- W empik go
Salon kosmetyczny - ebook
Salon kosmetyczny - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-44-1 |
Rozmiar pliku: | 340 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Sprawdzimy, jak duży jest rynek upiększania ciała i poprawy kondycji ducha. Przedstawimy warunki, jakie będzie musiał spełnić chcący wejść na rynek salon kosmetyczny, wskażemy niezbędne wyposażenie oraz przedstawimy różne aspekty prowadzenia tej działalności.
Charakterystyka rynku
Według przedstawicieli branży, polski rynek usług kosmetycznych i pielęgnacyjnych jest wart ok. 1,5 mld zł. W ubiegłym roku klienci salonów kosmetycznych i centrów SPA zostawili w nich ponad 900 mln zł. Obecnie wartość rynku wzrasta ok. 10% w skali każdego roku. Jak szacują specjaliści, w najbliższych latach powinien zostać zachowany trend wzrostowy. O ile nie powrócą kolejne fale i odsłony kryzysu ekonomicznego, to do rosnącej wartości sektora przyczynią się coraz wyższy poziom życia, nawyki higieniczne, a także moda na zdrowy i piękny wygląd. Dobrym poziomem wzrostu cechują się także przyrosty liczby klientów – 15% – oraz średnia kwota, jaką zostawiają przy okazji jednorazowej wizyty – ok. 240 zł.
Głównymi adresatkami usług salonów kosmetycznych wciąż w przeważającej liczbie są kobiety. Jednak w branży tej od niedawna zaznaczają się pewne nisze. Coraz więcej salonów swą ofertę kieruje także do mężczyzn. Jak pokazują różne statystyki, panowie z roku na rok coraz bowiem częstszymi gośćmi salonów kosmetycznych, gabinetów SPA, solariów i klinik chirurgii plastycznej. Coraz częściej korzystają z zabiegów odsysania tłuszczu, korekcji nosa i uszu czy niwelowania zmarszczek. Salony kosmetyczne wychodzą naprzeciw potrzebom przepracowanych, zestresowanych i źle odżywiających się mężczyzn, oferując masaże relaksacyjne, oczyszczanie twarzy, pedicure i inne zabiegi. Inną niszą, która wciąż cieszy się większą popularnością na Zachodzie niż w naszym kraju, są usługi kosmetyczne dla dzieci i młodzieży. O ile w krajach zachodnich czy USA nie różnią się one specjalnie od „dorosłych zabiegów”, a ich główną rolą jest zabawa, to w naszym kraju nieliczne gabinety oferują głównie pomoc w zakresie kosmetologii estetycznej i dermokosmetologii dla młodych ludzi z problemami skóry.
Konkurencja
Choć nie są znane dokładne dane, szacuje się, że w Polsce działa ponad 10 000 salonów kosmetycznych. Są wśród nich zarówno niewielkie gabinety, jak i duże centra SPA. W każdym, nawet małym mieście działa przynajmniej kilka tego typu lokali, świadczących usługi w różnym zakresie.
Konkurencję dla niewielkich salonów kosmetycznych stanowią duże sieci. Choć jest ich stosunkowo niewiele, to posiadają bardzo rozbudowaną strukturę i uznaną wśród klientów markę. Do największych sieci należą instytuty Dr Ireny Eris. Firma posiada 23 salony w kraju i 3 za granicą. W każdym z instytutów skorzystać można z ponad 120 autorskich zabiegów kosmetycznych. Największą na rynku siecią franczyzową są salony Yasumi z ok. 50 lokalami prawie w całym kraju.
Konkurencją dla niewielkich salonów kosmetycznych, jednak tylko w określonym stopniu, są duże i eleganckie salony i centra SPA. Podział rynku pozwala jednak na spokojną koegzystencję wszystkich podmiotów, będziemy różnić się od nich innym profilem klientów.
Wejściem na perspektywiczny polski rynek jest zainteresowanych ok. 20 zagranicznych sieci SPA i salonów kosmetycznych.
Kadra
Dobranie odpowiednich osób do pracy w salonie kosmetycznym może być nie lada problemem. Choć istnieje bardzo dużo szkół i uczelni o różnym profilu, kształcących kosmetyczki, to znalezienie doświadczonej i wszechstronnie wykształconej osoby stanowi duże wyzwanie. W naszym salonie potrzebować będziemy osób zajmujących się m.in. makijażem, manikiurem, pedikiurem, prostymi zabiegami kosmetycznymi, ale też osoby z wykształceniem wyższym kierunkowym, uprawnionej do wykonywania bardziej skomplikowanych zabiegów dermokosmetycznych z wykorzystaniem np. kwasów owocowych. Dlatego bardzo ważne są kwalifikacje. Niezbędnym minimum jest ukończenie szkoły pomaturalnej, optimum – studia licencjackie z kosmetologii. Na atrakcyjność na rynku pracy wpływa także ukończenie kursów i szkoleń.
Zatrudniając pracowników, trzeba szczególną uwagę zwrócić na ich nastawienie do klienta oraz umiejętności interpersonalne. W dużej mierze klienci bardziej przywiązują się do osób, które je obsługują, niż do miejsca, dlatego nasi pracownicy powinni być nie tylko kompetentni, ale również mili i serdeczni.
Wiedza naszych pracowników powinna być stale poszerzana i uzupełniana. Dlatego będziemy wysyłać ich na kursy: wizażu, przedłużania rzęs i paznokci, makijażu permanentnego, masażu, szkolenia podologiczne, czy nawet szkolenia marketingowe. Dzięki współpracy z dostawcami kosmetyków i akcesoriów będziemy mogli także wysyłać pracowników na szkolenia, najczęściej nieodpłatne, organizowane przez tych producentów.