- W empik go
Sushi bar - ebook
Sushi bar - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-45-8 |
Rozmiar pliku: | 308 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Sprawdzimy zatem, jak funkcjonuje rynek lokali, przygotowujących i serwujących sushi i czy jest na nim miejsce na kolejne restauracje. Przybliżymy podstawy przyrządzania dań, doradzimy, jak założyć lokal i poszukamy zysków.
Charakterystyka rynku
Choć branża gastronomiczna była jedną z niewielu, które nie odczuły skutków kryzysu i rozwija się z roku na rok, to poszczególne segmenty tej branży przechodzą cykliczne wahania.
Klienci, nasyceni wszechobecną kuchnią włoską czy polską, zaczęli odkrywać dania z innych stron świata, takie jak sushi.
Jak podaje CBOS, ok. 7% Polaków zamawia dania z dostawą do domu. Jest to dużo gorszy wynik niż w przypadku mieszkańców krajów zachodnich. Dzięki temu, że wciąż tylko co jedenasta osoba stołuje się poza domem kilka razy w tygodniu, polski rynek gastronomiczny, obejmujący także restauracje sushi, jest bardzo perspektywiczny. Jego ogólna wartość wyniosła w 2011 ok. 29 mld zł, a na koniec roku 2012 ma szansę wzrosnąć do ponad 30 mld zł.
Bary sushi do niedawna działały w segmencie premium – obszarze gastronomii, zarezerwowanym dla zamożniejszej części klientów. Wzrost popularności tego typu miejsc, rosnąca konkurencja, spadek cen produktów i ich większa dostępność, przesuwają lokale w kierunku casual dining – restauracji o wciąż wyższym poziomie usług, jednak z dostępniejszą cenowo ofertą. W Polsce sushi wciąż ma najwięcej wspólnego z jedzeniem ekskluzywnym, podczas gdy na zachodzie Europy czy w Stanach Zjednoczonych jest jedną z tańszych, fast-foodowych potraw. Prędzej czy później trend ten dotrze także do naszego kraju. Tymczasem działające lokale korzystają z pewnej elitarności i ekskluzywności, które to cechy przynoszą im przyzwoite zyski.
Konkurencja
Pierwszy bar sushi w Polsce powstał w Warszawie w roku 2000. Na przestrzeni 11 lat liczba takich lokali w całym kraju urosła do kilkuset. Nie wszystkim działającym na rynku lokalom udało się utrzymać wysoki poziom usług, w związku z czym upadły. W ich miejsce powstają nowe. Utrzymują się tylko te, które pomyślnie przejdą sprawdzian jakości.
Moda na sushi przyczyniła się do rozwoju pierwszych sieci franczyzowych i własnych. Choć działają od niedawna, to największe z nich mogą się już pochwalić kilkunastoma lokalami, rozsianymi po całym kraju. Do najbardziej liczących się na rynku należą:
- Nigiri Sushi – 16 lokali
- Sushi Express – 10 lokali
- Hana Sushi – 9 lokali
- Sakana sushi Bar – 7 lokali
- Sensi Sushi – 5 lokali
- Dom Sushi – 3 lokale.
Plan marketingowy
Oferowanie tak egzotycznej potrawy, jaką jest sushi, jest doskonałą okazją do różnych działań marketingowych, podnoszących atrakcyjność lokalu. Surowa ryba w odpowiedniej oprawie należy do znaków firmowych Kraju Kwitnącej Wiśni. Dlatego możemy przeprowadzać różne akcje, przybliżające kulturę Japonii: koncerty tradycyjnej muzyki, kursy origiami, spotkania z Japończykami mieszkającymi w Polsce (np. naszymi kucharzami, o ile pochodzą z Japonii), wieczory z kinem japońskim itp. Możliwości jest bardzo dużo, a realizacja przysłuży się odkrywaniu nowej kultury i podnoszeniu atrakcyjności naszego lokalu, który może stać się jej lokalnym mecenasem.