Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem - ebook
Efektywna komunikacja jest jedną z bardziej skutecznych metod wzmacniania autorytetu nauczyciela oraz podnoszenia motywacji uczniów do uczenia się. Wykorzystanie w procesie nauczania technik komunikacyjnych sprawia, że uczniowie postrzegają nauczycieli jako osoby autentycznie zainteresowane ich potrzebami i w konsekwencji chętniej angażują się w działania proponowane przez ich opiekunów. Z kolei zastosowanie technik coachingowych, tutoringu czy mentoringu gwarantuje długookresowe i pogłębione zaangażowanie uczniów w pracę nad celami sprzyjającymi nie tylko ich rozwojowi, ale też wzrostu znaczenia jakości i atrakcyjności ich szkoły.
Dzięki książce czytelnik dowie się m.in.:
jak skutecznie rozmawiać,
jakie są techniki słuchania, które wzmacniają efektywność rozmów,
jak konstruować i w jakim celu wykorzystywać informację zwrotną,
na czym polegają coaching, tutoring, mediacje,
jakie są metody uczenia się w oparciu o narzędzia krytycznego myślenia,
jak uniknąć barier komunikacyjnych.
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
Dzięki książce czytelnik dowie się m.in.:
jak skutecznie rozmawiać,
jakie są techniki słuchania, które wzmacniają efektywność rozmów,
jak konstruować i w jakim celu wykorzystywać informację zwrotną,
na czym polegają coaching, tutoring, mediacje,
jakie są metody uczenia się w oparciu o narzędzia krytycznego myślenia,
jak uniknąć barier komunikacyjnych.
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.
Spis treści
WSTĘP 9
1 ZASADY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI JAKO PODSTAWA ORGANIZACJI PROCESU EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ UCZNIÓW 25 1. Zasady skutecznego porozumiewania się 26 2. Dlaczego lepiej słuchać, niż przemawiać 32 3. Bariery utrudniające nam rozmowę z uczniami 36 4. Słowa prowadzące do negatywnych zachowań 38
2 NARZĘDZIA I ZASADY ZESPOŁOWEJ KOMUNIKACJI, CZYLI O BUDOWANIU SZKOŁY DIALOGU 42 1. Podstawy dialogu z przedstawicielami świata młodych 43 2. Skuteczna komunikacja z perspektywy dyrektora szkoły 45 3. Skuteczna komunikacja między nauczycielami 49 4. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a rodzicami uczniów 51 5. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a uczniami 55
3 ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM, CZYLI O TYM, ŻE WARTO ROZMAWIAĆ 58 1. O naturze konfliktu 59 2. Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej 61 3. Metoda Thomasa Gordona 65 4. Sposoby komunikowania się wzmacniające konfliktowe zachowania uczniów 67 5. Konflikt a narzędzia TOC 70 6. Negocjacje w sytuacji konfliktu 78 7. Język, którego należy unikać 84
4 NFORMACJA ZWROTNA JAKO WAŻNY ELEMENT OCENIANIA UCZNIA I JEGO ROZWOJU 90 1. Ocenianie 91 2. Proces oceniania 93 3. Rola informacji zwrotnej 97 4. Warto uczyć, jak się uczyć 101 5. Informacja zwrotna 105
5 RAKTYKA COACHINGU W PROCESIE TOWARZYSZENIA UCZNIOWI W ROZWOJU 112 1. Co to jest ten coaching 113 2. Podstawy pracy coachingowej 115 3. Struktura rozmowy coachingowej 121 4. Struktura rozmowy coachingowej z wykorzystaniem lejka coachingowego 124 5. Coaching w nauczaniu 128 6. Narzędzia coachingowe 134 7. Coaching a poziomy uczenia się 140
6 WYKORZYSTANIE ZASAD TUTORINGU SPRZYJAJĄCYCH SUKCESOM DYDAKTYCZNYM UCZNIÓW 144 1. Podstawy tutoringu 145 2. Zasady wsparcia 149 3. Proces i narzędzia tutoringu 156 4. Rozmowy wspierające 161 5. Informacja zwrotna w tutoringu 163
7 MEDIACJE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI POSTAW UCZNIOWSKICH 166 1. Podstawy mediacji 167 2. Mediacje w praktyce 171 3. Mediacje szkolne - studium przypadku 180
8 NARZĘDZIA TOC, CZYLI O SPOSOBACH KRYTYCZNEGO MYŚLENIA 200 1. Idea TOC jako jedna z podstaw skutecznej komunikacji z uczniem 201 2. "Gałąź logiczna" 202 3. Proces planowania z wykorzystaniem narzędzi TOC 205
9 I JESZCZE O ODPOWIEDZIALNOŚCI, CZYLI O DIALOGU DOROSŁYCH 209 1. Dialog z rodzicami uczniów 210 2. Czego należy unikać podczas spotkań z rodzicami 218 3. Rodzice w szkole mają swoje prawa 222
POSTSCRIPTUM 227
ANEKS 233 1. Aktywne słuchanie w praktyce. Scenariusz do pracy z uczniami 233 2. Nauczanie zasad skutecznej komunikacji. Scenariusz przeznaczony do pracy z dorosłymi (nauczycielami, rodzicami) 237 3. Bariery w komunikowaniu się i ich przełamywanie. Scenariusz zajęć dla nauczycieli, ewentualnie dla nauczycieli i rodziców 247 4. Podstawy asertywności. Scenariusz do wykorzystania podczas szkolenia członków rady pedagogicznej 255 5. Podstawy skutecznego słuchania. Scenariusz do wykorzystania w pracy z radą pedagogiczną, ale też jako wstęp do wypracowania wspólnych rozwiązań z rodzicami uczniów 262 6. Podstawowe zasady pozyskiwania rodziców do współpracy. Scenariusz do pracy z nauczycielami 269 7. Wspólne planowanie celów oraz działań z przestrzeganiem zasad komunikacji interpersonalnej. Scenariusz zajęć dla nauczycieli 274
BIBLIOGRAFIA 281
1 ZASADY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI JAKO PODSTAWA ORGANIZACJI PROCESU EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ UCZNIÓW 25 1. Zasady skutecznego porozumiewania się 26 2. Dlaczego lepiej słuchać, niż przemawiać 32 3. Bariery utrudniające nam rozmowę z uczniami 36 4. Słowa prowadzące do negatywnych zachowań 38
2 NARZĘDZIA I ZASADY ZESPOŁOWEJ KOMUNIKACJI, CZYLI O BUDOWANIU SZKOŁY DIALOGU 42 1. Podstawy dialogu z przedstawicielami świata młodych 43 2. Skuteczna komunikacja z perspektywy dyrektora szkoły 45 3. Skuteczna komunikacja między nauczycielami 49 4. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a rodzicami uczniów 51 5. Skuteczna komunikacja między nauczycielami a uczniami 55
3 ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM, CZYLI O TYM, ŻE WARTO ROZMAWIAĆ 58 1. O naturze konfliktu 59 2. Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej 61 3. Metoda Thomasa Gordona 65 4. Sposoby komunikowania się wzmacniające konfliktowe zachowania uczniów 67 5. Konflikt a narzędzia TOC 70 6. Negocjacje w sytuacji konfliktu 78 7. Język, którego należy unikać 84
4 NFORMACJA ZWROTNA JAKO WAŻNY ELEMENT OCENIANIA UCZNIA I JEGO ROZWOJU 90 1. Ocenianie 91 2. Proces oceniania 93 3. Rola informacji zwrotnej 97 4. Warto uczyć, jak się uczyć 101 5. Informacja zwrotna 105
5 RAKTYKA COACHINGU W PROCESIE TOWARZYSZENIA UCZNIOWI W ROZWOJU 112 1. Co to jest ten coaching 113 2. Podstawy pracy coachingowej 115 3. Struktura rozmowy coachingowej 121 4. Struktura rozmowy coachingowej z wykorzystaniem lejka coachingowego 124 5. Coaching w nauczaniu 128 6. Narzędzia coachingowe 134 7. Coaching a poziomy uczenia się 140
6 WYKORZYSTANIE ZASAD TUTORINGU SPRZYJAJĄCYCH SUKCESOM DYDAKTYCZNYM UCZNIÓW 144 1. Podstawy tutoringu 145 2. Zasady wsparcia 149 3. Proces i narzędzia tutoringu 156 4. Rozmowy wspierające 161 5. Informacja zwrotna w tutoringu 163
7 MEDIACJE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI POSTAW UCZNIOWSKICH 166 1. Podstawy mediacji 167 2. Mediacje w praktyce 171 3. Mediacje szkolne - studium przypadku 180
8 NARZĘDZIA TOC, CZYLI O SPOSOBACH KRYTYCZNEGO MYŚLENIA 200 1. Idea TOC jako jedna z podstaw skutecznej komunikacji z uczniem 201 2. "Gałąź logiczna" 202 3. Proces planowania z wykorzystaniem narzędzi TOC 205
9 I JESZCZE O ODPOWIEDZIALNOŚCI, CZYLI O DIALOGU DOROSŁYCH 209 1. Dialog z rodzicami uczniów 210 2. Czego należy unikać podczas spotkań z rodzicami 218 3. Rodzice w szkole mają swoje prawa 222
POSTSCRIPTUM 227
ANEKS 233 1. Aktywne słuchanie w praktyce. Scenariusz do pracy z uczniami 233 2. Nauczanie zasad skutecznej komunikacji. Scenariusz przeznaczony do pracy z dorosłymi (nauczycielami, rodzicami) 237 3. Bariery w komunikowaniu się i ich przełamywanie. Scenariusz zajęć dla nauczycieli, ewentualnie dla nauczycieli i rodziców 247 4. Podstawy asertywności. Scenariusz do wykorzystania podczas szkolenia członków rady pedagogicznej 255 5. Podstawy skutecznego słuchania. Scenariusz do wykorzystania w pracy z radą pedagogiczną, ale też jako wstęp do wypracowania wspólnych rozwiązań z rodzicami uczniów 262 6. Podstawowe zasady pozyskiwania rodziców do współpracy. Scenariusz do pracy z nauczycielami 269 7. Wspólne planowanie celów oraz działań z przestrzeganiem zasad komunikacji interpersonalnej. Scenariusz zajęć dla nauczycieli 274
BIBLIOGRAFIA 281
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8107-079-9 |
Rozmiar pliku: | 2,5 MB |