- W empik go
Serwis komputerowy - ebook
Serwis komputerowy - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-33-5 |
Rozmiar pliku: | 402 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Zbadamy rynek komputerowy oraz ustalimy, jakie urządzenia najczęściej będziemy naprawiać. Przeanalizujemy zakres usług, jaki zaproponujemy klientom. Sprawdzimy, kogo trzeba zatrudnić w firmie oferującej serwis komputerów oraz jak takie miejsce wyposażyć.
Charakterystyka rynku
Rynek komputerowy ma się w naszym kraju bardzo dobrze. Sprzęt komputerowy jest jednym z tych, na którego zakupie Polacy nie oszczędzają. Ponadto cechuje nas rosnące zainteresowanie nowinkami technicznymi oraz gadżetami. W ubiegłym roku sprzedano w kraju ok. 2,3 mln nowych komputerów. Spośród wszystkich zakupionych w ubiegłym roku większość stanowiły te przenośne: desktopy, notebooki i netbooki. Dwie trzecie klientów stanowili klienci indywidualni, pozostała część sprzętu trafiła do firm i instytucji.
Nie wiadomo natomiast, ile jest faktycznie wszystkich komputerów w Polsce. Według szacunków GUS-u prawie 70% gospodarstw domowych ma na stanie przynajmniej jeden komputer. Dostęp do internetu w domu ma ok. 65% Polaków. W ciągu dwóch lat liczba gospodarstw domowych wyposażonych w to urządzenie wzrosła aż o ok. 15%. Znacznie zwiększył się także odsetek gospodarstw w mniejszych miastach mających komputer. Może to być czynnik istotny przy braniu pod uwagę lokalizacji na założenie działalności.
Tak duża liczba komputerów jest dla serwisów komputerowych bardzo korzystnym otoczeniem ekonomicznym i szansą na obsługę wielu z nich. Liczba nowych komputerów stwarza perspektywy na ich naprawy po zakończeniu ochrony gwarancyjnej.
Zwiększa się także liczba komputerów w firmach. W małych i średnich przedsiębiorstwach pracuje ok. 1,5 mln komputerów stacjonarnych i przenośnych. Średnio na jedną małą firmę przypada 9 urządzeń, natomiast na średnią – 42. W ciągu ostatnich 5 lat wartości te wzrosły o ok. 30%. Zarówno te małe, jak i trochę większe firmy wymieniają komputery na nowe średnio co 4,5 roku. Okres ten uległ wydłużeniu w ciągu wspomnianych 5 lat o około pół roku. Na wynik ten znaczący wpływ ma fakt, że firmy wciąż w niewystarczającym stopniu wykorzystują unijne dotacje na poprawę konkurencyjności i innowacyjności. Zauważalna jest pewna zależność – im przychody firmy są większe, tym korzystanie z funduszy wzrasta.
Choć z perspektywy serwisów komputerowych ogólna liczba użytkowanych komputerów w kraju jest bardzo ważna, to o wiele istotniejszy będzie ich stan techniczny oraz kondycja. Większość z komputerów to urządzenia nowe lub nie starsze niż 3-4-letnie. Poza wiekiem urządzeń niska jest również świadomość ich użytkowników o zagrożeniach. Według firmy Panda Security – jednego z liderów w produkcji systemów antywirusowych, Polska zajęła w ubiegłym roku 7. miejsce na świecie pod względem liczby zainfekowanych wirusami komputerów. Zarażonych aktywnym lub uśpionym złośliwym oprogramowaniem było aż 57,24% wszystkich krajowych komputerów. Z kolei firma Symantec, inny światowy gigant , w swoim raporcie podaje, że nasz kraj zajmuje 4. miejsce w Europie i 8. na świecie pod względem liczby komputerów „zombie”. Chodzi tu o zainfekowane urządzenia, które bez wiedzy właścicieli służą oszustom do wyłudzania informacji, rozsyłania spamu oraz wirusów. Dla użytkowników oznaczają one problemy i nieprzyjemności, dla serwisów jest to jednak cała rzesza komputerów wymagających profesjonalnego „odwirusowania” i naprawy wyrządzonych przez te wirusy zniszczeń.
Dzięki powyższym danym polski rynek napraw pogwarancyjnych zarówno komputerów stacjonarnych, jak i przenośnych rośnie w bardzo szybkim tempie. Dobrą koniunkturę wzmacnia ponadto brak wspólnych standardów, które z wymiany lub naprawy różnych podzespołów komputerów czyniłyby prostą czynność serwisową.
Konkurencja
Konkurencja na rynku usług komputerowych jest bardzo duża. Sam rynek jest rozdrobniony, a podmioty na nim działające można podzielić zasadniczo na 3 grupy. Pierwszą i najliczniejszą stanowią jednoosobowe firmy – prowadzone przez studentów lub informatyków, którzy świadczą usługi pogotowia komputerowego na lokalnym rynku. Z reguły nie mają one swojej własnej siedziby, a istotą ich pracy jest naprawa sprzętu u klienta w domu.
Kolejną grupą są małe firmy z własnym zapleczem serwisowym. Zatrudniają one kilku pracowników i mają infrastrukturę przystosowaną do obsługi zarówno klientów indywidualnych, jak i małych oraz średnich firm.