Facebook - konwersja

Sztuczna inteligencja. Praktyczny przewodnik dla sektora innowacji finansowych - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
27 października 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
135,00

Sztuczna inteligencja. Praktyczny przewodnik dla sektora innowacji finansowych - ebook

Książka porusza problematykę wdrożeń sztucznej inteligencji w sektorze finansowym. Rozwój technologii i jej większa dostępność spowodowały, że coraz więcej instytucji finansowych decyduje się na wykorzystanie danych do zwiększenia wartości dla klientów oraz samej organizacji. Wdrożenie sztucznej inteligencji
jest skomplikowanym procesem z perspektywy biznesowej, technologicznej i prawno-regulacyjnej. Wymaga to dobrego przygotowania na poziomie polityk, procedur, regulaminów oraz dokumentów z klientem, które zwiększą prawdopodobieństwo sukcesu.

W poradniku omówiono zagadnienia z problematyki sztucznej inteligencji (AI), takie jak: uczenie maszynowe, głębokie, generatywna AI, wykorzystanie chmury obliczeniowej, a także kwestie dotyczące informacji prawnie chronionych oraz zarządzania danymi (w tym danymi osobowymi). Uwzględniono przy tym zarówno
projektowane akty prawne i regulacje, jak i te już istniejące, które wpływają na to, jak sektor finansowy powinien podchodzić do bezpiecznego i efektywnego wdrożenia AI.

Książka jest przeznaczona dla prawników (sędziów, adwokatów, radców prawnych), menedżerów instytucji finansowych, pracowników IT, przedsiębiorców działających w branży finansowej, dostawców technologii, a także dla pracowników naukowych.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 17

Rozdział 1

Czym jest sztuczna inteligencja? | str. 23

1.1. Uwagi wstępne | str. 23

1.2. Projekt rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji – pierwsze spotkanie | str. 25

1.3. Najczęściej wykorzystywane techniki i podejścia w zakresie sztucznej inteligencji | str. 28

1.3.1. Uczenie maszynowe | str. 29

1.3.2. Uczenie nadzorowane | str. 32

1.3.3. Uczenie częściowo nadzorowane | str. 32

1.3.4. Uczenie nienadzorowane | str. 33

1.3.5. Uczenie ze wzmacnianiem | str. 34

1.3.6. Uczenie głębokie | str. 34

1.3.7. Federated learning | str. 35

1.3.8. Generatywna sztuczna inteligencja | str. 36

1.3.9. Zautomatyzowane przetwarzanie danych i podejmowanie decyzji | str. 36

1.3.10. Anonimizacja danych – ważne dla systemów sztucznej inteligencji | str. 38

1.4. Nauka o danych, analityka danych a sztuczna inteligencja | str. 46

1.5. Systemy sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka | str. 48

1.6. Zależności i etyka sztucznej inteligencji | str. 52

Rozdział 2

Sztuczna inteligencja w sektorze finansowym | str. 57

2.1. Czy sztuczna inteligencja w sektorze finansowym jest uregulowana? | str. 57

2.2. Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze finansowym | str. 63

2.3. Identyfikacja systemów pod kątem wypełnienia wymogów prawnych i regulacyjnych | str. 66

2.3.1. Wytyczne ICT | str. 67

2.3.2. Rekomendacja D Komisji Nadzoru Finansowego | str. 68

2.3.3. Rekomendacje J i W Komisji Nadzoru Finansowego | str. 69

2.3.4. Ocena skutków dla ochrony danych – DPIA | str. 70

2.3.5. Wytyczne w sprawie outsourcingu | str. 71

2.4. Zarządzanie ryzykiem systemów sztucznej inteligencji | str. 72

2.4.1. Ryzyko źródła danych i jakości danych | str. 74

2.4.2. Zarządzanie ryzykiem sztucznej inteligencji w projekcie AI Act | str. 75

2.4.3. Podejście oparte na ryzyku – risk-based approach | str. 78

2.4.4. Środki zarządzania ryzykiem sztucznej inteligencji | str. 80

2.4.5. Rekomendacje NIST w zakresie zarządzania ryzykami sztucznej inteligencji | str. 84

2.5. Rozwiązania organizacyjne | str. 87

2.5.1. Uwagi wstępne | str. 87

2.5.2. Struktura organizacyjna | str. 89

2.5.3. Obszary produktowe | str. 94

2.5.4. Obszary produktowe – wymogi w zakresie ochrony danych osobowych | str. 97

2.5.5. Obszar danych | str. 98

2.5.6. Obszar zgodności z prawem (compliance oraz jednostki wsparcia prawnego) | str. 101

2.5.7. Obszar zarządzania systemami IT | str. 103

2.5.8. Dokumentacja techniczna | str. 105

2.6. Dokumentacja dotycząca danych | str. 111

2.7. Obszar techniczny dla wdrożeń sztucznej inteligencji | str. 114

2.7.1. Nadzór człowieka | str. 116

2.7.2. Bezpieczeństwo, odporność cyfrowa | str. 121

2.7.3. Przejrzystość, udostępnianie informacji i wyjaśnialność | str. 130

2.7.3.1. Duże modele językowe a wyjaśnialność | str. 135

2.7.3.2. Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie świadczenia usługi robodoradztwa a przejrzystość | str. 137

2.7.3.3. Dylematy związane z wyjaśnialnością | str. 139

2.7.3.4. Zasada przejrzystości w przypadku systemów wchodzących w interakcję z człowiekiem | str. 141

2.7.4. Zarządzanie danymi i dane treningowe | str. 145

2.7.4.1. ISO/IEC 38507:2022 z perspektywy danych | str. 153

2.7.4.2. Zarządzanie danymi jako proces ciągły | str. 155

2.7.4.3. Przechowywanie logów i raportowanie incydentów | str. 157

2.8. Inne obowiązki | str. 161

2.8.1. Ocena skutków dla ochrony praw podstawowych | str. 161

2.8.2. Wytyczne niemieckiego organu nadzoru w zakresie wykorzystania algorytmów w sektorze finansowym | str. 166

Rozdział 3

Część produktowa | str. 169

3.1. Generatywna sztuczna inteligencja | str. 169

3.1.1. Czym jest generatywna sztuczna inteligencja? | str. 171

3.1.2. Modele LLM a Unia Europejska | str. 174

3.1.3. AI Act a wykorzystanie modeli podstawowych | str. 176

3.1.4. Zasady wdrażania systemów sztucznej inteligencji opartych na modelach podstawowych | str. 178

3.1.5. Czy generatywna sztuczna inteligencja zmieni sektor finansowy? | str. 185

3.2. Ocena zdolności kredytowej i ocena ryzyka kredytowego | str. 186

3.2.1. Prawo bankowe | str. 188

3.2.2. Prawo do uzyskania wyjaśnienia | str. 192

3.2.3. Prawo do uzyskania interwencji ludzkiej | str. 195

3.2.4. Prawo do wyrażenia własnego stanowiska | str. 196

3.2.5. Zakres danych wykorzystywanych przez system | str. 197

3.2.6. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego a innowacyjne rozwiązania w zakresie oceny zdolności kredytowej | str. 200

3.2.7. Rekomendacja D a zarządzanie danymi w kontekście oceny zdolności kredytowej | str. 201

3.2.8. Inwentaryzacja danych | str. 203

3.2.9. Polityki, procedury, instrukcje | str. 204

3.2.10. Artykuł 10 AI Act | str. 204

3.2.11. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego a innowacyjne rozwiązania w zakresie oceny zdolności kredytowej – kontynuacja | str. 210

3.2.12. Proces oceny zdolności kredytowej a AI Act | str. 211

3.3. Personalizacja produktów i marketing | str. 212

3.3.1. Uwagi ogólne | str. 212

3.3.2. Profilowanie i zautomatyzowane podejmowanie decyzji | str. 216

3.4. Systemy przeciwdziałania oszustwom i praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu | str. 223

3.4.1. Fraudy a biometria behawioralna | str. 228

3.4.2. Outsourcing | str. 230

3.4.3. Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego w zakresie zdalnego onboardingu klienta | str. 231

3.4.4. Zdalny onboarding klienta a AI Act | str. 233

3.5. Zarządzanie finansami | str. 235

3.5.1. Uwagi ogólne | str. 235

3.5.2. Zarządzanie finansami przez sztuczną inteligencję – gdzie w tym wszystkim jest człowiek? | str. 239

3.6. Chatboty i voiceboty | str. 240

3.7. Internet rzeczy i Data Act | str. 246

3.7.1. Uwagi ogólne | str. 246

3.7.2. Czy można pozyskiwać dane z IoT? | str. 251

3.8. Inne zastosowania sztucznej inteligencji w sektorze finansowym | str. 254

Zakończenie | str. 255

Bibliografia | str. 257

Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8358-268-9
Rozmiar pliku: 635 KB

BESTSELLERY

Kategorie: