- W empik go
Stan szkół ludowych w Księstwie Cieszyńskiem na początku XIX. stulecia - ebook
Stan szkół ludowych w Księstwie Cieszyńskiem na początku XIX. stulecia - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 266 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Szkolnictwo ludowe w Austryi zawdzięcza swoją regeneracyę głównie cesarzowej Maryi Teresie. Nie wynika z tego, jakoby przed jej reformami wcale szkół nie było, owszem w każdej parafii była już szkoła ale dlatego, że dopiero dzięki jej inicyatywie w szkołach już istniejących zaczęto uczyć z większą intenzywnością według ulepszonych i rozszerzonych planów naukowych. Dlatego też w ówczesnych dokumentach reformy Maryi Teresy zwią się Schulverbesserung. W r. 1760. powstała w Wiedniu tak zwana Komisya nadworna naukowa, której zadaniem było przeprowadzanie cesarskich rozporządzeń odnoszących się do spraw szkolnych i udoskonalanie szkolnictwa. Najwpływowszym członkiem Komisyi był van Swieten, już to jako jej wiceprezes, już to dla swojej osobistej powagi, wreszcie dla względów i łask, jakiemi się cieszył u dworu. Pod jej kierownictwem znajdowały się Komisye naukowe prowincyonalne, mające na celu czuwanie nad rozwojem szkół w poszczególnych prowincyach. Komisya nadworna naukowa miała z początku szeroką autonomie, ale Marya Teresa zmieniła później swoje zdanie co do reform przez ową Komisye proponowanych, pozbawiła ją samodzielności i podporządkowała w r. 1778. jej działalność Kancelaryi na dwornej. Czterech dyrektorów studyów jako referentów objęło jej sprawy, tylko generalia i przedmioty odnoszące się do urządzeń uniwersytetów i liceów przydzielone zostały radcy dworu Martiniemu do załatwienia.
Śląsk austr. posiadał już od r. 1747. swą c… k. Komisyę naukową, która od r. 1775. jako Komisya szkolna kierowała zarazem gimnazyami i niemieckiemi szkołami do r. 1782, w którym to roku – śląski Urząd krajowy połączony został z Gubernium w Bernie. Berneński dyrektor szkoły normalnej Ignacy Mehoffer, który w r. 1780. zamianowany został naddozorcą niemieckich szkół na Morawie, objął także w r. 1782. nadzór nad szkołami w Śląsku, wykonywując go aż do r. 1804., w którym to roku dozór nad szkołami oddano duchowieństwu. (1)
_____________
(1) Geschichte der Studien-, Schul – u. Erziehungs-Anstalten in Mähren und Oesterr. Schlesien von Christian d'Elvert. Bruno 1857. str. 165, 166.
Pod koniec panowania Maryi Teresy istniała w Cieszynie założona w r. 1776. szkoła główna i 48 katolickich szkół trywialnych w austryackiej części dyecezyi wrocławskiej. (2) Ponieważ oprócz Księstwa Cieszyńskiego należy na Śląsku do dyecezyi wrocławskiej północno-zachodnia część Księstwa Opawskiego, tak zwany komisaryat nysski, który co do liczby parafij o połowę był mniejszy od Księstwa Cieszyńskiego, możemy więc przyjąć z dosyć wielką pewnością, że pod koniec panowania Maryi Teresy było w Cieszyńskiem około 32 katolickich szkół trywialnych. Były to szkoły parafialne, założone już dawniej w najstarszych parafiach, gdyż, jak wiadomo, za czasów cesarza Józefa II. przy regulacyi stosunków kościelnych powstało wiele nowych parafij a z niemi równocześnie nowe szkoły parafialne. Widać z tego, że i cesarz Józef II. położył nie małe zasługi około podniesienia szkolnictwa ludowego w Księstwie Cieszyńskiem. On to bowiem dopiero wiele projektów swej matki urzeczywistnił.
W r. 1777. mianowany został pierwszy Jeneralny Wikaryusz dla austryackiej części dyecezyi wrocławskiej ks. hr. Prażma Jeneralnym naddozorcą szkolnym dla cieszyńskiego i nysskiego komisaryatu. W tym samym roku otrzymał iluminacyę na naddozorcę szkolnego dla komisaryatu cieszyńskiego ks. Jan Szczyrba, dziekan i proboszcz w Bielsku. Dozorcami lokalnymi byli miejscowi proboszczowie, obok których pełnili obowiązki świeckich dozorców szkolnych urzędnicy dominialni. Młodzi księża musieli odbywać kursa praktyczne celem dokładnego zapoznania się z nauką szkolną i składali egzamina u katechety szkoły normalnej w Opawie, począwszy zaś od r. 1778. w szkole głównej w Cieszynie. Świadectwo to było koniecznie potrzebnem w razie starania się o probostwo.
Ponieważ w wyższych szkołach wykłady odbywały się w języku łacińskim, nazywano je szkołami łacińskiemi, niższe zaś szkoły, w których językiem wykładowym była lingua vernacula, szkołami niemieckiemi, nie dlatego, jakoby uczono w nich wyłącznie po niemiecku, lecz ponieważ u stawa szkolna dla szkół głównych i trywialnych przeciwstawiała je łacińskim. W Czechach, na Morawie i na Śląsku uczono wprawdzie obok języka niemieckiego także języka czeskiego względnie polskiego u nas, częstokroć nawet uczono tylko po czesku lub po polsku, ale nauczyciel musiał się wykazać jedynie kwalifikacyą z języka niemieckiego i takie też w tak zwanych preparandach wykształcenie otrzymywał. Przed reformą Maryi Teresy znajomość języka niemieckiego nie była konieczną, bo w krajach czeskich i na Śląsku znajdowało się kilkaset nauczycieli nie umiejących po niemiecku Byli to nauczyciele bez fachowego wykształcenia, wybie-
_____________
(2) Historisch-topographische Beschreibung des Breslauer k… k. Diöcesantheils von Schipp 1828. str. VI.
rani często z pośród mieszkańców wioski do uczenia czytania, pisania i rachowania. Nauczyciele ci z biegiem czasu zostali usunięci a na ich miejsce przeznaczono innych znających język niemiecki.
Gubernium w Bernie zarządziło w r. 1780. wydanie podręczników szkolnych w niemieckim i czeskim języku i rozdało ich darmo kilka tysięcy, aby przełamać niechęć ludności i pozyskać ją dla nowo zreformowanych szkół, nakładających na nią pewne ciężary, choćby tylko wspomnieć regularne posyłanie dzieci do szkoły, któremi się rodzice często w mniej ciężkich zatrudnieniach wyręczali.
Wspomniałem powyżej, że cesarz Józef II. pomnażając liczbę parafij, pomnożył tem samem także liczbę szkół parafialnych. Do podniesienia szkolnictwa przyczyniło się bezsprzecznie dalsze zarządzenie tego cesarza, aby teolodzy w jeneralnych seminaryach ćwiczyli się przez jeden rok w normalnej metodzie nauczania, w katechizacyi, w pedagogice i gospodarstwie rolnem (dekret nadworny z d. 28. sierpnia 1788). W ten sposób przygotował światłych naddozorców i dystryktowych dozorców szkolnych, którzy począwszy od r. 1804. objęli szkolnictwo w swoje ręce i z wielką znajomością rzeczy pracowali nad jego rozwojem.
Naddozorca szkół Mehoffer, pod którego administracyą znajdowały się wszystkie szkoły na Morawie i na Śląsku, otrzymał w r. 1787. częściową pomoc przez ustanowienie osobnych komisarzy szkolnych okręgowych przy urzędach okręgowych (Kreisamt). Ich zadaniem było objeżdżanie i dozorowanie szkół w poszczególnych okręgach, badanie ich potrzeb, stawianie odpowiednich wniosków, odbywanie egzaminów i przesyłanie sprawozdań.
Cesarz Franciszek II. dekretem z d. 10. lutego 1804. oddal kierownictwo szkół ludowych duchowieństwu. Od tego też czasu rozpoczyna się samodzielna historya szkolnictwa ludowego w Księstwie Cieszyńskiem. Najwyższą władzą szkolną w austryackiej części dyecezyi wrocławskiej był Jeneralny Wikaryat, którego referentem w sprawach szkolnych był naddozorca szkół. Każde dziekaństwo tworzyło osobny dystrykt szkolny, na którego czele stał dystryktowy dozorca szkół. Pierwszym naddozorca szkół był znakomity mąż ks. Leopold Szersznik, były Jezuita, prefekt kat… gimnazyum i znany założyciel Muzeum noszącego jego imię Wszystkie prawie szczegóły poniżej umieszczone zaczerpnąłem z archiwum Jeneralnego Wikaryatu, gdzie znajduje się wielkie mnóstwo aktów szkolnych należycie uporządkowanych począwszy od r. 1805. (3)
–- (3) Przeglądnąłem do niniejszej pracy następujące zwoje aktów: Rubrica 2. Verordnungen in Schulsachen Fascic. 1. 1804–1815, Fascic. 2. 1816–1825. Fascic. 3. 1826 – 1832. – Rubrica 3. Yerordnunngen in Schulsachen Fascic. 1. 1805–1818. – Rubrica 3. Anstellung der Schulenoberaufseher mul der Schuldistriktsaufseher Fascic. 1. 1777–(1864). – Rubrica 4. Hauptberichte über die Yolksschulen. Fascic. 1. 1806–1820, Fascic. 2
I. LICZBA I ZEWNĘTRZNY STAN SZKÓŁ.
A) Szkoły główne.
W r. 1776. została założoną a w r. 1778. otwartą szkoła główna w Cieszynie, przy której znajdował się 3-miesięczny kurs dla kształcenia nauczycieli. Szkoła ta, przypominająca co do planu naukowego teraźniejsze szkoły wydziałowe, cieszyła się dobrą sławą, bo uczniowie napływali do niej nietylko z Księstwa Cieszyńskiego, lecz także z Galicyi, Węgier i Śląska pruskiego. Aż do r. 1822. była to jedyna szkoła główna w Cieszyńskiem, dopiero w powyższym roku powstała druga taka szkoła w Bielsku. Językiem wykładowym był w nich język niemiecki. W niższych dwu klasach uczono większą częścią po polsku, gdyż dzieci wstępując do szkoły, mówiły po polsku i dopiero w szkole uczyły się języka niemieckiego. Wynika to z zażalenia wniesionego przez naddozorcę szkolnego ks. Mateusza Opolskiego z dnia 30. listopada 1819. do Jeneralnego Wikaryatu na samowolne przyjęcie przez Magistrat cieszyński bez zatwierdzenia władz szkolnych na pomocnika do szkoły żeńskiej w Cieszynie niejakiego Jana Kotzika, który nie umiejąc ani po polsku ani po czesku, nie mógł przygotowywać dziewcząt prawie wyłącznie polskich do właściwej nauki. (4) To co pisze ks. Opolski o szkole żeńskiej, ma znaczenie także dla szkoły męskiej, W r. 1837. stwierdza nauczyciel Barth, późniejszy dyrektor szkoły głównej, że w Cieszynie oprócz dzieci urzędników, wszystkie dzieci mieszczan mówią po polsku a nauczyciel Breyer zaznacza, że w niższych dwu klasach nauczyciele wyjaśniają wszystkie przedmioty w używanym, w Cieszynie dyalekcie. Wynika to również z zaopiniowania podania Karola Kendziura Cieszynianina o miejsce bezpłatnego pomocnika przy szkole głównej. Ks. Opolski wymieniając jego dobre przymioty i wszystko co za nim przemawia, podnosi między innemi i to, że mówi po polsku, po niemiecku i po łacinie. Postawienie języka polskiego na pierwszem -
1821–1840. – Rubrica 7.. Schulakten überhaupt Fascic. 1. 1804–1816, Fgscic. 2. 1817 – 1830. – Rubrica 8. Prüfungen an der Teschner Hauptschule. Fascic. 1. 1806–1838. – Kubrica 12. Teschner Hauptschule. Anstellungen der Directoren Fascic. 1. 1808–(1849).
– Rubrica 17. Teschner Hauptschule. Berichte über die Semestralprüfungen Fascic. 2. 1841–(1860). – Rubrica 21. Teschner Hauptschulakteu überhaupt Fascic. 1. 1807–1829.
– Rubrica 31. Acta der Schulenoberaufsicht überhaupt. Fascic. 1. 1804–1840. – Kubrica 31. Errichtung neuer Trivialschiden Fascic. 1. 1807–1852. – Rubrica 32. Haupiberichte über Volksschulen Fascic. 1. 1815–1827. – Rubrica 32. Schulbücher fur arme Schüler. Fascic. 1. 1804–(1862). – Rubrica 33. Akatholische Schulen. Fascic. 1. 1807–(1862). – Rubrica 47. Akathołische Schulen. Fascic. 1. 1811–1835. Niestety rubryki 1, w której znajduje się dużo ważnych aktów, odnaleść nie zdołałem.
(4) Kotzik könnte nicht einmal von der Ordinariatsbehörde der Regel nach als Lehrer angestellt werden, weil er des pohlnischen oder mährischen Dialekts ganz unkundig ist, und die fast durchgängig pohlnischen Mädchen fur den eigentlichen Unterricht nicht vorbereiten kann.
miejscu jest na owe czasy (1823.) bardzo znamiennem, widocznie rozchodziło się o to, aby nauczyciele przynajmniej w pierwszych początkach nauki porozumiewali się z dziatwą w języku ojczystym t… j… polskim.
C. k… szkoła główna w Cieszynie liczyła cztery klasy, pierwsza klasa podzielona była początkowo na dwa oddziały: niższy i wyższy, w których osobno uczono. Później jednak utworzono dwie klasy przygotowawcze niższą i wyższą, które przygotowywały do I. klasy szkoły głównej. Z trzeciej klasy szkoły głównej mógł uczeń wstąpić do pierwszej klasy gimn. Znalazłem w aktach drukowane programy nauki z r. 1797. i 1823. Dla lepszego uwidocznienia planu naukowego i urządzenia tej szkoły jakoteż rozwoju w ciągu 26 lat umieszczam poniżej oba programy.Wykaz personalny z r. 1797., z którego wynika, w której klasie i czem zajęty jest każdy z nauczycieli c… k… szkoły głównej w Cieszynie w kursie zimowym i ile godzin przeznaczono na każdy przedmiot.
Dyrektor: Pan Ignacy Ekhel załatwia sprawy administracyjne i uczy:
1. Preparandów metody – W preparandzie – 5
2. niemieckiego stylu – W III klasie – 2
3. geografii – W III klasie – 2
4. dyktanda – W III klasie – 2
tygodniowo 11 godzin.
Katecheta: Przew. ks. Ignacy Schallata uczy:
1. religii według katechizmu – W wyższym oddziale I klasy – 1 / W II klasie – 2 / W III klasie – 1 / W IV klasie – 1.
2. historyi biblijnej – W III klasie – 1
3. ewangelii i etyki – W III klasie – 1 / W IV klasie – 1.
4. teologii fundamentalnej – W IV klasie – 1.
5. powtarza rozmowę katechetyczną i każe czytać o tem z katechizmu – W wyższym oddziale I klasy – 2 / W II klasie – 1 / W III klasie – 1 / W IV klasie – 1
6. z drugiej części książki do czytania – W II klasie – 2 / W III klasie – 1.
7. uczy katechetyki preparandów – W preparandzie – 2
tygodniowo 18 godzin.
I. nauczyciel: Pan Jerzy Linzer uczy:
1 rachunków – W wyższym oddziale I klasy – 1 / W II klasie – 3 / W III klasie 3 / W IV klasie – 2 / W preparandzie – 2.
2. geometryi – W IV klasie – 5.
3. czytania łacińskiego – W II klasie – 1
4. dyktanda – W IV klasie – 1
tygodniowo 18 godzin.
II. nauczyciel: Pan Jakób Paul uczy:
1. niemieckiego pisma kancelaryjnego i fraktury – W IV klasie – 3 / W preparandzie – 2.
2. niemieckiej gramatyki – W III klasie 3.
3. łacińskiej gramatyki – W III klasie 4.
4. niemieckiego stylu – W IV klasie – 3
5. deklinacyj niemieckich rodzajników i rzeczowników – W II klasie – 2.
6. czytania łacińskiego – W III klasie – 2
tygodniowo 19 godzin.
III. nauczyciel: Pan Ignacy Schambrez uczy:
1. rysunków – W IV klasie – 10
2. sztuki budownictwa – W IV klasie – 3
3 geografii – W IV klasie – 2
tygodniowo 15 godzin.
IV. nauczyciel: Pan Marcin Winkler uczy:
1. kaligrafii – W II klasie – 4 / W III klasie 3.
2. czytania z drugiej części książki do czytania – W II klasie – 5.
3. deklinacyi niemieckich rzeczowników i rodzajników – W II klasie – 2.
4. ortografii i dyktanda – W II klasie – 3 / W preparandzie – 2.