
a) nabożne, b) obywatelskie, c) obyczajowe, d) wojenne, e) tkliwe czyli namiętne, f) towarzyskie, wesołe, żartobliwe.
3. Elegie… a) pieśń narzekalna, b) dumy, c) żale, treny.
II. Poezya dydaktyczna.
1. Poezya prawidłowa.
a) treści filozoficznej, b) treści technicznej.
2. Listy.
a) listy dydaktyczne, α) treści filozoficznej, ß) treści technicznej; b) listy poetyczne, c)
listy lekkie, prozą przeplatane.
3. Poezya opisująca.
a) poema sielskie… α) właściwe sielanki.
ß) pieśni rybackie i łowieckie, b) opisy burzy, pór roku, wojny i t… p.
4. Satyra.
a) surowa, b) żartobliwa, c) parodya, d) trawestycya.
5. Bajka.
a) rozumowa, b) moralna, c) mieszana.
6. Drobne dydaktyczne, liryczno-dydaktyczne iinne mieszanej treści i formy.