STEAM-owe Lekcje - ebook
STEAM-owe Lekcje - ebook
STEAM-owe Lekcje to nie tylko pierwsza w Polsce, ale także pierwsza w Europie książka poświęcona tematyce STEAM. Aktywny udział w jej tworzeniu brali uczniowie. Jest to więc książka o dzieciach tworzona przez dzieci. Przedstawia ogólnoświatowy trend w edukacji rozwijający się ok. 20 lat, metodę, która polega na łączeniu w procesach dydaktycznych pięciu głównych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Stawia ona ucznia w roli badacza, odkrywcy, projektanta i wykonawcy, który wykorzystuje naukę, technologie, inżynierię, sztukę i matematykę do tworzenia własnych rozwiązań, projektów i innowacji.
Książka zawiera teoretyczne wprowadzenie do tematyki STEAM, wyniki badania poświęconego STEAM, opinie nauczycieli oraz ekspertów stosujących już STEAM w swojej pracy dydaktycznej, oraz osiemnaście autorskich scenariuszy zajęć STEAM przetestowanych w praktyce.
Kategoria: | Podręczniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63732-03-5 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Rok 2017 należał w moim życiu do jeży. Zafascynowana możliwością ratowania jeży zranionych przez samochody, podczas kolejnych konferencji omawiałam projekt STEAM, w ramach którego uczniowie opracowali metodę drukowania w 3D protez umożliwiających uratowanym zwierzętom powrót do życia w ich naturalnym środowisku. Moja fascynacja jeżami była tak wielka, że swoją niedawno urodzoną córeczkę Nel nazwałam pieszczotliwie „Jeżykiem”, a potem również „Jeżynką”, i choć minął już rok, nadal ją tak nazywam.
W tym samym roku poznałam wiele innych projektów STEAM. W jednym z nich, pod nazwą „System karmienia ptaków”, uczniowie otrzymali zadanie zaprojektowania systemu karmienia ptaków w szkolnym ogrodzie. Na pierwszym etapie realizacji projektu, na lekcjach przyrody, uczniowie dowiedzieli się, jakie gatunki ptaków żyją w szkolnym ogrodzie; obserwowali je i filmowali ich zachowanie w środowisku naturalnym, poznawali ich życie i sposób odżywiania, a następnie, w pracowni technicznej, zaprojektowali drewnianą budkę stanowiącą prototyp karmnika.
Na kolejnym etapie, korzystając z klocków Arduino, uczniowie opracowali system karmienia ptaków, który w odpowiednich proporcjach dawkował nasiona pobierane z zainstalowanego w budce podajnika i przenosił je do umieszczonej wewnątrz miseczki. Prototyp budki uczniowie przetestowali w ogrodzie, obserwując, w jaki sposób ptaki z niego korzystają, po czym wprowadzili poprawki i powielili nowy model karmnika na drukarkach 3D.
W ramach innych przedsięwzięć projektowych uczniowie opracowali m.in. system automatycznego nawadniania roślin, zrealizowali projekt pod nazwą „Warszawskie piosenki” i dwa kolejne, uwzględniające współpracę z robotami: „Malowanie obrazów” i „Teatr robotyczny”. Do napisania tej książki zachęciły mnie zarówno te innowacyjne projekty, jak i ciekawi ludzie, których przy okazji poznałam, a wśród nich współautorka tej książki Katarzyna Trojańska.
Po pierwszych warsztatach STEAM, jakie przeprowadziłyśmy wspólnie z Katarzyną w 2017 roku, podjęłyśmy pracę nad koncepcją tej książki. Chciałyśmy, aby miała ona walory praktyczne, zawierała krótki wstęp teoretyczny i sprawdzone scenariusze zajęć. Opracowałyśmy zatem scenariusze, a następnie przetestowałyśmy je podczas warsztatów i w szkole, w której Katarzyna jest nauczycielką. Tak powstała książka pt. STEAMOWE lekcje, w której zawarłyśmy garść inspiracji i pakiet sprawdzonych przez nas scenariuszy zajęć prowadzonych metodą STEAM. Wszelkie opisane w książce działania prowadzimy w ramach projektu STEAM Polska.O Autorkach
Marlena Plebańska – Jeden z prekursorów polskiej e-edukacji, specjalizacja zarządzanie wiedzą, e-learning, Design Thinking.. Absolwentka Politechniki Warszawskiej, North East Wales Institute of Higher Education, Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w zakresie kształcenia na odległość oraz wykorzystania nowych mediów w edukacji. Specjalista w zakresie zarządzania wiedzą. Lider polskiego e-learningu. Autorka ponad stu publikacji naukowych oraz kilkudziesięciu publikacji popularno-naukowych z zakresu e-edukacji. Od 19 lat inspirator, projektant i strateg rozwiązań e-learningowych oraz zarządzania wiedzą w wielu polskich przedsiębiorstwach, szkołach, organizacjach poza rządowcy. Kierownik i konsultant projektów edukcyjnych oraz e-learningowcyh. Aktywny trener i wykładowca.
Więcej informacji:
www.marlenaplebanska.com
www.steampolska.pl
www.ekstra-klasa.pl
e-mail: [email protected]
Katarzyna Trojańska – Założycielka Extra Klasy – pierwszej w Polsce digi szkoły w edukacji domowej – miejsca, w którym szczęśliwe dzieci mogą rozwijać kompetencje przyszłości przy wsparciu nowych technologii. Wcześniej nauczyciel i wicedyrektor w szkole podstawowej. Autorka licznych innowacji pedagogicznych i nowatorskiej koncepcji edukacji otwartej . Propagatorka STEAM-owej edukacji. Autorka publikacji, m.in. w magazynie „Sygnał”, „Mam Dziecko w Szkole”, „Meritum”. Pedagog o wielokierunkowym wykształceniu (terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, neuropedagog, glottodydaktyk, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej). Aktywnie pracująca z dziećmi od 11 lat.