- W empik go
Szpieg - ebook
Szpieg - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 594 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Któż z nas nie czytał w młodości z zapartym oddechem opowieści o "Mieszkańcu puszczy"?! Któż z nas nie marzył po jej skończeniu o walkach z Indjanami, o wyprawie w dziewicze lasy Ameryki? Wobec tej, jak na książki dla młodzieży, wcale grubej i tem milszej powieści, wszystkie inne naśladownictwa bladły – musiał mu ustąpić placu nawet "Duch puszczy" i sentymentalny "Młody wygnaniec", choć opłakiwany gorącemi łzami współczucia. Nawet wielka wojna nie potrafiła zerwać tej tradycji i młodzież powróciła do swojej ulubionej lektury, ulubionej z dwóch powodów: daje ona jej fantazji pełnię tego, co Anglicy nazywają "romance", roztaczając obrazy, w których elementy nierealne i prawdopodobne mieszają się w nierozerwalną całość, stwarzając w ten sposób nastrój identyczny z tym, w jakim stale żyje młodzież – a oprócz tego pozwala ta lektura, w której groźne problemy wojny i eksterminacji Indjan są przedstawione jako epizody o wartości tylko fabuły powieściopisarskiej, bez kryjącej się pod niemi głębi społecznych zagadnień, na wprowadzanie w życie treści opowieści w postaci "indyjskich" zabaw. Niema bowiem w tych 5 powieściach, które złożyły się na krótki względnie wyciąg w postaci "Mieszkańca puszczy", żadnego wybitnego momentu moralizatorskiego, żadnego zanadto wyraźnie zaznaczonego stanowiska wobec problemów społecznych, żadnego uczucia nienawiści rasowej czy niechęci narodowej, tak że nic nie mąci pogody duszy chłopca, pragnącej instynktownie wszystkie nieświadome mu źródła życiowego tragizmu tamować. Jest w tych powieściach tylko i wyłącznie "przygoda", której nigdy nie może być za dużo dla cywilizowanego człowieka, skrępowanego aż do zupełnego braku wrażeń "przygody" przez moralne i społeczne przepisy – cóż dopiero dla młodzieży, dla której jedynym wykładnikiem życia jest czyn, przygoda, źródło zamiłowania do skautyzmu,. wszelkich sportów, nawet kolekcjonerstwa przeróżnego, dającego sposobność do małych, ale jakże ważnych w oczach dokonywającego ich, posunięć ku wytyczonemu idealnemu celowi. Ale z pomiędzy tych wszystkich, którzy tyle zawdzięczają miłych wzruszeń i rzetelnie daleko w świat siny biegnących marzeń "Mieszkańcowi puszczy", niewielu jest takich, którzy znają nazwisko autora a jeszcze mniej takich, którzy rozumieją znaczenie tego nazwiska dla literatury.
Bo nazwisko Jakóba Fenimore Cooper'a to świetna gwiazda nietylko na horyzoncie powieści amerykańskiej, ale pełna znaczenia także i dla angielskiej i stąd dla ogólnoeuropejskiej powieści.
Jest bowiem Cooper nietylko ojcem powieści amerykańskiej w dosłownem znaczeniu, jako pierwszy oryginalny powieściopisarz Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, ale także jest on przecież twórcą romansu egzotycznego, romansu morskiego, na którego obszarze ostatniemi latoroślami byli genjalny Konrad Korzeniowski i – naturalnie o całą przepaść kultury duchowej niższy, ale przez; dzisiejszą modę uprawniony do wzmianki w tym zakresie literatury, Jack London. Nie można bowiem "Robinsona Crusoe" Defoe'go, który w literaturze młodocianej rywalizuje zwycięsko z "Mieszkańcem puszczy", uważać za prototyp romansu morskiego, gdyż jest to par excellence utwór dydaktyczny, i walory jego leżą raczej w tem, co w skrótach dla młodzieży opuszczono, w refleksjach moralnych i kulturalno-społecznych. Nawet "Rozbójnik morski" (The Pirate) Waltera Scotta, poprzedzający o kilka lat pierwszą morską powieść Cooper'a, "The Pilot", więcej podkreśla charakter historyczny romansu, niż kładzie nacisk na środowisko "morza", w którem się treść romansu ma odgrywać.
O życiu Cooper'a stosunkowo niewiele wiemy. – Przeciwnie do zwyczajowego stanowiska poważnych autorów anglosaskich, którzy "autoryzują" jakąś biografję, pisaną przez długoletniego przyjaciela-krytyka jeszcze za życia pisarza, aby uniknąć pewnych niedokładności w biografji, na co bardzo jest czułą czytająca publiczność angielska – otóż przeciwnie do tego stanowiska Cooper nie chciał "autoryzować" żadnej takiej biografji, choć życie jego długie (1789 – 1851) mogło dostarczyć dużo ciekawego materjału, bo nie płynęło równo i spokojnie, ale miało wiele zakrętów i niespodziewanych epizodów. Krok wielkiego pisarza wypłynął z jego stosunku do społeczeństwa, a raczej do prasy amerykańskiej, z ostatnich 20 lat życia. Cooper, który po kilkoletnim pobycie w Europie powróciwszy do Stanów Zjednoczonych spojrzał na układ społeczny swej ojczyzny nieco innem okiem, niż patrzył przedtem, zapragnął, w przesadnem nieco pojęciu swojej wielkości, jako pisarza narodowego, udzielić swym rodakom napomnień i wskazówek i wykonał ten zamiar w szeregu satyr lub utworów o zacięciu satyrycznem, jak "List do rodaków" ("A Letter to his countrymen", 1834), "The Monikins" (1835) i o wiele wyższych artystycznie: "Homeward Bound" (1838 "W drodze do domu") i dalszym ciągu tej napół prawdziwej opowieści: "Home as Found" ("Jak wygląda ojczyzna po powrocie") wydanym w tym samym roku. Ostra, nieusprawiedliwiona żadnemi zaczepkami ze strony społeczeństwa satyra wywołała też w krewkiej od samych początków istnienia prasie amerykańskiej niechętne pisarzowi odpowiedzi – i jako następstwo tego szereg procesów wytoczonych przez Cooper'a różnym czasopismom o oszczerstwo. Wzajemna niechęć pogłębiała się coraz więcej, i wynikiem tego było właśnie owo lekceważenie publiczności przez żyjącego w ostatnich latach w zupełnej samotności, w osadzie założonej przez jego ojca, w Cooperstown, pisarza.
Ta osada nad brzegiem jeziora Otsego, w stanie nowojorskim, odegrała decydującą rolę w twórczości Cooper'a jako pisarza. Nie urodził się tam wprawdzie, ale jako rocznego chłopca zabrał go tam z sobą ojciec jego, sędzia William Cooper(1), kiedy porzuciwszy zawód miejski, poświęcił się wyłącznie pracy osadniczej. Cooperstown było już kresową osadą – i w owych czasach (1790) stosunki życiowe tamtejsze wyglądały tak, jak opisywane przez niego w "The Pioneers" ("Osadnicy"). Jeżeli nie widział całego życia wielkiej puszczy, na której skraju budowała się coraz żywiej osada, to wiedzy o niem dopełniały mu opowiadania, które utkwiły mocno w główce nastrojonego na ton romantycznej przygody chłopca. Codzienne życie nie wystarczało mu, widać to z jego stosunku do szkoły. Kilka lat w szkole parafjalnej przy kościele św. Piotra w Albany wyrobiło w nim przedewszystkiem nienawiść do purytańskiego wyznania i jego przedstawicieli, a pobyt w uniwersytecie Yale, najstarszym, bardzo szanownym uniwersytecie Ameryki Północnej, skończył się po trzech latach przymusowem usunięciem 17-letniego chłopca z zakładu. W tym wieku trzeba jednak było dokończyć jakoś edukacji, i dalszy jej ciąg – (1) Część nazwiska: Fenimore pochodzi od nazwiska matki, Zuzanny Fenimore; przybrał ją sam pisarz, już po pierwszych swoich dziełach, dla odróżnienia się w tłumie angielskich Cooper'ów.
znalazł Cooper czy na swoje życzenie, czy też wskutek przemyślanego systemu ze strony ojca – w służbie na statku. (Jakże to wszystko dziwnie przypomina karjerę Josepha Conrada, który młodość spędził też w egzotycznych stronach, na wygnaniu w Wołogdzie i potem w tym samym wieku popłynął na morze!) Przez pięć lat trwała ta służba morska, najpierw na statku kupieckim, potem już na wojennych statkach amerykańskich, w ciągu której dosłużył się stopnia kapitana, zwiedził dwa razy Anglję i dużą część wód Ameryki Północnej. Ale druga i ostatnia wojna Ameryki z Anglją z r. 1812 – 4 nie zastała go już na pokładzie wojennego statku, którym dowodził jeszcze w 1811, bo w tym roku ożeniwszy się z miss De Lancey, wystąpił ze służby we flocie, tak że do jego wspomnień morskich nie należała regularna bitwa z nieprzyjacielem, lecz jedynie walki z korsarzami, których w tych czasach snuło się bez końca po Atlantyku, i różne przygody z okrętami wojujących państw, Francji i Anglji, szukających kontrabandy na kupieckich statkach.
Prawie dziesięć lat przeszło późniejszemu pisarzowi na spokojnej i mało denerwującej wtedy pracy obywatela wiejskiego, przeważnie w majątku żony, w okolicy West-Chester, w stanie nowojorskim, która to okolica jest tłem "Szpiega". Aż zupełnie niespodziewany przypadek sprowadził Cooper'a na właściwą drogę jego istotnego powołania. Czytał swojej żonie jakąś powieść angielską i w krytycznej jej ocenie wyraził się, że potrafiłby napisać lepszą. I żona, uchwyciwszy go za słowo, zaczęła się domagać, aby wykonał swoją przechwałkę. Tak powstała pierwsza powieść Cooper'a: "Precaution" ("Ostrzeżenie", 1820), która naturalnie nie mogła być arcydziełem, jako pierwsza rzecz pisana przez człowieka, który nigdy przedtem nie przemyśliwał nad podobną pracą, ale która otworzyła Cooper'owi oczy na własny talent. Lekkie, jak wspomniałem, obowiązki właściciela dużej farmy nie przeszkadzały mu w oddaniu się twórczości literackiej, w spełnianiu marzenia, które postawiła sobie odrazu rozbudzona ambicja, – stworzenia oryginalnej powieści amerykańskiej.
Ambicja była wielka, ale miała wszelkie szansę urzeczywistnienia wobec zupełnego braku dobrej literatury powieściowej rodzimej. Osadnicy amerykańscy byli przecież w ogromnym procencie wychodźcami z Anglji dla pobudek religijnych. Byli to przeważnie purytanie, dla których nietylko ciężkie warunki życia, ale przedewszystkiem ich głębokie przekonanie o nieprawości wszystkiego, co miało swe źródło w fantazji, nie w religijności, czyniło literaturę piękną czemś wprost niedostępnem. Kiedy po wojnie o niepodległość stosunki dobrobytu poprawiły się, kiedy zaczęła się wytwarzać warstwa inteligencji miejskiej par excellence, powieść wkroczyła i do Ameryki, ale nawet wtedy najpoczciwszy, najmoralniejszy Richardson, dla którego nie było żadnej wątpliwości co do ustalonych zasad etycznych, winy i kary, nawet jego "Pamela" i "Clarissa Harlowe", wywołały zgorszenie u purytańskich kaznodziejów, że "pomagają do prowadzenia rozwiązłych i nieprzyzwoitych rozmów". Za szerszem czytelnictwem wkroczyło i naśladownictwo w tworzeniu – prócz Richardsona, który najwięcej zaważył na szali, także wielcy jego rówieśnicy, Fielding i Smollet, byli wzorami dla niezbyt licznego zastępu pierwszych powieściopisarzy, a właściwie powieściopisarek, które przeważały w tym czasie (podobnie zresztą jak i w Anglji) w zakresie powieści "z życia codziennego". Nieco inne wzory naśladował najpoważniejszy poprzednik Cooper'a, Karol Brockden Brown. Na tym autorze zrobiła większe wrażenie "powieść grozy" ("romance of terror") rodzaj powieści bardzo modny z końcem XVIII wieku w Anglji, reprezentowany głównie przez Annę Radcliffe, i bliska tej powieści twórczość bojownika praw skrajnie demokratycznych, Williama Godwina, który w zagmatwanych, zatrącających o nasze pojęcie "kryminalnych romansów" powieściach propagował także swoje idee. Ale wzór jeden i drugi były same przez się bez wielkiej literackiej wartości, i mimo niezaprzeczonego talentu Brockden Brown wypisał się szybko (1797 – 1801), oparłszy się o takie wzory, i przeszedł bez wielkiego wrażenia, stanowiąc może tylko przedsionek do późniejszej o jedno pokolenie twórczości Edgara Allan Poe.
Nie znaczy to, aby twórczość Fenimore Cooper'a była zupełnie oryginalna i nie wpatrywała się w żaden wzór. Szczęśliwym jednak zbiegiem okoliczności dla niego było, że odpowiedni dla jego talentu wzór ukazał się na kilka lat, zanim zabrał się wogóle do twórczości literackiej, w postaci powieści historycznej Waltera Scotta. Scott zaczął już oddawna swoją działalność na polu literatury, ale pierwszych kilkanaście lat od 1800 r. począwszy, od wydania "Pieśni kresowych" ("The Border Minstrelsy") poświęcał poezji, stworzywszy w nowym zupełnie rodzaju literackim, powieści poetyckiej, kilka bardzo dobrych nowelek historycznych wierszem. Współzawodnictwo Byrona w "Powieściach wschodnich" z okresu 1812 – 1814 kazało Scottowi zrozumieć, że nie osiągnie już swego dawniejszego rozgłosu po utworach swego wielkiego współzawodnika i przyjaciela zarazem, i dawszy za wygraną na polu powieści poetyckiej, zabrał się do romansu historycznego, którego jest bezwzględnie pierwszym twórcą. W r. 1814 w jesieni ukazał się "Waverley czyli 60 lat temu", pierwszy bezimiennie wydany romans, i od tej chwili przez 17 lat do śmierci Scotta wychodziły corocznie jedna lub dwie powieści historyczne jego pióra, rozchwytywane przez publiczność angielską, kontynentu europejskiego i amerykańską, stwarzając całe zastępy mniej lub więcej zdolnych naśladowców. Miał przytem stworzony przez Scotta rodzaj literatury tę właściwość, że w naśladownictwie pozwalał na zachowanie oryginalności pisarza w wielkiej bardzo mierze. Wzór jego bowiem polegał przedewszystkiem na metodzie pracy, nie na dostarczaniu motywów, sytuacyj, charakterów. Materjał bowiem, który brali naśladowcy Scotta do swoich powieści, czerpali oni z zupełnie innego źródła niż Scott, bo z historji własnego kraju, która ma zawsze swoją odrębną indywidualność – to, co się nazywa oryginalnością. Po zatem ten materjał, który wskazał Scott naśladowcom, był nieprzebranem bogactwem, gdzie różnorodność szczegółów sytuacyjnych, odmian charakterów i motywów ornamentacyjnych była o wiele większa niż w zakresie powieści obyczajowej współczesnej, i autorom o mniejszych nawet talentach dawał możność wyboru kongenjalnego sobie tematu. Zostało tylko naśladowcom Scotta zastosować jego sposoby zainteresowania czytelnika, utrzymywać równowagę między tłem, a samą akcją, umiejętnie wprowadzać epizodyczne figury w ciągu powieści, a przedewszystkiem umieć malować prawdziwe tło historyczne, t… j… o tyle prawdziwe, o ile ówczesny stan wiedzy historycznej o kulturze i obyczajach dawnych wieków pozwalał. Ten ostatni szczegół techniki Scotta był do naśladowania najtrudniejszy, i tylko ci, którzy go pokonali szczęśliwie, zasłużyli sobie na imię wielkich pisarzy. Do nich należał także i Cooper.
Pierwsza powieść W. Scotta nosiła podtytuł "70 lat temu", miała bowiem za temat ostatnie powstanie Szkotów przeciw angielskiemu rządowi z r. 1745, kiedy to w obronie praw do tronu ostatniego Stuarta, wnuka wygnanego Jakóba II (r.
1688) a zarazem prawnuka naszego króla Jana III przez matkę swoją, ks. Karola Edwarda, stanęła poważna część klanów przeciw niechętnie nawet w Anglji widzianemu Jerzemu II, z linji hanowerskiej, Scott był lojalnym zwolennikiem linji hanowerskiej, – niemniej jednak "romantyczność" powstania ostatniego "błędnego księcia" przemówiła do jego fantazji, i stara Szkocja w "Waverley'u mieni się wszystkiemi barwami tęczy uroku poetycznego, tęczy opartej o kamienne fundamenty sympatji dla powstańców, łączącej się jednak ze zrozumieniem i przeciwnej strony. Dla amerykańskiego naśladowcy cóż było bliższego od tematu powstania amerykańskich kolonij, tem świetniejszego, że uwieńczonego wspaniałem zwycięstwem uzyskania niepodległości przez kolonje, co było pierwszym nieznanym przedtem wypadkiem historycznym. Wziął zatem z niego Fenimore Cooper jeden epizod "romantyczny", historję tajemnego szpiega Washingtona, Harveya Birch'a i dorobiwszy do niej akcję taką, aby działalność "szpiega" miała sposobność się rozwinąć, stworzył swoją pierwszą powieść historyczną: "The Spy" w 1821 r. i tem dziełem i tą datą rozpoczął epokę oryginalnej powieści amerykańskiej w wielkim stylu.
Powodzenie bezimiennie wydanej powieści było ogromne, zresztą zupełnie słusznie – i zachęcony niem Cooper nie wypuszczał odtąd, na wzór swego szkockiego mistrza, pióra z ręki aż do samej śmierci, twórczość na polu czystego romansu przegradzając od czasu do czasu wspomnianemi wyżej satyrycznemi dziełami i zupełnie już pozbawioną elementu powieściowego polemiką. Ale różnice wartości pomiędzy temi przeszło 30-ma romansami są większe niż u Scotta. Słabe są zupełnie powieści obyczajowe, które się jeszcze mimo niezbyt udałej próby z pierwszą "The Precaution" czasem, choć rzadko, trafiają; zupełnie przeciętne są trzy powieści zaczerpnięte z tematów "europejskich" ("The Bravo" 1831, "The Heidenmauer" 1832, i "The Headsman" 1833), będące owocem 7-letniego pobytu Cooper'a we Francji, gdzie w latach 1826 – 1833 zajmował stanowisko konsula w Lyonie, co było tylko nominalną funkcją urzędową i pozwalało pisarzowi na zupełnie swobodne podróżowanie i zajmowanie się literaturą.
Twórczość oparta o motywy amerykańskie dzieli się według swoich tematów na trzy odrębne grupy. Jedna z nich, stosunkowo najsłabsza, to próby, w stylu kresowej szkocko-angielskiej legendy Scotta, stworzenia legendy trzynastu pierwszych stanów, założycieli późniejszych wielkich Stanów. Zaczął ten szereg, oparty o gruntowne studja "Pułkownik Lincoln" (1825), ale niezbyt gorące przyjęcie sprawiło, że plan ten wykonał tylko częściowo po kilku latach przerwy. Poszczególnemi ogniwami tej serji są tylko: "The Wept of Wish-to-Wish" (1829), "The Water Witch" (1830). Drugą grupę stanowią powieści morskie; zaczynają się wspomnianym "Pilotem"
(1824), z byroniczną postacią bohatera (wpływ Byrona był w Ameryce wtedy tak samo silny jak na kontynencie europejskim), wkrótce potem osięgnął szczyt powodzenia w "Czerwonym Korsarzu" (1828), niezapomnianym dla nikogo, kto go czytał w dziecinnych latach przez rys "gentlemaństwa" w wykonywaniu zawodu i swoje zamiłowanie do muzyki operowej, – i po dłuższej przerwie wypełniają razem z dziełami trzeciej grupy drugi okres wzmożonej działalności literackiej ostatnich dziesięciu lat przed śmiercią; "Dwaj Admirałowie" (1842) "Wing-and-Wing" (1842), a przedewszystkiem pisany w formie autobiografji Milesa Wallingforda "Afloat and Ashore" (1844) odznaczają się przepysznemi scenami z życia morskiego, znakomitemi opisami bitew morskich. Ta ostatnia powieść porusza także bolesny dla kultury anglosaskiej temat t… zw. "impressment", porywania ludzi z nadbrzeżnych osad przemocą do służby we flocie wojennej. I tu jest kilka słabych powieści, jak: "Mercedes of Castile" (1848) z historji wyprawy Kolumba lub "The Crater" (1847), naśladownictwo Robinsona.
Największą chwałę Cooper'a jednak stanowi trzecia grupa – utwory oparte o temat walki osadników amerykańskich z nowemi, nieznanemi im warunkami życia, walki z borem, z potężną, zupełnie nieokiełznaną przyrodą, walki z mieszkańcami kolonizowanej ziemi. Jeśli szczęśliwym był chwyt Cooper'a za tematy morskie, w których opracowaniu pomagało mu własne doświadczenie, to jest, jeżeli szczęśliwem było oparcie się o autobiograficzne przeżycia, to jeszcze szczęśliwszym było krokiem zwrócenie się po tematy z historji osadnictwa, którą znał tak dobrze z legendarnej strony i na którą patrzał poprzez romantyczną mgłę wspomnień dziecięcych. Można niemal powiedzieć, że zajęcie się Cooper'a tym tematem było nieuniknioną konsekwencją, z chwilą gdy za swój wzór obrał Scotta. Jak Scott po "Waverley'u" cofnął się śmiało w czasy wcześniejszej historji Szkocji i Anglji, tak i Cooper zapragnął po "Szpiegu" uczynić to samo. Dodajmy przytem, że zwycięska amerykańska wojna, jak każda zwycięska wojna, nie stwarza wielkiej powieści historycznej o sobie w krótkim odstępie czasu. Jest coś jakgdyby wstydliwego w zwycięstwie z powodu przelanej krwi, choćby w najszlachetniejszym celu, jest jakgdyby za mało elementu sympatji, mogącej powstać w duszy czytelników dla bohaterów zwycięskich, aby móc zupełnie stłumić budzące się uczucie sympatji dla pokonanych. W "Szpiegu" widać dobrze walkę tych dwu elementów uczucia, jednorodnych a przecież odmiennych, co i sam Cooper musiał odczuwać. Wszystko to złożyło się na to, że do następnej swej po "Szpiegu" powieści (pomijam "Imagination and Heart" z r. 1822} cofnął się po temat do przeszłości osadników amerykańskich. Prawda, że akcja "Osadników" (1823) ("The Pioneers", co ma zupełnie specjalne znaczenie w amerykańskiem społeczeństwie i pochodzenie z rodzin "pionierów"
stanowi pewien tytuł do sui generis arystokracji w tem demokratycznem społeczeństwie) – otóż prawda, że akcja tej powieści rozgrywa się w 1793 roku, zatem po wypadkach opisanych w "Szpiegu", ale istotą jej jest sposób życia "kresowców", który oni wiedli od całych pokoleń, tych "kresowców", którzy nawet w wojnie o niepodległość nie brali udziału, nie mogąc sobie w walkach codziennego życia na ten polityczny "zbytek" pozwolić. Jak dalece to życie było odmienne od życia współczesnego zachodnich stanów, które wywalczyły niepodległość, świadczy fakt, że Cooper, kiedy w szeregu dalszych ciągów i uzupełnień swojej pierwszej powieści "kresowej" planował pierwotnie udział jej bohatera w wojnie o niepodległość, przecież nie umiał nieistniejącego historycznie faktu ubrać w formę powieściową – i zamiar pozostał niewykonany. W chwili gdy pisał "Pionierów", nie myślał Cooper jeszcze o niej jako jednej tylko części pentalogji, ale postać Natty Bumpo, skombinowana z całego szeregu opowiadań i znajomości Cooper'a z Cooperstown, zawierała w sobie, jako typ, tyle możliwości, że wystarczyło ich później na dalsze cztery powieści. Ujęcie tematu w "Osadnikach" świadczy o tendencji krytycznej umysłu powieściopisarza, która, jak wspomniałem, rozwinęła się później w silną satyrę nowego społeczeństwa. Natty Bumpo, przedstawiciel warstwy, żyjącej według prawdziwych zasad chrześcijańskich, naturalnych – możnaby nazwać, bo przez współżycie z naturą wzmocnionych i utwierdzonych silnie w duszy – żyjącej według praw natury surowych, ale dobroczynnych zarazem, musi ustąpić w walce z zepsutą "nową" cywilizacją, wpierającą się w osiedla kresowe wślad za twardą pionierską pracą w postaci ludzi, chcących korzystać ze znoju poprzedników, i udaje się w stepy, opuszczając ukochany bór, którego wszystkie posiadł tajemnice. Te dwa elementy społeczeństwa amerykańskiego: idealistyczny, bliżej związany z przebogatą naturą Ameryki i pracę ceniący jako świętość, i ten drugi, nie w pracy, ale w pieniądzu widzący swój cel, materjalistyczny element "business'u", których mieszanina, zawarta już w anglosaskiem macierzystem pokoleniu, nabrała jeszcze dziwniejszych odcieni w egzotycznem życiu kolonij, a która tak przeraża swoją niezrozumiałością obserwatora z kontynentu europejskiego, zawarta jest już w śmiałej syntezie w "Osadnikach". Stąd ta czwarta powieść z cyklu ma największe znaczenie, ale dodajmy zaraz, że właśnie z powodu tej swojej ideowości najmniej jest przez młodzież lubiana. Zachęcony prośbami przyjaciół, Cooper zaczął rozsnuwać historję życia Natty Bumpo, owej "Długiej Rusznicy", "Sokolego Oka", "Skórzanej Pończochy", czy jak się on we wszystkich częściach tej powieści nazywa. Jako sukces powieściowy przewyższyła pierwszą powieść druga z rzędu: "Ostatni z Mohikanów" (1826), która przedstawia nam Natanjela w kwiecie wieku jako trzydziestoletniego mężczyznę i na tle bardzo zajmującem bo wojny francusko-angielskiej o Kanadę z 1757 r., stanowiącej epizod wojny 7-letniej, a zakończonej zdobyciem Kanady przez Anglję. Problem szlachetnego dzikiego, w stylu Rousseau'a w postaci młodego Unkasa miał stanowić myśl przewodnią powieści, ale na szczęście ustąpił miejsca świetnemu dramatycznemu opowiadaniu, które stanowiło jedną z najulubieńszych książek przez całe pokolenie od 1826 r. do połowy XIX wieku. Następny rok (1827) ujrzał ostatnią część pentalogji: "Stepy". Stepów Cooper jeszcze nie znał wtedy, gdyż zwiedzał je dopiero później, ale słyszało nich wiele, o tych rozciągających się po za borem prerjach, żyjących swoistem życiem. Tam na stepach na początku XIX wieku (bo akcja odbywa się w 1803) umieścił też Cooper rodzinę amerykańskich osadników, ale nie takich, którzy się "nie nadawali do nowej cywilizacji z powodu swoich cnót, jak Natty Bumpo, ale z powodu swoich występków". Dla niego, który rozumiał bór i ciężką z nim walkę, będącą zarazem przecież wyrazem wielkiej ku niemu miłości, były stepy raczej miejscem wygnania, jakimś elementem niespokojnym, nieustalonym, chaosem, kryjącym w sobie przyszłość, ale narazie ciemnym, niepewnym. "Stepy" są raczej znowu jedną z pieśni epopei o osadnictwie, więcej zbliżoną do "Pionierów" i cenniejszą pod tym względem od " Ostatniego z Mohikanów", choć artystycznie mają mniej pięknych ustępów; dodać jednak trzeba, że do najlepszych kart w całym cyklu należy śmierć Na – tanjela w tej powieści. – Po długiej przerwie trzynastu lat powrócił Cooper jeszcze raz do swojej ulubionej postaci i z życia jej wybrał najwcześniejszą młodość. W 1840 powstał "The Pathfinder" ("Dostrzegacz" – "Jezioro Ontario"), w rok potem ostatnia już powieść, dzisiaj stanowiąca pierwszą część cyklu: "The Deerslayer" ("Pogromca Zwierza"). W obu tych powieściach element "problematów" znikł zupełnie – Natty Bumpo jest w pełnej młodości, to też powieści wypełnia czysta "przygoda", miłość i wojna, ale miłość z "Jeziora Ontario" daje Natanjelowi tylko sposobność do czynu poświęcenia, a miłość w "Pogromcy Zwierza" jest tylko lekko naszkicowana. W tej ostatniej powieści jednym z najważniejszych momentów jest zabicie po raz pierwszy człowieka przez Natanjela, wychowanego wśród szlachetnego plemienia Delawarów. Odtąd zacznie się karjera, pełna poświęcenia dla drugich, która z Natanjela zrobiła coś nakształt błędnego rycerza. I choć ostatnie części cyklu dają inny nieco rysunek duchowy "Pogromcy Zwierza", przecież przy kolejnem czytaniu nie dostrzega się tej różnicy wobec entuzjazmu, jaki wywołuje w nas rycerskość Natanjela z wczesnych lat. Dla nas zwłaszcza, którzy kresowość rozumiemy lepiej niż inne narody, i kresowość nieodmiennie łączymy z pojęciem rycerstwa, postać Natanjela jest czemś bardzo naturalnem i bardzo bliskiem. Zapominamy o tem, że stanowisko autora względem Indjan nie jest zupełnie sprawiedliwe, że światło i cień rozdzielone są za ostro, że za dużo jest Indjan okrutników i zbrodniarzy, za mało "szlachetnych dzikich", – zapominamy o tem w powiewie owej "rycerskości kresowej", w której romantycznym blasku żaden wróg nie jest zanadto nędzny, żaden przeciwnik zanadto godny pogardy.
Z innych "kresowych" powieści żadna nie dorasta już poziomu owego cyklu, który w przeróbce kontynentalnej europejskiej uzyskał nazwę "Mieszkańca puszczy"; nie dorasta ani "Wyandotts" (1843), zbliżona tematem do "Pionierów", ani "The Oak-Openings" (1848), ostatnia posiadająca większą wartość powieść, mająca za temat ciekawe życie najnowszej wtedy warstwy osadniczej nad jeziorem Michigan, które poprzedniego roku Cooper zwiedzał. Jedynie tylko pierwsza część trylogji noszącej tytuł zbiorowy: "The Littlepage Manuscripts", składającej się z "Satanstoe" (1824), "The Chainbearer" (1846) i "The Redskins" (1846), zbliża się do wielkiego dzieła Cooper'a, stojąc może nieco wyżej pod względem artystycznej formy przez bardzo szczęśliwy pomysł specjalnego stylu pamiętnikarskiego, charakteryzującego wprost samego bohatera powieści. "The Littlepage Manuscripts" to historja trzech pokoleń w stanie nowojorskim, spisana przez nich samych pamiętnikowo – to próba wcale udała epopei kolonji amerykańskiej jako zbiorowiska w drugiej połowie XVIII i pierwszej XIX wieku.
Kilka słów objaśnienia należy się jeszcze powieści, którą ten wstęp poprzedza. Ponieważ cały jej interes polega na zawikłaniu intrygi, nie mogę go tu rozbijać przez zaznaczenie pewnych błędów fabuły i wadliwej charakterystyki głównych osób, co wymagałoby zdradzenia wiązań powieści przed czasem. Pozostawiając zatem tę kwestję na boku, chciałbym tylko przypomnieć czytelnikowi, że powieść ta ukazała się przed stu laty, że zatem nie może być poczytywany za błąd uderzający brak psychologicznego rysunku; że wszystkie procesy duchowe odbywają się niejako na "powierzchni", że mamy do czynienia jedynie z "markowaniem" zapomocą słów i gestów zewnętrznych – przeżyć psychicznych, to nie wina autora, ale owej epoki, błąd to zresztą wszystkich późniejszych pisarzy angielskich, który późno, bo dopiero pod koniec XIX wieku wyplenił w literaturze anglosaskiej Amerykanin, żyjący jednak stale w Londynie, Henry James, twórca powieści psychologicznej angielskiej. Chciałbym też uprzedzić czytelnika, że to, co się może wydawać nieprawdziwemi szczegółami w przedstawieniu wojennego tła, jest jednak bardzo małem odchyleniem od rzeczywistości. Pewnego rodzaju brak grozy w przedstawieniu walki o niepodległość odpowiada rzeczywistemu charakterowi walki, która toczyła się przecież między rodami. "Insurgenci" byli stosunkowo niewielką z początku grupą; poważną większość stanowili lojalni zwolennicy rządów angielskich, którzy między sobą różnili się wprawdzie odcieniami lojalności, ale wogóle byli przeciwni oderwaniu się od macierzy. Okolica West Chester, w której się akcja odgrywa była jedną z największych ostoi zwolenników ancien régime'u, z niej pochodził jeden z najwybitniejszych pisarzy po stronie rojalistów, pastor Seabury, podpisujący się na swoich gwałtownie zwalczających Kongres pismach jako "Westchester Farmer". Sam przebieg działań wojennych przy niedalekonośnej broni palnej, ręcznej i armatniej, przy małych ilościach żołnierzy, miał też zupełnie odmienny charakter od wojen drugiej połowy XIX wieku i naszej "wielkiej wojny". Mała skala bitew, właściwie utarczek, pozwalała na stwarzanie z nich jakgdyby widowiska, na które przyjeżdżano się przyglądać, jak świadczą współczesne pamiętniki, np. pamiętniki rodziny Edgeworthe'ów o powstaniu irlandzkiem w 1798 r. To też całe zachowanie się rodziny Wharton'ów wobec działań wojennych nie ma w sobie nic nienaturalnego, taki np. obiad, w którym biorą udział wojskowi angielscy jako więźniowie i oficerowie amerykańscy, z pewnością był autentycznym szczegółem. Nawet niejasność, z jaką są rzucane pewne szczegóły tej wojny, świadczy, że Cooper daje wierny jej obraz; widać, że nie układał tych szczegółów dokładnie w wyobraźni, lecz zaznaczał je tylko, jako rzeczy dobrze znane swojemu pokoleniu. I dlatego " Szpieg" Cooper'a, pominąwszy już jego wartość jako dobrze zbudowanej powieści, ma jeszcze wartość dokumentu historycznego; mimochodem, wbrew zamiarom autora, któremu chodziło przedewszystkiem i jedynie o fabułę, zarysowuje się przed nami obraz powstania z bronią w ręku, z jego jasnemi i ciemnemi stronami. Tych ciemnych stron jest może nawet więcej niż jasnych. I z takiego przedstawienia rzeczy bije świeże źródło zdrowego optymizmu. Widząc, jak pięknie i wspaniale rozrosły się wolne, demokratyczne Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, z ciężkich, ciemnych, przykrych epizodów walki domowej o niepodległość, nabieramy otuchy, że z dni chaosu i zamętu wyłoni się przecież zawsze piękny nowy świat, że wcieleniu się w życie wielkiej idei towarzyszą zawsze zjawiska brudne, nawet wstrętne, ale że te zjawiska w swojej negatywnej formie są krótkotrwałe, a po ich koniecznym upadku pozostaje na zawsze wielka, szlachetna idea.
Andrzej Tretiak.WSTĘP.
"Jestże gdzie człowiek z duszą tak umarłą,
Któryby nigdy nie rzekł sam do siebie:
To jest mój własny, mój rodzinny kraj. "
Cnota na szczęście jest równie pociągającą, jak zaraźliwym jest występek. Gdyby nie ten pocieszający wpływ, to przy wrodzonej ludziom skłonności do złego, nadzieje mądrych i szlachetnych umysłów na stopniowe zwycięstwa sprawiedliwości, rozwój filantropji, nigdyby się zapewne nie ziściły.
Ze wszystkich wzniosłych uczuć miłość ojczyzny jest najpowszechniejszem. Wszyscy jednozgodnie podziwiamy człowieka, poświęcającego się dla dobra społeczeństwa, do którego należy; i wszyscy bezwzględnie potępiamy tego, który z jakichkolwiek pobudek podniesie ramię lub obróci swe zdolności przeciwko krajowi ojczystemu. Najdumniejsze imiona i najpiękniejsze nadzieje padły pod obuchem oskarżenia o zdradę. Uwielbiamy Rzymianina, który umiał poświęcić najbliższe związki krwi na ołtarzu ojczyzny, ale męstwo i powodzenie Korjolana gasną w obliczu jego przeniewierstwa.
W prawdziwym patrjotyzmie jest coś, co podnosi jednostkę ponad wszystkie samolubne względy, które z natury rzeczy muszą tkwić zawsze w uczuciach rodzinnych i osobistych. Ma on w sobie piękno samopoświęcenia bez najmniejszej domieszki osobistego interesu.
Przed wielu laty autor tej książki przebywał w gościnie u znakomitego męża, który odznaczył się tą właśnie cnotą podczas najciemniejszych dni rewolucji amerykańskiej, jak również wysokiem stanowiskiem, jakie zajmował w owych pamiętnych czasach. Pewnego razu rozmowa zeszła na temat wpływów, jakie polityka wywiera na charaktery, i na uszlachetniające działanie miłości ojczyzny, skoro uczucie to obudzi się w narodzie.
Ten, którego wiek, zasługi i znajomość ludzi czyniły najodpowiedniejszym do zabierania głosu w podobnej rozmowie, głównie ją też podtrzymywał. Zaznaczywszy znamienny wpływ, jaki wielka walka narodu podczas wojny 1776 r. wywarła na pojęcia i postępki tłumów, które przedtem pochłaniała wyłącznie pozioma troska o potrzeby życia, opowiedział nam jako przykład historję, której prawdziwość mógł poręczyć jako jeden z biorących w niej udział.
Zatarg pomiędzy Anglją a Zjednoczonemi Stanami Ameryki, aczkolwiek nie będący ściśle rodzinnym, miał wiele pozorów wojny domowej. Chociaż naród amerykański nie podlegał nigdy konstytucyjnie i właściwie narodowi angielskiemu, mieszkańcy obu tych krajów byli poddanymi wspólnego króla, a ponieważ Amerykanie jako naród nie chcieli uznać tego poddaństwa, Anglicy zaś uznali za słuszne poprzeć swego monarchę w usiłowaniach odzyskania władzy, większość charakterystycznych cech wewnętrznej wojny znalazła zastosowanie w tym zatargu. Znaczna ilość emigrantów europejskich osiedlonych w kolonjach oświadczyła się za koroną, i było wiele miejscowości, w których wpływy ich w połączeniu z wpływami Amerykanów nie chcących wyrzec się przynależności do Anglji, przeważały stanowczo szalę na stronę królewską. Ameryka była wówczas państwem zbyt młodem i zbyt potrzebującem każdego serca i każdej ręki, by obojętnie odnosić się do tych odszczepieńczych, aczkolwiek w gruncie rzeczy nielicznych objawów. Zło powiększała gorliwość Anglików w korzystaniu z tych wewnętrznych nieporozumień, i stało się ono podwój – nie ważnem, gdy przekonano się, że przedsięwzięte były kroki celem uruchomienia wojsk prowincjonalnych, by te w połączeniu z armją europejską zgniotły w zarodku młodą republikę. Kongres wówczas powołał specjalną tajną komisję dla przeciwdziałania tym właśnie zakusom. Przewodniczącym owej komisji był pan X., ten, który nam opowiedział poniższą historję.
Przy pełnieniu tych ważnych obowiązków pan X. posługiwał się agentem, którego czynności niewiele różniły się od czynności pospolitego szpiega. Człowiek ten, jak łatwo odgadnąć, należał do sfery ludzi, którzy mniej niż inni wzdragać się mogli podjęcia tak dwuznacznych obowiązków. Był biedny, niewykształcony, ale przebiegły, sprytny i nieustraszony z natury. Zadaniem jego było dowiadywać się w jakich okolicach kraju agenci koronni starali się potajemnie zaciągać mężczyzn do wojska królewskiego, a zjawiwszy się tam, udawać gorliwego stronnika korony i tą drogą dowiadywać się możliwie najdokładniej o nieprzyjacielskich planach. Te, oczywiście, komunikował swoim zwierzchnikom, ci zaś przedsiębrali środki unicestwiania tych knowań, częstokroć z wielkiem powodzeniem.
Łatwo zrozumieć, że tego rodzaju służba połączona była z wielkiem osobistem niebezpieczeństwem; niezależnie od możliwości wykrycia prawdy, groziła tu co chwila obawa popadnięcia w ręce Amerykanów, którzy nieodmiennie karali tego rodzaju przestępstwa, popełniane przez miejscowych mieszkańców, o wiele surowiej, niż gdy chodziło o europejskiego szpiega.
Jakoż w istocie władza miejscowa niejednokrotnie aresztowała agenta pana X. a raz nawet rozgoryczeni rodacy skazali go na szubienicę. Jedynie szybkie i tajemne rozkazy, przesłane samemu nadzorcy więzienia, ocaliły biedaka od haniebnej śmierci. Pozwolono mu umknąć, a to pozorne i w istocie rzeczywiste niebezpieczeństwo było mu wielką pomocą w podtrzymaniu następnie przybranego charakteru wobec Anglików.
W najbliższem otoczeniu uchodził za śmiałego i zatwardziałego torysa. W ten sposób służył potajemnie ojczyźnie podczas pierwszych lat wojny, żyjąc w niezasłużonej wzgardzie i wśród grożących mu co chwila niebezpieczeństw.
W roku… pan X. otrzymał wysokie i zaszczytne stanowisko przy jednym z europejskich dworów. Przed opuszczeniem miejsca w Kongresie opowiedział swoim kolegom powyższe okoliczności, zataiwszy nazwisko swego agenta. Zażądał odpowiedniego wynagrodzenia dla człowieka, który oddał tyle cennych usług z tak wielkiem narażeniem własnego życia. Uchwalono dosyć poważną sumę i powierzono ją przewodniczącemu dla doręczenia.
Pan X. przedsięwziął należyte środki ostrożności, by porozumieć się osobiście ze swoim agentem. Spotkali się w lesie o północy. Tu pan X., pochwaliwszy towarzysza za jego wierność i zręczność, wyjaśnił mu powody, dla których musi wyrzec się dalszych jego usług, i wreszcie wręczył mu pieniądze. Tamten cofnął się i nie chciał ich wziąć. "Kraj potrzebuje tego złota", rzekł, "ja zaś mogę pracować i zarobić na życie w różny sposób". Nic nie pomogły nalegania; patrjotyzm górował ponad wszystkiemi innemi uczuciami tego niepospolitego człowieka. Pan X. odszedł, zabierając złoto i unosząc w duszy głęboki szacunek dla tego, który bezinteresownie narażał życie, służąc wspólnej sprawie.
Piszący te słowa ma pewne dane mniemać, że agent pana X. zgodził się ostatecznie na przyjęcie zapłaty, ale było to dopiero wtedy, gdy kraj był w możności uiścić ją.
Zbytecznem byłoby dodawać, że tego rodzaju fakt, poprostu lecz dosadnie opowiedziany przez jednego z głównych w nim aktorów, wywarł głębokie wrażenie na wszystkich słuchaczach. W wiele lat potem, okoliczności zgoła przypadkowej natury, i które byłoby rzeczą zbyteczną przytaczać tutaj, skłoniły autora do napisania powieści, ta zaś, stała się – czego wówczas nie przewidywał – pierwszą z dość długiego szeregu następnych. Te same przypadkowe okoliczności, które wpłynęły na pojawienie się książki, rozstrzygnęły o jej tle i ogólnym charakterze. Akcja przeniesiona została na grunt cudzoziemski i autor starał się skreślić w niej cudzoziemskie obyczaje. Po wydrukowaniu powieści przyjaciele autora zaczęli czynić mu zarzuty, że on, Amerykanin z urodzenia i z przekonania, dał światu dzieło, które może w pewnym stopniu podziałało na młode i niedoświadczone wyobraźnie jego rodaków, budząc w nich zajęcie obrazami poczerpniętemi z obcych im zupełnie stosunków. Autor, który wiedział, jak dalece to co uczynił było czysto przypadkowe, wziął jednak do serca ten zarzut i jako jedyne zadosyćuczynienie w jego mocy, postanowił napisać drugą książkę, której treść nie nastręczałaby już pola do żadnych tego rodzaju uwag. Obrał tedy uczucie patrjotyzmu za temat, i ci wszyscy, którzy czytają ten wstęp i książkę, odgadną wnet, że wziął bohatera powyżej przytoczonej opowieści jako najwymowniejszy przykład tej szczytnej cnoty.
Po ukazaniu się "Szpiega" poczęto domniemywać się różnych osób, które jakoby autor miał na myśli, pisząc tę powieść. Ponieważ pan X. nie wymienił nazwiska swego agenta, autor pozostał na zawsze w zupełnej nieświadomości pod tym względem. Zarówno Washington jak sir Henryk Clinton mieli znaczną liczbę tajnych emisarjuszy, gdyż w wojnie, posiadającej tyle cech domowego zatargu, w której w obu walczących stronach byli ludzie jednej krwi i języka, nie mogło być inaczej.
Autor przejrzał starannie styl powieści w niniejszem wydaniu. Pod tym względem starał się uczynić ją godniejszą łaskawego przyjęcia, jakiego doznała; aczkolwiek zmuszony jest wyznać, że pozostało tu jeszcze dużo do życzenia, szczególniej na punkcie budowy samej powieści; lecz zachodziła tu taż sama trudność, co z wielu zrujnowanemi gmachami, które łatwiej byłoby przebudować na nowo niż je reparować. Dziesięć lat to ogromny przeciąg czasu, jeżeli się zważy na wielkie zmiany, jakie w trakcie tego zaszły w Ameryce, a wśród ogólnego postępu i literatura nie pozostała wtyle. Kiedy jednak powieść niniejsza była pisana, wydanie oryginalnego utworu tego pokroju tak mało mogło liczyć na powodzenie, że kilka miesięcy od wydrukowania pierwszego tomu "Szpiega" minęło, nim autor zdecydował się przystąpić do napisania drugiego. Wiadomo bowiem, że trudy poniesione bez odpowiedniej wewnętrznej podniety rzadko kiedy godne są tego, który je ponosi, jakkolwiek skromnemi mogłyby być jego ogólne zasługi.
Jaśniejsza przyszłość świta teraz nad republiką i dąży ona szybkim krokiem do zajęcia wśród narodów tego miejsca, do którego przeznaczyła ją natura i do którego nieuchronnie zmierzają jej instytucje. Jeżeli za dwadzieścia lat wstępne te słowa dostaną się w ręce jakiego Amerykanina, uśmiechnie on się z pewnością na myśl, że rodak jego wahał się z ukończeniem tak już daleko posuniętej pracy poprostu dlatego, że nie dowierzał, czy książka, opisująca rzeczy ściśle ze sprawami jego kraju związane, obudzi dostateczne w tymże kraju zainteresowanie.
Paryż, 4-go kwietnia 1831r.ROZDZIAŁ IV.
"… Kształty, oko, mowa, obejście
tego obcego lorda, jego postawa
śmiała i wyniosła, niby mury zbrojnego
zamku a jednak tak w miarę
utrafiona, że jego siła olbrzymia
zdaje się być niedbałą swobodą.
Powietrze i wojna wyżłobiły swoje
ślady na tej majestatycznej twarzy.
Lecz nic nie dorówna godności jego
spojrzenia! Tam chroniłbym się
w potrzebie pewny, że wśród
niebezpieczeństw, krzywd i bolu
doznam obrony, współczucia i ulgi.
Ale gdybym był winny, lękałbym
się tego wzroku bardziej niż
wyroku śmierci. – Dosyć! Dosyć,
zawołała księżniczka, to nadzieja
Szkocji, jej radość i duma. "
Walter Scott.
Po wyjściu kramarza towarzystwo siedziało czas jakiś w milczeniu. Pan Wharton usłyszał dosyć, by zatroskać się o siebie, nie dowiedziawszy się niczego, coby mogło zmniejszyć jego niepokój ze względu na syna. Kapitan niecierpliwie spoglądał na Harpera, nie mogąc się doczekać, żeby ten niepożądany gość poszedł sobie nareszcie, choćby do drugiego pokoju, zaś panna Peyton kończyła sprzątać od śniadania z właściwym sobie łagodnym spokojem, a także i wewnętrznem zadowoleniem z nabycia tak znacznej ilości pięknej koronki. Sara zajęła się porządkowaniem swoich sprawunków, w czem poczciwie dopomagała jej Fanny, zapominając o własnych zakupach, gdy pan Harper przerwał nagle milczenie mówiąc:
– Jeżeli kapitan Wharton pozostaje w przebraniu ze względu na mnie, niech się zbędzie wszelkiej obawy; gdybym miał nawet jakie powody do wydania go, w obecnych okolicznościach musiałbym ich poniechać.