Status szkoły wyższej jako podmiotu administracji publicznej - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Status szkoły wyższej jako podmiotu administracji publicznej - ebook
W publikacji zaprezentowano kompleksową analizę statusu prawnego szkół wyższych. Szkoły wyższe publiczne i niepubliczne różnią się od siebie oraz od większości podmiotów zaliczanych do grona zakładów administracyjnych ze względu m.in. na samodzielność organizacyjno-prawną, środki ochrony właściwe dla uczelni, zakres uzależnienia od podmiotu założycielskiego czy sposób finansowania uczelni.
Autorka wyprowadza wniosek i szeroko go uzasadnia, że szkoły wyższe w Polsce, bez względu na ich status prawny, należy określać jako podmioty zewnętrzne względem organów administracji publicznej, niepowiązane z nią hierarchicznie i organizacyjnie, co powoduje niemożność utożsamiania ich organów z organami administracyjnymi. W książce przedstawiono propozycje i rozwiązania prawne w zakresie działalności uczelni jako przedsiębiorstw, w przedmiocie kontroli i nadzoru nad szkołami wyższymi, w tym nadzoru fachowego sprawowanego przez Polską Komisję Akredytacyjną, oraz zasad ich finansowania, zwłaszcza w porównaniu z finansowaniem szkół wyznaniowych.
Opracowanie będzie wartościową lekturą nie tylko dla praktyków pracujących w szkołach wyższych z punktu widzenia konieczności właściwego stosowania przez nich prawa, lecz także dla pracowników administracji rządowej, prokuratury i sądów.
Autorka wyprowadza wniosek i szeroko go uzasadnia, że szkoły wyższe w Polsce, bez względu na ich status prawny, należy określać jako podmioty zewnętrzne względem organów administracji publicznej, niepowiązane z nią hierarchicznie i organizacyjnie, co powoduje niemożność utożsamiania ich organów z organami administracyjnymi. W książce przedstawiono propozycje i rozwiązania prawne w zakresie działalności uczelni jako przedsiębiorstw, w przedmiocie kontroli i nadzoru nad szkołami wyższymi, w tym nadzoru fachowego sprawowanego przez Polską Komisję Akredytacyjną, oraz zasad ich finansowania, zwłaszcza w porównaniu z finansowaniem szkół wyznaniowych.
Opracowanie będzie wartościową lekturą nie tylko dla praktyków pracujących w szkołach wyższych z punktu widzenia konieczności właściwego stosowania przez nich prawa, lecz także dla pracowników administracji rządowej, prokuratury i sądów.
Spis treści
Wykaz skrótów 9
Wprowadzenie 13
Rozdział I Szkoły wyższe w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce 17 1. Zadania państwa w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego 17 2. Status szkół wyższych a pojęcie podmiotu administracji 22
Rozdział II Status szkół wyższych i finansowanie działalności naukowo-dydaktycznej w porządkach prawnych wybranych krajów 27 1. Szkolnictwo wyższe w Niemczech 27 1.1. Podmioty prawa publicznego a status szkół wyższych w Niemczech 27 1.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Niemczech 33 2. Szkolnictwo wyższe we Francji 36 2.1. Status szkół wyższych we Francji jako podmiotów prawa publicznego 36 2.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego we Francji 39 3. Szkolnictwo wyższe w Anglii 41 3.1. Struktura szkolnictwa wyższego w Anglii i status prawny szkół wyższych 41 3.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Anglii 45 4. Szkolnictwo wyższe w Stanach Zjednoczonych 48 4.1. Struktura szkolnictwa wyższego w USA i status prawny szkół wyższych 48 4.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w USA 53
Rozdział III Porównanie cech szkoły wyższej i innych podmiotów zbiorowych prawa polskiego 56 1. Szkoła wyższa a podmioty typu fundacyjnego 57 2. Szkoła wyższa a korporacje zawodowe 70 3. Szkoła wyższa a przedsiębiorstwo użyteczności publicznej 84
Rozdział IV Podstawowe determinanty sytuacji prawnej publicznych i niepublicznych szkół wyższych 93 1. Szkoły wyższe w świetle Konstytucji RP i umów międzynarodowych 93 2. Tworzenie i likwidacja szkół wyższych oraz kompetencje założyciela jako elementy różnicujące sytuację prawną uczelni 100 3. Problem określenia relacji prawnych między szkołą wyższą a destynatariuszami usług świadczonych przez szkołę 111
Rozdział V Sytuacja publicznych i niepublicznych szkół wyższych w świetle norm o finansowaniu działalności naukowej i dydaktycznej 122 1. Podstawowe założenia systemu finansowania działalności szkół wyższych 122 2. Przyznawanie środków publicznych na działalność naukową 124 3. Przyznawanie środków publicznych na działalność dydaktyczną 129 3.1. Finansowanie szkół wyższych ze środków budżetowych 129 3.2. Finansowanie szkół wyższych ze środków samorządów terytorialnych 139 3.3. Finansowanie szkół wyższych wyznaniowych z budżetu państwa 141 4. Finansowanie działalności naukowo-dydaktycznej ze środków własnych uczelni 145 4.1. Pozyskiwanie środków finansowych z opłat destynatariuszy 145 4.2. Inne źródła pozyskiwania przez szkoły wyższe środków finansowych na swoją działalność 150
Rozdział VI Środki ochrony interesów jednostki i interesu publicznego a działalność szkół wyższych 163 1. Kontrola i nadzór nad wykonywaniem zadań publicznych 163 2. Relacje między podmiotami nadzorowanymi i nadzorującymi 173 3. Środki kontroli i nadzoru ministra nad działalnością szkół wyższych 186 3.1. Klasyfikacja środków kontrolnych i nadzorczych oraz ich funkcje 186 3.2. Środki nadzorcze i kontrolne stosowane w ramach nadzoru fachowego 196
Wnioski końcowe 211
Wykaz pozycji piśmiennictwa 227
Inne źródła informacji 241
Wykaz aktów normatywnych 243
Wykaz orzecznictwa 249
Wprowadzenie 13
Rozdział I Szkoły wyższe w systemie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce 17 1. Zadania państwa w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego 17 2. Status szkół wyższych a pojęcie podmiotu administracji 22
Rozdział II Status szkół wyższych i finansowanie działalności naukowo-dydaktycznej w porządkach prawnych wybranych krajów 27 1. Szkolnictwo wyższe w Niemczech 27 1.1. Podmioty prawa publicznego a status szkół wyższych w Niemczech 27 1.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Niemczech 33 2. Szkolnictwo wyższe we Francji 36 2.1. Status szkół wyższych we Francji jako podmiotów prawa publicznego 36 2.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego we Francji 39 3. Szkolnictwo wyższe w Anglii 41 3.1. Struktura szkolnictwa wyższego w Anglii i status prawny szkół wyższych 41 3.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Anglii 45 4. Szkolnictwo wyższe w Stanach Zjednoczonych 48 4.1. Struktura szkolnictwa wyższego w USA i status prawny szkół wyższych 48 4.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w USA 53
Rozdział III Porównanie cech szkoły wyższej i innych podmiotów zbiorowych prawa polskiego 56 1. Szkoła wyższa a podmioty typu fundacyjnego 57 2. Szkoła wyższa a korporacje zawodowe 70 3. Szkoła wyższa a przedsiębiorstwo użyteczności publicznej 84
Rozdział IV Podstawowe determinanty sytuacji prawnej publicznych i niepublicznych szkół wyższych 93 1. Szkoły wyższe w świetle Konstytucji RP i umów międzynarodowych 93 2. Tworzenie i likwidacja szkół wyższych oraz kompetencje założyciela jako elementy różnicujące sytuację prawną uczelni 100 3. Problem określenia relacji prawnych między szkołą wyższą a destynatariuszami usług świadczonych przez szkołę 111
Rozdział V Sytuacja publicznych i niepublicznych szkół wyższych w świetle norm o finansowaniu działalności naukowej i dydaktycznej 122 1. Podstawowe założenia systemu finansowania działalności szkół wyższych 122 2. Przyznawanie środków publicznych na działalność naukową 124 3. Przyznawanie środków publicznych na działalność dydaktyczną 129 3.1. Finansowanie szkół wyższych ze środków budżetowych 129 3.2. Finansowanie szkół wyższych ze środków samorządów terytorialnych 139 3.3. Finansowanie szkół wyższych wyznaniowych z budżetu państwa 141 4. Finansowanie działalności naukowo-dydaktycznej ze środków własnych uczelni 145 4.1. Pozyskiwanie środków finansowych z opłat destynatariuszy 145 4.2. Inne źródła pozyskiwania przez szkoły wyższe środków finansowych na swoją działalność 150
Rozdział VI Środki ochrony interesów jednostki i interesu publicznego a działalność szkół wyższych 163 1. Kontrola i nadzór nad wykonywaniem zadań publicznych 163 2. Relacje między podmiotami nadzorowanymi i nadzorującymi 173 3. Środki kontroli i nadzoru ministra nad działalnością szkół wyższych 186 3.1. Klasyfikacja środków kontrolnych i nadzorczych oraz ich funkcje 186 3.2. Środki nadzorcze i kontrolne stosowane w ramach nadzoru fachowego 196
Wnioski końcowe 211
Wykaz pozycji piśmiennictwa 227
Inne źródła informacji 241
Wykaz aktów normatywnych 243
Wykaz orzecznictwa 249
Kategoria: | Administracyjne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8107-135-2 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |