Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania - ebook
Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania - ebook
Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka na temat terapii behawioralnej dzieci z autyzmem!
Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych.
Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7489-464-7 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Autyzm może być przerażającym, wyczerpującym i łamiącym serce doświadczeniem dla rodziców oraz rodzin dzieci z tym zaburzeniem. Do niedawna prognoza dla dziecka ze zdiagnozowanym autyzmem była nieprzychylna: oznaczała długofalowe problemy w życiu codziennym oraz – w niektórych przypadkach – konieczność intensywnego nadzoru i wspierania danej osoby przez całe życie. Dobra wiadomość jest taka, że obecnie profesjonaliści oraz rodzice na całym świecie mogą już korzystać z opartych na wynikach badań naukowych technik edukacyjnych i metod terapeutycznych, dzięki którym można polepszyć jakość życia dzieci z autyzmem (a ich liczba przecież ciągle wzrasta) i zaoferować im dobrą przyszłość.
Osoby z autyzmem stanowią grupę najtrudniejszych uczniów ze względu na społeczne i komunikacyjne deficyty, a także występowanie zachowań niepożądanych. Specjaliści i rodzice, którzy z powodzeniem pomagają dzieciom dotkniętym tym zaburzeniem osiągać pozytywne efekty, charakteryzują się ogromną determinacją oraz wytrwałością. Cechy te są niezbędne, lecz jednak niewystarczające. Optymalna nauka wymaga maksymalnie efektywnych narzędzi pracy, czyli skutecznych technik nauczania.
Dyscypliną szczególnie odpowiednią do edukowania dzieci z autyzmem jest stosowana analiza zachowania (SAZ). Jej efektywność potwierdziły liczne badania naukowe (zob. rozdział 1). Ze względu na udokumentowane postępy dużej grupy dzieci z autyzmem, które zostały poddane takiej terapii, rodzice i terapeuci popierają to podejście oraz domagają się tworzenia programów intensywnej terapii behawioralnej. Niestety, rozpowszechnione wśród specjalistów błędne rozumienie, czym w istocie jest analiza zachowania (a czym nie jest), spowodowało, że wielu rodziców, praktyków oraz decydentów otrzymało na jej temat nierzetelne informacje. Monika Suchowierska, Paweł Ostaszewski i Przemysław Bąbel walczą z tym problemem na kartach niniejszej książki, pokazując polskim czytelnikom, na jakich solidnych fundamentach naukowych opiera się teoria behawioralna, a także wywodzące się z niej zastosowania praktyczne, mające na celu przede wszystkim poprawienie jakości życia osób z autyzmem.
W rozdziale i autorzy definiują terapię wywodzącą się z SAZ i wyjaśniają, dlaczego jest ona istotna w leczeniu autyzmu. Przedstawiają przegląd badań nad jej efektywnością, nakreślają charakterystykę skutecznych programów interwencyjnych oraz weryfikują nieporozumienia z nią związane. Stosowana analiza zachowania, podobnie jak jej „dyscyplina-matka” – analiza zachowania, ma na celu zrozumienie i kształtowanie zachowań w ramach nauk przyrodniczych. Analiza zachowania zawiera (a) część teoretyczną i filozoficzną (behawioryzm), która określa cel naukowy i podstawowe założenia, oraz (b) część badawczą (eksperymentalna analiza zachowania), z której pochodzi zestaw praw rządzących zachowaniem (np. pozytywne wzmacnianie). Trzecia część (c) jest ukierunkowana na rozwiązywanie społecznie ważnych problemów. Celem rozdziału 2 jest właśnie dostarczenie czytelnikom jak najwięcej informacji na temat SAZ i jej znaczenia w edukacji oraz terapii dzieci z autyzmem i wytłumaczenie teoretycznych podstaw głównych procesów związanych z uczeniem się (praca Kimballa z roku 2002 na temat filozoficznych fundamentów terapii SAZ w leczeniu autyzmu byłaby dla zainteresowanych doskonałym dodatkiem i rozszerzeniem rozdziału 2).
Gdy zadano pytanie, dlaczego terapia z wykorzystaniem metod stosowanej analizy zachowania jest najbardziej efektywna w pracy z osobami z autyzmem, Don Baer (jeden z jej twórców) odpowiedział: „SAZ jest nauką, która konsekwentnie bierze pod uwagę to, jakie zmiany w zachowaniu, w jakiej kolejności i poprzez jakie techniki powodują maksymalne korzyści dla dziecka” (Baer, 2005, s. 6). Dziecko z autyzmem (lub z jakąkolwiek inną niepełnosprawnością rozwojową) jest pod względem wielu umiejętności od początku „w tyle” w porównaniu ze swoimi rówieśnikami. Jego nauczanie musi być zintensyfikowane, jeśli dziecko ma nadgonić zaległości. Ponieważ czas jest kluczową sprawą, a nie możemy nauczyć wszystkiego naraz, cele nauczania muszą być dokładnie wyselekcjonowane, cały proces zaś systematycznie monitorowany pod względem efektów. Rozdział 3 zawiera informacje na temat prowadzenia oceny behawioralnej, wybierania i określania celów terapii oraz sposobów pomiaru rezultatów oddziaływań.
Terapia dziecka z autyzmem to wyścig z czasem – godziny poświęcone uczeniu są drogocenne. Dlatego też programy edukacyjne powinny być zaprojektowane z optymalną skutecznością i intensywnością oraz z poczuciem ważności problemu. To wymaga wykorzystywania tylko tych metod, których efektywność została potwierdzona naukowo. O nich autorzy piszą w rozdziale 4.
Wielu uczniów z autyzmem charakteryzuje się częstymi i czasami długotrwałymi trudnościami w zachowaniu, przejawiającymi się napadami złości i agresji w stosunku do innych oraz/lub samookaleczeniami. Rozdział 5 opisuje metody stworzone przez analityków zachowania, które ograniczają pojawianie się problemów behawioralnych i uczą zastępowania zachowań niepożądanych bardziej akceptowalnymi alternatywami.
Około połowy dzieci z zaburzeniami autystycznymi może nucić lub okazjonalnie wypowiadać proste dźwięki, ale nie komunikować się za pomocą mowy. Co więcej, część z nich umie mówić, ale nie wykorzystuje tej zdolności w sposób funkcjonalny. Mogą one powtarzać słowa lub zdania po innych (tzw. echolalie) bądź mówić bez kontekstu. W rozdziale 6 autorzy przedstawiają analizę teoretyczną Burrhusa Frederika Skinnera (1957), która dotyczy właśnie zachowań werbalnych. Na jej bazie analitycy zachowania rozwinęli metody nauki mówienia i komunikowania się przez dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi.
Jak społeczeństwo może przygotować swoich obywateli z autyzmem do bycia szczęśliwymi w życiu? Może to zrobić poprzez wdrażanie efektywnych programów terapeutycznych, które uczą komunikowania się i innych umiejętności społecznych, szkolnych i zawodowych. Oddziaływania te powinny się rozpocząć jak najwcześniej w życiu dziecka, być kontynuowane podczas lat szkolnych, a także wspomagać daną osobę, jeśli jest to konieczne, w okresie wchodzenia w dorosłość. Terapia wywodząca się ze stosowanej analizy zachowania zapewnia społeczeństwu strategie oparte na dowodach oraz procedury tworzenia, wdrażania i ewaluacji tych tak bardzo potrzebnych programów.
William L. Heward
The Ohio State University
7 lutego 2012 r
William L. Heward – profesor pedagogiki na Ohio State University, autor między innymi książek Applied behavior analysis (z Johnem O. Cooperem i Timothym E. Heronem; 2007), najbardziej znanego na świecie podręcznika analizy zachowania, oraz Exceptional children: An introduction to special education (2012).Nowa definicja autyzmu i rozwiązania SAZ
W tym samym czasie, gdy piszę wstęp do pierwszej w języku polskim książki o autyzmie i analizie zachowania, społeczność naukowa dyskutuje na temat redefinicji autyzmu, która ma się pojawić w nieopublikowanej jeszcze klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-V. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne poprosiło naukowców oraz praktyków o skomentowanie proponowanych zmian. Jeżeli nowa definicja zostanie zaakceptowana, znacząco wpłynie to na zmianę kierunku stale rosnącej „epidemii” diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Nowa definicja autyzmu znajdzie także odbicie w decyzjach dotyczących tego, które dzieci i ich rodzi – ny otrzymają środki na leczenie.
Zgodnie z sugerowanymi zmianami, aby dzieci mogły otrzymać diagnozę zaburzenia ze spektrum autyzmu (autistic spectrum disorder) według DSM-V, będą musiały spełnić cztery kryteria:
(1) trwałe uszczerbki w komunikacji społecznej i w interakcjach;
(2) obsesyjne zainteresowania i powtarzane zachowania;
(3) obecność zaburzeń we wczesnym dzieciństwie;
(4) objawy ograniczające lub osłabiające normalne funkcjonowanie.
Dziecko będzie musiało wykazywać uszczerbki we wszystkich obszarach wymienionych w ramach komunikacji społecznej i interakcji oraz w przynajmniej dwóch z czterech obszarów w ramach powtarzających się wzorców zachowań. Jest to bardziej restrykcyjne podejście niż dotychczasowe wytyczne.
Obecnie kryteria diagnostyczne dla zaburzenia autystycznego (DSM-IV-TR) pozwalają na zdiagnozowanie dziecka przy użyciu skomplikowanego połączenia dwunastu możliwych charakterystyk, w tym przynajmniej: dwóch problemów społecznych, jednego problemu komunikacyjnego oraz jednego zachowania stereotypowego. To oznacza, że jest ponad 1500 permutacji symptomów autystycznych.
Z powodu zmniejszenia liczby charakterystyk oraz ze względu na wymóg istnienia wszystkich składników komunikacji i interakcji jest prawdopodobne, że DSM-V ogromnie zmniejszy liczbę diagnoz autyzmu. Już pojawiły się zaniepokojone głosy, że podręcznik ten całkowicie eliminuje oddzielną diagnozę zespołu Aspergera. Oznacza to, że osoby wcześniej sklasyfikowane jako mające zespół Aspergera będą musiały spełnić wszystkie wymogi dla zaburzenia ze spektrum autyzmu, żeby otrzymać diagnozę. Z pewnością część z nich nie zmieści się zatem w proponowanej kategorii. Zmiany te oznaczają także, że grupa dzieci zdiagnozowanych z tym zaburzeniem będzie bardziej jednorodna niż dotychczas. Nowe spektrum autyzmu będzie więc bardziej skondensowane, będzie miało podobny wzorzec zachowań.
Ciągłe zmienianie definicji autyzmu podkreśla jego relatywną oraz arbitralną naturę jako psychologicznego i psychiatrycznego zaburzenia (por. Novak i Pelaez, 2004; 2011; Suchowierska i Novak, 2010). Jednak terapia mająca swoje podstawy w stosowanej analizie zachowania skupia się nie na diagnozie per se, ale na istotnych behawioralnych deficytach lub nadmiarach danej osoby. I takie właśnie podejście zostało zaprezentowane w niniejszej książce. Wychodzi się w nim z założenia, że terapia SAZ, szeroko używana i efektywna metoda leczenia osób z autyzmem, działa niezależnie od postawionej diagnozy. Działa, ponieważ jest ukierunkowana na określone deficyty lub nadmiary behawioralne indywidualnego dziecka, bez względu na kategorię diagnostyczną, którą otrzymał klient, lub etiologię jego zaburzenia. Analityk zachowania, pracując z osobami z autyzmem, ma za zadanie rozpoznać funkcjonalność poszczególnych zachowań klienta (poprzez proces oceny behawioralnej) i bezpośrednio na nie oddziaływać. Podobne techniki behawioralne mogą być zatem wykorzystywane niezależnie od tego, czy bierzemy pod uwagę starą czy nową definicję autyzmu, jeżeli deficyty i nadmiary pozostają te same.
W niniejszej książce autorzy podążają śladem swojej wcześniejszej publikacji, skupiającej się na podstawowych zasadach analizy zachowania. Posługują się pojęciami z tamtego tomu, rozszerzając przekazywane informacje o zastosowania technik behawioralnych w pracy z dziećmi z autyzmem. Cieszę się, że autorzy skierowali się ku analizie i rozumieniu autyzmu poprzez skupienie się na behawioralnych deficytach i nadmiarach. W związku z tym poświęcają całe rozdziały na opis tego, jak budować repertuar nowych zachowań i jak zminimalizować problemy behawioralne. Jestem także zachwycony faktem, że przeznaczyli oni osobny rozdział na uczenie komunikowania się, ze względu na fakt, iż u dzieci z autyzmem określone zachowania werbalne mogą być nieobecne lub nadmiernie widoczne. Ponadto jestem zadowolony z logiki, jaką udało im się osiągnąć dzięki zastosowaniu trzyczęściowego układu treści: (prawie) każdy rozdział składa się z części poświęconej teorii, badaniom i praktyce.
Od siebie mogę dodać, że miałem już szczęście pracować z Moniką Suchowier-ską, gdy była stypendystką Fulbrighta w Stanach Zjednoczonych, a znałem ją wcześniej dzięki prezentacjom, które przedstawiała na konferencjach Association for Behavior Analysis International oraz European Association of Behaviour Analysis. Miałem także dwukrotnie możliwość odwiedzenia jej Centrum Wczesnej Interwencji „Krok po Kroku” w Warszawie i bezpośredniej obserwacji wysokiej jakości usług, które ona oraz jej współpracownicy oferują. Dzięki temu wiem, że jest dokładnym i ostrożnym naukowcem, a także wspaniałym praktykiem stosującym analizę zachowania w pracy z dziećmi z autyzmem oraz ich rodzinami. Monika Suchowierska i współautorzy już wcześniej zasłużyli się jako propagatorzy wiedzy o analizie zachowania. Jestem przekonany, że ta nowa książka będzie ważnym elementem kształcenia w zakresie stosowanej analizy zachowania i terapii osób z autyzmem.
Gary Novak, BCBA-D
profesor emerytowany
California State University Stanislaus
Turlock, California
Gary Novak – profesor psychologii na California State University Stanislaus, autor między innymi książek: Developmental psychology: Dynamical systems and behavior analysis (1996) oraz Child and adolescent development (z Marthą Pelaez; 2004).Wprowadzenie
Autyzm to jedno z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Dane wskazują, że rozpowszechnienie autyzmu i pokrewnych mu zaburzeń z tak zwanego autystycznego spektrum dotyczy 60-70 osób na 10 000 (Fombonne, 2009).
Rozpoznanie autyzmu u dziecka wiąże się z ogromnymi kosztami emocjonalnymi dla jego rodziców. Wielu z nich traktuje taką diagnozę jak wyrok, na który skazana jest cała rodzina. Zadają sobie pytanie „Dlaczego?”. Niestety wciąż niektórzy rodzice dowiadują się, że przyczyną autyzmu jest zimna, odrzucająca dziecko matka, która nie zaspokaja jego potrzeb emocjonalnych. Choć ta psychoanalityczna interpretacja jest nieprawdziwa (Pisula, 2010), to nadal pokutuje wśród wielu osób, w tym – co szczególnie dotkliwe – także niektórych psychologów i psychiatrów. Taka „wiedza” o przyczynach autyzmu dodatkowo obciąża emocjonalnie rodziców, a zwłaszcza matkę, utrudniając skuteczne radzenie sobie z zaistniałą sytuacją. A przecież charakterystyka tego zaburzenia rozwoju wprost domaga się jak najszybszego podjęcia oddziaływań terapeutycznych! Mamy bowiem z jednej strony duże nasilenie symptomów, przynajmniej u niektórych dzieci. Ale z drugiej strony dysponuje – my także możliwościami realnego wpływu na obraz tych symptomów, często na ich znaczne złagodzenie, a nawet zmniejszenie umożliwiające dalszy rozwój wśród osób prawidłowo rozwijających się, zaś w przyszłości rozpoczęcie samodzielnego życia w społeczeństwie. Świadomość istnienia takich oddziaływań i rzetelna wiedza o tym, na czym polegają, może dodać odwagi, by z nich skorzystać.
Rodzice dzieci z autyzmem od lat poszukują skutecznej terapii dla swoich pociech. Na rynku usług psychoterapeutycznych, edukacyjnych i medycznych oferowanych jest blisko 100 (Association for Science in Autism Treatment) różnych form terapii. Niestety, nie wszystkie z nich zasługują na takie miano, jeśli przyjmiemy, że o terapii mówimy wtedy, gdy w wyniku konkretnego oddziaływania dochodzi do zmniejszania się nasilenia objawów zaburzenia czy – szerzej – poprawy jakości życia pacjenta. Skuteczność większości z tych „terapii” nie została dowiedziona naukowo, o czym informuje raport Narodowego Centrum Autyzmu (National Autism Center) opublikowany w 2009 roku. Nie przeszkadza to jednak osobom oferującym te, jakże niepewne, metody działania zaręczać nie tylko o ich ogromnej skuteczności, ale nawet o tym, że w wyniku ich zastosowania dziecko zostanie wyleczone z autyzmu. Ro – dzice, chcąc uzyskać jak najlepszą pomoc dla swojego dziecka, próbują zazwyczaj wielu różnych form terapii, zmieniając je, jeśli nie dostrzegają pozytywnych efektów. Ta metoda „prób i błędów” skutkuje kilkoma negatywnymi konsekwencjami. Rodzice wyzbywają się zasobów finansowych, płacąc za oddziaływania nieprzynoszące oczekiwanych zmian. Ponadto w pewnym momencie ich rola sprowadza się w głównej mierze do wożenia dziecka z terapii na terapię, a nie na spędzaniu wolnego czasu ze swoją pociechą. I najważniejsze: tracą cenny czas, w którym ich dziecko mogłoby być poddane naprawdę skutecznym wpływom terapeutycznym i rehabilitacyjnym.
Jedną z form oddziaływania poprawiających jakość życia osób z autyzmem, której skuteczność została naukowo potwierdzona, jest terapia behawioralna. Raport Narodowego Centrum Autyzmu (National Autism Center, 2009) pokazuje, iż tylko 30% wpływów psychologiczno edukacyjnych skutkuje dużymi pozytywnymi zmianami, jeśli chodzi o symptomy autyzmu. W tej grupie sprawdzających się terapii większość wywodzi się wprost z podejścia behawioralnego lub ma u swoich podstaw założenia tego podejścia. Autorzy raportu formułują wniosek, że oddziaływania behawioralne mają największe poparcie naukowe, jeśli chodzi o ich skuteczność w poprawie jakości życia osób cierpiących na autyzm.
Skuteczność terapii behawioralnej wynika z faktu, że nie jest to oddziaływanie wymyślone w oderwaniu od nauki, bazujące na przykład na przypadkowych, szczęśliwych zbiegach okoliczności lub niepotwierdzonej teorii dotyczącej przyczyn autyzmu. Wprost przeciwnie. Jest to terapia ściśle powiązana ze światem nauki i oparta na wynikach niezliczonych badań podstawowych (dotyczących odkrywania praw przyrody, w tym praw rządzących zachowaniem ludzi i zwierząt) i stosowanych (gdzie sprawdza się, na ile odkryte prawa rządzące zachowaniem dają się skutecznie stosować w realnym życiu, poza laboratorium). Terapia behawioralna jest blisko związana z dziedziną psychologii o nazwie stosowana analiza zachowania. Niektórzy nawet oba terminy uważają za synonimy. W dużej mierze zgadzamy się z tym poglądem i dlatego w naszej książce będziemy posługiwali się tymi terminami zamiennie. Stosowana analiza zachowania zajmuje się tworzeniem i systematycznym wykorzystaniem procedur wyprowadzonych z praw rządzących zachowaniem w celu poprawienia społecznie istotnych zachowań oraz dąży do udowodnienia w przeprowadzanych eksperymentach, że zastosowane procedury były rzeczywiście odpowiedzialne za zaistniałe zmiany. Metody terapii behawioralnej dzieci z autyzmem opisane w niniejszej książce zawdzięczamy przeszło pięćdziesięciu latom badań i doświadczeń praktycznych zbieranych w obrębie stosowanej analizy zachowania głównie przez badaczy ze Stanów Zjednoczonych.
W Polsce terapia behawioralna osób z autyzmem oferowana jest w ponad dwudziestu ośrodkach, z których najważniejsze zlokalizowane są w Gdańsku, Krakowie i Warszawie. Zważywszy na to, że pierwszy ośrodek terapii behawioralnej w naszym kraju powstał w roku 1992 (w Gdańsku, z inicjatywy Małgorzaty Rybickiej), można powiedzieć, że rozwój terapii behawioralnej w Polsce jest niezwykle dynamiczny. Rocznie otwierany jest średnio co najmniej jeden nowy ośrodek oferujący tę formę oddziaływania! Świadczy to nie tylko o rosnącym zainteresowaniu terapią behawioralną osób z autyzmem, ale także o zwiększająceym się przekonaniu specjalistów (psychologów, pedagogów i psychiatrów diagnozujących autyzm) oraz rodziców dzieci z autyzmem o jej skuteczności.
Rozwój terapii behawioralnej w Polsce zaowocował nie tylko powstaniem nowych placówek, ale także próbą ujednolicenia stawianych praktykom wymagań, niezbędnych do uzyskania tytułu terapeuty behawioralnego (piszemy o tym szerzej w rozdziale 1). Jest to wspólna inicjatywa dwóch organizacji zrzeszających naukowców i praktyków zajmujących się analizą zachowania: Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej oraz Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. Dzięki tej inicjatywie tytuł terapeuty behawioralnego mogą otrzymać wyłącznie osoby, które posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności wsparte praktyką zawodową. Tym samym odbiorcy usług terapeutycznych mogą liczyć na to, że kierując się do osoby, która posiada tytuł terapeuty behawioralnego nadany przez obie organizacje, mają do czynienia ze specjalistą zapewniającym odpowiednią jakość terapii i przestrzegającym zasad etyki zawodowej.
Choć terapia behawioralna dzieci z autyzmem przeżywa dynamiczny rozwój w naszym kraju, fakt ten nie znajduje odzwierciedlenia w publikacjach naukowych. Wprawdzie na polskim rynku wydawniczym ukazało się kilkanaście prac poświęconych różnym aspektom terapii behawioralnej, głównie przekładów tekstów anglojęzycznych (najważniejsze z nich wymieniamy w Aneksie), to brak jest publikacji, która z jednej strony w systematyczny sposób prezentowałaby całość lub choćby większość istotnych zagadnień dotyczących terapii behawioralnej osób z autyzmem, a z drugiej strony uwzględniałaby specyfikę pracy z tymi osobami w Polsce. Celem naszej książki jest wypełnienie tej luki.
Ponieważ, jak wspominaliśmy, terapia behawioralna wywodzi się z pewnych założeń teoretycznych bazujących na badaniach naukowych, które następnie wdrażane są do praktyki w kontrolowany sposób, w naszej książce podjęliśmy próbę pokazania obu tych aspektów omawianej terapii. Znalazło to odzwierciedlenie nie tylko w treści, ale i w formie tej pracy. Wszystkie, poza ostatnim, rozdziały składają się z trzech części. Pierwsza z nich – Teoria – podsumowuje wyniki badań empirycznych dotyczących tematu rozdziału. Po niej następuje część Badania, w której przybliżamy jedno, reprezentatywne dla tematu danego rozdziału, badanie. Wreszcie część trzecia -Praktyka – prezentuje praktyczne wytyczne dotyczące terapii behawioralnej dzieci z autyzmem, wynikające z badań i doświadczeń stosowanej analizy zachowania w za – kresie treści danego rozdziału. Mamy nadzieję, że nasza książka będzie zarówno źródłem rzetelnej wiedzy naukowej dotyczącej terapii behawioralnej dzieci z autyzmem, jak i praktycznym przewodnikiem po terapii behawioralnej dla studentów psychologii i pedagogiki, początkujących terapeutów behawioralnych oraz rodziców dzieci z autyzmem.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale i przedstawiamy zagadnienia teoretyczne odnoszące się do autyzmu i stosowanej analizy zachowania (czyli terapii behawioralnej). Opisujemy przykładowe badanie dotyczące skuteczności różnych metod terapii dzieci z autyzmem. Przedstawiamy także użyteczne wskazówki praktyczne dla rodziców zainteresowanych terapią behawioralną swojej pociechy. W rozdziale 2 omawiamy podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, który jest filozofią nauki leżącą u podstaw stosowanej analizy zachowania. Dokonujemy przeglądu najważniejszych praw uczenia się odnoszących się do warunkowania klasycznego, warunkowania sprawczego i uczenia się przez obserwację, odwołując się do wybranych badań, w których prawa te zostały odkryte. Bardziej szczegółowo opisujemy badanie prezentujące skuteczność procesu wzmacniania w rozwijaniu różnorodności reagowania u dzieci z autyzmem. Pokazujemy także, jak mają się omawiane prawa uczenia się do praktycznie wykorzystywanych procedur terapii behawioralnej. Rozdział 3 poświęciliśmy na omówienie specyfiki dokonywania tak zwanej oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Przedstawiamy badanie dotyczące efektywnych metod zbierania danych o postępach podopiecznych z autyzmem. Dostarczamy tak – że wskazówek praktycznych pomocnych w prowadzeniu oceny behawioralnej w formie zestawu przykładowych formularzy do zbierania danych behawioralnych. Rozdział 4 poświęciliśmy problematyce metod nauczania osób z autyzmem i sposobom rozwijania u nich pożądanych zachowań. Pokazujemy, jak ważnym zagadnieniem w procesie terapeutycznym jest uzyskiwanie odpowiedniej motywacji. Opisujemy wybraną publikację poświęconą nadmiernej selektywności bodźca. Podajemy także szereg zaleceń praktycznych dotyczących posługiwania się strategiami proaktywny – mi w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki i przeprowadzania treningu różnicowania. Zwracamy uwagę na rolę, jaką w procesie terapii mogą pełnić rodzice i opiekunowie dzieci. W rozdziale 5 zajęliśmy się niezwykle ważnym, ale i trudnym, a niekiedy kontrowersyjnym zagadnieniem, jakim jest redukowanie zachowań niepożądanych, w tym agresywnych i autoagresywnych, nierzadko charakteryzujących repertuar reakcji osób z autyzmem. Omówiliśmy sposoby zbierania informacji o znaczeniu (funkcji) tych zachowań w życiu takich osób, a także podstawowe metody ich eliminowania. Staraliśmy się jednoznacznie pokazać, że stosowanie restrykcyjnych metod oddziaływania powinno być ostatecznością, istnieją bowiem alternatywne sposoby redukcji zachowań niepożądanych. Rozdział zakończyliśmy praktycznymi wskazówkami dla rodziców dzieci, nie tylko z autyzmem, które prezentują zachowania trudne. Większość tych wskazówek będzie miała znaczenie prewencyjne, gdyż zawsze „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. W rozdziale 6 zaprezentowaliśmy behawioralne ujęcie zachowań werbalnych, w tym ich specyfikę w odniesieniu do osób z autyzmem. Pokazaliśmy, na czym polegają podstawowe werbalne zachowania sprawcze wyróżniane przez terapeutów behawioralnych. Opisaliśmy badanie dotyczące funkcjonalnej niezależności dwóch podstawowych rodzajów zachowań werbalnych, tak zwanych reakcji mandowych i reakcji taktowych. Na zakończenie podaliśmy kilka wskazówek związanych z kształtowaniem kompetencji komunikacyjnych. Naszą książkę kończy rozdział poświęcony etycznym problemom prowadzenia terapii behawioralnej. To zagadnienie jest niezwykle ważne z wielu powodów, dlatego uważna, refleksyjna lektura tego rozdziału wydaje nam się niezbędna w wypadku wszystkich czytelników mających do czynienia z osobami (w szczególności z dziećmi) z autyzmem, opiekujących się nimi bądź prowadzących ich terapię.
Pisząc o etyce, chcielibyśmy jednoznacznie i dobitnie stwierdzić, że książka nasza nie jest poradnikiem praktycznym, w szczególności jeśli chodzi o posługiwanie się opisywanymi procedurami behawioralnymi. Ma jedynie zaznajomić z nimi, po – kazać, na czym się opierają. Ich niewłaściwe zastosowanie może nie tylko nie przynieść pożądanych skutków, ale wręcz pogorszyć funkcjonowanie podopiecznego, zwłaszcza należącego do tej szczególnej grupy osób dotkniętych autyzmem. Dlatego przestrzegamy przed takimi nieodpowiedzialnymi próbami stosowania procedur behawioralnych na własną rękę przez osoby, które nie przeszły odpowiedniego szkolenia specjalistycznego. Nie bierzemy żadnej odpowiedzialności za negatywne skutki, jakie może to spowodować. Oczywiście zastrzeżenia te nie dotyczą wskazówek praktycznych dla rodziców, jakie zawarliśmy w każdym rozdziale w części Praktyka, a szczególnie tych z rozdziału 5.
Na zakończenie pragniemy wyrazić nasze podziękowania dla osób, dzięki którym niniejsza książka mogła powstać. Przede wszystkim dziękujemy bardzo serdecznie Pani Elżbiecie Zubrzyckiej, Prezes Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, za inicjatywę wydania i pomysł napisania niniejszej książki, a także za pełną życzliwości i cierpliwości postawę wobec naszego zespołu. Bardzo się cieszymy, że kolejna nasza publikacja ukazuje się w Gdańskim Wydawnictwie Psychologicznym. Spełnia się tym samym nasze życzenie, wyrażone w przedmowie do poprzedniej książki wydanej w tymże wydawnictwie, zatytułowanej Analiza zachowania od A do Z, żeby była ona początkiem całej serii publikacji z zakresu analizy zachowania w ofercie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego. Serdecznie dziękujemy naszym Najbliższym za wsparcie w czasie powstawania niniejszej publikacji i motywowanie do jej ukończenia. Jesteśmy szczególnie wdzięczni Panu Jerzemu Suchowierskiemu za czas poświęcony na czytanie maszynopisu naszej książki i udzielone nam cenne uwagi. I w końcu dziękujemy także dwóm wybitnym przedstawicielom stosowanej analizy zachowania ze Stanów Zjednoczonych – profesorowi Gary’emu Novakowi i profesorowi Williamowi L. Hewardowi, iż zechcieli wyświadczyć nam ten zaszczyt i napisali słowa wstępne do naszej książki.
Monika Suchowierska
Paweł Ostaszewski
Przemysław Bąbel
Warszawa – Kraków, 1 stycznia 2012 r.