Teoria rekonekcji. Ścieżki tahitańskiego aktywizmu - ebook
Teoria rekonekcji. Ścieżki tahitańskiego aktywizmu - ebook
Na dzisiejszym, zmodernizowanym Tahiti rdzenny aktywizm, choć wpisuje się w powstały w latach 70. ruch odrodzenia kulturowego na Polinezji, jest czymś więcej niż postkolonialnym projektem emancypacyjnym czy „rekonstrukcją” utraconych dawnych zwyczajów. Tahitańczycy odbudowują sami siebie, własną tożsamość oraz przez rozmaite praktyki kulturowe łączą kategorie, które napłynęły z Zachodu i wydają się dla wyspiarzy „rozłączające” i obce. Dotyczy to zwłaszcza węzła relacji między ziemią (te fenua), morzem (te moana) i sposobami ich zamieszkiwania, a w szerszej perspektywie między kategoriami „natury” i „kultury”, które jeszcze do niedawna nie istniały w słowniku tahitańskim.
Istotnym aspektem w działalności opisywanych w książce stowarzyszeń jest przywrócenie do życia i budowanie społeczności wokół dwóch elementów polinezyjskiego świata, utraconych w efekcie kolonializmu: marae – przedchrześcijańskiej świątyni – i va’a – pirogi pełnomorskiej.
Poszukiwanie lepszej przyszłości odbywa się w logice rekonekcji: ponownego nawiązania wielowymiarowych węzłów, połączeń i relacji między ludźmi, przyrodą, czasem i przestrzeniami. Rehabilitacja rdzennych systemów wiedzy, wartości, symboli, mobilności i historii staje się w ten sposób narzędziem w pewnym istotnym przedsięwzięciu tożsamościotwórczym – rekonekcji szerszego kolektywu ludzi i nie-ludzi.
Spis treści
Wstęp
Kilka postulatów metodologicznych
Przeciwko ostrym granicom pojęć – kategorie lokalne a zwrot ontologiczny
Węzły nati, rekonekcja i postkolonializm
Tahitański postkolonializm
Piroga bez statecznika – początki kontaktów z popa’ā (białymi)
Misjonarze i bitwa Fē’i Pī
Od francuskiego protektoratu do kolonii
Okres powojenny i narodziny tahitańskiego ruchu narodowego
Nuklearny eksperyment
Między autonomią a niepodległością
Odrodzenie kulturowe i aktywizm kulturowy
Instytucjonalizacja i upolitycznienie kultury
Aktywista kulturowy
Dyskonekcja i rekonekcja
Omdlenie
Rozłączeni
Kryzys ekologiczny, czyli ludzki
Esencja, konstrukcja, relacja? Rekonekcja i metafora rośliny
CZĘŚĆ I: ZIEMIA
Ziemia – te fenua
Podróż kamienia – pierwsze połączenie
Sznur przodków – taura tupuna. Pamięć
„Chwałą ziemi były marae. Strasznym miejscem”
„Kulturalne”, „kultowe” czy „folklorystyczne”?
Świątynia ma drzwi – protokół
Matari’i i ni’a, Matari’i i raro – postkolonialne pory roku
’Ava – konfrontacja autorytetów
CZĘŚĆ II: MORZE
Ocean – te moana
Kontrapunkt – rejs szkoleniowy
Epizod pierwszy: Hōkūle’a i narodziny floty
Epizod drugi: Tahiti i piroga Fa’afaite
Polinezyjska mobilność – znaczenia pirogi
Va’a: istota ożywiona
Va’a: dom, wspólnota, wyspa
Szkoła
Fa’afaite jako posłaniec
Znaki podróży i powrót nawigatora
Va’a i continuum czasoprzestrzeni
„Jesteśmy jednym” – ogląd z morza
Konkluzje
Przypisy
Bibliografia
Słowniczek
Załączniki
Podziękowania
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7908-197-4 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |