Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Śmierć Don Kichota. O nowości w kulturze i literaturze ponowoczesnej - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
1 stycznia 2023
23,00
2300 pkt
punktów Virtualo

Śmierć Don Kichota. O nowości w kulturze i literaturze ponowoczesnej - ebook

Śmierć Don Kichota. O nowości w kulturze i literaturze ponowoczesnej to przeprowadzona w duchu szkoły frankfurckiej refleksja nad kondycją kultury zachodniej, naznaczonej piętnem Zagłady z czasów drugiej wojny światowej. Autor przygląda się wydarzeniom rozgrywającym się około połowy XX wieku, które stanowią dla niego kres trwania określonej formacji kulturowej, nazywanej okcydentalną nowoczesnością. Jest to zarazem moment, w którym zaczyna wyłaniać się prawdziwie ponowoczesna i postmodernistyczna kultura, niebędąca jednak, wbrew często spotykanym opiniom, niekończącym się zbiorem cytatów i remiksów kultury nowoczesnej, lecz prawdziwie nową formacją kulturową o globalnym zasięgu.

„[…] Ronge potrafi o zagadnieniach delikatnych, często złożonych, mówić językiem zrozumiałym, klarownym. Widać też u młodego badacza intelektualną odwagę w stawianiu pytań już raz w dzisiejszej humanistyce zadanych, autonomię myśli, pasję poszukiwawczą i poznawczą ciekawość”.
Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Buryły

[…] Ronge przekonuje, że gwałtowna konsumpcja kultury zachodniej po roku 1989, która pozwoliła na pojawienie się nowych form ekspresji i perspektyw oglądu rzeczywistości, przyczyniając się do lawinowego i chaotycznego przyrostu dyskursów, eksperymentów i prowokacji – postrzeganych paradoksalnie jako wyczerpanie się kultury – była jedyną możliwą i logiczną odpowiedzią na apel Fullera o zjednoczenie się ludzkości w imię ratowania Statku Kosmicznego Ziemia”.

Z recenzji dr hab. Doroty Kozickiej, prof. UJ

Gerard Ronge (ur. 1994) – literaturoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych macierzystej uczelni. Autor artykułów naukowych, publikowanych między innymi w czasopismach „Forum Poetyki”, „Literatura i Kultura Popularna”, „Studia Norwidiana”. Kilkukrotny laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz programu „Diamentowy grant”.

Spis treści

Słowo wstępne

Część I. Kultura po przypadłości. Rozeznania w świecie bez humanizmu

Rozdział 1. Ontologia przypadłości

Humanizujący i humanizowani

Kultura treningu

Podmiotowość i rozwój (ku teorii postępu)

Rozdział 2. Czas Don Kichota

Bohater naszego czasu

Zdarzenie (się) Don Kichota

Wydarzenie się Zła i wierność wydarzeniu

Rozdział 3. Historia nowożytnego Okcydentu jako epoka bibliomanii

Don Kichot w filozofii czytania

Błędny czytelnik

Troska o opowieść. Estetyczne poznawanie rzeczywistości przez bohaterów Don Kichota

Olśniewająca sztuczka. Alfabetyzacja świata

Podsumowanie. Problem autorstwa: Pierre Menard, autor „Don Kichota”

Część II. Czas Pana Spocka. Epoka nowości

Rozdział 1. Po przypadłości

Pierwsze reakcje

Pierwsze pytania

Pytanie o realizm

Pytanie o środki wyrazu

Pytanie o nowość

Świadkowie wobec nowego świata

Rozdział 2. Epoka nowości

Co się zdarzyło w latach sześćdziesiątych?

Sąd nad Don Kichotem. Otwarcie procesu

Czas Pana Spocka. Cały czas nic nie rozumieliśmy

Instrukcja sterowania Statkiem Kosmicznym Ziemia

Star Trek. Radykalna otwartość, nowa apokaliptyka i nowy antyfaszyzm

Rozdział 3. Nowa sytuacja społeczno‑kulturowa literatury polskiej

Narodziny kultury otwartości

O zaangażowaniu literatury

Agonia centrali. Problem „prozy środka”

Rozdział 4. Organiczna literatura postmodernistyczna

„Coś jest ze światem nie tak”. W poszukiwaniu opowieści

Narrator kłamie. Funkcja gatunku i oszustwa we współczesnej prozie realistycznej

Powadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk

Informacja zwrotna Jakuba Żulczyka

W poszukiwaniu narratora czwartoosobowego. Aktualność problemu śmierci autora

Wymazywanie autora. Fragmenty dziennika SI znalezione przez Łukasza Zawadę

Śmierć skryptora. Readymade Tomasza Bąka

Zakończenie. W stronę literatury synergetycznej

Wykaz pozycji cytowanych

Nota edytorska

Indeks osób

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6719-4
Rozmiar pliku: 1,8 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Słowo wstępne

Skonkretyzowanie kategorii nowości jako terminu poetologicznego czy teoretycznoliterackiego wiąże się z tymi samymi problemami, które pojawiają się zawsze przy próbach takiego zawężenia znaczenia wyrazu funkcjonującego w języku powszechnym, aby nadać mu pewną efektywność w określonym obszarze specjalistycznym. Pojęcie nowości w odniesieniu do literatury i życia literackiego używane jest stosunkowo często, i to w dyskursie zarówno naukowym, literaturoznawczym, jak i krytycznym czy wydawniczym (marketingowym).

Niejako z definicji „nowa” jest każda kolejna książka wydana przez danego pisarza czy daną pisarkę, a w sytuacji, gdy – dajmy na to – książka odpowiada na bieżące przemiany w życiu politycznym czy społecznym, zasadne wydaje się stwierdzenie, że jest to „nowa” literatura, ponieważ koncentruje się na zjawiskach niebędących dotąd przedmiotem artystycznego zainteresowania. Przedstawiciele branży wydawniczej, regulujący w dużej mierze proces utowarowienia literatury, dążą do możliwie najpełniejszego uzgodnienia literackiego produktu z mechanizmami rządzącymi popytem i podażą innych dóbr konsumpcyjnych, chętnie podkreślając właśnie nowość dopiero co wydanej pozycji, by zapewnić konsumenta, że nabywa produkt unikalny, zapewniający mu dostarczenie silnych bodźców, gwarantujący wzbogacenie jego estetycznych doświadczeń o doznania nieoferowane przez żadne spośród wcześniej opublikowanych dzieł (często posługują się przy tym innymi terminami, jednak funkcjonującymi w takim wypadku w bardzo zbliżonym znaczeniu, jak „odkrywczość”, „przełomowość” czy „innowacyjność”). Wszystkie te zastosowania są jak najbardziej zgodne ze słownikowym znaczeniem wyrazu „nowość” i jako takich nie sposób ich odrzucić czy zanegować, wynikają bowiem z naturalnego sposobu jego językowego użycia i pozwalają wskazywać na wiele spośród istotnych cech poszczególnych dzieł literackich i literatury w ogóle. Zarazem jednak problematyka nowości odsyła do bardziej skomplikowanych zjawisk i procesów w domenie filozoficzno-estetycznej, które to zjawiska i procesy ponadto specyficznie manifestują się w węższym polu literatury i literaturoznawstwa. Intencją niniejszego tekstu jest odniesienie kategorii nowości do tych właśnie problemów , nie zaś wykluczanie ani kwestionowanie bardziej intuicyjnych użyć samego wyrazu.

Chociaż „nowość” jest terminem wykorzystywanym przy okazji dyskusji nad różnymi dziedzinami z zakresu filozofii, estetyki i teorii, to sama w sobie rzadko stanowi przedmiot dyskursywnego zainteresowania. Nie jest ona wyodrębniana jako osobne pojęcie we wszelkiego rodzaju słownikach pojęć estetycznych, filozoficznych czy terminów literackich i rzadko kiedy dostrzega się potrzebę specjalnego konkretyzowania jej znaczenia w tych polach dyskursu humanistycznego. Na jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy – dosyć prozaiczną, ale przy tym bardzo istotną – wskazuje Stefan Morawski, zauważając, że „sztuka wciąż ewoluując w oczywisty dla wszystkich sposób ujawniała nowe tematy, treści i formy i dlatego nie przywiązywano do tego zjawiska, tzn. powoli postępującej zmienności, żadnego szczególnego znaczenia”1. Zwłaszcza w dynamicznym XVII wieku, na którym skupia się badacz w tym miejscu przywoływanego tu tekstu, uwagę zwracały na siebie raczej nawiązania do tradycji, świadome działania zmierzające do podkreślenia międzyepokowej ciągłości poszczególnych procesów estetycznych.

Problematyka nowości została (przynajmniej pozornie) odsunięta na dalszy plan w refleksji w ramach paradygmatu postmodernistycznego. Jeżeli historia literatury postrzegana była jako historia rozwoju literatury, jako zastępowanie ugruntowanych w danym miejscu i czasie form artystycznych nowymi, to teoretycy postmodernizmu rozbudzili wątpliwości co do samego pojęcia nowości. Chcąc widzieć literaturę jako ogromne uniwersum zamykające w swoim obrębie wszystkie istniejące teksty, twierdzili, że to, co potocznie może wydawać się kreacją nowego tekstu literackiego, jest tak naprawdę cytowaniem niezliczonej ilości innych tekstów.

Taka diagnoza nie przystaje do empirycznie obserwowalnych zjawisk w globalnym dyskursie literackim i przez to nie może być przydatna przy próbie skonstruowania uogólnionego obrazu obecnej sytuacji społeczno-kulturowej, w której znajduje się literatura polska. Współcześni polscy pisarze i pisarki wciąż starają się dziś tworzyć nowatorskie utwory literackie, a co więcej – zarówno krytyka literacka, jak i szerokie grono odbiorców literatury stale zajmuje się wybitnymi nowo powstałymi dziełami, określając je jako oryginalne, odświeżające czy właśnie nowe. Ogół tych zjawisk wymaga rozważenia, w jaki sposób może być dzisiaj definiowana kategoria nowości, jakie są jej podstawowe wyznaczniki, wreszcie – jak konkretne utwory literackie starają się wprowadzić nowe formy ekspresji artystycznej do współczesnej literatury.

Rozwiązanie tej sprzeczności między kategorycznymi diagnozami różnie rozumianego „wyczerpania” stawianymi w ramach dyskursu teoretycznego ostatnich dekad a niezwykle dynamicznymi procesami w polu samej praktyki artystycznej wymaga ponownego przemyślenia sytuacji społeczno-kulturowej, w której rozgrywa się ta dynamika.

1 Stefan Morawski, „Perypetie problematyki nowości w dziejach myśli estetycznej. Rys syntetyczny”, Studia Filozoficzne 219, nr 2 (1984), s. 62.Spis treści

Słowo wstępne

Część I.
Kultura po PRZYPADŁOŚCI.
Rozeznania w świecie bez humanizmu

Rozdział 1. Ontologia przypadłości

Humanizujący i humanizowani

Kultura treningu

Podmiotowość i rozwój (ku teorii postępu)

Rozdział 2. Czas Don Kichota

Bohater naszego czasu

Zdarzenie (się) Don Kichota

Wydarzenie się Zła i wierność wydarzeniu

Rozdział 3. Historia nowożytnego Okcydentu jako epoka bibliomanii

Don Kichot w filozofii czytania

Błędny czytelnik

Troska o opowieść. Estetyczne poznawanie rzeczywistości przez
bohaterów Don Kichota

Olśniewająca sztuczka. Alfabetyzacja świata

Podsumowanie. Problem autorstwa: Pierre Menard, autor „Don Kichota”

CzĘść II.
Czas Pana Spocka. Epoka nowości

Rozdział 1. Po przypadłości

Pierwsze reakcje

Pierwsze pytania

Pytanie o realizm

Pytanie o środki wyrazu

Pytanie o nowość

Świadkowie wobec nowego świata

Rozdział 2. Epoka nowości

Co się zdarzyło w latach sześćdziesiątych?

Sąd nad Don Kichotem. Otwarcie procesu

Czas Pana Spocka. Cały czas nic nie rozumieliśmy

Instrukcja sterowania Statkiem Kosmicznym Ziemia

Star Trek. Radykalna otwartość, nowa apokaliptyka i nowy antyfaszyzm

Rozdział 3. Nowa sytuacja społeczno-kulturowa literatury polskiej

Narodziny kultury otwartości

O zaangażowaniu literatury

Agonia centrali. Problem „prozy środka”

Rozdział 4. Organiczna literatura postmodernistyczna

„Coś jest ze światem nie tak”. W poszukiwaniu opowieści

Narrator kłamie. Funkcja gatunku i oszustwa we współczesnej prozie realistycznej

Powadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk

Informacja zwrotna Jakuba Żulczyka

W poszukiwaniu narratora czwartoosobowego. Aktualność problemu śmierci autora

Wymazywanie autora. Fragmenty dziennika SI znalezione przez Łukasza Zawadę

Śmierć skryptora. Readymade Tomasza Bąka

Zakończenie. W stronę literatury synergetycznej

Wykaz pozycji cytowanych

Nota edytorska

Indeks osób
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij