Total War Three Kingdoms - poradnik do gry - ebook
Total War Three Kingdoms - poradnik do gry - ebook
Poradnik do gry Total War: Three Kingdoms to rozbudowane kompendium wiedzy, zawierające wyjaśnienie wszystkich jej elementów i składowych rozgrywki. Tekst otwierają porady na start i opis podstawowych mechanizmów rozgrywki, gdzie umieszczone zostały najważniejsze informacje pomocne w rozpoczęciu przygody z najnowsza odsłoną serii Total War. Znajdują się tutaj, między innymi, rozdziały opisujące mechanizm porządku publicznego i korupcji, dyplomacji i handlu, różnice pomiędzy trybami Opowieści i Archiwami czy sposoby na utrzymanie wydajnej i sprawnie funkcjonującej gospodarki. Co więcej, w poradniku zawarto szczegółowy opis wszystkich dostępnych w grze frakcji, wraz z ich cechami szczególnymi i różnicami względem innych, a także dostępnych dla nich przywódców. W poradniku nie zabrakło także porad dotyczących sprawnego poruszania się po mapie, prowadzenia bitew i oblężeń, dbania o stan wojska czy unikalnych, wprowadzonych do serii za sprawą Three Kingdoms mechanik, takich jak system Guanxi.
W tekście znalazł się także rozbudowany dział FAQ, zawierający odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i rozwiązania problemów, które pojawić mogą się podczas przygody z produkcją - sposoby uzupełniania strat w armii, metody radzenia sobie z porządkiem publicznym i korupcją, sposoby odblokowywania nowych zdolności dla generałów czy radzenia sobie z konkretnymi typami przeciwników. Nie zabrakło tutaj także porad dotyczących samej rozgrywki – walki z konkretnymi frakcjami, sposobów na szybkie pozyskiwanie doświadczenia czy rozbudowę zajętych terenów czy sprawną rekrutację wojsk. Standardowo, poradnik zamyka sekcja Aneks, w której znalazły się rozdziały opisujące wymagania sprzętowe, sterowanie i dogłębnie wyjaśnione osiągnięcia, wraz ze sposobem na ich odblokowanie.
Total War: Three Kingdoms to najnowsza, dwunasta już główna odsłona popularnego cyklu strategii, która zabiera graczy do starożytnych Chin, do czasów, gdy Państwo Środka podzielone było na trzy rywalizujące ze sobą królestwa. Najnowsza odsłona cyklu stawia większy nacisk na aspekty fabularne, nadając działaniom gracza i frakcjom kierowanym przez sztuczną inteligencję głębi. Pod względem mechaniki Three Kigndoms rozwija aspekty znane z poprzednich odsłon, dzieląc cała rozgrywkę na dwa etapy, rozgrywające się na mapie świata, w systemie turowym i w bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Najnowsza odsłona serii Total War wprowadza kilka nowych mechanik, między innymi system Guanxi czy możliwość dostosowania stopnia realistyczności rozgrywki – Archiwa przypominające starsze odsłony cyklu, gdzie generałowie stanowili wsparcie dla wojsk i i Opowieści, gdzie ci sami generałowie to potężne jednostki, dysponujące nadludzkimi zdolnościami, zdolne eliminować całe oddziały, co zostało już przedstawione w obu częściach Total War: Warhammer. Gracze bawić mogą się w trybie kampanii, pojedynczych potyczek, jak w trybie wieloosobowym. Najnowsza odsłona serii napędzana jest silnikiem zdolnym generować piękną, bardzo atrakcyjną i pełną detali szatę graficzną, a zabawę umila klimatyczna muzyka, doskonale oddająca atmosferę starożytnych Chin.
Total War Three Kingdoms - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
- Wszyscy watażkowie (przywódcy) (Podstawy)
- Porady na start (Podstawy)
- Korupcja (Mechanizmy rozgrywki)
- Wielkość jednostek (Podstawy)
- Przygotowania do wojny (Podstawy)
- Rozwój komanderii (Mechanizmy rozgrywki)
- Dwór (Mechanizmy rozgrywki)
- Dlaczego wojska mają małą liczebność? (FAQ)
- Dyplomacja i handel (Mechanizmy rozgrywki)
- Tryby 'Opowieści i 'Archiwa' (Podstawy)
Spis treści
-Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
-Poradnik do gry
-Podstawy
-Porady na start gry Total War Three Kingdoms
-Wszyscy watażkowie (przywódcy) frakcji w Total War Three Kingdoms
-Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms
-Wielkość jednostek w Total War Three Kingdoms
-Tryby 'Opowieści i 'Archiwa' w Total War Three Kingdoms
-Mechanizmy rozgrywki
-Korupcja w Total War Three Kingdoms
-Dyplomacja i handel w Total War Three Kingdoms
-Dwór w Total War Three Kingdoms
-Rozwój komanderii (dzielnic) w Total War Three Kingdoms
-Stanowiska administratorów w Total War Three Kingdoms
-Porządek publiczny w Total War Three Kingdoms
-Złoto w Total War Three Kingdoms
-Żywność w Total War Three Kingdoms
-Pojedynki w Total War Three Kingdoms
-Satysfakcja postaci w Total War Three Kingdoms
-Szpiegostwo w Total War Three Kingdoms
-Wojsko
-Zarządzanie armią | Wojsko w Total War Three Kingdoms
-Tryby poruszania się armii | Wojsko w Total War Three Kingdoms
-Formacje jednostek | Wojsko w Total War Three Kingdoms
-FAQ
-Dlaczego wojska po rekrutacji mają małą liczebność w Total War Three Kingdoms?
-Skład armii - które jednostki wybrać w Total War Three Kingdoms?
-Przeludnienie - co je powoduje i jak mu zapobiegać w Total War Three Kingdoms?
-Aneks
-Osiągnięcia i trofea w Total War Three Kingdoms
-Sterowanie i klawiszologia w grze Total War Three Kingdoms
-Wymagania sprzętowe gry Total War Three Kingdoms
Kategoria: | Strategiczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8112-646-5 |
Rozmiar pliku: | 4,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stronie
www.gry-online.pl/S024.asp?ID=1976
[email protected] treści
Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Poradnik do gry
Podstawy
Porady na start gry Total War Three Kingdoms
Wszyscy watażkowie (przywódcy) frakcji w Total War Three Kingdoms
Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms
Wielkość jednostek w Total War Three Kingdoms
Tryby 'Opowieści i 'Archiwa' w Total War Three Kingdoms
Mechanizmy rozgrywki
Korupcja w Total War Three Kingdoms
Dyplomacja i handel w Total War Three Kingdoms
W PEŁNEJ WERSJI DOSTĘPNE RÓWNIEŻ:
Dwór w Total War Three Kingdoms
Rozwój komanderii (dzielnic) w Total War Three Kingdoms
Stanowiska administratorów w Total War Three Kingdoms
Porządek publiczny w Total War Three Kingdoms
Złoto w Total War Three Kingdoms
Żywność w Total War Three Kingdoms
Pojedynki w Total War Three Kingdoms
Satysfakcja postaci w Total War Three Kingdoms
Szpiegostwo w Total War Three Kingdoms
Wojsko
Zarządzanie armią | Wojsko w Total War Three Kingdoms
Tryby poruszania się armii | Wojsko w Total War Three Kingdoms
Formacje jednostek | Wojsko w Total War Three Kingdoms
FAQ
Dlaczego wojska po rekrutacji mają małą liczebność w Total War Three Kingdoms?
Skład armii - które jednostki wybrać w Total War Three Kingdoms?
Przeludnienie - co je powoduje i jak mu zapobiegać w Total War Three Kingdoms?
Aneks
Osiągnięcia i trofea w Total War Three Kingdoms
Sterowanie i klawiszologia w grze Total War Three Kingdoms
Wymagania sprzętowe gry Total War Three KingdomsTotal War Three Kingdoms - poradnik do gry
Poradnik do gry Total War: Three Kingdoms to rozbudowane kompendium wiedzy, zawierające wyjaśnienie wszystkich jej elementów i składowych rozgrywki. Tekst otwierają porady na start i opis podstawowych mechanizmów rozgrywki, gdzie umieszczone zostały najważniejsze informacje pomocne w rozpoczęciu przygody z najnowsza odsłoną serii Total War. Znajdują się tutaj, między innymi, rozdziały opisujące mechanizm porządku publicznego i korupcji, dyplomacji i handlu, różnice pomiędzy trybami Opowieści i Archiwami czy sposoby na utrzymanie wydajnej i sprawnie funkcjonującej gospodarki. Co więcej, w poradniku zawarto szczegółowy opis wszystkich dostępnych w grze frakcji, wraz z ich cechami szczególnymi i różnicami względem innych, a także dostępnych dla nich przywódców. W poradniku nie zabrakło także porad dotyczących sprawnego poruszania się po mapie, prowadzenia bitew i oblężeń, dbania o stan wojska czy unikalnych, wprowadzonych do serii za sprawą Three Kingdoms mechanik, takich jak system Guanxi.
W tekście znalazł się także rozbudowany dział FAQ, zawierający odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i rozwiązania problemów, które pojawić mogą się podczas przygody z produkcją - sposoby uzupełniania strat w armii, metody radzenia sobie z porządkiem publicznym i korupcją, sposoby odblokowywania nowych zdolności dla generałów czy radzenia sobie z konkretnymi typami przeciwników. Nie zabrakło tutaj także porad dotyczących samej rozgrywki – walki z konkretnymi frakcjami, sposobów na szybkie pozyskiwanie doświadczenia czy rozbudowę zajętych terenów czy sprawną rekrutację wojsk. Standardowo, poradnik zamyka sekcja Aneks, w której znalazły się rozdziały opisujące wymagania sprzętowe, sterowanie i dogłębnie wyjaśnione osiągnięcia, wraz ze sposobem na ich odblokowanie.
Total War: Three Kingdoms to najnowsza, dwunasta już główna odsłona popularnego cyklu strategii, która zabiera graczy do starożytnych Chin, do czasów, gdy Państwo Środka podzielone było na trzy rywalizujące ze sobą królestwa. Najnowsza odsłona cyklu stawia większy nacisk na aspekty fabularne, nadając działaniom gracza i frakcjom kierowanym przez sztuczną inteligencję głębi. Pod względem mechaniki Three Kigndoms rozwija aspekty znane z poprzednich odsłon, dzieląc cała rozgrywkę na dwa etapy, rozgrywające się na mapie świata, w systemie turowym i w bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Najnowsza odsłona serii Total War wprowadza kilka nowych mechanik, między innymi system Guanxi czy możliwość dostosowania stopnia realistyczności rozgrywki – Archiwa przypominające starsze odsłony cyklu, gdzie generałowie stanowili wsparcie dla wojsk i i Opowieści, gdzie ci sami generałowie to potężne jednostki, dysponujące nadludzkimi zdolnościami, zdolne eliminować całe oddziały, co zostało już przedstawione w obu częściach Total War: Warhammer. Gracze bawić mogą się w trybie kampanii, pojedynczych potyczek, jak w trybie wieloosobowym. Najnowsza odsłona serii napędzana jest silnikiem zdolnym generować piękną, bardzo atrakcyjną i pełną detali szatę graficzną, a zabawę umila klimatyczna muzyka, doskonale oddająca atmosferę starożytnych Chin.
- Porady na start
- Podstawy rozgrywki
- Dostępne frakcje
- Wojsko
- Pytania i odpowiedzi (FAQ)
- Aneks
Porady na start
Przed rozpoczęciem rozgrywki zalecamy zapoznanie się z przedstawionymi poniżej poradami na start – wyjaśniają one najtrudniejsze aspekty rozgrywki i przydadzą się tak początkującym, jak i bardziej zaawansowanym graczom.
1. Rozplanuj rozwój swojego królestwa.
2. Dbaj o stan skarbca i poziom żywności.
3. Dbaj o porządek publiczny. Staraj się kontrolować całe komanderie.
4. Zabezpieczaj podbite tereny, szczególnie te znajdujące się na granicy z wrogą frakcją.
5. Dbaj o regularnie zwiększanie produkcji żywności.
6. Zastanów się dwa razy, zanim rozpoczniesz działania wojenne wobec innej frakcji.
7. Nie walcz z kilkoma frakcjami na raz.
8. Walcz na jednym froncie.
9. Nie twórz zbyt szybko zbyt licznej armii.
10. Pozwól Twoim oddziałom na uzupełnienie strat.
11. Rozważ zmniejszenie armii, jeśli nie stać cię na jej utrzymanie.
12. Nie wysyłaj generała czy przywódcy do walki w pojedynkę.
13. Pilnuj morale swoich oddziałów.
14. Nie przemęczaj jednostek.
15. Poznaj typy jednostek.
16. Flankuj wrogie oddziały i pilnuj własnych.
17. Chroń wrażliwe oddziały.
18. Zbadaj pole walki przed rozpoczęciem bitwy.
Podstawy rozgrywki
Tutaj znajdują się rozdziały opisujące podstawowe i bardziej zaawansowane mechanizmy rządzące rozgrywką. Znajdziesz tutaj, między innymi, wyjaśnienie mechaniki porządku publicznego i korupcji, pozyskiwania i wpływu żywności na gospodarkę, różnice między trybami Opowieści i Archiwami, a także interfejs rozgrywki.
Dostępne frakcje
W tej sekcji poradnika znajdziesz rozdziały szczegółowo opisujące występujące w grze frakcje, wraz z ich cechami charakterystycznymi, różnicami względem innych frakcji, a także dostępnymi dla nich przywódcami i powiązanymi z nimi unikalnymi mechanikami.
Wojsko
W tej części poradnika znajdziesz rozdziały opisujące wszystkie zagadnienia związane bezpośrednio z wojskiem – od szkolenia, poprzez utrzymywanie, aż po uzupełnianie. Nie zabrakło tutaj informacji o typach żołnierzy, a także sposobach pozyskiwania przez nich doświadczenia na polu walki.
Pytania i odpowiedzi (FAQ)
Dział najczęściej zadawanych pytań (FAQ), w którym znajdują się odpowiedzi na wszelkie pytania, które pojawić mogą się podczas obcowania z najnowszą serią Total War. To tutaj dowiesz się, między innymi, jak uzupełniać straty w armii, jak szybko zwiększać ilość gotówki w skarbcu czy poziom porządku publicznego czy zwiększyć ilość możliwych do zrekrutowania jednostek.
Aneks
Część zamykająca poradnik, w której znalazły się rozdziały opisujące sterowanie, wymagania sprzętowe, a także przedstawiające spis wszystkich osiągnięć, wraz ze sposobami na ich odblokowanie.Poradnik do gry
Podstawy
Porady na start gry Total War Three Kingdoms
Gra Total War Three Kingdoms to strategia z krwi i kości, wymagająca dobrej znajomości ogólnych mechanik, mocnych i słabych stron kierowanej frakcji i tych dowodzonych przez przeciwników, a także rozważnego planowania kolejnych kroków. Z tego też powodu najnowsza odsłona serii, tak jak jej poprzedniczki, nie jest produkcją prostą, warto więc zaznajomić się z przedstawionymi poniżej poradami, które przydadzą się zarówno graczom nieobeznanym z serią, jak i weteranom.
- Odpowiednio zaplanuj rozwój królestwa
- Zadbaj o stan skarbca i poziom żywności
- Pilnuj poziomu porządku publicznego w komanderiach
- W miarę możliwości - przejmuj kontrolę nad całymi komanderiami
- Zabezpieczaj osady znajdujące się na granicy z wrogą frakcją
- Regularnie zwiększaj produkcję żywności
- Zastanów się dwa razy, zanim rozpoczniesz działania wojenne wobec innej frakcji
- Nigdy nie walcz z kilkoma frakcjami jednocześnie
- Postaraj się walczyć na jednym froncie
- Nie zwiększaj zbyt szybko swojej armii
- Pozwól wojsku w armii się zregenerować
- Rozważ zmniejszenie armii, jeśli stan skarbca nie pozwala na jej utrzymanie
- Nie wysyłaj Generała do walki w pojedynkę
- Pilnuj morale oddziałów
- Nie przemęczaj jednostek
- Poznaj typy jednostek i wykorzystaj to w walce
- Staraj się flankować wrogie oddziały i nie pozwól, by wróg tego dokonał
- Pilnuj wrażliwych oddziałów
- Zbadaj pole walki zanim rozpocznie się bitwa
Odpowiednio zaplanuj rozwój królestwa
W grze Total War Three Kingdoms, rozwój królestwa odbywa się przed odblokowywanie odpowiednich reform. Te wybierać można co 5 tur, a każda oferuje rozmaite bonusy - zwiększenie produkcji żywności czy wpływów do skarbca, bądź odblokowanie nowych budowli czy jednostek. Warto odpowiednio rozplanować rozwój już na starcie i skupiać się na tych reformach, które pozwolą Ci odblokować dostęp do najbardziej przydatnych dla Twojego stylu gry zdolności, jednostek czy budowli.
Zadbaj o stan skarbca i poziom żywności
Złoto pełni w grze Total War Three Kingdoms kluczową rolę - dzięki niemu szkolić można nowe jednostki, wznosić budowle i najmować coraz to skuteczniejsze jednostki specjalne. Jego brak sprawi, że rozwój królestwa znacznie spowolni, a w skrajnych sytuacjach może doprowadzić do bankructwa i stopniowej utraty wojsk. Dbanie o odpowiedni poziom żywności jest również kluczowe - wysoki poziom zwiększa ilość złota pozyskiwanego z chłopstwa, niedobór z kolei może zahamować rozwój komanderii.
Pilnuj poziomu porządku publicznego w komanderiach
Porządek publiczny (Public Order) to jedna z najważniejszych mechanik zarządzania miastami w grach z serii Total War. Zawsze należy trzymać odpowiednio wysoki poziom porządku publicznego (najlepiej w okolicy maksimum, 100) - sprawi to, że nawet nagły, spory spadek tej wartości, nie będzie dla Ciebie zagrożeniem. Nie możesz dopuścić, by porządek publiczny spadł do wartości -100, gdyż może to spowodować bunt i utratę kontroli nad miastem. Porządek publiczny zwiększa obecność armii, zmniejszenie podatków i niektóre budowle.
Uwaga - warto w przynajmniej jednym mieście / osadzie wewnątrz komanderii posiadać choć jeden budynek zwiększający poziom porządku publicznego.
W miarę możliwości - przejmuj kontrolę nad całymi komanderiami
Jeśli tylko jedna z osad czy miast należących do komanderii nie jest pod wodzą Twojego sojusznika, zawsze warto jest przejąć całą komanderię. Sprawi to, iż będziesz w stanie w większym stopniu zapobiegać wahaniom poziomu porządku publicznego (ciągłe odbijanie osady ma na to negatywny wpływ) i będziesz mieć dostęp do większej ilości miejsc na budynki w jej obrębie.
Zabezpieczaj osady znajdujące się na granicy z wrogą frakcją
Najlepszym rozwiązaniem jest trzymać w tego typu miejscu jedną ze swoich armii, by ta mogła w razie konieczności interweniować. Jeśli to jednak nie jest możliwe, warto w wysuniętych osadach wznosić budowle, które powiększą garnizon. Przy odpowiednio rozbudowanym garnizonie, wrogowie nie będą w stanie podbić osady przy pomocy tylko jednej armii. Wydłuży to także czas potrzebny na przeprowadzenie oblężenia, dając czas Twoim wojskom na dotarcie do zagrożonego miejsca.
Regularnie zwiększaj produkcję żywności
Wraz z rozwojem i powiększaniem się osad i miast, rosnąć będą też wymagania dotyczące ilości żywności, którą dysponować będzie Twoje królestwo. Ilość produkowanej żywności zwiększać można przy pomocy odpowiednich budynków, sporą część można pozyskać też w ramach handlu z innymi frakcjami.
Zastanów się dwa razy, zanim rozpoczniesz działania wojenne wobec innej frakcji
Zanim wypowiesz komuś wojnę i rozpoczniesz kampanię, zadbać należy o odpowiedni poziom porządku publicznego, stan skarbca czy produkcję żywności, by królestwo mogło sprawnie funkcjonować. Podbicie nawet połowy mapy w ciągu kilkunastu tur na nic się zda, jeśli skarbiec będzie pusty, a niski poziom porządku publicznego powodował będzie bunty i utratę kolejnych, nowo podbitych włości.
Nigdy nie walcz z kilkoma frakcjami jednocześnie
Nawet jeśli Twoje królestwo będzie kilka razy potężniejsze od najbliższych sąsiadów i zajmiesz pół mapy, nigdy nie będziesz w stanie walczyć z kilkoma frakcjami jednocześnie, na różnych frontach. Warto eliminować zagrożenia po kolei - a jeśli eliminacja nie jest możliwa, wykorzystaj dyplomację, by zawrzeć chwilowy pokój z sąsiadującą frakcją, pozwalając Ci rozwiązać inne problemy w spokoju.
Postaraj się walczyć na jednym froncie
Po kilkudziesięciu turach kampanii, Twoje tereny najpewniej rozciągać będą się przez sporą część mapy. Warto w takiej sytuacji zadbać o to, by walczyć możliwie na jednym froncie - by wróg oddalony o kilkanaście tur marszu nagle nie zaatakował cię w plecy, podbijając jedną z osad i rozpoczynając swoją własną ekspansję na Twoje tereny.
Nie zwiększaj zbyt szybko swojej armii
Przez pierwsze kilkanaście tur rozgrywki, jedna armia składająca się z 15-16 oddziałów w zupełności wystarczy, by prowadzić skuteczne działania wojenne. Stwórz kolejną armię i zapełnij ją oddziałami wtedy, gdy po takiej czynności będziesz w stanie utrzymać wzrost złota na poziomie przynajmniej 1,000 sztuk na turę.
Pozwól wojsku w armii się zregenerować
Jeśli Twoja armia tyle co stoczyła bitwę i jej oddziały są przerzedzone, poczekaj kilka tur, zanim rozpoczniesz kolejną ofensywę. Oddziały potrzebują kilku tur (w zależności od terenów i budynków znajdujących się w miastach) na pełną regenerację. Ranne oddziały sprawdzą się znacznie gorzej w walce.
Rozważ zmniejszenie armii, jeśli stan skarbca nie pozwala na jej utrzymanie
Posiadanie licznej armii jest kuszące - pozwoli Ci to z łatwością pokonywać wrogów i podbijać nowe tereny. Jednakże, jeśli stan Twojego skarbca nie pozwoli Ci na utrzymanie dziesiątek różnorakich jednostek na całej mapie, warto rozważyć chwilową likwidacje oddziałów, by zmniejszyć zapotrzebowanie na złoto i dać skarbcowi nieco odetchnąć. Gdy sytuacja się unormuje, oddziały można ponownie nająć i wcielić do armii.
Nie wysyłaj Generała do walki w pojedynkę
Total War Three Kingdoms pozwala na dostosowanie trybu rozgrywki, dając dostęp do Opowieści i Archiwów. W tym pierwszym generałowie to potężne jednostki, zdolne w pojedynkę dziesiątkować armię wroga. Jednakże, wysłanie ich w pojedynkę przeciwko całej armii wroga to zły pomysł - generał zalany morzem wrogów może bardzo szybko zostać zabity, co skończy się gigantycznym ciosem dla morale Twojej armii. Korzystaj z generałów, by wspierać wojska na polu walki.
Pilnuj morale oddziałów
Morale jednostek to po ich punktach zdrowia druga najważniejsza cecha. Gdy wskaźnik morale oddziału spadnie do zera, oddział ucieknie z pola walki, a Ty stracisz nad nim kontrolę. Co więcej, uciekające oddziały wpływają negatywnie na morale pobliskich sojuszników, niejako "ciągnąć ich na dno ze sobą". Portrety oddziałów, których morale się załamuje, świecić będą na biało - gdy to dostrzeżesz, usuń ich na moment z walki, bądź wykorzystaj zdolność specjalną generałów, by wzmocnić ducha jednostek.
Nie przemęczaj jednostek
Każda jednostka - czy to generał, strzelcy czy konnica - posiada swój własny wskaźnik wytrzymałości. W normalnych warunkach jednostki zaczynają jako wypoczęte, a wraz z biegiem walki, bądź długiego ruchu, ulegają zmęczeniu. Skrajnie wykończone jednostki gorzej radzą sobie w walce - konnica nie będzie w stanie szarżować, strzelcy będą wolniej i mniej celnie strzelać i tak dalej - i mają obniżone morale. Pilnuj zmęczenia jednostek i pozwól im na moment odpocząć, by wrócić do zdrowia.
Uwaga - zapobiegaj zmęczeniu jednostek jeszcze przed rozpoczęciem walki. Nie szarżuj z drugiego końca mapy na wrogie jednostki, a przed walką pozwól oddziałom na kilkadziesiąt sekund odpoczynku.
Poznaj typy jednostek i wykorzystaj to w walce
W Total War Three Kingdoms są różne rodzaje oddziałów - konnica, jednostki do walk w zwarciu wyposażone w różne rodzaje broni i tarcz, strzelcy czy machiny oblężnicze - w różnych wariantach opancerzenia (lekka, średnia i ciężka). Każdy typ oddziału lepiej radzi sobie z konkretnymi jednostkami, gorzej z kolei z innymi - konnica rozniesie w pył oddziały kuszników, rozbije się jednak o ścianę włóczni, z którą z kolei doskonale poradzą sobie rycerze wyposażeni w tarcze i miecze. Poznaj typy jednostek (i czytaj ich opisy!), by wiedzieć, jak skutecznie wykorzystać je w walce.
Staraj się flankować wrogie oddziały i nie pozwól, by wróg tego dokonał
Flankowanie polega na atakowaniu wrogich jednostek od boków i od tyłu. Wpływa to bardzo negatywnie na morale wrogich oddziałów - atakowane ze wszystkich stron jednostki załamią się w kilka sekund, uciekając z pola walki. Pamiętaj jednak, iż wróg także będzie próbował flankować Twoje oddziały.
Pilnuj wrażliwych oddziałów
Jednostki strzeleckie i machiny oblężnicze to bardzo skuteczne oddziały w walce z nieprzyjacielem, mają jednak jedną olbrzymią wadę - kompletnie nie radzą sobie w starciach w zwarciu. Nie zostawiaj ich zdanych na siebie, bez jakiekolwiek ochrony - będą łakomym kąskiem dla wrogiej konnicy. Staraj się trzymać w pobliżu 1-2 oddziały, które będą w stanie zatrzymać natarcie wrogich jednostek i dadzą Ci czas, by wysłać tam więcej wojsk.
Zbadaj pole walki zanim rozpocznie się bitwa
Przed każdym starciem będziesz w stanie rozstawić swoje wojska wewnątrz dość ograniczonej strefy i rozejrzeć się po polu walki. Warto wypatrywać miejsc, które mogą ułatwić bądź utrudnić starcie - drzewa świetnie nadają się do ukrycia pozycji swoich jednostek (oddziały wewnątrz nich są niewidzialne dla wroga), wzniesienie z kolei pozwoli łucznikom strzelać dalej, niż oddziały strzeleckie wroga. Pamiętaj jednak, że przeciwnik także starał się będzie to wykorzystać.Wszyscy watażkowie (przywódcy) frakcji w Total War Three Kingdoms
Wzorem innych części serii, Total War Three Kingdoms pozwala graczom wybrać spośród kilku dostępnych frakcji, różniących się zarówno pod względem jednostek i budowli, jak i ogólnym stylem rozgrywki, lecz także oddaje do dyspozycji kilkunastu przywódców, którzy wprowadzają dodatkowe zmiany w gameplayu. W tym rozdziale znajdziesz spis wszystkich dostępnych w grze przywódców, wraz z ich cechami charakterystycznymi.
- Cao Cao - Genialny strateg
- Liu Bei - Cnotliwy idealista
- Sun Jian - Tygrys z Jiangdong
- Gongsun Zan - Żelazny generał
- Yuan Shao - Wybitny dowódca
- Yuan Shu - Ambitny władca
- Kong Rong
- Liu Biao - Szlachcic dynastii Han
- Ma Teng - Obrońca zachodu
- Zhang Yan - Król Czarnej Góry
- Zheng Jiang - Królowa bandytów
- He Yi - Przywódca ludowy
- Gong Du - Władca Ziemi
- Huang Shao - Zarządca Niebiańskiej Ścieżki
Cao Cao - Genialny strateg
Okno wyboru Cao Cao.
Cao Cao to pierwszy w kolejności przywódca Koalicji klasy Dowódca, jest to też przywódcą rekomendowanym na początek rozgrywki, z uwagi na ułatwiony start. Cechą charakterystyczną Cao Cao jest Wiarygodność. Jest to unikalny zasób, który w głównej mierze reprezentuje szacunek innych frakcji do Koalicji kierowanej przez Cao Cao, w czasie rozgrywki wykorzystać można go do manipulowania i wpływania na działania innych podczas dyplomacji. Dzięki niemu można, na przykład, wywołać konflikt militarny między dwoma frakcjami (wojna zastępcza). Z mechaniki tej korzystać można w oknie Dyplomacji. Zasób ten jest ograniczona i odnawia się po pewnym czasie. Rekomendowany styl gry tym przywódcą to manipulacja dyplomatyczna, do której wykorzystać należy wspomnianą Wiarygodność.
Unikalne jednostki dla Cao Cao to dwa oddziały jazdy uderzeniowej, Konnica Tygrysów i Lampartów i Ciężka Konnica Tygrysów i Lampartów, normalnie dostępne od 3 i 6 poziomu doświadczenia dowódcy. Oddziały te dają w początkowych turach olbrzymią przewagę i świetnie współgrają z Cao Cao, który posiada premie zmniejszające koszty utrzymania jazdy i zwiększające ilość zasobów wojskowych, a spora część jego zdolności pozwala jeszcze bardziej wzmocnić konnicę. Podczas rozgrywki przy pomocy Cao Cao, gracz będzie miał dostęp do dwóch unikalnych budowli, Garnizonowych upraw i Poboru tuntiańskiego.
Liu Bei - Cnotliwy idealista
Okno selekcji Liu Bei.
Liu Bei to drugi z sześciu dostępnych dla Koalicji przywódców klasy Dowódca. Jego cechą charakterystyczną jest Jedność, unikalny dla niego zasób. Zwiększanie poziomu jedności sprawi, iż królestwo gracza szybciej zdobywać będzie prestiż, będzie można obsadzać więcej stanowisk administratorów, a przy odpowiednio dużym poziomie frakcja otrzyma potężną premię do dochodu ze wszystkich źródeł. Dodatkowo, dzięki Jedności, Liu Bei jest w stanie przejąć kontrolę nad terytorium Imperium Han bez konieczności podboju militarnego. Odpowiednio wykorzystana, Jedność daje olbrzymią przewagę na mapie świata.
Unikalne jednostki dla Liu Bei to Łucznicy Yi i Strzelcy Yi, jednostki strzeleckie dostępne normalnie od 3 i 6 poziomu doświadczenia dowódcy. Oba te oddziały świetnie radzą sobie w roli strzelców, są też skuteczne w walce wręcz z piechotą wroga, nie mają więc największej wady tego typu oddziałów. Podczas rozgrywki gracz będzie miał dostęp do unikalnego budynku Pobór podatków Shu-Han, zwiększającego dochód z chłopstwa i możliwości przystępowania do konfederacji z innymi frakcjami już od początku rozgrywki. Sam Liu Bei, podobnie jak Cao Cao, świetnie sprawdza się w roli dowódcy na polu walki, wspierając swoje oddziały, a na starcie kampanii daję frakcji premię +4 punktów do porządku publicznego i -50% kosztów utrzymania piechoty milicji.
Sun Jian - Tygrys z Jiangdong
Okno wyboru Sun Jian.
Sun Jian to kolejny przywódca Koalicji o klasie Strażnik. Jego cechą charakterystyczną jest Heroizm, unikalny zasób, który daje premie do zadowolenia, a także zmniejsza koszt rekrutacji jednostek i ich późniejszego utrzymania. Heroizm rośnie, gdy gracz traci mniej żołnierzy podczas starcia niż wróg i gdy przywódcy frakcji wygrywają pojedynki. Wysoki poziom heroizmu pozwala graczowi korzystającemu z Sun Jiana na utrzymywanie dużej ilości armii i szybką ekspansję militarną.
Unikalne jednostki dla Sun Jiana to Najemni Łucznicy, Najemna Piechota i Najemna Jazda, dzięki czemu gracz od początku rozgrywki ma dostęp do bardzo zróżnicowanego wojska. Podczas rozgrywki Sun Jianem, gracz będzie mógł wznieść unikalny budynek Posterunek Najemników, który zwiększa przychody z handlu i przyspiesza uzupełnianie rannych oddziałów. Sam Sun Jian, z uwagi na swoją klasę Strażnika, świetnie sprawdza się w obronie i blokowaniu wrogich generałów - sam nie zadaje zbyt wygórowanych obrażeń, jednak jest bardzo wytrzymały - oferuje także zwiększenie zasięgu ruchu na mapie kampanii i premię do morale podczas ataku.
Gongsun Zan - Żelazny generał
Okno wyboru Gongsun Zan.
Gongsun Zan to przywódca klasy Awangarda. Jest to klasyczny przywódca o militarnych korzeniach, który co prawda nie posiada swojego unikalnego zasobu do wykorzystania na mapie militarnej, jednak nadrabia ten brak innymi cechami. Podczas rozgrywki tym przywódcą, gracz nie będzie miał dostępu do typowych stanowisk administratorów, które zastąpione zostały posadami militarnymi, które obsadzone mogą być przez innych generałów, dając rozmaite premie.
Unikalne jednostki dla Gongsun Zana to Łupieżcy Białych Koni i Jeźdźcy Białych Koni, potężne oddziały łuczników konnych, które dają przewagę na polu walki podczas pierwszych tur kampanii. Budynkiem unikalnym dla Gonsun Zana jest Rząd wojskowy, zwiększający dochody ze wszystkich źródeł i dający premię do porządku publicznego. Na polu walki świetnie przebija się przez jednostki wroga, jest jednak mniej skuteczny w walce z generałami. Cechami unikalnymi na mapie kampanii jest wzmocnienie pancerza jazdy uderzeniowej i zwiększenie o 50% zasięgu posiłków armii - odległości, z jakiej jedna armia kontrolowana przez gracza będzie w stanie wspomóc drugą. Jest to jedna z najlepszych premii w całej grze, świetnie wspomagająca obronę.
Yuan Shao - Wybitny dowódca
Okno selekcji Yuan Shao.
Piąty w kolejności przywódca Koalicji klasy Dowódca. Jego cechą charakterystyczną jest Rodowód, unikalny zasób, którego wysoki poziom zmniejsza koszt rekrutacji świty kapitana i zwiększa szybkość uzupełnień strat w oddziałach. Dzięki niemu Yuan Shao może wykorzystać unikalną opcji okupacji osady po zakończonym oblężeniu, która oferuje zwiększenie uzupełnień i wzrost zaopatrzenia wojska.
Unikalne jednostki Yuan Shao to Wojownicy Ye i Obrońcy Hebei, piechota z bronią drzewcową, która świetnie sprawdza się w szarży na wrogie jednostki, a jednocześnie nie otrzymuje dodatkowych obrażeń od włóczników jak w przypadku jazdy. Dodatkowo, Yuan Shao zamiast bohaterów, może zatrudnić kapitanów dowodzących świtami złożonymi z różnych oddziałów, specjalizujących się w określonych funkcjach (piechota, konnica, strzelcy). Podczas rozgrywki gracz będzie w stanie wznieść Biuro Administracji Yuan, które zwiększa dochody, porządek publiczny i przyrost Rodowodu. Przywódca, podobnie jak Cao Cao i Liu Bei, jest rangi Dowódca, przez co świetnie sprawdza się w roli wsparcia oddziałów, odstaje jednak trochę od generałów wyspecjalizowanych w walce. Globalne bonusy Yuan Shao to premia do morale i -50% koszt rekrutacji i utrzymania wspomnianych świt kapitanów, znacząco zmniejszając koszty związane ze zwiększaniem armii.
Yuan Shu - Ambitny władca
Okno wyboru Yuan Shu.
Ostatni, szósty przywódca Koalicji klasy Dowódca. Cechą charakterystyczną tej postaci jest Prawowitość, unikalny zasób, którego wysoki poziom znacząco zwiększa prestiż, porządek publiczny i dochody z wszelakich źródeł, jednak jednocześnie wpływa negatywnie na stosunki dyplomatyczne z pozostałymi frakcjami. Prawowitość wykorzystać można do najęcia nowych postaci, rozpoczynania zadań czy konstrukcji niektórych budowli.
Unikalne jednostki dla Yuan Shu to Piechota Chyżych Tygrysów i Wojownicy Porzuconych - oba oddziały to piechota uderzeniowa, o dobrych statystykach, których największą zaletą jest wysokie, ciężkie do przełamania morale. Dzięki Yuan Shu, gracz będzie miał dostęp do unikatowej budowli Administracja Zhong, zwiększająca przychód ze wszystkich źródeł, jednak negatywnie wpływające na zasób Prawowitości, a także do unikalnego zadania Przedsiębiorstwa, pozwalającym pozyskać dochód z handlu. W walce Yuan Shu świetnie sprawdza się jako wsparcie dla sojuszniczych oddziałów, gorzej radzi sobie w walce z innymi generałami. Globalne bonusy tego przywódcy dają premię do dochodów z handlu i przemysłu i zwiększają koszty akcji szpiegowskich przeciwników.
Kong Rong
Okno selekcji Kong Rong.
Jeden z trzech przywódców Zarządców klasy Strateg. Cechą charakterystyczną tej postaci jest Monopol Handlowy, unikalny zasób, który pozwala graczowi w znaczącym stopniu zwiększać przychody z wpływów handlowych. Monopol handlowy zwiększać można przy pomocy unikalnej opcji dyplomatycznej o tej samej nazwie. Podczas gry tym przywódcą, gracz nie będzie w stanie ogłosić się cesarzem, jedyną opcją będzie zdobycie stolic istniejącego już cesarza.
Unikalne jednostki dla Kong Ronga to Furia Beihai i Grom z Jian'an. W obu przypadkach są to piechoty kuszcznicze, świetnie sprawdzające się w walce z opancerzonym wrogiem. Podczas rozgrywki tym przywódcą, gracz będzie w stanie wznieść unikalną Akademię kultury, dającą premię do wzrostu populacji, dochodów i porządku publicznego, będzie miał też dostęp do unikalnego zadania Program Edukacyjny, który pozwoli zwiększyć dochodu z handlu. Kong Rong, z uwagi na swoją klasę Strateg, doskonale sprawdza się w wzmacnianiu wojsk na polu walki, jest jednak bardzo wrażliwy podczas starć z innymi generałami i lepiej trzymać go z tyłu. Globalne bonusy tego przywódcy dają premię do wzrostu populacji i wpływów z handlu.
Liu Biao - Szlachcic dynastii Han
Okno wyboru Liu Biao.
Liu Biao to kolejny przywódca Zarządców klasy Dowódca. Podobnie jak Gongsun Zan, przywódca ten nie ma posiada swojego unikalnego zasobu, zamiast tego zyskuje dostęp do nowych stanowisk administracyjnych związanych z nauką, oferujących dodatkowe premie, w ramach zdolności Harmonia i wiedza. Tak jak w przypadku Kong Ronga, Liu Biao nie może ogłosić się Cesarzem.
Unikalne jednostki dla Liu Baio to Piechota Jing i Cesarscy Obrońcy. Oba te oddziały to ciężka, dobrze opancerzona piechota z bronią drzewcową, charakteryzująca się dużą wytrzymałością i wysokim współczynnikiem morale. Jednostki te są prawdziwym postrachem wrogiej jazdy. Podczas gry tym przywódcą, gracz będzie w stanie wznieść unikalną budowlę Kwatery, zwiększającą doświadczenie postaci i dochody z handlu. Liu Biao to przywódca klasy Dowódca, świetnie więc sprawdzi się we wspieraniu sojuszniczych jednostek, gorzej poradzi sobie z kolei w walce z innymi generałami. Globalne bonusy tego przywódcy to premia do zadowolenia i ładu publicznego.
Ma Teng - Obrońca zachodu
Okno selekcji Ma Teng.
Trzeci i ostatni przywódca Zarządców, tym razem klasy Awangarda. Podobnie jak wyżej opisany Liu Biao, nie posiada on swojego unikalnego zasobu, zamiast tego otrzymuje premie podczas plądrowania, pozwalając armii zbierać żywność podczas obozowania, jak i zapewniając jej premię do zasobów wojskowych. Tak jak w przypadku dwóch poprzednich przywódców, nie może ogłosić się Cesarzem.
Unikalne jednostki dla Ma Tenga to Myśliwi Qiang, Maruderzy Qiang i Łupieżcy Qiang. Są to łucznicy konni, jazda uderzeniowa i jazda do walki wręcz, a każda z tych jednostek charakteryzuje się wysoką odpornością na zmęczenie, przez co świetnie sprawdzają się podczas długich starć. Dzięki obecności Ma Teng, gracz będzie w stanie wznieść Linię zaopatrzenia Xiliang, dającą premię do żywności pochodzącej ze zbieractwa i zapasów wojskowych dla sojuszniczych rozdziałów i jednocześnie karę do zapasów wojskowych wroga. W walce przywódca świetnie przebija się przez wrogie jednostki, jest z kolei mniej skuteczny w walce z wrogimi generałami. Globalne bonusy tego przywódcy to premia do uszkodzeń zadawanych przez jazdę uderzeniową, do przychodu z jedwabiu i przypraw, a także zmniejszenie kosztów utrzymania oddziałów Qiang.
Zhang Yan - Król Czarnej Góry
Okno wyboru Zhang Yan.
Zhang Yan to jeden z dwóch przywódców Banitów klasy Czempion. Nie posiada swojego unikalnego zasobu, jednak w zamian za to, jako jedyny w grze jest w stanie poprawić swoje stosunki z Żółtymi Turbanami, zawierając z nimi przymierze - pozostali przywódcy mogą w bardzo ograniczonym stopniu wchodzić w dyplomację z tą frakcją. Zhang Yan może także atakować armie z zasadzki, zwiększając w znaczącym stopniu szansę pomyślnego rozwiązania starcia.
Unikalne jednostki dla Zhang Yana to Łupieżcy z Czarnej Góry, Banici z Czarnej Góry i Łowcy z Czarnej góry. Każda z tych jednostek piechoty wywołuje strach u wrogich oddziałów, zmniejszając ich morale, a także może wykorzystać partyzanckie rozmieszczenie i na początku bitwy zostać ustawiona po za normalnym obszarem. Unikalną budowlą dla tego przywódcy jest Schronienie Czarnej Góry, która daje dostęp do rozmaitych rozwidleń, oferujących różne bonusy. W walce Zhang Yan znakomicie spisuje się w walce z innymi generałami, gorzej jednak radzi sobie ze zwykłymi jednostkami. Jego globalne bonusy to zwiększenie ilości zdobytych po walce łupów, jak i ignorowanie kar do prędkości poruszania się jego jednostek po lesie.
Uwaga - jest to najpewniej najtrudniejszy start w grze, warto więc wpierw zaznajomić się z produkcją, rozgrywając kampanię innym przywódcą.
Zheng Jiang - Królowa bandytów
Okno selekcji Zheng Jiang.
Zheng Jiang jest drugim przywódcą Banitów, tym razem również klasy Czempion. Jej cechą charakterystyczną jest Zła Sława, unikalny zasób, którego wysoki poziom oferuje premie do prestiżu, zadowolenia czy daniny w dyplomacji, jednak negatywnie wpływa na relacje z innymi frakcjami. Wygrywanie starć i okupacja osad zwiększają Złą Sławę tej przywódczyni.
Unikalne jednostki dla Zheng Jiang to Ukryte Topory i Pięść Królowej Bandytów, dwa oddziały piechoty uderzeniowej, która świetnie sprawdza się w szarży. Podczas rozgrywki tym przywódcą, gracz będzie w stanie wznieść Obóz bandytów, zwiększających szybkość uzupełnień, jednak dający karę do dochodu królestwa. Podobnie do Zhang Yan, Zheng Jiang świetnie sprawdza się w walce z generałami wroga, jest jednak mniej skuteczna w starciach z jednostkami. Globalne bonusy tego przywódcy to zmniejszenie ilości tur wymaganych do mobilizacji i zwiększenie wpływów z danin z dyplomacji.
Uwaga - jest to jedno z najtrudniejszych startów w grze, nie warto więc wybierać Zheng Jiang podczas pierwszego przejścia gry.
He Yi - Przywódca ludowy
Okno wyboru He Yi.
Jeden z trzech przywódców Żółtych Turbanów klasy Uzdrowiciel. Nie posiada on swojego unikalnego zasobu, otrzymuje jednak premie zwiększające poziom uzupełnienia i zmniejszające koszt werbunku nowych wojsk wraz ze wzrostem populacji.
Unikalne jednostki dla He Yi to Youxia, ciężka piechota uderzeniowa, charakteryzująca się mocnym opancerzeniem i posiadająca zdolność partyzanckiego rozmieszczenia, przez co na początku walki można ustawić je po za standardowym obszarem rozstawienia. Podczas rozgrywki He Yi, gracz będzie w stanie wznieść unikalną budowlę Wioskowy Uzdrowiciel, a także zyska dostęp do dodatkowej opcji okupacji podbitej osady, Pomóż rannym, która zwiększa wzrost populacji i daje dodatkowe złoto z handlu. Z uwagi na swoją klasę, He Yi świetnie wspiera żołnierzy z dystansu, kiepsko radzi sobie w zwarciu. Globalne bonusy tego przywódcy to zmniejszenie kosztu utrzymania jednostek strzeleckich i premia do morale.
Gong Du - Władca Ziemi
Okno selekcji Gong Du.
Drugi w kolejności przywódca Żółtych Turbanów, tym razem klasy Weteran. Podobnie jak poprzednik, nie posiada on swojego unikalnego zasobu, zamiast tego otrzymuje premię do zasięgu ruchu na mapie kampanii i ilości łupów pozyskiwanych z bitew.
Unikalne jednostki dla Gong Du to Strażnicy Kraju, ciężka, świetnie opancerzona piechota uderzeniowa, która doskonale radzi sobie w walce wręcz z każdym typem wroga. Podczas rozgrywki tym przywódcą, gracz będzie w stanie wznieść unikalną budowlę Wojna Partyzancka, która zwiększy ilość łupów zdobytych po walce i ilość zasobów wojskowych, a także będzie mógł skorzystać z unikalnego trybu poruszania się, Wyzwalania, który kradnie żywność i zasoby z lokalnego regionu. Gong Du jako Weteran świetnie radzi sobie w walce z licznymi wrogami, jednak jego skuteczność drastycznie spadnie, gdy wrogowie będą używać broni przebijającej pancerz. Globalne bonusy tego przywódcy to zwiększenie zasobów wojskowych na terytorium wroga i premia do pancerza jednostek piechoty z włóczniami.
Huang Shao - Zarządca Niebiańskiej Ścieżki
Okno wyboru Huang Shao.
Huang Shao to trzeci w kolejności przywódca Żółtych Turbanów, tym razem klasy Uczony. Tak jak dwaj opisani wcześniej przywódcy, nie ma on dostępu do swojego unikalnego źródła, zamiast tego otrzymuje premie zwiększającą doświadczenie postaci i zwiększającą tempo opracowywania nowych reform.
Unikalne jednostki dla Huang Shao to Mistrzowie Łucznictwa, jedna z najlepszych jednostek piechoty łuczniczej w grze, która świetnie radzi sobie w walce na odległość. Podczas rozgrywki tym przywódcą, gracz będzie w stanie wznieść serię budowli Ogrody, oferująca premię do zadowolenia i jeszcze większe przyspieszenie do odblokowywania nowych reform. Gracz korzystać będzie mógł także z unikalnego zadania, które pozwoli znajdować wyjątkowe postacie. Huang Shao świetnie spisuje się w walce z wrogimi generałami, jednak nie radzi sobie z przeciwnikami z przewagą liczebną. Globalne bonusy tego przywódcy to premia do wzrostu populacji i premia do uników w walce wręcz dla piechoty walczącej wręcz.Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms
Początkowo walczyć będziesz razem z pojedynczymi frakcjami, które stanowić będą praktycznie zerowe zagrożenie dla Twojej rozwijającej się frakcji. Po kilkudziesięciu turach przyjdzie Ci jednak ścierać ci się z dużo większymi przeciwnikami, którzy niejednokrotnie będą w sojuszach militarnych z sąsiadami. Zanim rozpoczniesz wojnę z tego typu oponentem, warto odpowiednio się przygotować i zadbać przede wszystkim o trzy rzeczy - gospodarkę, bezpieczeństwo podbitych terenów i odpowiednią armię.
- Przygotowanie gospodarki
- Zabezpieczenie okolicznych terenów
- Przygotowanie wojsk
- Kiedy walczyć, a kiedy sobie odpuścić?
Przygotowanie gospodarki
Myśląc o gospodarce, w Total War: Three Kingdoms trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. W pierwszej kolejności to stan skarbca. Dbanie o to, by przed rozpoczęciem działań militarnych przychód był na plusie nie jest aż tak ważne - nawet, jeśli będziesz tracić kilkaset sztuk złota na turę, nie będzie to problemem, pod warunkiem, że w skarbcu będzie odpowiedni zapas. Jednakże, jeśli stan skarbca spadnie do 0, frakcja wejdzie w etap bankructwa. W Twoich osadach podniesione zostaną podatki, by zredukować problem, co z kolei wiązać będzie się z potężną karą do ładu publicznego, nie będzie możliwości rekrutowania wojsk czy wznoszenia nowych budowli (i naprawiania uszkodzonych), otrzymasz też także karę do relacji z innymi frakcjami. Dodatkowo, z każdą turą tracić będziesz część swoich wojsk.
Poziom skarbca i jego stan w następnej turze.
Kluczowym jest więc, by zadbać o stan skarbca przed rozpoczęciem ekspansji. Zerknij na potencjalne osady, które trzeba będzie podbić (lub które chcesz zdobyć, zanim przyjmiesz kapitulację wroga), oblicz orientacyjnie ile tur może zająć taka ekspansja, a potem policz, ile złota w skarbcu trzeba będzie przygotować na taki scenariusz. Dolicz lekką nadwyżkę, na wypadek nieprzewidzianych wydatków i otrzymasz kwotę, która będzie niezbędna do podboju. Może to być 5,000 sztuk złota, może to być 20,000. Problem znika, jeśli Twoje przychody są na plusie - wtedy generalnie nie musisz martwić się stanem skarbca.
Warto zadbać o poziom porządku publicznego w komanderiach.
Oddzielną kwestią jest stan żywności i porządku publicznego. O ile nagły spadek tego pierwszego raczej Ci nie grozi, o tyle o porządek publiczny trzeba odpowiednio zadbać. Przejrzyj podbite osady i sprawdź, czy w którejś stan porządku nie drastycznie nie spada. Jeśli taka sytuacja będzie mieć miejsce, warto wyłączyć tamtejszy pobór podatków, bądź na szybko wznieść budowlę, która da spory wzrost porządku publicznego. Pamiętaj - gdy porządek publiczny spadnie do -100, osada się zbuntuje i możesz utracić nad nią kontrolę, a nie ma nic gorszego niż wojna domowa podczas walki z sąsiadami. Generalnie na poziom porządku publicznego mają wpływ:
- Poziom podatków - im wyższy, tym większa kara. Wyłączenie poboru (na ekranie widoku osady) da 20-30 punktowy przyrost;
- Bohaterowie i ich armie znajdujące się na terenach osad, a także armie stacjonujące wewnątrz samej osady;
- Budynki wzniesione w obrębie komanderii;
- Świeże zajęcie osady - przez krótki czas taka osada będzie mieć potężną karę do porządku publicznego.
Zabezpieczenie okolicznych terenów
Gdy stworzenie stabilnej gospodarki masz już za sobą, trzeba pomyśleć o zabezpieczeniu posiadanych terenów. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jakie garnizony posiadają osady ulokowane na obrzeżach Twoich terenów, szczególnie obok niestabilnych dyplomatycznie sąsiadów. Jeśli garnizony będą odpowiednio rozbudowane, atak ze strony małej armii raczej nie będzie im straszny. Dodatkowo, jeśli osada znajduje się w wąskim przejściu, które najpewniej będzie stało na trasie przemarszu wrogich wojsk, możesz odpowiednio zabezpieczyć tą osadę, kładąc nacisk na budowle powiększające garnizon. W ostateczności można też zostawić tam dużą, najlepiej pełną, armię, która da dodatkowego kopa do porządku publicznego.
Jeśli masz taką możliwość, warto wykorzystać dodatkową armię, by zabezpieczyć podbite tereny.
Najważniejszą kwestią, jednakże, jest spojrzenie na mapę świata i sprawdzenie swoich stosunków dyplomatycznych z okolicznymi frakcjami. Nie należy tu jednak patrzeć na sam poziom stosunków - czy są pozytywne, neutralne, czy raczej negatywne - a to, jak w krótkim czasie będą się zmieniać. Tyczy się to szczególnie akcji podejmowanych przez Ciebie bądź danego sojusznika, które ostro nadszarpnęły relacje - wypowiedzenie komuś wojny, zawarcie sojuszu z wrogiem i tak dalej. Jeśli relacje w ostatnich turach mocno się popsuły i kolejne tury wskazują podobną tendencję, możesz być niemalże pewny, że sąsiad zaatakuje, gdy tylko Twoja armia opuści tereny.
Przed rozpoczęciem działań wojennych warto ocieplić nieco relacje, wchodząc w delikatnie niekorzystny dla siebie układ (np. oferując wrogowi żywność za darmo), by ustabilizować stosunki. Można też zawrzeć na szybko sojusz z innym sąsiadem - w razie ataku liczyć będzie można na jego pomoc. Pamiętaj też, że świeżo zawarte sojusze i zakończone wojny to praktycznie gwarancja tego, że przez kolejne X tur wasze stosunki nie ulegną pogorszeniu. Zerwanie sojuszu czy wypowiedzenie wojny tuż po zawarciu pokoju kończy się potężną karą do dyplomacji z innymi frakcjami - nikt sobie na coś takiego nie pozwoli.
Przygotowanie wojsk
Ostatnią, kluczową rzeczą, jest oczywiście przygotowanie armii do konfliktu zbrojnego. Warto, jeśli Cię na to stać, postawić na najbardziej zaawansowane technologicznie oddziały - w większości przypadków są to najmocniejsze wersje aktualnie dostępnych jednostek, najpewniej dadzą Ci więc przewagę nad przeciwnikiem. Jednakże, pamiętaj też, by nie skupiać się szaleńczo na najmowaniu najdroższych jednostek, szczególnie jednego typu. Koszt jednostki nie zawsze idzie w parze z jego osiągami na polu walki, a zapchanie całej armii jednym typem jednostek najpewniej zakończy się szybką klęską w starciu z bardziej zbalansowaną armią.
Przed rozpoczęciem wojny warto przygotować swoje armie.
Warto przyjąć taką proporcję oddziałów (nie licząc generałów): 3-4 oddziały strzelców, 3-4 oddziały jazdy, 3 oddziały jednostek skutecznych przeciwko jeździe i reszta oddziałów dobrych w walce wręcz. Można dodatkowo poświęcić 1-2 oddziały na machiny oblężnicze, szczególnie, jeśli planujesz podbój dużych, dobrze obwarowanych osad.
Drugą sprawą jest posiadanie odpowiedniej ilości armii. Tylko jedna armia nie wystarczy, by podbić większe frakcje - ich osady często dysponować będą dużymi garnizonami, wspartymi dodatkowo przez pobliską armię. Najlepiej jest więc wybrać się na podbój z przynajmniej dwoma pełnymi armiami, najlepiej takimi, wewnątrz których generałowie zdobyli już kilka dodatkowych rang. Jeśli planujesz naprawdę dużą ekspansję, warto wziąć ze sobą dodatkowe armie - pozwolą one na szybsze podbijanie mniejszych osad, a także na zabezpieczanie tych, które udało się już przejąć.
Kiedy walczyć, a kiedy sobie odpuścić?
Generalnie to, czy warto rozpoczynać wojnę z daną frakcją i moment, kiedy należy to uczynić, zależy od kilku czynników. Pierwszym z nich jest wielkości frakcji. Jeśli frakcja, którą chcesz przejąć, posiada 2-3 osady (podczas gdy Ty masz ich kilkanaście), możesz spróbować wziąć ją jako swojego wasala, by następnie ją zaanektować. W ten sposób wchłoniesz ją bez wszczynania wojny - wiąże się to jednak ze sporymi kosztami wykorzystanymi w dyplomacji i potencjalnym pogorszeniem relacji z innymi frakcjami. Jeśli preferujesz metody siłowe, tego typu frakcje najlepiej jest po prostu podbić - w walce nie będą mieć z Tobą szans, a zaoszczędzisz sporo czasu i złota na dyplomacji.
Czasami warto wykorzystać dyplomację, by zdobyć tereny bez walk.
Jeśli z kolei frakcja jest dla Ciebie za duża, to naturalnie lepiej jest się jej nie przeciwstawiać. Oczywiście da się wygrać wojnę z mocniejsza frakcją, jednak zajmie Ci to wiele cennych tur, podczas których inny oponent może Cię zaatakować, bądź wesprzeć nieprzyjaciela. Warto też sprawdzić, w jakich relacjach żyją sąsiedzi z Twoim potencjalnym celem - to, jak tego dokonasz, znajdziesz w rozdziale o dyplomacji.
Ostatnią, najważniejszą kwestią jest pamiętanie o opisanych we wcześniejszych akapitach czynnikach. Jeśli Twoja gospodarka nie jest gotowa na wojnę (porządek publiczny leci na łeb na szyję, bądź skarbiec jest pusty), nie masz gotowej armii, bądź Twoje tereny nie są dostatecznie zabezpieczone, lepiej przełożyć plany podboju i zadbać najpierw o te kwestie.Mechanizmy rozgrywki
Korupcja w Total War Three Kingdoms
Korupcja to jedna z mechanik gry Total War: Three Kingdoms, o której istnieniu spora część graczy pewnie nawet nie będzie mieć pojęcia, gdyż jest dość dobrze ukryta. Podczas pierwszych tur rozgrywki nie ma ona żadnego wpływu funkcjonowanie frakcji, jednak wraz z kolejnymi podbitymi terenami jej poziom będzie rósł, pochłaniając sporą część dochodów. Jak sobie z nią radzić? Tego dowiesz się z niniejszego rozdziału.
- Skąd bierze się korupcja?
- Jak zmniejszyć korupcję?
Skąd bierze się korupcja?
Poziom korupcji sprawdzić można na liście dostępnych komanderii.
Korupcja (Corruption) w Total War: Three Kingdoms pojawia się w momencie, gdy pod kontrolą frakcji jest zbyt dużo osad (wchodzących w skład komanderii). Łatwo sprawdzić można to otwierając widok komanderii (domyślnie alt+f4) i najeżdżając na ikonę pieniądza przy dowolnej osadzie. Pojawi się rozpiska wszystkich kosztów i przychodów danej osady, wraz z poziomem korupcji. Poziom korupcji z kolei przedstawia, jaka część przychodów osady się zmarnuje - im więc wyższy poziom korupcji, tym realne koszty będą też wyższe.
Jak zmniejszyć korupcję?
Budynki pozwalają znacząco zmniejszyć poziom korupcji.
Sposobów na zahamowanie czy zmniejszenie korupcji jest w grze dość sporo. Są to:
1. Odpowiednie reformy. Część z reform pozwala zmniejszyć o kilka procent (za każdą reformę) ogólny poziom korupcji we frakcji. Jest to jeden z kluczowych sposobów, gdyż "za darmo" pozwala zmniejszać korupcję, bez inwestowania złota.
2. Wznoszenie odpowiednich budowli w osadach. Część budynków wewnątrz komanderii pozwala, prócz oferowania pokaźnej listy innych korzyści, zmniejszyć poziom korupcji. Co ciekawe, są budynki które umożliwiają zmniejszenie jej poziomu także w pobliskich komanderiach.
3. Obsadzanie stanowisk na Dworze. Chodzi tutaj przede wszystkim o stanowiska administratorów - każde tego typu obsadzone stanowisko zmniejsza poziom korupcji o 30%.
4. Zmniejszenie szybkości ekspansji. Mimo iż kuszące, podbijanie terenów nasila efekt korupcji. Zamiast tego można wykorzystać dyplomację (szerzej opisana w rozdziale "Dyplomacja i handel"), by np. zdobyć wasala - fizycznie tereny dalej będą należeć do innej frakcji, jednak zyskasz część jej przychodów i pomoc militarną bez narażania się na wzrost korupcji.
Jak widać sposobów na zmniejszenie korupcji w Total War: Three Kingdoms nie brakuje. Najważniejszym jednak jest, by cały czas ją monitorować i w miarę możliwości spowolnić proces podbijania nowych terenów, by nie nasilać tego efektu.