Seks i religie - ebook
Seks i religie - ebook
Marzenna Czerniak-Drożdżowicz w rozmowie z Urszulą Pieczek "Nie tylko Kamasutra"
Agata Skowron-Nalborczyk w rozmowie z Michałem Jędrzejkiem "Islam i seks"
Dominika Kozłowska "Życie seksualne katolików polskich"
Przychody ze sprzedaży nieposiadających ambicji komercyjnych minibooków zostaną przeznaczone na kontynuowanie działalności miesięcznika „Znak”.
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-240-4406-1 |
Rozmiar pliku: | 863 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
„W islamie nie ma miejsca na celibat – nie widzi się powodów, dla których rezygnacja z tej dziedziny życia miałaby przynosić jakieś duchowe korzyści”, mówi prof. Agata Skowron-Nalborczyk, opisując swobodę w mówieniu o seksie, jaka panuje w całej kulturze muzułmańskiej. Przestrzega także przed demonizacją przybywających do Europy imigrantów z państw, w których islam wyznaje większość społeczeństwa. Pozostając w kręgu religii niechrześcijańskich, prof. Marzenna Czerniak-Drożdżowicz przedstawia różnorodne poglądy Hindusów na seks. Wyjaśnia, dlaczego traktująca o stosunkach pozamałżeńskich Kamasutra uważana jest za tekst rewolucyjny. Opisuje również dramatyczne skutki kontroli urodzeń w Indiach.
Inną perspektywę proponuje Dominika Kozłowska, która opowiada o postępującej sekularyzacji w Polsce i jej wpływie na podejście do seksu, antykoncepcji oraz moralności. Przytacza liczne badania statystyczne, z których wynika, że wpływ Kościoła na życie seksualne Polaków powoli słabnie, a nasi rodacy odchodzą od nauk instytucji, która przez wieki stanowiła wyrocznię w sprawach moralnego postępowania.
Zapraszamy do lektury
Redakcja miesięcznika „Znak”
PS Wszystkim autorom i spadkobiercom praw autorskich serdecznie dziękujemy za udostępnienie tekstów do minibooków. Jednocześnie informujemy, że dołożyliśmy wszelkich starań, by odnaleźć ich spadkobierców i właścicieli. Przychody ze sprzedaży nieposiadających ambicji komercyjnych minibooków zostaną przeznaczone na kontynuowanie działalności miesięcznika „Znak”.■ Marzenna Czerniak-Drożdżowicz w rozmowie z Urszulą Pieczek
NIE TYLKO KAMASUTRA
Otwartość Hindusów na tematykę erotyczną wynika z postrzegania pożądania, pragnienia czy miłości jako jednego z głównych celów życia człowieka.
Jak hinduizm reguluje życie seksualne swoich wyznawców?
Termin „hinduizm” jest dość problematyczny – to nazwa wprowadzona przez Brytyjczyków w XIX w. na określenie zróżnicowanego zbioru tradycji subkontynentu indyjskiego. Złożoność przekłada się na brak jednolitego podejścia do płci, miłości i seksu. W Indiach istnieją jednak kodeksy prawne ściśle związane z religią i określające ogólne ramy życia małżeńskiego i seksualnego. To dharmaśastry, a najbardziej autorytatywnym jest Kodeks Manu (przetłumaczony na język polski przez Marię Krzysztofa Byrskiego). Regulują one kształt struktury społecznej – podział na cztery główne grupy (tzw. warny) – oraz zasady, jakimi ludzie powinni się kierować w życiu codziennym, także przy zawieraniu związków małżeńskich. Należy pamiętać, że właściwy dobór współmałżonka decyduje o pozostaniu w danej klasie albo spadku w hierarchii! Jeśli dodać jeszcze, że głównym celem założenia rodziny jest spłodzenie potomstwa, zwłaszcza męskiego (syn jest odpowiedzialny za wypełnienie skomplikowanego schematu rytuałów pogrzebowych i składanie ofiar poprzednim pokoleniom przodków), sprawa zawarcia związku małżeńskiego urasta do najważniejszej w życiu. To było i nadal jest w Indiach bardzo istotne – wpływa na pozycję społeczną oraz życie religijne: doczesne i pośmiertne.
Na restrykcje związane z doborem małżonków oddziaływał też fakt, iż historia indyjskiej cywilizacji to historia podboju. Ariowie, którzy zdobyli przewagę nad lokalną ludnością, chcieli zachować swoją
Ciąg dalszy dostępny w wersji pełnej.