Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Sprzedawaj Treningi Premium - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lipca 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Sprzedawaj Treningi Premium - ebook

Praktyczny poradnik-szkolenie dla trenerów personalnych zawierający konkretną instrukcję krok po kroku, jak zbudować system sprzedażowy treningów premium, który będzie generował zapytania od klientów regularnie i na żądanie. Dzięki temu poradnikowi zapakujesz swoje najlepsze trenerskie umiejętności w najlepszą ofertę, nauczysz się trafiać do wymarzonych klientów, a Twoją prezentację zobaczą dziesiątki tysiące ludzi.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8273-565-9
Rozmiar pliku: 2,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

SPRZEDAWAJ TRENINGI PREMIUM

(c) Jakub J. J. Woźniak 2022

Wszystkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie (w całości lub we fragmentach) niniejszej publikacji w jakiejkolwiek formie jest zabronione. Z góry dziękuję Ci za uszanowanie mojej pracy!

TREŚĆ NINIEJSZEJ PUBLIKACJI PIERWOTNIE MIAŁA FORMĘ SZKOLENIA W FORMACIE AUDIO - stąd niektóre formy i opisy mogą nie do końca pasować do formy książkowej. Z góry proszę więc o wybaczenie ewentualnych uchybień. Wierzę, że liczy się przede wszystkim przekaz merytoryczny - a ten, w stosunku do szkolenia, został tutaj miejscami mocno zaktualizowany.Wstęp

Na wstępie chciałbym Ci serdecznie pogratulować Twojej decyzji. Zdecydowałeś się na ogromną zmianę — zmianę sposobu pozyskiwania klientów, zmianę sposobu prowadzenia swojego biznesu i zmianę także siebie i swojego życia.

JESTEM PEWIEN, ŻE GDY WDROŻYSZ WSZYSTKIE RZECZY, KTÓRE BĘDZIEMY ĆWICZYĆ W CIĄGU NAJBLIŻSZYCH TYGODNI, CAŁKOWICIE INACZEJ SPOJRZYSZ NA KWESTIE POZYSKIWANIA NOWYCH KLIENTÓW, świadczenia swoich usług, na kwestię współpracy i pomagania ludziom w odzyskiwaniu formy i sprawności.

Przede wszystkim sprawnie zbudujesz prosty, stosunkowo szybki system pozyskiwania najlepszych, najbardziej zaangażowanych klientów — co da Ci w końcu szansę na realizację Twoich zawodowych i osobistych planów, na odzyskanie bezpieczeństwa finansowego, pracę z klientami, z którymi zawsze chciałeś pracować, którzy będą Ci płacić minimum te 2—3 tysiące za Twoje programy.

Albo więcej. Taki jest cel — by tak właśnie zaczął wyglądać Twój biznes trenerski.

W tej książce pokażę Ci krok po kroku, jak zbudować sobie ścieżkę do tego biznesu i do takich klientów. Nauczę Cię wszystkich niezbędnych umiejętności. Dostaniesz ode mnie bardzo szczegółowe instrukcje i szablony, które pomogą Ci uporządkować informacje i podjąć właściwe decyzje. Przed Tobą sporo nauki, trochę pracy, mam nadzieję, że jesteś na to gotowy, by w końcu sięgnąć po swoje marzenia i zacząć realizować swoje plany.

KAŻDY ROZDZIAŁ TEJ PUBLIKACJI TO PEWNE ZADANIE DO WYKONANIA PRZEZ CIEBIE. To nauka, to nowe informacje. To także Twoja wielka szansa, by zbudować wokół Twojego nowego biznesu nowe życie i otworzyć sobie drzwi do znacznie większych zarobków oraz większej satysfakcji ze swojej pracy. By stworzyć sobie biznes, w którym dajesz swoim klientom najlepszą wersję siebie i gdzie ludzie są w stanie zapłacić Ci za to.

Jestem pewien, że Ci się to uda — tym bardziej, że dostaniesz ode mnie sprawdzone i ekstremalnie skuteczne narzędzia marketingowe i nie tylko, których nauka zmaksymalizuje Twoje szanse na dotarcie tam, dokąd tylko chcesz.

No to jak? Zaczynamy?Kim jest Skuteczny Trener — zasady

W tym podrozdziale opowiem Ci, kim jest skuteczny trener i jakich zasad się trzyma, jakie ma przekonania i postawę, która pozwala mu uzyskiwać najlepsze rezultaty, pracować z najbardziej zaangażowanymi ludźmi i czerpać z tego maksimum korzyści.

NIM JEDNAK DO TEGO PRZEJDZIEMY — CHCIAŁBYM CI OPOWIEDZIEĆ O TZW. MODELU SUKCESU. Jest to pewien zestaw reguł, które podnoszą do maksimum szanse, że osiągniesz sukces w swojej dziedzinie.

Badacze zauważyli, że ludzie, którzy odnieśli szeroko rozumiany sukces, trzymali się świadomie lub nie pewnych zasad, które porządkowały ich myślenie i organizowały ich zachowania w określony sposób.

Oczywiście samo trzymanie się tych reguł nie jest jeszcze 100% gwarancją, że zawsze i wszędzie osiągnie się natychmiastowy sukces. ALE NIETRZYMANIE SIĘ TYCH ZASAD JEST PRAKTYCZNIE 100% PEWNĄ RECEPTĄ NA PORAŻKĘ.

PIERWSZĄ REGUŁĄ SUKCESU JEST PEŁNA KONCENTRACJA NA REZULTATACH, KTÓRE CHCESZ OSIĄGNĄĆ — na swoich celach i za stylu życia, jaki chcesz zbudować w ciągu najbliższych lat. Zastanów się, co musiałoby się wydarzyć w ciągu najbliższych trzech lat Twojego życia, byś mógł powiedzieć z całą pewnością, że był to najlepszy czas Twojego życia. Daj sobie na to chwilę.

Co musiałby się wydarzyć w Twoim życiu osobistym, zawodowym itd. Jak spędzałbyś wolny czas. Co dawałbyś innym ludziom, jakbyś się czuł, co byś robił, gdzie, z kim, jak, kiedy itd.

Zastanów się nad tymi kwestiami, bo jest to szalenie ważne, byś miał jasny obraz stylu życia, do jakiego dążysz.

CELOWO NIE NAMAWIAM CIĘ DO POSTAWIENIA SOBIE CELÓW — bo cele są statyczne, martwe i zazwyczaj ludzie opowiadają, co by mieli i co by sobie kupili.

A JAKOŚĆ TWOJEGO ŻYCIA WCALE NIE ZALEŻY OD TEGO, CO POSIADASZ, ALE OD TEGO, CZEGO DOŚWIADCZASZ I JAK SIĘ Z TYM CZUJESZ.

Więc pomyśl właśnie o tym — czego chciałbyś doświadczać najbardziej w ciągu najbliższych kilku lat i jak chciałbyś się z tym czuć, byś mógł powiedzieć, że to będą najlepsze lata Twojego życia. Ta wizja fantastycznego życia będzie Twoją latarnią na horyzoncie, która nawet w największe sztormy będzie dla Ciebie światełkiem, które Cię poprowadzi i wskaże Ci kierunek.

Miej tę wizję życia cały czas przed oczami, przez cały czas, gdy pracujemy, gdy zdobywasz klientów, gdy z nimi pracujesz. Niech będzie Twoim kierunkiem na dobre i na złe, bez względu na wszystko.

DRUGĄ KWESTIĄ JEST TO, CZY SERIO WIERZYSZ, ŻE MOŻESZ TO OSIĄGNĄĆ.

Niektórzy snują fantastyczne plany, marzą, ale niekoniecznie wierzą, że będą w stanie to osiągnąć. Jest to podcięcie sobie skrzydeł zanim w ogóle się wystartuje, bo nawet, jeśli ktoś potknie się o oczywiste rozwiązanie, to i tak z niego nie skorzysta, bo albo jego umysł nie zauważy szansy.

Albo ją zignoruje, bo powie, że to przecież niemożliwe, by osiągnąć takie życie na takim poziomie.

Jeśli sam masz z tym problemy — w kolejnych rozdziałach pokażę Ci sposób, jak skutecznie zmieniać swoje ograniczające przekonania i zmieniać bardzo szybko swoją postawę na bardziej konstruktywną. Jak otwierać swój umysł skutecznie.

Kolejnym bardzo ważnym elementem modelu sukcesu jest WCIĄŻ SZUKANIE NA NOWO ŚCIEŻKI, JAK DOTRZEĆ DO SWOJEGO WYMARZONEGO ŻYCIA.

Skoro kupiłeś tę książkę, to najpewniej uznałeś, że wdrożenie usług premium dla najlepszych klientów w Twoim biznesie będzie właśnie taką ścieżką. I faktycznie — jest to ścieżka bardzo skuteczna, sprawdzona i efektywna. Ta publikacja da Ci wszystkie niezbędne do dokonania zmian narzędzia. Pokaże Ci, jak z nich korzystać.

Ale ponieważ jednak same narzędzia i instrukcje roboty za Ciebie nie zrobią, to musisz teraz sam przed sobą coś sobie przyrzec: ŻE DASZ SOBIE TYLE SZANS, ILE BĘDZIE TRZEBA, BY OSIĄGNĄĆ ŻYCIE, O KTÓRYM MARZYSZ.

Musisz przyrzec sobie, że NAWET, GDYBYŚ ZNALAZŁ SIĘ W DOŁKU, WCIĄŻ BĘDZIESZ SKUTECZNYM TRENEREM DLA SAMEGO SIEBIE — że Twoja wizja fantastycznego życia wciąż Ci przyświeca, że nigdy, przenigdy jej nie porzucisz, i że wciąż aktywnie będziesz dawał sobie szanse na to, by do niego dojść.

JAK NIE ZNAJDZIESZ ŚCIEŻKI OD RAZU, TO JĄ WYTYCZYSZ — bo to Twoje życie i będziesz o nie walczył, bo masz je tylko jedno.

Tak właśnie działają Skuteczni Trenerzy, do grona którego niebawem już dołączysz — wdrażając swoim biznesie najlepsze usługi dla najlepszych klientów premium, co da Ci w końcu szansę na realizację swoich marzeń związanych z Twoim życiem.

Dam Ci najbardziej skuteczne narzędzia, jakie istnieją — ALE BĘDĄ ONE DZIAŁAĆ TYLKO, KIEDY TY BĘDZIESZ DZIAŁAĆ.

Za ich pomocą możesz dotrzeć niemal do każdego, zbudować dowolną ofertę, zbudować dowolny system marketingowy — od Ciebie będzie zależeć, do kogo chcesz trafić, co chcesz tym ludziom zaoferować i za jakie stawki.

Pokażę Ci, jak trafiać do tysięcy ludzi potencjalnie zainteresowanych współpracą z Tobą i jak im się przedstawić, jak z nimi rozmawiać, by inspirować ich do zmiany i do zaufania Ci w tym procesie.

To, jaką konkretnie ścieżką podążysz, będzie już Twoim wyborem i wierzę, że podejmiesz najlepszą możliwą decyzję, zaczniesz pozyskiwać klientów za tysiące złotych i efektywnie z nimi współpracować. Obiecaj sobie, że będziesz tak długo uczył się tych narzędzi, tak długo tworzył nowe rozwiązania za ich pomocą, aż uzyskasz takie wyniki, o jakich zawsze marzyłeś.

Aby to wszystko się wydarzyło, musisz zbudować sobie pewną solidną ramę współpracy ze swoimi przyszłymi klientami — która umożliwi Ci przyjęcie odpowiedniej postawy względem klientów, autorytetu oraz pokaże Ci, jak mądrze współpracować z klientami tak, by mieć z tego zyski i uzyskiwać dobre efekty z nimi.

PIERWSZĄ I KLUCZOWĄ KWESTIĄ JEST TO, ŻE SKUTECZNY TRENER POMAGA LUDZIOM OD SERCA — bo serio chce, by ludzie zmieniali swoje życie pod jego opieką i naprawdę chce im w tym pomóc, dając im najlepsze porady, instrukcje, dopingując ich i motywując ich.

Oczywiście pieniądze są ważne, taki trener ceni siebie także finansowo i dlatego ma wysokie stawki — ale jego własna satysfakcja jest dla niego tak samo ważna, jak zadowolenie klientów i efekty jakie oni uzyskują.

Dlatego też na tym etapie będziesz musiał sam odkryć, KOMU NAPRAWDĘ CHCESZ POMAGAĆ SWOIMI UMIEJĘTNOŚCIAMI, WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM. W tej chwili zaznaczam Ci to ogólnie, bo do tego tematu wrócimy w kolejnych rozdziałach — póki co tylko zwracam Ci na to uwagę, żeby przestrzec Cię przed błędem brania każdego, kogo popadnie, bo szybko to doprowadzi Cię do pracy z niewłaściwymi ludźmi.

KOLEJNĄ ZASADĄ SKUTECZNEGO TRENERA JEST PRACA TYLKO Z LUDŹMI, KTÓRYM NAPRAWDĘ UMIEMY POMÓC. Pokusę szybkiego zysku trzeba odstawić na bok i na pierwszym miejscu postawić dobro klienta — i zawczasu upewnić się, że naprawdę umiemy pomóc danej osobie, która się do nas zgłasza.

Musisz mieć świadomość swoich możliwości, umiejętności, swoich silnych i słabszych stron. Jak do tego dojść — wrócimy do tego w kolejnych etapach, tutaj tylko nakierowuję Cię ogólnie na to, że jest to kwestia szalenie ważna nie tylko ze względu na pewną etykę zawodową, ale także ze względu na budowanie swojej marki osobistej.

Jeśli wiesz, że komuś nie możesz pomóc, bo nie masz np. jakichś umiejętności — obiecywanie tej osobie rezultatów, których nie możesz jej dać, odbije się negatywnie na Twojej reputacji.

KOLEJNA WAŻNA ZASADA SKUTECZNEGO TRENERA TO PRACA TYLKO Z TYMI LUDŹMI, KTÓRZY NAPRAWDĘ CHCĄ COŚ W KOŃCU ZMIENIĆ — chcą w końcu zawalczyć o swoją sylwetkę, ciało, zdrowie, lepsze samopoczucie, odpowiednie umiejętności i wyniki (np. w określonej dyscyplinie sportowej).

Wyszli już z fazy wiary w cudowne pigułki i wiedzą już, że muszą sami zrobić kawał roboty i nic tu nie przyjdzie łatwo. Tacy ludzie są gotowi do pracy nad sobą, nie są roszczeniowi tylko zakasają rękawy i biorą się do pracy. Takie osoby są fantastycznym „materiałem” na klienta premium i o tym, jak takie osoby rozpoznawać i przyciągać, opowiem Ci w kolejnym nagraniu.

SKUTECZNY TRENER JEST OPIEKUNEM KLIENTA W TYM PROCESIE — robi to, co konieczne, by klient osiągnął swój cel możliwie jak najszybciej, najsprawniej, z minimalnym ryzykiem, najprościej, jak to możliwe. Skuteczny Trener użycza swojej najlepszej wiedzy, doświadczenia i umiejętności, by tak pokierować klientem, by w końcu uzyskał rezultaty takie, o jakich zawsze marzył, i pozbył się w końcu tych problemów, które dręczyły go od lat.

Trener w tym procesie doradza, tworzy plan działania, dopinguje, szuka rozwiązań i dopasowuje wszystkie parametry treningu pod daną osobę, z którą pracuje — by maksymalnie podnieść szanse na uzyskanie najlepszych wyników.

DLATEGO TEŻ SKUTECZNY TRENER SKUPIA SIĘ W 100% NA PROBLEMACH I WYZWANIACH KLIENTA, NA JEGO CELACH, MARZENIACH, bo wie, że jest tylko narzędziem w rękach swoich klientów, środkiem do celu a nie celebrytą istniejącym tylko dla własnego ego. Klient jest w tym procesie najważniejszy.

Jednak pytanie — czy klient jest tutaj przysłowiowym „panem”?

Otóż nie. Skuteczny Trener wie, że czasem musi lekko przycisnąć klienta, by poszedł prawidłową ścieżką i zaczął robić mniej przyjemne rzeczy — dla jego własnego dobra. Jeśli masz się stać takim trenerem — MUSISZ WIEDZIEĆ, ŻE TY TU JESTEŚ LEKARZEM I TY WIESZ LEPIEJ, CZEGO POTRZEBUJE TWÓJ KLIENT.

Gdyby Twój klient lepiej wiedział, co jest ważne i co trzeba robić, to by to zrobił sam.

ALE PONIEWAŻ TRAFIŁ DO CIEBIE — TU JESTEŚ W TEJ RELACJI AUTORYTETEM. Jeśli ktoś tego nie rozumie i przychodzi do Ciebie ze swoimi teoriami — nie jest Twoim klientem.

Tak samo, jeśli chodzi o determinację do działań. Robisz wszystko, co możliwe, by klient miał maksymalne zyski i nie pozwalasz mu robić czegoś, co nie będzie w jego najwyższym interesie. Jeśli widzisz, że Twój klient nadal źle się odżywia, nadal opuszcza treningi — masz prawo interweniować i nawet powinieneś — bo być może ratujesz czyjeś życie i zdrowie.

SKUTECZNY TRENER CIĄGLE SIĘ ROZWIJA. Ciągle się uczy, szkoli, trenuje sam siebie i swoją dyscyplinę, wciąż czyta nowości, konsultuje się z innymi. Będą do Ciebie przychodzić ludzie, którzy powierzą Ci swoje zdrowie i życie, więc rozwój jest Twoim obowiązkiem.

Podsumowując — Skuteczny Trener chce pomagać ludziom od serca, pracuje tylko z tymi, którym może naprawdę pomóc i którzy naprawdę chcą coś zmienić. Działa zawsze w ich najwyższym interesie — nawet jeśli oznacza to, że klient będzie robił rzeczy, które nie są dla niego najprzyjemniejsze.

Skuteczny Trener stawia problemy klientów i ich cele na pierwszym planie, skupia się na tym, by jego klienci osiągnęli wyniki możliwie najmądrzej, najsprawniej. Dyktuje, radzi i dopinguje. I co ważne — daje dobry przykład — sam ciągle się rozwija, trenuje i dobrze się odżywia.

Na tych właśnie zasadach powinny opierać się Twoje usługi premium i współpraca z Twoimi klientami. W następnym podrozdziale opowiem Ci, jak wybrać najlepszego klienta dla Ciebie i Twojego biznesu — krok po kroku.Jak stworzyć profil klienta

W tym rozdziale opowiem Ci, jak prawidłowo, krok po kroku, wybrać dla siebie i swojego biznesu możliwie najlepszego klienta premium. Wbrew pozorom jest to proces łatwy — jeśli się wie, jak to zrobić.

To właśnie będzie Twoje zadanie w tym rozdziale: wybrać swojego klienta idealnego.

ZACZNĘ OD TEGO, ŻE TWÓJ IDEALNY KLIENT PREMIUM MUSI SPEŁNIAĆ PEWNE 3 WAŻNE KRYTERIA. Jeśli je spełni — możesz mieć pewność, że dana osoba będzie praktycznie w 100% gotowa na współpracę z Tobą i że efekt tej współpracy będzie fantastyczny. Za każdym razem będziesz musiał mieć więc te 3 kryteria w głowie, będziesz musiał je dobrze opracować, bo jest to klucz do udanej współpracy z ludźmi.

PO PIERWSZE — MUSI TO BYĆ OSOBA, KTÓREJ MOŻESZ SERIO POMÓC SWOJĄ WIEDZĄ, UMIEJĘTNOŚCIAMI I DOŚWIADCZENIEM. Musi to być taka osoba, względem której masz sporą pewność, że będziesz w stanie jej pomóc tym, co umiesz i co wiesz. Że będziesz w stanie poradzić sobie z jej problemem lub wiesz, jak Twój klient sam może sobie z nim poradzić.

Wydaje się to oczywiste, ale wierz mi, że czasem zaczynają się tu schody. Są tu 2 główne problemy.

Ktoś może nie do końca mieć świadomość swojej wiedzy czy możliwości. I ktoś może nie wierzyć, że jest w stanie zmienić czyjeś życie i żądać za to tysięcy złotych. Pierwszy problem dotyczy samoświadomości — drugi — ograniczających przekonań na swój temat. Teraz uporamy się z tym pierwszym problemem — a na drugi przyjdzie jeszcze czas.

Chciałbym, żebyś wykonał teraz proste ćwiczenie.

WEŹ KARTKĘ I DŁUGOPIS I WYPISZ PROSZĘ WSZYSTKIE SWOJE UMIEJĘTNOŚCI, JAKIE POSIADASZ W KONTEKŚCIE SWOJEJ PRACY ZAWODOWEJ, KTÓRE MOŻESZ WYKORZYSTAĆ W PRACY ZE SWOIMI KLIENTAMI.

Wypisz także swoje mocne strony, swoje zalety, pozytywne cechy charakteru, które posiadasz i które mogą pomóc Twoim przyszłym klientom. Może jesteś mistrzem w motywowaniu siebie i innych. Może umiesz świetnie gotować — smacznie, zdrowo, szybko i tanio.

Może masz świetną wiedzę z zakresu tego, jak prawidłowo ćwiczyć, by nie zrobić sobie krzywdy, i umiesz ją przekazywać. Może znasz się świetnie na wartościach odżywczych, budowie ciała, mięśni, kości. Może wiesz, jak dobierać ciężary, jak szybko biegać, w jakich warunkach. Może jesteś optymistą i potrafisz dawać ludziom nadzieje i wspierać ich na duchu.

WYPISZ TO WSZYSTKO, CO PRZYJDZIE CI DO GŁOWY. Jeśli nie wiesz, co napisać — zapytaj innych i poproś, by wskazali Twoje najlepsze strony, umiejętności, zasoby, cechy, walory. Daj sobie na to tyle czasu, ile potrzebujesz i upewnij się, że wypisałeś wszystko.

Gdy to zrobisz — DOPISZ DO KAŻDEGO PUNKTU, KOMU MOGŁYBY SIĘ TE TWOJE UMIEJĘTNOŚCI I ZASOBY PRZYDAĆ — w jakich problemach, w jakich sytuacjach, w przypadku osiągania jakich celów.

Jeśli np. umiesz smacznie i zdrowo gotować — łatwo wyobrazić sobie osobę, która z Twojej wiedzy i umiejętności mogłaby najbardziej skorzystać. Są ludzie, którzy zdrową dietę kojarzą z czymś ohydnym i Ty mógłbyś być właśnie tą osobą, która to jakby odczaruje i pokaże im, że zdrowo niekoniecznie znaczy niesmacznie.

Jeśli wiesz, jak prawidłowo ćwiczyć, by nie zrobić sobie krzywdy, to z Twojej wiedzy i umiejętności z pewnością skorzystałaby osoba, która miała jakąś kontuzję i chciałaby wrócić do ćwiczeń, ale boi się, że zrobi sobie powtórkę z rozrywki. Zastanów się więc, kto mógłby skorzystać z Twoich umiejętności, wiedzy i doświadczenia, w jakich sytuacjach. To pozwoli Ci wyostrzyć sobie spojrzenie na Twoją przyszłą grupę docelową najlepszych klientów.

Okej, to było pierwsze kryterium idealnego klienta — musi to być osoba, względem której wiesz, że możesz jej pomóc w jakiś sposób osiągnąć jej cele i marzenia.

PRZEJDŹMY TERAZ DO DRUGIEGO KRYTERIUM, JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ TWOI IDEALNI KLIENCI — MUSZĄ TO BYĆ OSOBY, KTÓRYM FAKTYCZNIE OD SERCA CHCESZ POMÓC.

CHCESZ POMÓC.

To, że możesz komuś pomóc, nie oznacza od razu, że w każdym przypadku z dziką ochotą rzucisz się z ratunkiem. Każdy z nas jest inny, ma inny charakter. Ludzie lubią się mniej lub bardziej i Twoim celem jest teraz ustalenie, komu tak naprawdę od serca chcesz i lubisz pomagać.

I tutaj sprawa jest bardzo prosta.

Weź ponownie kartkę i zapisz, komu w życiu chętnie pomogłeś lub pomagałeś w jakiś sposób przez pewien czas. I dlaczego właściwie to robiłeś. Co to były za osoby, w jakiej sytuacji i dlaczego chciałeś im pomóc, dlaczego im pomogłeś. Mogą to być Twoi byli klienci, a także po prostu osoby, które znasz — Twoi znajomi, rodzina, przyjaciele itd.

ZNAJDŹ WSPÓLNY MIANOWNIK TYCH OSÓB — być może miały ze sobą coś wspólnego, jakąś jedną czy dwie cechy, które wywołały odruch Twojego serca i sprawiły, że naprawdę chciałeś dla nich najlepiej. Zapisz sobie te cechy, bo będzie to klucz do rozpoznawania osób, którym faktycznie od serca chcesz pomagać.

Jak widzisz — obraz Twojego idealnego klienta zaczyna się nieco wyostrzać — stajesz się coraz bardziej świadomy tego, do kogo możesz i chcesz trafiać ze swoimi usługami premium.

I teraz czas, byśmy przeszli do ostatniego, trzeciego kryterium idealnego klienta — i temu kryterium poświęcimy najwięcej czasu i będziesz musiał się przyłożyć, żeby dobrze opracować ten punkt. Trzecie kryterium idealnego klienta: TO KLIENT, KTÓRY NAPRAWDĘ CHCE COŚ W KOŃCU ZMIENIĆ W SWOIM ŻYCIU.

Chce w końcu pożegnać się ze swoimi problemami i ruszyć w stronę realizacji swoich celów. To klient, który nie będzie już czekał z założonymi rękami, aż może coś samo się zmieni — ale chce przejąć stery i zacząć aktywnie podążać w stronę lepszego życia — lepszego zdrowia, kondycji, sylwetki itd.

To bardzo ważna kwestia, by nie angażować się we współpracę z ludźmi, którzy tak naprawdę nie chcą sami niczego zmieniać tylko wciąż szukają tzw. magicznego przycisku, który sprawi, że efekty przyjdą sami. W trakcie procesu pozyskiwania klientów będziesz miał czas, by zweryfikować, na ile osoba, z którą rozmawiasz, naprawdę chce zmian w swoim życiu, a na ile, jak to się mówi, leci w kulki.

I teraz pytanie, jak określić tę osobę. Jak ją wyłonić z tłumów anonimowych ludzi, którzy krążą po świecie.

Utarło się, że najlepszy klient to ten, który ma walizkę pieniędzy, ale każdy, kto ma jakieś doświadczenie w biznesie powie Ci, że wcale tak nie jest. Co z tego, że ktoś ma walizkę pieniędzy, skoro często tak naprawdę nie chce nic zmieniać i wcale nie chce Ci zapłacić za Twoje usługi? O wiele lepszy klient to taki, który bardzo chce coś zmienić i wie, że mu w tym pomożesz maksymalnie profesjonalnie — i wtedy naprawdę pieniądze rzędu paru tysięcy złotych nie są jakimś problemem dla niego — wyciągnie je choćby spod ziemi.

KLIENT PREMIUM TO WŁAŚNIE TAKI KLIENT — KLIENT Z PALĄCĄ POTRZEBĄ I WIELKIM MARZENIEM. Klient, który chce coś w końcu zmienić, bo wie, że musi — bo nie może już dłużej żyć tak, jak żył. To klient, który chce zmian tu i teraz — nie za miesiąc czy rok, ale chce zacząć działać już teraz, bo nie może znieść czegoś w swojej sytuacji.

ABY TRAFIĆ NA TAKIEGO KLIENTA — TRZEBA GO PRECYZYJNIE OPISAĆ. BARDZO PRECYZYJNIE. Trzeba stworzyć tak jasny jego profil, że aż wyłoni on się nam z tego opisu tak realnie, jak żywa osoba z krwi i kości. I wtedy naprawdę będziemy w stanie porozmawiać z nim przekonująco. Musimy mieć poczucie, że znamy tego człowieka od lat, że rozumiemy i nazywamy jego problemy lepiej, niż on sam. To kluczowe dla powodzenia całego Twojego biznesu. Musisz się do tego przyłożyć.

Jak to zrobić krok po kroku — już tłumaczę.

PIERWSZYM KROKIEM JEST OKREŚLENIE CECH DEMOGRAFICZNYCH. Najpierw wybierz, jakiej płci jest Twój klient, ile ma lat, gdzie mieszka, określ jego zawód, ile ma pieniędzy itd. Opisz, jak wygląda. Opisz, czy ma rodzinę, ile ma dzieci itd. Gdy to już masz, łatwiej będzie Ci także opisać, co ten człowiek robi każdego dnia — jak żyje, o której się budzi, gdzie idzie, z kim, kiedy, co robi itd. krok po kroku.

Przykład? Proszę bardzo.

Andrzej, prawnik, lat 44, mieszka w Warszawie w nowym budownictwie. Żonaty, ma 2 córki w wieku kilkunastu lat, dobrze zarabia, pracuje dla dobrej kancelarii. Budzi się rano, je niezdrowe śniadanie, zawozi córki do szkoły, pędzi do kancelarii, gdzie większość dnia spędza za biurkiem przy komputerze lub na rozmowach z klientami. Po pracy pędzi na zakupy, odbiera żonę i córki, a potem siedzi przed telewizorem lub komputerem. Jego styl życia sprawił, że ma brzuch i pogarszające się wyniki krwi, o czym parę razy wspominał mu lekarz.

I teraz pytanie — czy ja znam Andrzeja osobiście? Nie — przed chwilą stworzyłem go w swojej wyobraźni. ALE INTUICJA NAM MÓWI, ŻE TAKICH ANDRZEJÓW SĄ TYSIĄCE, DZIESIĄTKI TYSIĘCY W SAMEJ TYLKO NP. WARSZAWIE, NIE WSPOMINAJĄC O RESZCIE KRAJU.

To jest właśnie przykładowa persona.

Może to być Jola, lat 32, która dopiero urodziła dziecko i marzy o tym, by wrócić do figury, którą miała przed ciążą.

Może to być Piotrek, lat 20, który jest chudy i marzy o tym, by zbudować mięśnie.

Może to być ktokolwiek — byle byś myślał o tej osobie w kategoriach pewnego uproszczonego stereotypu i miał poczucie, że takich osób, takich Andrzejów, Jol i Piotrków są tysiące — bo oni będą stanowić Twój szeroką grupę docelową, tzw. wide target.

Zachęcam Cię nawet, byś poszukał w Internecie zdjęć osób, które będą Ci pasować do Twojego idealnego klienta — przez co będzie Ci jeszcze łatwiej wyobrazić sobie, do kogo kierujesz swoją usługę i komunikację marketingową.

To właśnie jest tzw. persona lub awatar. Wyobraźnie żywej, konkretnej osoby z krwi i kości, do której — póki co — mniej więcej chcesz trafić.

Czas wniknąć głębiej w życie Twojego targetu i określić tę osobę, tę personę, awatar czy zwał jak zwał, także pod kątem psychograficznym. Opisz, jakimi wartościami kieruje się ta osoba — co jest dla niej ważne, a co nie. Jakie ma zasady. Czym się interesuje. Opisz osobowość tej osoby. Tutaj możesz wybrać sobie, czy chcesz pracować np. z dynamicznymi, rozgadanymi ekstrawertykami. Czy może np. spokojnymi i skupionymi introwertykami — jak Ci wygodniej.

Po tym etapie powinieneś mieć już określone takie rzeczy, jak płeć, wiek, imię Twojego awataru klienta idealnego, powinieneś wiedzieć, gdzie mieszka, z kim, co robi większość dnia, jak wygląda, jak życie, jaki styl życia wiedzie, co sobie ceni, czym się interesuje, jakie ma wartości, zasady postępowania itd. Twój klient jest już dość realny — jest niemal żywą osobą. Jeśli intuicja mówi Ci, że tacy ludzie ogólnie istnieją w społeczeństwie i jest spora szansa, że spotkasz taką osobą na ulicy, w sklepie itd. — to jesteś na dobrej drodze.

Zastanów się, czy Twój idealny klient jest np. energiczny, rozentuzjazmowany. Czy np. spokojny i rozważny. Pomyśl, jakie cechy charakteru powinny mieć osoby, z którymi chcesz współpracować. Tu nie jest powiedziane, że taki a taki charakter jest lepszy — najlepszy jest taki, który pasuje Tobie.

Pomyśl teraz o swoich klientach, których już miałeś w swojej praktyce. Z niektórymi z nich współpracowało Ci się lepiej niż z innymi także pod kątem ich nastawienia, charakteru, wartości, jakie wyznawali. Jeśli czułeś, że ktoś przychodził do Ciebie jakby za karę, z przymusu, to pewnie nie czułeś się z nim tak dobrze, jak pracując z osobą, która przychodziła na treningi z Tobą z uśmiechem i energią, z gotowością do działania. Opisz więc, jakimi cechami musi wykazywać się Twój idealny klient. Pewnie, że nie w 100% zawsze trafisz na kogoś takiego, ale ważne jest na tym etapie, żebyś miał jasny obraz tej najbardziej pożądanej osoby.

Jak już to zrobisz, to zauważysz coś ciekawego.

Że takich ludzi wciąż są tysiące, setki tysięcy. Pytanie, czy potrzebujesz aż tylu klientów i czy aż tylu byłbyś w stanie obsłużyć w miesiącu. Oczywiście nie — potrzebujesz tylko kilku, może kilkunastu, aby spokojnie żyć i robić swoje. Więc musimy ich jeszcze uszczuplić. Jeszcze doprecyzować ich profil, żeby wyłonić najlepszych z najlepszych.

Musimy wniknąć głębiej w ich psychikę i upewnić się, że na 100% oni chcą się faktycznie zmienić, chcą w końcu coś ze sobą zrobić, chcą rozwiązać swoje problemy. Na stu Andrzejów, na 100 Jol i Piotrków — tylko paru z nich będzie serio chciało podjąć wyzwanie — i to do nich chcesz trafić w pierwszej kolejności ze swoją ofertą i usługą.

ABY DOKŁADNIE ROZPRACOWAĆ PSYCHIKĘ TAKIEJ OSOBY — TRZEBA ZNALEŹĆ COŚ, CO JĄ ZMOTYWUJE. Coś, co ją mentalnie kopnie w tyłek i zmusi do zmiany. Tym czymś są tzw. punkty bólu.

Każdy z nas od czasu do czasu czuje się niekomfortowo z jakąś rzeczą. Każdy z nas od czasu do czasu przeżywa coś nieprzyjemnego — to normalne. Ale zdarzają się też ludzie, którzy cierpią częściej z różnych powodów. Coś ich boli w sensie fizycznym lub psychicznym, boli ich mocno i zdecydowanie za często. Bywa, że wiele razy podejmowali się prób zniwelowania tych bólów, ale im nie wychodziło. I teraz wciąż cierpią każdego dnia — być może coraz bardziej i bardziej i nikt nie umie im pomóc.

TAK, TO SĄ ŚWIETNI KANDYDACI NA KLIENTÓW PREMIUM. Żeby skutecznie poodkrywać ich punkty bólu — zapoznam Cię teraz z techniką, która nazywa się Emocjonalnym Mapowaniem. Jest ona dość prosta w użyciu i szybko pozwala odkryć punktu bólu każdego klienta.

Twój klient może doświadczać bólów różnego rodzaju. Może mieć bóle czysto fizyczne — bóle krzyża, nogi, karku. Może cierpieć z powodu innych fizycznych i nieprzyjemnych rzeczy — mieć duszności, uczucie ciężkości ciała, zmęczenia itd. Może głodzi się z powodu głupich diet.

Twój klient może także doświadczać cierpienia psychicznego. Może bać się o swoje zdrowie i życie, może wstydzić się swojego ciała i braku kondycji, może czuć się nieatrakcyjny, brzydki, może mieć poczucie winy, że wciąż się objada. Może czuć do siebie obrzydzenie, może zazdrościć innym wyglądu, zdrowia i kondycji, może być na siebie zły, może żałować, że nie dotrzymał noworocznych postanowień, może się nudzić swoim treningiem, może czuć ogromny smutek, że stracił zdrowie, wygląd i kondycję, może się frustrować, że wciąż próbuje coś zmienić, ale mu nie wychodzi.

TO WSZYSTKO TO NIEPRZYJEMNE EMOCJE, KTÓRE BOLĄ GO DZIEŃ W DZIEŃ W RÓŻNYCH SYTUACJACH. Musisz swojego klienta zrozumieć właśnie na tak głębokim, bardzo intymnym wręcz poziomie, by wiedzieć, gdzie uderzyć, aby w końcu obudził się i zaczął zmieniać swoje życie.

Jak to zrobić krok po kroku.

Po pierwsze — wypisz sobie od podpunktów wszystkie negatywne rzeczy, których teoretycznie może doświadczać Twój klient, którego opisujesz. Jakie to mogą być rzeczy — te, które wspomniałem: ból fizyczny różnych części ciała, nieprzyjemne uczucia cielesne, jak zmęczenie, duszności, może to być lęk, strach, złość, frustracja, obrzydzenie, smutek, żal, poczucie winy, wstydu, uczucie przeciążenia, dezorientacji, impasu, zazdrość, nuda, rozczarowanie, beznadzieja, poczucie niemocy, bezsilności, apatia.

Wypisz sobie te punkty i zastanów się następnie, gdzie i kiedy Twój klient może czuć daną emocje i mieć dane negatywne wrażenie. W jakich konkretnie sytuacjach się znajduje, gdzie i kiedy, z kim — że tak się właśnie czucie.

Np. czuje obrzydzenie — gdy patrzy na siebie w lustrze. Gdzie jeszcze? I gdy zmusza się do zjedzenia kolejnej porcji brokuł, których tak naprawdę nie lubi, ale wszyscy mu mówią, żeby je jadł, bo są zdrowe.

Czuje wstyd, gdy przebiera się na basenie lub gdy jest na plaży i czuje wzrok innych na sobie i najchętniej zapadłby się pod ziemię. Albo widzi kogoś z super sylwetką i mu zazdrości.

Ma poczucie winy, gdy np. kolejny raz zjadł 3 pączki o 2. w nocy. Gdy znów dał się w pracy skusić na kawałek tortu w pracy, bo koleżanka miała urodziny i wszystkich częstowała.

Czuje smutek, gdy patrzy na swoje zdjęcia z młodości i widzi, jaki był sprawny i jak dobrze wyglądał — a dziś widzi siebie i wie, że stracił tamtą kondycję, młodość i wygląd.

Czuje zadyszkę, gdy wchodzi na drugie piętro i wstyd mu przed młodszymi koleżankami i myśli sobie, że one mają go za starego pryka.

WYPISZ NAJPIERW TE NEGATYWNE EMOCJE ORAZ WRAŻENIA I DOPISZ, GDZIE I KIEDY KONKRETNIE, W JAKIEJ SYTUACJI TWÓJ KLIENT MOŻE DOŚWIADCZAĆ TYCH PRZYKRYCH EMOCJI.

Wczuj się konkretnie w jego życie — opisałeś już, co robi każdego dnia, gdzie, kiedy, z kim i jaki konkretnie tryb życia prowadzi. Teraz odpisz, gdzie i kiedy czuje się źle w związku ze swoim ciałem, zdrowiem, wyglądem, sprawnością itd.

BĄDŹ DOKŁADNY, PODAWAJ SZCZEGÓŁY, WYKAŻ SIĘ EMPATIĄ I ZROZUMIENIEM. Możesz też przypomnieć sobie klientów, którym pomagałeś — być może nieraz mówili Ci, jak czują się z różnymi aspektami swojego zdrowia i wyglądu.

Wypisz tyle punktów, ile możesz. Daj sobie tyle czasu, ile potrzebujesz, by wypisać te punkty. A potem, gdy je już masz — do każdego z nich dopisz, jak Twój klient próbuje sobie z tym poradzić.

Przykładowo — wstydzi się swojego ciała na basenie, więc przychodzi po godzinach szczytu, by uniknąć wzroku innych ludzi. Na plaży wciąga brzuch.

Ma poczucie winy, że się obżera, więc robi sobie wyrzuty i wyzywa sam siebie w myślach.

Boi się o swoje zdrowie, czyta w Internecie setki porad, co zrobić i jak się zmotywować do zdrowego stylu życia.

Opisz, jak nieudolnie i nieefektywnie Twój klient próbuje poradzić sobie ze swoimi punktami bólu. Jak wcześniej — także tutaj bądź szczegółowy i dokładny. Używaj opisu konkretnych sytuacji tak, jakbyś ich doświadczył sam osobiście na własnej skórze.

Finalnie, gdy będziesz już to miał, napisz do każdego punktu, co Twój klient chciałby uzyskać w związku ze swoim punktem bólu. Jeśli np. wstydzi się swojego ciała, wstydzi przebierać się na basenie, wciąga brzuch, unika spojrzeń i tłumów, w związku z tym chciałby… no właśnie, co? Chciałby w końcu iść na luzie na basen, chciałby poczuć dumę ze swojego ciała, chciałby, żeby ktoś się za nim oglądał z zachwytem.

Chciałby w końcu nauczyć się sobie odmawiać jedzenia, chciałby w końcu nauczyć się dobrze gotować. Boi się powtórki z kontuzji, więc ćwiczy ostrożnie, zbyt ostrożnie, chciałby w końcu wiedzieć, jak ćwiczyć prawidłowo i bezpiecznie w jego konkretnie sytuacji.

I to jest właśnie lista mocnych punktów bólu Twojego idealnego klienta. Każdy punkt składa się z opisu negatywnej emocji, bólu lub nieprzyjemnego doznania, opisu sytuacji, w których Twój klient doświadcza często takiego bólu, opisu, jak próbuje sobie z tym radzić oraz opisu, czego chciałby w zamian, jakie jest jego pragnienie czy potrzeba wynikająca właśnie z tego bólu i nieprzyjemności.

Podam Ci klika wyraźnych przykładów, byś dobrze zrozumiał, o co mi tutaj chodzi.

Twój klient jest totalnie znudzony powtarzaniem wciąż tych samych ćwiczeń i jedzeniem wciąż tego samego, nie znosi wchodzić na bieżnię i jeść w kółko tę samą sałatę, więc szuka po Internecie różnych urozmaiceń diety lub ćwiczeń, ale nic mu nie pasuje i chciałby w końcu tak urozmaicić swój trening i dietę, żeby nigdy mu się nie znudziły.

Inny przykład: Twój klient odbiera wyniki badań u lekarza i ten mówi mu, że znów jest gorzej — wzrósł poziom trójglicerydów i cholesterolu i że trzeba coś z tym zrobić, ale on tak naprawdę nie wie co. Przeszukał Internet, próbował parę razy przejść na dietę, ale nigdy się to nie udawało, za każdy razem to porzucał i wracał do starych nawyków. Próbował ćwiczyć, ale nie wiedział, jak, zrobił sobie zakwasy, kontuzje i się zniechęcił. Jednak jego niepokój narasta i wie, że w końcu będzie musiał coś zmienić na stałe, zmienić swój styl życia.

Kolejny przykład: Twoja klientka ma w pracy młodsze, szczuplejsze koleżanki i krępuje się przebywać z nimi, bo w porównaniu z nimi jest grubsza i mniej atrakcyjna. Unika kontaktu z nimi, choć chciałaby się z nimi przyjaźnić bardziej, ale czuje się od nich gorsza.

Dzięki tej metodzie dosłownie czytasz w myślach ludziom — skanujesz ich najgłębsze obawy, lęki, kompleksy i wyrzuty sumienia. Zrób to dokładnie i szczegółowo, a opiszesz ich problemy lepiej niż oni sami mogliby to zrobić. Będą w szoku, że tak dokładnie znasz ich problemy i rozumiesz ich emocje — co z automatu sprawi, że Ci zaufają i będą mieli wrażenie, że znasz rozwiązanie ich problemów.

I TERAZ WAŻNA KWESTIA: NIE WSZYSTKIE PUNKTY BÓLU TWOJEGO KLIENTA BĘDĄ DLA NIEGO TAK SAMO ISTOTNE I PALĄCE.

Jedne punkty bólu będą — mówiąc kolokwialnie — do przeżycia. I można pozwolić je sobie dalej ignorować. A będą też takie punkty, które nie cierpią zwłoki i klient będzie chciał je jak najszybciej rozwiązać. Dlatego musisz uporządkować teraz wypisane przez Ciebie punkty bólu klienta od najsilniejszego do najsłabszego z nich.

Jak to zrobić? Popatrz raz jeszcze na profil swojego idealnego klienta i spójrz, co jest dla niego najważniejsze. Jeśli Twój klient ma np. 55 lat — to kwestia zachowania zdrowia będzie dla niego być może ważniejsza niż atrakcyjnego wyglądu. Jeśli Twoim idealnym klientem jest dziewczyna lat 22, to prawdopodobnie najważniejszy będzie dla niej wygląd i atrakcyjność, a kwestie unikania zawałów czy cholesterolu będą na dziesiątym planie.

Innymi słowy — to, co jest najważniejsze dla klienta, jego hierarchia wartości, będzie dyktować, które punkty bólu są dla niego czy dla niej najbardziej dotkliwe. Przyjrzyj się dokładnie swojemu klientowi i zaznacz, które punkty będą dla niego najbardziej istotne, palące, i które będzie chciał rozwiązać najpewniej możliwie od razu. Uporządkuj je od najsilniejszego do najsłabszego.

A POTEM ZAZNACZ, Z KTÓRYMI Z TYCH PUNKTÓW BÓLU NAJPEWNIEJ BYŚ SOBIE PORADZIŁ Z POMOCĄ SWOJEJ WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I DOŚWIADCZENIA. Wybierz jeden główny punkt bólu i kilka mniejszych pobocznych. Ten główny jest priorytetem — lepiej raz a dobrze rozwiązać jeden punkt bólu niż po łebkach rozwiązać dziesięć słabszych. Musisz mieć to na myśli, gdy będziesz zaznaczał te punkty.

I widzisz, jakie to staje się proste? Nagle Twoje umiejętności, chęci, wiedza i doświadczenie zaczynają się idealnie zazębiać ze światem Twoich idealnych klientów — z ich bólami, problemami i nadziejami. Nagle możecie stać się sobie potrzebni — bo możesz temu człowiekowi pomóc i on będzie chciał Twojej pomocy. Wszystko się tutaj zaczyna zgadzać.

Podsumowując. Idealny klient to taki, którzy spełnia 3 podstawowe kryteria — UMIESZ MU POMÓC, CHCESZ MU POMÓC I ON SERIO POTRZEBUJE TWOJEJ POMOCY, CHCE JEJ.

ABY PRECYZYJNIE OKREŚLIĆ SWOJEGO KLIENTA — STWÓRZ JEGO DOKŁADNY PROFIL. Zobacz, jak to wygląda prawidłowo i wzoruj się na tym. Określ cechy demograficzne i psychograficzne Twojego klienta. Określ jego płeć, wiek, miejsce zamieszkania, opisz jego życie — zgodnie z załączonym do tego rozdziału szablonem. Nadaj mu lub jej imię, dobierz jej zdjęcie, aby „zmaterializować” sobie tego klienta w wyobraźni. Opisz, czym ten klient się interesuje, jakie wartości wyznaje, co jest dla niego ważne.

A potem zastosuj Emocjonalne Mapowanie — określ jego negatywne emocje i wrażenia, opisz, gdzie i kiedy je odczuwa, w jakich sytuacjach, jak próbuje się ratować i co chciałby w końcu osiągnąć, jakie wymarzone rezultaty chciałby mieć zamiast tych swoich punktów bólu.

Na tej podstawie na kolejnym rozdziale stworzysz idealną usługę dla swojego idealnego klienta — usługę, która celnie trafia w jego najbardziej bolesne punkty oraz intymne potrzeby, która dopasowuje się perfekcyjnie do jego świata, obaw, nadziei i marzeń.

Przyłóż się proszę do stworzenia profilu klienta, bo to szalenie ważne. Daj sobie na to tyle czasu, ile potrzebujesz. Uruchom swoją empatię i wyobraźnię. Trzymam kciuki i życzę Ci powodzenia w tym procesie.PROFIL KLIENTA (szablon)

ZDJĘCIE: znajdź przykładowe zdjęcie sympatycznej osoby, która będzie reprezentować Twojego idealnego klienta — to bardzo pomoże Ci wyobrażać sobie, do kogo wysyłasz komunikaty marketingowe.

IMIĘ: wymyśl imię swojemu awatarowi

WIEK:

STATUS RODZINNY: czy ma rodzinę, mieszka sam?

MIEJSCE ZAMIESZKANIA: gdzie mieszka

ZAWÓD: gdzie pracuje, jak zarabia pieniądze, ile ich ma

WARTOŚCI: co jest dla niego ważne w życiu?

ZAINTERESOWANIA: czym się interesuje? jakie ma pasje, hobby? co robi w czasie wolnym?

AKTYWNOŚCI I NAWYKI KAŻDEGO DNIA (RANO, W POŁUDNIE, PO POŁUDNIU, WIECZOREM): co robi? gdzie bywa? z kim?

EMOCJONALNE MAPOWANIE:

— nazwa emocji / odczucia (ból, lęk, wstyd, poczucie winy, zazdrość, smutek, żal, złość, frustracja, obrzydzenie, dezorientacja, rozczarowanie, bezsilność) — gdzie i kiedy klient odczuwa te emocje? co się wtedy dzieje? co je powoduje? co z tym robi? jak próbuje sobie poradzić? co chciałby w zamian za to?

NP. Ania odczuwa obrzydzenie do swojego ciała, gdy patrzy na siebie nago w lustrze codziennie wieczorem po prysznicu. Unika wzrokiem swojego ciała, szybko je zakrywa. Wstydzi się swojego ciała w łóżku, gdy chłopak się do niej przytula i na coś liczy.

NP. Piotrek jest bardzo chudy i wstydzi się swojego ciała, gdy musi przebierać się wśród kolegów w szatni. Słyszy docinki. Tak samo latem, gdy chodzi się wyłącznie w koszulkach. Googlował, jak zwiększyć masę ciała, testował różne diety i ćwiczenia, ale nic to nie dawało.

NP. Andrzej wielokrotnie przechodził już na diety — ale bez efektów. Czuje się rozczarowany sobą i czuje frustracje — bo chciałby w końcu schudnąć, ale nie może tego osiągnąć. Jest zły na siebie, ilekroć zje coś niezdrowego.Szablon pracy mentalnej

TWOJE EMOCJONALNE MAPOWANIE:

— jakie negatywne emocje odczuwasz? (lęk, poczucie winy, wstyd, złość, frustracja, smutek, bezsilność, obrzydzenie, zazdrość, dezorientacja, żal)

— gdzie i kiedy się pojawiają? co je aktywuje?

— dlaczego je odczuwasz? (np. dlaczego boję się porażki?)

Jeśli trzeba — napisz o tym dłuższą formę, np. wypracowanie / esej. Koniecznie pisz — wtedy nabierasz dystansu.

KLUCZOWE PRZEKONANIA:

WYPISZ KLUCZOWE PRZEKONANIA, KTÓRE POJAWIAJĄ SIĘ W TWOIM WYPRACOWANIU — które bolą Cię najbardziej, budzą największe emocje, są najbardziej ogólne i powtarzają się często. Pomaga zadanie sobie pytania: JAKBY MIAŁ W SKRÓCIE PODSUMOWAĆ WNIOSKI, JAKIE PŁYNĄ Z TEGO, CO NAPISAŁEM — TO CO BYM NAPISAŁ?

KWESTIONOWANIE:

Zakwestionuj każde kluczowe przekonanie — zadając do każdego z nich następujące pytania:

— Czy to jest w ogóle prawda?

— Czy ta myśl jest zgodna z faktami / rzeczywistością?

— Czy jakiekolwiek fakty potwierdzają tę myśl? Czy naprawdę potwierdzają?

— Czy te fakty nie mogą oznaczać także czegoś innego?

— Czy możesz być pewien na 100%, że dana myśl jest zgodna z prawdą?

— Jakie konsekwencje niesie wiara w tę myśl? Jak się zachowujesz, jakie decyzje podejmujesz, gdy w nią wierzysz?

— Czy ta myśl wnosi stres czy spokój w Twoje życie?

Wskazówka: Nie walcz z myślami. Nie wygrasz. To Twoje neurony, które są tak ukształtowane, a nie inaczej. Po prostu zadaj sobie te pytania parę razy i poczekaj, może odczucia się zmienią. A może nie. Ważne, by zadać pytania i trochę z nimi pobyć, dać im podziałać. Niczego nie zwalczaj, bo tylko to wzmocnisz. Jeśli negatywne przekonanie zostanie — to znaczy, że ma zostać, bo jest po coś.

UWAGA na tzw. ukryte powinności:

— „Jestem za słaby” (prawdziwa myśl: „POWINIENEM byś silniejszy” — czy naprawdę?)

— „On zarabia tylko 2000 zł” („Powinien więcej”)

ODWRACANIE MYŚLI:

Odwróć (najlepiej parę razy) każdą kluczową myśl — znajdź jej przeciwieństwo, alternatywę, zmień ją kreatywnie. Baw się tym, twórz odważnie nawet dziwne i nierealne alternatywy, odwrócenia itd. — aż poczujesz, że dana myśl niesie ulgę. Np.

— „Nie zasługuję na szczęście” — zasługuję na szczęście; szczęście nie zasługuje na mnie; inni ludzie (nie) zasługują na szczęście; nie zasługuję na myślenie, że nie zasługuję na szczęście.

— „Jest źle” — jest dobrze; było źle; moje myślenie jest złe.

— „Muszę coś sprzedać” — nie muszę niczego nikomu sprzedawać; moje produkty sprzedają się same; oni muszą mi coś sprzedać.

Wypisz / zaznacz sobie najlepsze odwrócenia na osobnej kartce.

AFORMACJE:

Stwórz aformacje (pytania zaczynające się od „dlaczego”) — tak, jakby dana pozytywna myśl była z góry prawdziwa, tylko pytasz, dlaczego. Np.

— Dlaczego jest dobrze?

— Dlaczego nie muszę niczego nikomu sprzedawać?

— Dlaczego zasługuję na szczęście?

— Dlaczego klienci zawsze zyskują na współpracy ze mną?

— Dlaczego kasa przychodzi mi łatwo?

— Itd.

Powtarzaj każdą ważną aformację po 50—100 razy z intonacją pytającą i dawaj sobie czas na to, by Twój umysł znalazł przekonujące odpowiedzi na te pytania.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: