Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja? - ebook

Data wydania:
16 sierpnia 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
24,95

Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja? - ebook

Publikacja redefiniuje gatunek sagi rodzinnej, konfrontując najnowsze reprezentacje literackie z modelem tradycyjnej powieści rodzinnej, i bada zależności między ewolucją gatunku a przeobrażeniami zachodzącymi w modelu rodziny. Funkcjonujące w nauce definicje sagi rodzinnej (powieści rodzinnej) są niewystarczające, by określać najnowszy materiał literacki, czyli powieści o tematyce rodzinnej powstające na początku XXI w. Saga rodzinna jako gatunek silnie związany z życiem pozaliterackim rozwija się wraz ze zmianami zachodzącymi w modelu rodziny – stanowią one kulturowy kontekst badań, w których wykorzystano metodologię literaturoznawczą (genologia, poetyka), z zakresu studiów kulturowych i nauk społecznych (m.in. feminizm i gender studies). Analizie poddane zostały wybrane polskie utwory literackie powstałe w latach 2005–2015: Piaskowa Góra (Joanna Bator), Saturn (Jacek Dehnel), Stulecie Winnych (trylogia; Ałbena Grabowska), Dom na rozlewiskiem (trylogia mazurska; Małgorzata Kalicińska), Rodzina O. (Ewa Madeyska), Chochoły (Wit Szostak), Włoskie szpilki i Szum (Magdalena Tulli). Badania te wskazują na dwie drogi ewolucji gatunku: pierwsza stanowi kontynuację tradycyjnego modelu sagi rodzinnej, a należące do niej reprezentacje literackie (sagi konwencjonalne) zachowują wierność wypracowanemu wówczas modelowi rodziny i powielają większość elementów z zakresu poetyki; na drugiej drodze znalazły się utwory (sagi kontestacyjne), które czerpią z tradycji genologicznej, ale dokonują jej krytycznej reinterpretacji. W zakończeniu zaproponowano wprowadzenie dla nich terminu „antysaga”, dotąd niefunkcjonującego w dyskursie naukowym. Analiza materiału literackiego pozwala wykazać związek między rozwojem badań kulturowych i ewolucją modelu rodziny a sagą rodzinną.

Spis treści

Wprowadzenie 11

Podziękowania 17

CZĘŚĆ I

Rodzina w kulturze 19

Rozdział 1

Antropologia i historia rodziny 21

1.1 Szachownica pokrewieństwa Notatki z antropologii rodziny 21

1.2 Od patriarchy do „nowego ojca” Zarys historii rodziny 27

1.3 System i walka o władzę Rodzina a państwo 40

Rozdział 2

Krytyka tradycyjnego modelu rodziny 49

2.1 Macierzyństwo i córkostwo 50

2.2 Męskim okiem 53

2.3 Figury matki i ojca 57

Rozdział 3

Jeśli nie tylko tradycyjna rodzina, to co? 61

3.1 Alternatywne modele rodziny 61

3.2 Rodziny nieheteronormatywne 66

3.3 Fantazmat Matki Polki – utracony czy odzyskany? 69

CZĘŚĆ II

Saga rodzinna – konceptualizacja 77

Rozdział 1

Wprowadzenie do genologii kulturowej 79

1.1 Spór o metodę 80

1.2 Gatunki, które żyją 82

Rozdział 2

Saga – długa historia gatunku 87

2.1 Problemy z nomenklaturą 88

2.2 Saga historyczna i współczesna: ujęcie diachroniczne 91

2.2.1 Sagi staroislandzkie 92

2.2.2 Współczesne rozumienie terminu saga 93

2.3 Saga rodzinna a pokrewne odmiany gatunkowe 95

2.4 Tradycyjna saga rodzinna – zarys koncepcji gatunku 98

Rozdział 3

Saga rodzinna – ujęcie kulturowe 103

3.1 Od dziejów świata do dziejów człowieka 104

3.2 Czy saga ma płeć? 106

3.3 Literacka (arcy)narracja rodzinna w Polsce 109

3.3.1 Gniazdo rodzinne z orłem białym 111

3.3.2 „Ucieczka z rodzinnego domu” i nostalgiczne powroty 117

3.3.3 Niepopularna erozja patriarchatu 122

3.3.4 Rodzinne (auto)biografie 132

CZĘŚĆ III

Sagi powieściowe konwencjonalne 137

Rozdział 1

Gdzie kończy się romans? Popularna literatura kobieca 139

1.1 Kobiece czy(li) feministyczne? 142

1.2 Mistyka romansu 147

1.3 Literatura na pocieszenie 150

Rozdział 2

Iluzja matriarchatu Mazurska saga Małgorzaty Kalicińskiej 155

2.1 Obfitość języka 155

2.2 Szczęśliwa kura domowa 158

2.3 Babskie centrum świata 162

Rozdział 3

Przyspieszony kurs historii XX wieku Stulecie Winnych Ałbeny Grabowskiej 167

3.1 Klisze historyczne 167

3.2 Stulecie kobiet 173

3.3 (Nie)Konwencjonalna perspektywa 176

Rozdział 4

Saga ze srebrnego ekranu Rodzina O Ewy Anny Madeyskiej 181

4.1 Telesaga a tradycja literacka 181

4.2 Poetyka (tele)sagi 185

4.3 Stara, poczciwa saga rodzinna? 188

Rozdział 5

Konserwatywna niekonwencjonalność – czy istnieje złoty środek? 193

CZĘŚĆ IV

Sagi powieściowe kontestacyjne 197

Rozdział 1

Arcynarracja rodzinna w odwrocie 199

Rozdział 2

Pamięć z pokolenia na pokolenie Włoskie szpilki i Szum Magdaleny Tulli 201

2.1 Włoskie szpilki i Szum jako cykl narracyjny 202

2.2 Poetyka choroby, poetyka zagłady 205

2.3 Rodzina i wojna 208

2.4 Piętno zbiorowej pamięci 214

Rozdział 3

Co komu pisane, temu w wodę kamień? Piaskowa Góra Joanny Bator 217

3.1 Saga na opak 218

3.2 Nieobecny ojciec 221

3.3 Niecielesna matka 223

3.4 Przesiedlona tożsamość 228

Rozdział 4

Sny o mieszczańskiej potędze Chochoły Wita Szostaka 233

4.1 Chochołowy sen 234

4.2 Maski i tożsamości 238

4.3 Upadek Domu Chochołów 243

4.4 Zatopione miasto 246

Rozdział 5

Smutny patriarchat Saturn Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela 251

5.1 Ekfraza życia rodzinnego 252

5.2 Zawiedziony pigmalionizm 256

5.3 Dom jest grobem kobiety 262

5.4 Kostium historyczny 265

Rozdział 6

Kontestacja mitu rodzinnego 269

Zamiast zakończenia

Czas antysagi rodzinnej? 273

Saga na rozdrożu: konwencja/kontestacja 274

Antysaga rodzinna 281

Drogi opowieści rodzinnej 285

Bibliografia 293

Analizowany materiał literacki 293

Dopowiedzenia 293

Opracowania i konteksty 293

Streszczenie 321

Abstract 323

Indeks osobowy 325

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8220-816-0
Rozmiar pliku: 40 MB

BESTSELLERY

Kategorie: