- promocja
Szefie, angażuj zespół. Jak motywować grupę metodą Decision Making for Leaders - ebook
Szefie, angażuj zespół. Jak motywować grupę metodą Decision Making for Leaders - ebook
Dyrektywny czy partycypacyjny?
Jaki styl zarządzania wybrałby współczesny lider? Odpowiedź brzmi: to zależy od sytuacji. Są bowiem takie przypadki, w których więcej korzyści przyniesie wskazanie ludziom gotowych rozwiązań, wytyczenie ścieżek, jakimi podwładni powinni się poruszać. Są też inne sytuacje, w których lepiej się sprawdzi oddanie władzy, ponieważ cel osiągnąć można jedynie poprzez wzbudzenie maksymalnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania u każdego z członków zespołu. Współczesny lider powinien świadomie i elastycznie dostosowywać swój styl zarządzania do wymogów chwili, sytuacji rynkowej, oczekiwań środowiska, w jakim firma działa. Tylko skąd wiadomo, który styl w konkretnym momencie zastosować?
W 1973 roku ukazała się praca pt. Przywództwo i podejmowanie decyzji. Jej współautorem był profesor Victor H. Vroom. W publikacji tej zademonstrowano matematycznie umocowany model przywództwa odnoszący się do kwestii stopnia partycypacji podwładnych w procesie rozwiązywania problemów. Na tej podstawie Vroom wraz ze swoim zespołem z Uniwersytetu Yale opracował i przedstawił model przywództwa powszechnie dziś określany jako Decision Making for Leaders. Wprowadza on pięć różnych wzorców angażowania zespołów i podpowiada, który z nich będzie najskuteczniejszy w danej sytuacji. Ta książka, napisana na podstawie wieloletnich doświadczeń w prowadzeniu szkoleń menedżerskich czerpiących z modelu profesora Vrooma, stanowi gotowy podręcznik ćwiczeniowy dla każdego świadomego lidera.
Robert Zych — absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Zasad sprzedaży uczył się w firmie Warszawa Coca-Cola Bottlers Ltd. Od 1997 roku prowadzi firmę szkoleniową Kontrakt OSH razem ze swoimi mentorami i nauczycielami: Jerzym Gutem i Wojciechem Hamanem. Jest autorem książek Gen sprzedawcy, Lider sprzedaży i Szef w roli coacha. Od ponad 20 lat pracuje jako trener sprzedaży. Szkolił w Polsce firmy z listy 100 największych. Specjalizuje się w szkoleniach sprzedażowych dla handlowców i szefów zespołów, pomaga sprzedawcom w aktywnym pozyskiwaniu klientów poprzez coaching i naukę w miejscu pracy. Odpowiada także za sprzedaż w swojej firmie szkoleniowej i codziennie zdobywa nowe, praktyczne doświadczenia. Więcej o autorze na www.kontraktosh.pl.
Spis treści
Prolog. Sukces? (9)
Przedmowa. O angażowaniu w Polsce - wywiad (15)
Rozdział 1. Dlaczego warto zainteresować się modelem Decision Making for Leaders? (23)
- Czego unikać w stosowaniu metody Decision Making for Leaders? (29)
- Metoda Decision Making for Leaders - jak to się zaczęło (31)
Rozdział 2. Kontinuum partycypacyjne (41)
- Charakterystyka zagadnienia. Czym jest kontinuum partycypacyjne? (42)
- Pułapki w stosowaniu kontinuum partycypacyjnego (43)
- Rekomendacje - jak używać modelu kontinuum partycypacyjnego (45)
- Decyzja dyrektywna (51)
- Konsultacja indywidualna (59)
- Konsultacja grupowa (podział planów sprzedaży) (70)
- Moderowanie (78)
- Delegowanie (88)
- Podsumowanie (96)
Rozdział 3. W jakim stopniu zaangażować zespół silnych osobowości? (101)
- Dylemat decyzyjny Arlene Blum. Wprowadzenie (102)
- Decyzja Arlene (105)
- Przywództwo Arlene Blum (108)
- Przywództwo oparte na marzeniach i pasji do ich realizowania (110)
- Dyrektywna decyzja a zespół. Wnioski (112)
- Kiedy jesteś szefem, czasem to jedynie Ty możesz podjąć ważną, trudną decyzję (112)
- Twoja rola jako szefa (113)
- Pułapki przy komunikowaniu dyrektywnej decyzji (113)
- Szef to czasem samotny zawód (114)
- Model przekazywania trudnych decyzji szefowskich (115)
Rozdział 4. Jak formułować problem decyzyjny (123)
- Jak skutecznie formułować problem (124)
- Skuteczne angażowanie zespołu (131)
- Wskazówki dla szefów, jak angażować zespół ekspertów (137)
Rozdział 5. Efektywna decyzja (139)
- Efektywna decyzja (140)
- Jakość decyzji (142)
- Wdrożenie decyzji (144)
- Koszt procesu = czas w modelu Vrooma (147)
- Waga rozwoju (151)
- Podsumowanie (156)
Rozdział 6. Czynniki sytuacyjne w modelu Vrooma (159)
- 11 czynników sytuacyjnych Vrooma (160)
- Waga decyzji (163)
- Potrzeba zaangażowania (167)
- Wiedza lidera (174)
- Prawdopodobieństwo zaangażowania (177)
- Zbieżność celów (182)
- Wiedza grupy (187)
- Praca zespołowa (191)
- Ryzyko niejednomyślności (196)
- Ograniczenia interakcji (200)
- Waga czasu (205)
- Waga rozwoju (210)
Rozdział 7. Jak budować autorytet lidera? (217)
Rozdział 8. O angażowaniu zespołu - wskazówki dla początkujących szefów (235)
- Główne zadanie dla Ciebie jako szefa (237)
- Nie martw się - każdy szef wcześniej czy później wpada w pułapkę nadodpowiedzialności (237)
- Czy można się przyjaźnić z członkami swojego zespołu? (239)
- Kiedy decydujesz, negocjujesz, prosisz (240)
- Trudna decyzja. Pierwsza kamizelka ratunkowa (242)
- Model przekazywania trudnych decyzji szefowskich (242)
- Exposé szefa. Druga kamizelka ratunkowa (246)
- Twoje wartości i cele (246)
- Rozmowy monitorujące. Trzecia kamizelka ratunkowa (248)
- Jak wyciągać konsekwencje i doceniać pracowników. Czwarta kamizelka ratunkowa (250)
- Konsekwencje (250)
- Docenianie (252)
- Jak motywować osłabionego pracownika. Piąta kamizelka ratunkowa (254)
- Model wspierania osłabionego pracownika (255)
- Podsumowanie (257)
Dodatek A. Narzędzia (259)
Dodatek B. Ściąga dla szefa (263)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-4444-0 |
Rozmiar pliku: | 5,6 MB |