- W empik go
Stylistyka czyli teoryja stylu. Tom 1, Stylistyka ogólna - ebook
Stylistyka czyli teoryja stylu. Tom 1, Stylistyka ogólna - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 329 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
§ 1. Dla czego Stylistyka a nie Retoryka?
§ 2. Stylistyka jest odrębną nauką.
§ 3. O ile prawdą jest, że styl jest człowiekiem?
§ 4. Czemże więc jest styl, gdy nie jest ani rzeczą ani człowiekiem?
§ 5. Jaki jest użytek ze Stylistyki.
§ 6. Gramatyka, Psychologija, Estetyka i Logika są pomocniczemi naukami.
Krótkie wiadomości z nauk pomocniczych Stylistyki a mianowicie z Psychologii, jako najważniejszej i najpotrzebniejszej do zrozumienia mowy.
O władzy czucia czyli przyjmowania wrażeń.
Co są uczucia i ilorakie pod względem pochodzenia?
Co są uczucia przyjemne i nieprzyjemne i kiedy nie odbieramy wrażeń?
O wyobraźni, to jest władzy przemieniania wrażeń w wyobrażenia.
Co znaczy pogląd.
Uwaga jest władzą skupiania myśli na jeden przedmiot wrażenie robiący.
Pamięć jest władzą zatrzymywania nabytych wyobrażeń, i co jej pomaga?
Rozum jest władzą tworzenia pojęć, wydawania sądów i wyprowadzania wniosków.
Umysł jest władzą tworzenia pojęć ogólnych oderwanych z idei, a pomaga mu do tego abstrakcyja.
Abstrakcya pomaga do klasyfikacyi.
Co jest piękność, szczytność i smak?
Fantazyja tworzy nowe pojęcia z tych, jakie się dawniej nabyło.
Znaczenie ideałów, jako utworów fantazyi.
Wola jest albo władzą chcenia albo energiją.
O pragnieniach, popędach, skłonnościach i namiętnościach.
Podział Stylistyki.
* * *
STYLISTYKA OGÓLNA.
ZADANIE STYLISTYKI OGÓLNEJ.
ROZDZIAŁ I.
O WYRAZACH.
§ 1. Co są wyrazy?
§ 2. Mowa naturalna i sztuczna.
§ 3. Pierwsze próby mowy głosowej.
§ 4. Porównanie mowy pierwotnej z mową dziecinną.
§ 5. Jakie możemy sobie zrobić wyobrażenie o mowie pierwotnej?
§. 6. Dzisiejsze języki są pochodne.
§. 7. Jak wysoka wartość języka.
§ 8. W języku są różne żywioły, tak swojskie jak i obce.
§ 9. Wyrazy swojskie łatwiej zrozumieć można jak obce?
§ 10. Język piśmienny i ludowy czyli prowincjonalizmy.
§ 11. Spis niektórych prowincjonalizmów.
ROZDZIAŁ II.
O ZNACZENIU ZAWARTEM W WYRAZACH.
§ 12. Wyrazy na pojęcia zmyłowe.
§ 13. Wyrazy na pojęcia zmysłowe nie są właściwie oznaczeniem jednostek zmysłowych, lecz całego ich gatunku.
§ 14. Wyrazy na pojęcia przedmiotów niezmysłowych.
§ 15. Znaczenie wyrazów dwojakie: właściwe i przenośne.
§ 16. Wyrazy wieloznaczne czyli z różnem znaczeniem.
§ 17. Na czem się opiera przemiana w znaczeniu wyrazów?
§ 18. Trudność tworzenia nowych wyrazów jest jedną z ważniejszych przyczyn przynoszenia wyrazów z jednego znaczenia do drugiego.
§ 19. Podwójny ruch w języku: Zogólnianie czyli Generalizacyja i Zeszczególnianie czyli Specyjalizacyja.
§ 20. Najgłówniejszą przyczyną zogólniania jest Niewiadomość.
§ 21. Przykłady na przemianę znaczenia szczególnego w ogólne.
§ 22. Specyjalizacyja czyli Zeszczególnianie.
§ 23. Wyrazy nie tylko zmieniają znaczenie ale i przeznaczenie swoje.
§ 24. Homonimy czyli wyrazy równobrzmiące z różnem znaczeniem.
§ 25. Wyrazy nie tylko nabierają nowego znaczenia, ale i tracą dawne, a tem samem starzeją się i wychodzą z użycia (Archaizmy).
§ 26. Przykłady na właściwe Archaizmy.
§ 27. Przykłady na zmianę zaszłą w wyrazach dziś używanych, czyli niewłaściwe archaizmy.
§ 28. Znaczenie Synonimów.
§ 29. Jak sobie tłomaczyć powstanie Synoninów?
§ 30. Neologizmy czyli wyrazy nowotne.
ROZDZIAŁ III.
O MYŚLACH CZYLI SĄDACH I ZDANIACH.
§ 31. Co jest sąd czyli zdanie, i iloraki pod względem pojęć do połączenia wchodzących.
§ 32. Ilorakie są zdania uważane pod względem formy, wyrazów głównych i podrzędnych.
§ 33. Znaczenie okresu czyli peryjodu.
§ 34. Peryjody rozwinięte i złożone.
§ 35. Rozmaite nazwiska peryjodów.
§ 36. Znaczenie Stylu peryjodycznego i ucinkowego.
§ 37. Czy myśli i uczucia tworzą styl?
§ 38. Rozmaite rodzaje myśli pod względem logicznym.
§ 39. Rozmaite rodzaje myśli pod względem estetycznym.
ROZDZIAŁ IV.
O WYSŁOWIENIU TO JEST ODZIANIU MYŚLI W SŁOWA.
§ 40. Co trzymać o podziale stylu na prosty, średni i wzniosły.
§ 41. Ważność przymiotów dobrego stylu i podział.B. Przymioty logiczne.
Zrozumiałość, Logiczność, Właściwość i Ścisłość, Zwięzłość.
§ 46. Znaczenie Zrozumiałości, jej względność i rodzaje.
§ 47. Na czem zależy zrozumiałość wyrazów?
§ 48. Sposoby ułatwiające zrozumienie znaczenia wyrazów.
§ 49. Czem wykraczamy przeciw zrozumiałości wyrazów.
§ 50. Spis dawniejszych prowincjonalizmów już wchodzących, lub wejść mogących w powszechne użycie, które mogą zastępować wyrazy obce, objaśniać dawne lub pierwiastki wyrazów dziś używanych.
§ 51. O tworzeniu nowych wyrazów,
§ 52. Co jest podstawą zrozumiałości myśli i co jej przeszkadza?
§ 53. Co jest Logiczność i z czego powstaje a co Niedorzeczność?
§ 54. Co jest Właściwość i Ścisłość czyli precyzyja?
§ 55. Kiedy wyrazy są synonimami a kiedy nie?
§ 56. Źródła synonimów i sposoby odróżniania, znaczeń w synonimach.
§ 57. Przykłady na rozróżnienie znaczenia synonimów.
§ 58 Co znaczy Zwięzłość czyli Moc stylu i co są wady jej przeciwne: Zbitość i Rozwlekłość?C. Przymioty Estetyczne stylu.
Rozmaitość, Godność czyli Szlachetność, Nowość, Żywość, Naturalność czyli prawda i Harmonija.
§ 59. Czem jest Rozmaitość i O postaciach czyli figurach mowy.
Postacie czyli figury mowy: Przekładnia, Dodatnia, Wyrzutnia, Zamieńnia.
§ 60. Znaczenie przekładni i Rytmiczność.
§ 61. Znaczenie Dodatni i jej rodzaje.
§ 62. Znaczenie Wyrzutni i rodzaje.
§ 63. Znaczenie Zamienni i rodzaje jej, a mianowicie: Enallaga i Izodynamija.
§ 64 Co jest Omówienie i jakie jej rodzaje.
§ 65. Co jest Godność czyli szlachetność wysłowienia?
§ 66. Nowość wysłowienia nie jest tem samem co szlachetność.
§ 67. Żywość stylu i znaczenie przenośni i podział.
Przenośnie oparte na podobieństwie wyobrażeń: Uosobienie, Porównanie i Podobieństwo, Metafora
Hiperbola.
§ 68. Co jest Uosobienie (prozopopeja, personifikacyja).
§ 69. Porównanie i podobieńswo.
§ 70. Znaczenie Metafory.
§ 71. Rodzaje Metafory. § 72. Warunki dobrej Metafory.