Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym - ebook
W monografii omówiono m.in. pojęcie konsumenta w polskim i europejskim systemie prawnym, charakter prawny oraz rodzaje spraw o ochronę konsumentów, ze wskazaniem, które z nich mogą być rozpoznawane i rozstrzygane w postępowaniu cywilnym. Przedmiotem analizy są także relacje europejskiego prawa konsumenckiego do krajowego prawa procesowego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów. Ponadto w publikacji wskazano alternatywne metody rozwiązywania sporów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji oraz postępowania arbitrażowego. Omówiono udział organizacji społecznych (pozarządowych), prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym.
Książka szczególnie polecana jest sędziom, adwokatom oraz radcom prawnym, a także powiatowym rzecznikom konsumentów i organizacjom społecznym (pozarządowym). Korzystać z niej mogą także przedsiębiorcy i konsumenci występujący jako strona w postępowaniu cywilnym.
Książka szczególnie polecana jest sędziom, adwokatom oraz radcom prawnym, a także powiatowym rzecznikom konsumentów i organizacjom społecznym (pozarządowym). Korzystać z niej mogą także przedsiębiorcy i konsumenci występujący jako strona w postępowaniu cywilnym.
Spis treści
Wykaz ważniejszych skrótów 13
Wprowadzenie 17
Rozdział I Pojęcie konsumenta w prawie europejskim oraz prawie polskim i w postępowaniu cywilnym 21
1. Wprowadzenie 21
2. Pojęcie konsumenta w prawie wspólnotowym 23
2.1. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 24
2.1.1. Ewolucja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 24
2.1.2. Pojęcie konsumenta w dyrektywach konsumenckich 30
2.1.3. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim a pojęcie konsumenta w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich 37
2.1.4. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim - wnioski 50
2.2. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym 56
2.2.1. Pojęcie konsumenta w aktach prawnych europejskiego prawa procesowego cywilnego i europejskiego prawa prywatnego międzynarodowego 59
2.2.2. Pojęcie konsumenta w orzecznictwie ETS ukształtowane na gruncie "reżimu Bruksela - Lugano" 64
2.2.3. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym - wnioski 76
2.3. Stosunek pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym do pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 79
3. Pojęcie konsumenta w polskim systemie prawnym 83
3.1. Ewolucja pojęcia konsumenta 83
3.2. Pojęcie konsumenta w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 88
3.3. Pojęcie konsumenta w kodeksie cywilnym 88
3.4. Definicja pojęcia konsumenta w kodeksie cywilnym i w innych aktach prawnych 104
4. Pojęcie konsumenta na gruncie kodeksu postępowania cywilnego 112
Rozdział II Charakter prawny i rodzaje spraw o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 118
1. Wprowadzenie 118
2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 120
2.1. Pojęcie spraw o ochronę konsumentów 120
2.2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 128
3. Rodzaje spraw o ochronę konsumentów 143
3.1. Cywilne kodeksowe sprawy o ochronę konsumentów oraz pozakodeksowe sprawy o ochronę konsumentów 143
3.2. Krajowe sprawy o ochronę konsumentów a transgraniczne sprawy o ochronę konsumentów 144
3.3. Sprawy o ochronę indywidualnych, grupowych oraz zbiorowych interesów konsumentów 147
3.3.1. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 147
3.3.2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a sprawy o ochronę zbiorowych oraz grupowych interesów konsumentów 152
3.3.3. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów 157
3.3.4. Sprawy o ochronę zbiorowych interesów konsumentów 159
Rozdział III Dopuszczalność drogi sądowej w sprawach o ochronę konsumentów 165
1. Wprowadzenie 165
2. Realizacja prawa do sądu w odniesieniu do roszczeń konsumenckich 166
2.1. Consumers' access to justice a prawo do sądu 166
3. Procesowe roszczenie konsumenckie 179
3.1. Indywidualne, grupowe a zbiorowe procesowe roszczenie konsumenckie 184
4. Niedopuszczalność drogi sądowej 187
4.1. Bezwzględna niedopuszczalność drogi sądowej 189
4.2. Względna niedopuszczalność drogi sądowej 190
4.3. Czasowa niedopuszczalność drogi sądowej 196
4.4. Alternatywne metody rozwiązywania sporów a niedopuszczalność drogi sądowej 207
5. Konsekwencje niedopuszczalności drogi sądowej 212
Rozdział IV Udział organizacji społecznych (pozarządowych), powiatowego rzecznika konsumentów, prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 216
1. Wprowadzenie 216
2. Udział organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 221
2.1. Pojęcie organizacji społecznej a pojęcia organizacji pozarządowej oraz organizacji konsumenckiej 222
2.1.1. Pojęcie organizacji społecznej 222
2.1.2. Pojęcie organizacji pozarządowej 226
2.1.3. Pojęcie organizacji konsumenckiej 227
2.1.4. Uwagi de lege ferenda 229
2.2. Organizacje społeczne (pozarządowe) uprawnione do udziału w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 233
2.2.1. Warunki udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 239
2.2.2. Ocena warunków udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów w kontekście pozycji procesowej organizacji 250
2.2.3. Pozycja procesowa organizacji społecznej (pozarządowej) przy uwzględnieniu jej form udziału w postępowaniu cywilnym 268
2.2.3.1. Wszczęcie postępowania przez organizację społeczną (pozarządową) 269
2.2.3.2. Wstąpienie organizacji społecznej (pozarządowej) do toczącego się postępowania 278
2.2.3.3. Wyrażenie istotnego dla sprawy poglądu przez organizację społeczną (pozarządową) 285
3. Udział powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym 288
4. Udział prokuratora i Prokuratora Generalnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 293
5. Udział Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 297
6. Udział Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 298
Rozdział V Postępowanie rozpoznawcze w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 299
1. Wprowadzenie 299
2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów jako sprawy wspólnotowe 300
2.1. Relacja europejskiego prawa konsumenckiego 300
2.2. Zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 302
2.3. Zasady postępowania cywilnego w krajowych postępowaniach cywilnych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 305
2.4. Zasada autonomii proceduralnej a europejskie prawo procesowe cywilne 309
2.5. Harmonizacja europejskiego prawa konsumenckiego a zasada autonomii proceduralnej 311
2.6. Procesowe obowiązki sądu w zakresie incydentalnej kontroli niedozwolonych postanowień umownych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 312
2.7. Ciężary procesowe spoczywające na konsumencie w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 332
2.8. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego - zagadnienia wybrane 335
3. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym - zagadnienia wybrane 339
3.1. Zakres spraw o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym 342
3.2. Odrębności postępowania uproszczonego w sprawach o ochronę indywidualnych praw konsumentów 348
4. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów (sumy interesów indywidualnych) rozpoznawane w postępowaniu grupowym 359
5. Uwagi de lege ferenda 376
Rozdział VI Postępowanie zabezpieczające w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 382
1. Wprowadzenie 382
2. Charakter prawny postępowania zabezpieczającego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 382
3. Zabezpieczenie nowacyjne w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 386
3.1. Podstawy i zakres zabezpieczenia nowacyjnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 387
Dynamika postępowania zabezpieczającego przy zabezpieczeniu nowacyjnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów (art. 7531 k.p.c. oraz art. 7532 k.p.c.) 399
Rozdział VII Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 408
1. Wprowadzenie 408
2. Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 409
2.1. Pojęcie i rodzaje ADR w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 409
2.2. Alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich w systemie postępowania cywilnego 414
2.3. Niewłaściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 417
2.3.1. Aktywność sądu w dążeniu do ugodowego załatwienia sprawy 418
2.3.2. Postępowanie pojednawcze 419
2.3.3. Ugoda 423
2.4. Właściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 427
2.4.1. Modele właściwych alternatywnych metod rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 428
2.4.1.1. Model skandynawski 428
2.4.1.2. Model włoski 429
2.4.1.3. Model anglosaski 430
2.4.1.4. Model polski 431
3. Mediacja - zagadnienia wybrane 433
3.1. Pojęcie mediacji. Mediacja w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 434
3.2. Postępowanie mediacyjne i mediator w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 442
3.3. Czynności kontrolne sądu 452
3.4. Rodzaje mediacji w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 454
3.4.1. Mediacja prowadzona przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej 455
3.4.2. Mediacja prowadzona przez mediatorów z Federacji Konsumentów 460
3.4.3. Mediacja prowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 461
4. Postępowanie polubowne (arbitraż) - wybrane zagadnienia 463
4.1. Pojęcia "konsumenckie sądownictwo polubowne (arbitraż)" i "konsumencki sąd polubowny" 463
4.2. Zakres właściwości polubownych sądów konsumenckich 467
4.3. Zapis na sąd polubowny 470
4.4. Eliminacja systemu prekluzji co do zarzutu braku właściwości sądu polubownego opartego na nieuczciwości zapisu na sąd polubowny w sprawach o ochronę interesów konsumentów 475
4.5. Klauzule abuzywne a klauzula porządku publicznego 483
4.6. Postępowanie arbitrażowe oraz arbiter 485
4.7. Rodzaje sądownictwa polubownego 488
4.7.1. Stałe Sądy Polubowne przy Państwowej Inspekcji Handlowej (SPSK) 488
5. Uwagi de lege ferenda 494
Abstract 497
Bibliografia 503
Wprowadzenie 17
Rozdział I Pojęcie konsumenta w prawie europejskim oraz prawie polskim i w postępowaniu cywilnym 21
1. Wprowadzenie 21
2. Pojęcie konsumenta w prawie wspólnotowym 23
2.1. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 24
2.1.1. Ewolucja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 24
2.1.2. Pojęcie konsumenta w dyrektywach konsumenckich 30
2.1.3. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim a pojęcie konsumenta w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich 37
2.1.4. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim - wnioski 50
2.2. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym 56
2.2.1. Pojęcie konsumenta w aktach prawnych europejskiego prawa procesowego cywilnego i europejskiego prawa prywatnego międzynarodowego 59
2.2.2. Pojęcie konsumenta w orzecznictwie ETS ukształtowane na gruncie "reżimu Bruksela - Lugano" 64
2.2.3. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym - wnioski 76
2.3. Stosunek pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym do pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 79
3. Pojęcie konsumenta w polskim systemie prawnym 83
3.1. Ewolucja pojęcia konsumenta 83
3.2. Pojęcie konsumenta w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 88
3.3. Pojęcie konsumenta w kodeksie cywilnym 88
3.4. Definicja pojęcia konsumenta w kodeksie cywilnym i w innych aktach prawnych 104
4. Pojęcie konsumenta na gruncie kodeksu postępowania cywilnego 112
Rozdział II Charakter prawny i rodzaje spraw o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 118
1. Wprowadzenie 118
2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 120
2.1. Pojęcie spraw o ochronę konsumentów 120
2.2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 128
3. Rodzaje spraw o ochronę konsumentów 143
3.1. Cywilne kodeksowe sprawy o ochronę konsumentów oraz pozakodeksowe sprawy o ochronę konsumentów 143
3.2. Krajowe sprawy o ochronę konsumentów a transgraniczne sprawy o ochronę konsumentów 144
3.3. Sprawy o ochronę indywidualnych, grupowych oraz zbiorowych interesów konsumentów 147
3.3.1. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 147
3.3.2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a sprawy o ochronę zbiorowych oraz grupowych interesów konsumentów 152
3.3.3. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów 157
3.3.4. Sprawy o ochronę zbiorowych interesów konsumentów 159
Rozdział III Dopuszczalność drogi sądowej w sprawach o ochronę konsumentów 165
1. Wprowadzenie 165
2. Realizacja prawa do sądu w odniesieniu do roszczeń konsumenckich 166
2.1. Consumers' access to justice a prawo do sądu 166
3. Procesowe roszczenie konsumenckie 179
3.1. Indywidualne, grupowe a zbiorowe procesowe roszczenie konsumenckie 184
4. Niedopuszczalność drogi sądowej 187
4.1. Bezwzględna niedopuszczalność drogi sądowej 189
4.2. Względna niedopuszczalność drogi sądowej 190
4.3. Czasowa niedopuszczalność drogi sądowej 196
4.4. Alternatywne metody rozwiązywania sporów a niedopuszczalność drogi sądowej 207
5. Konsekwencje niedopuszczalności drogi sądowej 212
Rozdział IV Udział organizacji społecznych (pozarządowych), powiatowego rzecznika konsumentów, prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 216
1. Wprowadzenie 216
2. Udział organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 221
2.1. Pojęcie organizacji społecznej a pojęcia organizacji pozarządowej oraz organizacji konsumenckiej 222
2.1.1. Pojęcie organizacji społecznej 222
2.1.2. Pojęcie organizacji pozarządowej 226
2.1.3. Pojęcie organizacji konsumenckiej 227
2.1.4. Uwagi de lege ferenda 229
2.2. Organizacje społeczne (pozarządowe) uprawnione do udziału w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 233
2.2.1. Warunki udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 239
2.2.2. Ocena warunków udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów w kontekście pozycji procesowej organizacji 250
2.2.3. Pozycja procesowa organizacji społecznej (pozarządowej) przy uwzględnieniu jej form udziału w postępowaniu cywilnym 268
2.2.3.1. Wszczęcie postępowania przez organizację społeczną (pozarządową) 269
2.2.3.2. Wstąpienie organizacji społecznej (pozarządowej) do toczącego się postępowania 278
2.2.3.3. Wyrażenie istotnego dla sprawy poglądu przez organizację społeczną (pozarządową) 285
3. Udział powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym 288
4. Udział prokuratora i Prokuratora Generalnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 293
5. Udział Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 297
6. Udział Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 298
Rozdział V Postępowanie rozpoznawcze w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 299
1. Wprowadzenie 299
2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów jako sprawy wspólnotowe 300
2.1. Relacja europejskiego prawa konsumenckiego 300
2.2. Zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 302
2.3. Zasady postępowania cywilnego w krajowych postępowaniach cywilnych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 305
2.4. Zasada autonomii proceduralnej a europejskie prawo procesowe cywilne 309
2.5. Harmonizacja europejskiego prawa konsumenckiego a zasada autonomii proceduralnej 311
2.6. Procesowe obowiązki sądu w zakresie incydentalnej kontroli niedozwolonych postanowień umownych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 312
2.7. Ciężary procesowe spoczywające na konsumencie w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 332
2.8. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego - zagadnienia wybrane 335
3. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym - zagadnienia wybrane 339
3.1. Zakres spraw o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym 342
3.2. Odrębności postępowania uproszczonego w sprawach o ochronę indywidualnych praw konsumentów 348
4. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów (sumy interesów indywidualnych) rozpoznawane w postępowaniu grupowym 359
5. Uwagi de lege ferenda 376
Rozdział VI Postępowanie zabezpieczające w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 382
1. Wprowadzenie 382
2. Charakter prawny postępowania zabezpieczającego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 382
3. Zabezpieczenie nowacyjne w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 386
3.1. Podstawy i zakres zabezpieczenia nowacyjnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 387
Dynamika postępowania zabezpieczającego przy zabezpieczeniu nowacyjnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów (art. 7531 k.p.c. oraz art. 7532 k.p.c.) 399
Rozdział VII Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 408
1. Wprowadzenie 408
2. Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 409
2.1. Pojęcie i rodzaje ADR w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 409
2.2. Alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich w systemie postępowania cywilnego 414
2.3. Niewłaściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 417
2.3.1. Aktywność sądu w dążeniu do ugodowego załatwienia sprawy 418
2.3.2. Postępowanie pojednawcze 419
2.3.3. Ugoda 423
2.4. Właściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 427
2.4.1. Modele właściwych alternatywnych metod rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 428
2.4.1.1. Model skandynawski 428
2.4.1.2. Model włoski 429
2.4.1.3. Model anglosaski 430
2.4.1.4. Model polski 431
3. Mediacja - zagadnienia wybrane 433
3.1. Pojęcie mediacji. Mediacja w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 434
3.2. Postępowanie mediacyjne i mediator w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 442
3.3. Czynności kontrolne sądu 452
3.4. Rodzaje mediacji w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 454
3.4.1. Mediacja prowadzona przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej 455
3.4.2. Mediacja prowadzona przez mediatorów z Federacji Konsumentów 460
3.4.3. Mediacja prowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 461
4. Postępowanie polubowne (arbitraż) - wybrane zagadnienia 463
4.1. Pojęcia "konsumenckie sądownictwo polubowne (arbitraż)" i "konsumencki sąd polubowny" 463
4.2. Zakres właściwości polubownych sądów konsumenckich 467
4.3. Zapis na sąd polubowny 470
4.4. Eliminacja systemu prekluzji co do zarzutu braku właściwości sądu polubownego opartego na nieuczciwości zapisu na sąd polubowny w sprawach o ochronę interesów konsumentów 475
4.5. Klauzule abuzywne a klauzula porządku publicznego 483
4.6. Postępowanie arbitrażowe oraz arbiter 485
4.7. Rodzaje sądownictwa polubownego 488
4.7.1. Stałe Sądy Polubowne przy Państwowej Inspekcji Handlowej (SPSK) 488
5. Uwagi de lege ferenda 494
Abstract 497
Bibliografia 503
Kategoria: | Cywilne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-3599-7 |
Rozmiar pliku: | 4,3 MB |