- W empik go
Sztuka. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu - ebook
Sztuka. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu - ebook
Jeśli fascynuje Cię wspaniały świat sztuki, ale masz dość żmudnych i nudnych opisów w podręcznikach, których nie polubiłby nawet Leonardo da Vinci, sięgnij po Sztukę. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu. Książka pomija nudne szczegóły, odkrywając tajemnicę największych światowych artystów i ich arcydzieł.
To nieoceniony przewodnik po kierunkach i nurtach w sztuce, takich jak barok, surrealizm czy Impresjonizm. Dzięki niemu poznasz m.in. wyjątkowość malarstwa El Greco, ekscentryzm Marcela Duchampa a także życiowe zakręty Vincenta van Gogha. Udaj się w podróż po zakamarach Luwru, Art Institute of Chicago czy muzeów watykańskich. Dowiedz się, jak to było z perspektywą, co to jest złota proporcja i jaka jest historia fotografii.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym znawcą sztuki, lektura książki pomoże Ci lepiej zrozumieć wielkich artystów i ich fascynujące prace.
Eric Grzymkowski
Urodził się w 1984 roku w Fair Lawn w New Jersey (USA). Lata młodości spędził na opanowywaniu Nintendo Entertainment System, zanim w 1995 roku odkrył Internet. Od tego czasu większość wolnego czasu poświęca poszerzaniu swojej wiedzy o wszystkich rzeczach bezużytecznych i niejasnych. Autor kilku książek.
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8132-456-4 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dlaczego podoba nam się to, co widzimy
Obok linii, faktury, kształtu i kilku innych elementów kolor jest jednym z podstawowych składowych dzieła sztuki. Z jego pomocą można zmienić nastrój pracy, przyciągnąć wzrok widza do określonego fragmentu płótna i zdefiniować różne obiekty na nim wyrażone. Decyzje kolorystyczne artysty mogą wydawać się przypadkowe, jednak często są celowe i są w równych niemal proporcjach kwestią sztuki i nauki.
ŁĄCZENIE KOLORÓW
Większość dzieci uczy się o trzech kolorach podstawowych: czerwonym, żółtym i niebieskim (z angielskiego red yellow blue, RYB). Zakłada się, że łącząc te trzy kolory w różnych proporcjach, można uzyskać każdą inną barwę. Choć w większości przypadków jest to prawda, RYB to tak naprawdę tylko jedna grupa kolorów podstawowych. Do uzyskania całej gamy można też użyć innych kombinacji barw, na przykład czerwonego, zielonego i niebieskiego (red green blue, RGB) czy cyjanu, magenty i żółci (cyan magenta yellow, CMY). Dla większości artystów jednak najpopularniejszymi kolorami podstawowymi pozostają czerwony, żółty i niebieski.
Kolory powstałe w wyniku połączenia dwóch kolorów podstawowych (np. fioletowy w wyniku zmieszania czerwonego i niebieskiego) są określane mianem drugorzędowych. Kolory powstałe w wyniku zmieszania koloru podstawowego z kolorem drugorzędowym lub zmieszania dwóch kolorów drugorzędowych nazywamy trzeciorzędowymi (np. w wyniku zmieszania niebieskiego i zielonego powstaje kolor niebieskozielony).
BARWY KOMPLEMENTARNE
Koncepcja barw komplementarnych sięga korzeniami starożytności – już Arystoteles zauważył, że wrażenie koloru może się zmieniać w zależności od sposobu, w jaki pada na niego światło. Tomasz z Akwinu rozwinął tę koncepcję w XIII wieku, odnotowując, że niektóre kolory sprawiają przyjemniejsze wrażenie w sąsiedztwie innych określonych kolorów – na przykład fiolet wygląda ładniej obok bieli niż obok czerni. W epoce renesansu artyści tacy jak Leonardo da Vinci również zauważyli, że pewne barwy (na przykład czerwony i zielony) wyglądają szczególnie dobrze obok siebie, ale nie wiedzieli, dlaczego tak się dzieje.
W 1704 roku Isaac Newton, opierając się na obserwacjach renesansowych artystów, rozrysował koło podzielone na siedem barw. Kolory znajdujące się naprzeciwko siebie były najbardziej kontrastowe, a te znajdujące się obok siebie – najmniej. Koło to zostało później podzielone na dwanaście części, tworząc znane współczesnym artystom „koło barw”.
Termin „kolory komplementarne” wprowadził do użycia po raz pierwszy Benjamin Thompson, amerykański naukowiec mieszkający w Wielkiej Brytanii. Na podstawie obserwacji płomienia świecy odkrył on, że kolorowe światło emitowane przez świecę i cień wokół niego składają się z wzajemnie „uzupełniających” się kolorów (cienie mogą wydawać się szare lub czarne, ale w rzeczywistości stanowią połączenie barw złożonych, na które bezpośrednio wpływa rzucające je światło). Uznał, że tak samo musi być ze wszystkimi kolorami widma, a każdy kolor ma swoje idealne przeciwieństwo.
Artyści i naukowcy odkryli później, że właściwości kolorów komplementarnych wykraczają daleko poza prostą kwestię przyjemnego wrażenia wizualnego. Na przykład kolor na tle innej barwy przyjmuje aspekty koloru komplementarnego tła – czerwona wstążka na żółtym tle nabierze lekko fioletowego odcienia, ponieważ fiolet jest kolorem komplementarnym żółci.
KOLORY ADDYTYWNE I SUBTRAKTYWNE
W drodze eksperymentów z różnymi połączeniami kolorów i ich wzajemnym oddziaływaniem artyści i naukowcy stwierdzili, że kolory zachowują się inaczej w zależności od medium. Doprowadziło to do powstania dwóch klasyfikacji barw – kolorów tworzonych w drodze syntezy addytywnej i subtraktywnej. Synteza addytywna odnosi się zazwyczaj do światła i można ją zaobserwować w nowoczesnych telewizorach i projektorach. Całkowity brak światła tworzy zasadniczo mroczną „czerń”, która zmienia się po dodaniu kolorowego światła o określonej długości fali. Z kolei synteza subtraktywna odnosi się do pigmentów i barwników, które dodaje się w celu zablokowania lub „odjęcia” pewnych długości fal światła, aby uzyskać pożądany kolor. Na przykład czerwona farba na płótnie w rzeczywistości pochłania („odejmuje”) wszystkie inne kolory spektrum i sprawia, że obserwator widzi wyłącznie czerwień.
TEMPERATURA KOLORÓW
Powszechnie uważa się, że pewne kolory mogą wywoływać u widza określone nastroje i emocje. W tym kontekście barwy można z grubsza podzielić na chłodne i ciepłe:
• Chłodne kolory to zazwyczaj błękity, zielenie i szarości. Uważa się, że odprężają widza i tworzą stonowane tło.
• Z kolei ciepłe kolory, takie jak czerwienie, żółcie i brązy, sugerują ruch i pobudzają widza.
KOLOR KOLORU
To, w jaki sposób postrzegamy dany kolor, zależy w dużej mierze od jego głębi, zwanej również nasyceniem. Mówiąc prościej, jak bardzo czerwona jest dana czerwień? Artysta może dostosować wygląd koloru, dodając do niego różne barwy. Dodanie odrobiny czerni do niebieskiej farby powoduje uzyskanie ciemniejszego odcienia niebieskiego, a dodanie białej farby do pomarańczowej – jaśniejszego pomarańczowego. Artysta nie jest jednak ograniczony tylko do czerni i bieli – do rozjaśniania lub przyciemniania barw może używać dowolnej gamy kolorów. Może również mieszać określoną farbę z jasnymi i ciemnymi barwami, aby uzyskać odcień – tworzy się go przez dodanie szarości lub łącząc odcień z tonacją.
OKO OBSERWATORA
Przeciętny człowiek jest w stanie rozróżnić około miliona różnych kolorów, ale niektórzy widzą ich nawet 100 razy więcej. Nazywamy ich tetrachromatami. W ich gałkach ocznych znajdują się dodatkowe stożki fotoreceptorowe, który teoretycznie dają im dostęp do spektrum barw niedostrzegalnego dla większości ludzi.BAUHAUS
Sztuka na usługach przemysłu
Bauhaus to nazwa zarówno założonej przez Waltera Gropiusa uczelni w Weimarze, jak i zapoczątkowanego przez niego w 1919 r. nurtu. Gropius był zwolennikiem utopijnej wizji zjednoczenia sztuk pięknych (na przykład malarstwa) i rzemiosła (jak stolarstwo). Ta śmiała nowa filozofia projektowania miała na celu zrównanie obu rodzajów artystów i połączenie ich rozbieżnych umiejętności w dążeniu do stworzenia najwyższej formy sztuki. W miarę rozwoju Bauhaus współistniał z rozwojem przemysłu, szkoląc artystów, aby sprostali nowemu, nowoczesnemu wyzwaniu, jakim było projektowanie na potrzeby produkcji masowej. Ceramika, meble, rzeźba i architektura Bauhausu to styl znany z czystych linii i prostych, geometrycznych kształtów.
KORZENIE BAUHAUSU
Drogę nurtowi Bauhausu utorowały historia i polityka. Oto niektóre z kluczowych czynników, które zdaniem historyków sztuki wywarły na niego istotny wpływ:
• Upadek monarchii niemieckiej po I wojnie światowej przyniósł uwolnienie od cenzury. Dzięki nowemu poczuciu wolności świat sztuki był otwarty na eksperymenty.
• Przekonanie, że sztuka może być doskonałym połączeniem formy i funkcji, było jednym z fundamentów szkoły Bauhausu, ale bynajmniej nie było nowe. Już kilkadziesiąt lat wcześniej, w XIX wieku, zdeklarowanym zwolennikiem tej koncepcji był angielski projektant William Morris.
• Modernizm przenikał do niemieckiej świadomości kulturowej od czasów poprzedzających I wojnę światową. Niemiecki modernizm architektoniczny (zwany Neues Bauen) miał szczególny wpływ na racjonalne, uproszczone wzornictwo sztuki Bauhausu. Pokazał również, że sztuka i produkcja masowa mogą się z powodzeniem łączyć.
FILOZOFIA BAUHAUSU
Niemiecki architekt Walter Gropius założył szkołę Bauhaus w 1919 roku. Bauhaus (co tłumaczy się jako „dom budowy”) był czymś więcej niż tylko abstrakcyjną filozofią sztuki – to nazwa nowej i pierwszej tego rodzaju akademii projektowania, która powstała w Weimarze. W „Manifeście Bauhausu” Gropius przedstawił misję szkoły – stworzenie współpracującego stowarzyszenia rzemieślników, posiadających umiejętności w dziedzinach tak zróżnicowanych jak architektura, ceramika, malarstwo i rzeźba. Dla Gropiusa piękno sztuki polegało na jej użyteczności i przydatności w życiu codziennym, a także na atrakcyjności wizualnej.
Zapoznawszy się z pracami rosyjskich i holenderskich projektantów, Gropius uczył artystów, że masowa produkcja nie oznacza końca indywidualnej kreatywności, ale raczej artystyczne wyzwanie, które może pogłębić znaczenie sztuki w życiu codziennym. Wykładowcy szkoły Bauhaus reprezentowali wiele krajów i filozofii, a w efekcie stała się ona centrum współpracy i debaty na temat roli sztuki w nowoczesnym społeczeństwie. Ewoluował również sam termin Bauhaus. Z czasem zaczął opisywać styl prostych, geometrycznie zrównoważonych dzieł sztuki, które wyrosły na gruncie nauk akademii.
PRZYGOTOWANIE ARTYSTÓW BAUHAUS
Uczniów akademii Bauhaus specjalnie kształtowano, wpajając im umiejętności zarówno w zakresie sztuk pięknych, jak i wzornictwa. Zanim pozwolono im skupić się na specjalistycznych zajęciach, musieli przejść kurs wprowadzający w tematykę materiałów, teorii kolorów i zasad projektowania. Wśród słynnych artystów wykładających na kursie byli między innymi:
• Rosyjski malarz Wasilij Kandinsky,
• Wszechstronnie utalentowany, urodzony w Niemczech artysta Josef Albers,
• Szwajcarski malarz Paul Klee.
Po zaliczeniu kursu wprowadzającego uczniowie mogli przejść do zajęć z tak różnych dziedzin, jak obróbka metalu, stolarstwo, tkactwo, garncarstwo, typografia czy malarstwo ścienne. Tak szeroki program nauczania rzemiosł stał się w końcu obciążeniem finansowym. W 1923 roku na skutek współdziałania czynników filozoficznych i praktycznych przesunięto nacisk programu z integracji wszystkich rzemiosł na projektowanie na potrzeby produkcji masowej. Hasłem szkoły stało się „Sztuka w przemyśle”.
KONIEC SZKOŁY BAUHAUS
Szkoła borykała się z problemami finansowymi, choć największym zagrożeniem było niespokojne środowisko polityczne, które wymuszało ciągłe jej przenoszenie z miasta do miasta. W 1933 r. oficjalnie zamknięto jej podwoje z powodu nacisków ze strony władz nazistowskich.
NOWY BAUHAUS
Nauki Bauhausu przetrwały dzięki emigracji wielu wykładowców akademii na uczelnie amerykańskie. Nową szkołę Bauhaus założono w Chicago, cztery lata później, w 1937 roku. W późniejszym okresie zmieniono jej nazwę na Illinois Institute of Design, który działa do dziś.
SŁYNNE PROJEKTY BAUHAUS
Styl Bauhaus, zwany też stylem międzynarodowym, charakteryzuje się brakiem ornamentyki, minimalistyczną formą i sposobem, w jaki projekt służy swojej funkcji. Do najbardziej znanych przykładów stylu Bauhaus należą:
• Fotel „Wassily”, zaprojektowane przez Marcela Breuera w połowie lat 20. XX wieku. To doskonały i trwały przykład stylu Bauhaus. Naga stal i płótno nadają mu futurystyczny wygląd, który do dziś cieszy się popularnością.
• Srebrny dzbanek Marianne Brandt z geometrycznymi elementami, zapobiegającym kapaniu dzióbkiem i nienagrzewającym się uchwytem jest kolejnym godnym uwagi przykładem praktycznych tendencji Bauhaus.
• Lampa stołowa Wilhelma Wagenfelda z 1924 roku jest znana z prostej, nieskomplikowanej stylistyki. Wykonana w czasie studiów Wagenfelda w szkole w Weimarze zyskała miano „lampy Bauhaus”.
Fotel „Wasilly”
Projekty architektoniczne Bauhaus często wykorzystują kształt sześcianu, eliminują zbędne ozdoby, tworzone są do otwartych planów pomieszczeń i charakteryzują się podstawowymi kolorami, takimi jak biel i szarość. Powszechnie wykorzystuje się w nich szkło, które często zastępuje murowane ściany, a dachy są płaskie zamiast spadzistych. Muzea i szkoły ruchu Bauhaus, takie jak zbudowana na planie otwartym w układzie koła zębatego szkoła w Dessau (1925), były jednymi z pierwszych przykładów tego stylu. W późniejszym okresie wpłynął on na kształt krajobrazów miast w Europie, Ameryce i w innych regionach świata.
Przykładami architektury w stylu Bauhaus już po zamknięciu szkoły są m.in. ukończona w 1952 roku siedziba Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, zbudowana w 1983 roku Transco Tower w Houston w Teksasie (obecnie znana jako Williams Tower) oraz liczne niewielkie budynki w Izraelu.TERAPIA SZTUKĄ
Uzdrawiająca moc tworzenia
Dla wielu artystów sam akt tworzenia może stanowić ujście dla stresu, niepokoju, niepewności i niezadowolenia, których doświadczają w codziennym życiu. Dzięki sztuce mogą wyrazić siebie w sposób, którego nie da się osiągnąć żadną inną metodą. Artyści od wieków zdawali sobie sprawę z korzyści płynących z autoekspresji, ale dopiero stosunkowo niedawno zaczęto zwracać na to uwagę poza środowiskiem artystycznym.
ARTETERAPIA HILLA:
RADOŚĆ Z MALOWANIA
Pierwsza z dwóch szkół terapii sztuką, zwanej także arteterapią, powstała w połowie XX wieku za sprawą brytyjskiego malarza wojskowego Adriana Hilla. Kiedy w 1938 roku Hill dochodził do siebie po gruźlicy, odkrył, że malowanie pomaga mu oderwać myśli od choroby i wrócić do zdrowia. Swoją miłością do malarstwa podzielił się z innymi pacjentami Sanatorium Króla Edwarda VII, z których wielu również stwierdziło, że malowanie poprawia im nastrój i pomaga uwolnić się od stresu.
Po powrocie do zdrowia Hill zaczął działać na rzecz rozpowszechnienia nowej koncepcji terapii na terenie Anglii. Zwerbował innych artystów, by jeździli po szpitalach i malowali z pacjentami, zwłaszcza z powracającymi z wojny żołnierzami. W terapii sztuką Hill koncentrował się przede wszystkim na samym akcie tworzenia, a nie na jego efektach. Zarówno on, jak i zwolennicy jego metody, powstrzymywali się od analizowania prac swoich pacjentów w poszukiwaniu głębszego znaczenia.
Do 1950 roku program wdrożono w 200 szpitalach w całej Wielkiej Brytanii, a w 1964 roku Hill założył Brytyjskie Stowarzyszenie Arteterapeutów (British Association of Art Therapists), aby w dalszym ciągu popularyzować korzyści płynące z terapii sztuką. Wystarczał mu fakt, że pacjentom proces twórczy wydawał się sprawiać satysfakcję.
ARTETERAPIA NAUMBURG: SYMBOLIZM SZTUKI
Mniej więcej w tym samym czasie, gdy Hill wdrażał swoje leseferystyczne metody arteterapii, amerykańska psycholog Margaret Naumburg rozwijała podejście wykorzystujące sztukę jako narzędzie komunikacji między pacjentem a terapeutą. Nie była pierwszą, która zastosowała w ten sposób arteterapię, ale pierwszą, która wykorzystała ją jako główny punkt interakcji między lekarzem a pacjentem.
Praca Naumburg koncentrowała się na symbolice i podświadomych pragnieniach pacjentów wyrażanych za pomocą rysunku. W preferowanej przez nią technice pacjenci zamykali oczy i tworzyli rysunek na kartce papieru. Następnie mieli za zadanie zidentyfikować narysowane przedmioty i wyrazić swoje odczucia na ich temat. Zamiast samodzielnie interpretować obrazy, Naumburg pozwalała pacjentom wyrażać wewnętrzne pragnienia w ramach interpretacji swoich prac. Uważała wręcz, że jej analiza prac pacjentów przyniosłaby efekt przeciwny do zamierzonego. Po ujawnieniu podświadomych problemów w procesie rysowania i interpretacji terapeuta może przejść do ich leczenia.
METODY
Od czasu spopularyzowania arteterapii w środowisku medycznym przez Hilla i Naumburg pojawiło się kilka metod wykorzystania sztuki jako środka diagnozy i leczenia pacjentów.
Seria rysunków diagnostycznych
Jedną z najpopularniejszych form nowoczesnej terapii sztuką wprowadzono w 1982 roku. Pacjent powinien wykonać trzy odrębne rysunki z wykorzystaniem wyłącznie pasteli i papieru. Wytyczne są bardzo sztywne, a zadanie należy zrealizować dokładnie tak, jak wskazano poniżej:
• Pierwszy rysunek: „Wykonaj rysunek z użyciem tych materiałów”.
• Drugi rysunek: „Narysuj obrazek przedstawiający drzewo”.
• Trzeci rysunek: „Narysuj obrazek przedstawiający twoje samopoczucie, używając linii, kształtów i kolorów”.
Po zakończeniu ćwiczenia zadaniem terapeuty jest interpretacja pracy pacjenta. Wszystko – od wybranych kolorów po miejsce na kartce, które pacjent wybrał do wykonania rysunku – może dostarczyć terapeucie cennych informacji, które pomogą pacjentowi w pracy nad jego problemem.
Instrument oceny mandali
W tym ćwiczeniu pacjent wybiera kartę z mandalą (skomplikowany obraz zawarty w figurze geometrycznej). Następnie wybiera inną kartę w jednolitym kolorze i z użyciem pasteli olejnych odpowiadających temu kolorowi próbuje odtworzyć mandalę. W trakcie tego procesu pacjent ma za zadanie odwoływać się do osobistych doświadczeń, aby opisać znaczenie, jakie dana mandala może mieć dla jego życia. Znaczenie mandali jest czysto subiektywne – kształty i wzory na danej mandali mogą wywoływać różne uczucia i emocje w zależności od tego, kto na nią patrzy.
Swobodne skojarzenia, do których pacjent jest zachęcany podczas rysowania, dają terapeucie wgląd w jego osobowość.
Dom – drzewo – osoba
W tym przypadku pacjent ma za zadanie narysować dom, drzewo i człowieka. Następnie terapeuta zadaje otwarte pytania dotyczące rysunków, aby określić zarówno zdolności umysłowe, jak i stan emocjonalny pacjenta. Pytania mogą być proste, np. „Co to za drzewo?”, lub bardziej złożone, np. „Czy osoba, która mieszka w tym domu, jest szczęśliwa?”.
Przykład rysunku terapeutycznego dom – drzewo – osoba
Rysunek drogi
Jest to jedna z najbardziej subiektywnych metod oceny. Pacjent ma tu za zadanie po prostu narysować drogę. Sposób, w jaki wykona rysunek, może dać wgląd w jego przeszłość, teraźniejszość i przyszłe ambicje. W trakcie terapii pacjentów często zachęca się do uzupełniania rysunków, aby zilustrować, jak zmieniły się ich opinie na temat własnego życia.
Przykładowy terapeutyczny rysunek drogi
Figurki członków rodziny
Choć tworzenie figurek rodziny nie jest tak popularne jak inne metody arteterapii, jest to metoda wyjątkowa ze względu na bardziej sensoryczne podejście do procesu. Została zaproponowana po raz pierwszy przez psychoterapeutkę Virginię Satir i ma na celu odblokowanie skrywanych uczuć pacjenta wobec rodziny, których nie chce lub nie potrafi wyrazić. Z otrzymanej gliny pacjent ma za zadanie uformować postacie poszczególnych członków swojej rodziny. Sposób, w jaki rzeźbi poszczególne figury, może dostarczyć terapeucie ważnych informacji. Na przykład pacjent, który boi się swojego ojca, może przedstawić tę postać jako dużą i groźną w porównaniu z innymi.
Niektórzy terapeuci posuwają się o krok dalej i proszą pacjenta o rozmieszczenie figurek w stosunku do siebie nawzajem. W ten sposób można zidentyfikować problemy między poszczególnymi osobami. Jeżeli na przykład pacjent stawia figurkę matki daleko od reszty rodziny, może to oznaczać, że była ona wobec niej zdystansowana.
Arteterapia jest obecnie popularną metodą wśród psychologów i terapeutów, zwłaszcza pracujących z dziećmi. Stosuje się ją w celu łagodzenia skutków traumatycznych katastrof żywiołowych oraz w pomocy dzieciom i dorosłym w radzeniu sobie ze złożonymi problemami, takimi jak śmierć bliskiej osoby.
------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
------------------------------------------------------------------------