Ubezpieczenia w turystyce i rekreacji - ebook
Ubezpieczenia w turystyce i rekreacji - ebook
Turystyka należy obecnie do najszybciej rozwijających się dziedzin działalności gospodarczej. Wynika to z jej dynamizującego wpływu na rozwój ekonomiczny krajów, regionów, obszarów recepcji turystycznej itp. (tzw. efekt mnożnikowy). Z branżą turystyczną ścisły związek wykazuje rekreacja. W literaturze przedmiotu wskazuje się na konieczność łącznego analizowania turystyki i rekreacji jako składowych gospodarki. Wynika to ze znacznego podobieństwa obu branż, a zwłaszcza w zakresie ich usługowego charakteru. Ponadto, zarówno turystyka, jak i rekreacja wiążą się z wykorzystaniem czasu wolnego. Działalność turystyczno-rekreacyjna ma – z jednej strony – wymiar gospodarczy, z drugiej zaś – jest formą zagospodarowania czasu wolnego. W obydwu przypadkach ta sfera aktywności ludzkiej charakteryzuje się wysokim stopniem ryzyka. Jest to ryzyko specyficzne, zarówno dla poszczególnych form tego rodzaju działalności, jak też dla podmiotów gospodarczych. Ryzyko osłabia bezpieczeństwo interesów przedsiębiorców, jak też turystów czy rekreantów. Za optymalną i najefektywniejszą metodę zarządzania ryzykiem uznaje się instytucję ubezpieczenia. Ubezpieczenie służy niwelowaniu negatywnych skutków następstw zdarzeń losowych. Transfer ryzyka od klienta do ubezpieczyciela jest podstawą tworzenia produktów ubezpieczeniowych i kalkulacji składek. Składki są ceną, którą płaci ubezpieczony za ochronę ubezpieczeniową.
Podręcznik przeznaczony głównie dla studentów kierunku Turystyka i rekreacja. Może być również przydatny menedżerom zarządzającym firmami prowadzącymi działalność w zakresie turystyki i rekreacji.
Spis treści
WSTĘP
Kategoria: | Inne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7641-970-1 |
Rozmiar pliku: | 4,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Turystyka należy obecnie do najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki wielu krajów świata. Również w Polsce sektor ten stał się ważną i nowoczesną formą aktywności społeczno-gospodarczej. Wynika to z jego innowacyjnego i konkurencyjnego charakteru w dziedzinie oferowanych produktów oraz wykorzystania technologii informatyczno-komunikacyjnych (e-turystyka). Wiodąca rola podmiotów turystycznych w implementacji rozwiązań informatycznych jest konsekwencją szczególnych cech świadczonych usług, takich jak: oddalenie popytu od miejsca podaży, możliwość tworzenia pakietów turystycznych, lokalizacja uwarunkowana rozmieszczeniem i natężeniem popytu turystycznego, sezonowość popytu, duży udział czynnika ludzkiego itp.¹ Specyficzne cechy usług turystycznych były jedną z głównych przyczyn szybkiego i szerokiego zastosowania ICT (Information and Communication Technology). Usługi turystyczne są świadczone m.in. przez przedsiębiorstwa transportowe, hotelarskie, gastronomiczne i touroperatorów (organizatorów turystycznych). Touroperatorzy dokonują zakupu usług cząstkowych (np. hotelarskich, transportowych) i budują – na ich bazie – nowe produkty w postaci pakietu turystycznego (np. imprezy turystyczne). Działalność podmiotów na rynku turystycznym musi opierać się na zaufaniu i bezpieczeństwie oraz konieczności dostarczenia klientom znacznej ilości informacji. Charakterystyczną cechą tej działalności są również liczne powiązania między przedsiębiorstwami turystycznymi funkcjonującymi w różnych regionach świata.
Dynamiczny rozwój turystyki jako ogniwa sektora usług przyczynił się do przyśpieszenia wzrostu gospodarczego i modernizacji gospodarek wielu państw. Było to możliwe dzięki kumulacji oddziaływania czynników o różnorodnym charakterze (ekonomicznym, społecznym, politycznym, technicznym, ekologicznym). Stymulacyjny wpływ turystyki (określanej często mianem przemysłu turystycznego lub gospodarki turystycznej) na rozwój obszarów recepcji turystycznej (ORT) przejawia się w²:
− tworzeniu wartości dodanej, a więc wzroście produktu krajowego brutto (PKB),
− zwiększaniu wpływów dewizowych z obsługi ruchu turystycznego,
− przyśpieszaniu rozwoju przedsiębiorczości i infrastruktury,
− kształtowaniu dochodów budżetowych samorządów terytorialnych,
− stymulowaniu nowych miejsc pracy i wzroście dochodów ludności regionów turystycznych,
− sprzyjaniu innowacjom i zwiększaniu przychodów firm obsługujących turystów.
Wpływ turystyki na rozwój gospodarki został opisany przez J.M. Keynesa za pomocą tzw. efektu mnożnikowego. Dzięki turystyce następuje przepływ (transfer) środków pieniężnych z miejsc stałego zamieszkiwania turystów do docelowych miejsc wypoczynku (obszarów recepcji turystycznej). W obszarach recepcji turystycznej wprowadzają oni do obiegu określoną kwotę pieniędzy (wydatki związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem, zakupami dóbr i usług, zwiedzaniem obiektów, transportem lokalnym itp.). Z kolei pochodzące od turystów środki ponownie zamieniane są na towary i usługi, a następnie redystrybuowane krążą w gospodarce. Początkowe wydatki turystów uruchamiają więc dodatkowy strumień pieniądza, przepływający przez różne sektory gospodarki, co można zobrazować schematem³:
więcej turystów → więcej miejsc pracy → więcej przychodów → więcej podatków na rozwój regionów turystycznych → więcej pieniędzy na finansowanie infrastruktury → więcej turystów → więcej miejsc pracy… itd.
Oszacowana w latach 2004–2007 wartość mnożnika turystycznego w Polsce wyniosła 2,308. Oznacza to, że pierwotne wydatki turystów wywołały dodatni efekt ekonomiczny (mnożnikowy). Wielkość mnożnika jest uwarunkowana trzema podstawowymi czynnikami: liczbą turystów przybywających do danego obszaru recepcji turystycznej, okresem ich pobytu oraz wartością wydatkowanych na zakup usług turystycznych i paraturystycznych środków pieniężnych. W miarę wzrostu poziomu mnożnika turystycznego atrakcyjność danego regionu wzrasta. Region ten staje się znaną destynacją turystyczną.
Z branżą turystyczną ścisły związek wykazuje rekreacja. W literaturze przedmiotu wskazuje się na konieczność łącznego analizowania turystyki i rekreacji jako składowych gospodarki. Wynika to z dużego podobieństwa obu branż, a zwłaszcza w zakresie ich usługowego charakteru. Badanie problemów ekonomicznych w obszarze turystyki i rekreacji odbywa się zazwyczaj w ramach kategorii czasu wolnego. Czas wolny i związane z nim procesy wyboru nabywców mają z kolei swój wymiar rynkowy. Uzasadnia to konieczność wykorzystywania pojęć (kategorii) ekonomicznych do analizy zjawisk gospodarczych w branżach turystyki i rekreacji. Na rynku polskim w 2011 roku pojawiła się pierwsza publikacja dotycząca ekonomiki turystyki i rekreacji, pod red. A. Panasiuka. W podręczniku tym ujęto w sposób zintegrowany rekreację z turystyką, uznając je za jeden z obszarów związanych z zaspokojeniem potrzeb turystycznych. Usługi rekreacyjne stanowią bowiem jedną z grup usług świadczonych w związku z zaspokojeniem potrzeb turystycznych⁴.
Działalność w zakresie turystyki i rekreacji można rozpatrywać z różnych punktów widzenia. Z jednej strony ma ona wymiar gospodarczy, z drugiej zaś – jest formą zagospodarowania czasu wolnego. W obydwu przypadkach ta sfera aktywności ludzkiej charakteryzuje się wysokim stopniem ryzyka. Jest to ryzyko specyficzne dla poszczególnych rodzajów turystyki i rekreacji, jak również charakterystyczne dla podmiotów prowadzących tego typu działalność. Przy podejmowaniu wszelkich decyzji trzeba ponadto uwzględniać tzw. ryzyko dnia codziennego, które – jakkolwiek pojawia się w pozaturystycznych dziedzinach aktywności człowieka – może generować negatywne skutki w działalności turystyczno-rekreacyjnej. Ryzyko osłabia bezpieczeństwo interesów ekonomicznych i osobistych zarówno przedsiębiorcy, jak też turysty i rekreanta. Ponadto implikuje ono negatywne konsekwencje w otoczeniu rynku turystycznego i rekreacyjnego, w którym usługi te są realizowane bądź konsumowane.
Za optymalną i najefektywniejszą metodę finansowania i zarządzania ryzykiem oraz niwelowania negatywnych skutków następstw zdarzeń losowych uznaje się ubezpieczenia. Ubezpieczenie to prawno-organizacyjna instytucja oparta na odpłatnym transferze ryzyka i związanym z tym zobowiązaniem ubezpieczyciela do pokrycia strat związanych z tym ryzykiem. Transfer ryzyka od klienta do firmy ubezpieczeniowej jest podstawą tworzenia produktów ubezpieczeniowych i wyznaczania ceny za ochronę ubezpieczeniową klienta, którą jest składka ubezpieczeniowa. Kalkulacja składki opiera się na danych statystycznych, uzupełniających danych empirycznych i wykorzystaniu metod matematycznych. Przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe szczególną uwagę przywiązują do zapewnienia wysoko kwalifikowanej kadry underwriterów (ekspertów w dziedzinie oceny i przyjmowania ryzyka), aktuariuszy (matematyków ubezpieczeniowych), likwidatorów szkód (oceniających i akceptujących roszczenia) i pośredników (akwizytorów) pozyskujących klientów.
Zawarte w pracy zagadnienia zostały ujęte w czterech merytorycznych rozdziałach. W rozdziale pierwszym przedstawiono wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji funkcjonujących w sferze ubezpieczeń. W szczególności zwrócono tu uwagę na istotę, funkcje i zasady ubezpieczeń, prawne aspekty działalności ubezpieczeniowej oraz zaprezentowano problematykę klasyfikacji ubezpieczeń, nadzoru ubezpieczeniowego i kanałów dystrybucji usług ubezpieczeniowych. Treść tego rozdziału stanowi niejako specyficzny fundament, na którym stoi gmach ubezpieczeń.
W rozdziale drugim położono nacisk na wyjaśnienie pojęcia ryzyka ubezpieczeniowego i jego rodzajów. Istotną częścią tego rozdziału jest prezentacja ilościowych metod analizy ryzyka ubezpieczeniowego, a zwłaszcza statystycznych aspektów opisu struktury i dynamiki zjawisk masowych. Przedstawiono tu również podstawowe zagadnienia wykorzystywanej w działalności ubezpieczeniowej analizy wskaźnikowej.
W trzecim rozdziale skupiono uwagę na wykorzystaniu rachunku aktuarialnego, którego ogólnym celem jest ustalenie wysokości składki ubezpieczeniowej stanowiącej koszt ochrony ubezpieczeniowej. Wymowna jest tutaj definicja ubezpieczenia mówiąca o zastąpieniu wielkiej niepewnej straty małą, ale pewną składką ubezpieczeniową. Przy kalkulacji składki powszechnie wykorzystywany jest rachunek zmiennej wartości pieniądza w czasie (oprocentowanie i dyskontowanie proste i składane oraz rachunek rent).
W czwartym, ostatnim rozdziale dokonano opisu produktów ubezpieczeniowych skierowanych do podmiotów świadczących usługi na rynku turystyczno-rekreacyjnego. Turystyka jest z jednej strony – rodzajem działalności gospodarczej, z drugiej zaś – formą zagospodarowania czasu wolnego. W obydwu wymiarach charakteryzuje ją dość wysoki – jakkolwiek zróżnicowany – poziom ryzyka. Ryzyko stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo interesów ekonomicznych i osobistych przedsiębiorstw, turystów i rekreantów. Oferowane produkty ubezpieczeniowe służą minimalizacji tego ryzyka.
W pracy zamieszczono bogatą bibliografię zawierającą pozycje z dziedziny turystyki, rekreacji i ubezpieczeń. Pozwoli to na pogłębienie znajomości zagadnień prezentowanych w niniejszej pracy, jak również w razie konieczności na poszerzenie wiedzy w zakresie treści pominiętych.
Podręcznik adresowany jest głównie do studentów kierunku „Turystyka i rekreacja”. Może być również przydatny menedżerom zarządzającym firmami prowadzącymi działalność w zakresie turystyki i rekreacji.
Autor składa serdeczne podziękowania Pani Redaktor Renacie Zielińskiej za niezwykle staranną korektę pracy. Dziękuję również córce Ewelinie za trud włożony w techniczne przygotowanie tekstu.
Mieczysław Sobczyk1.3. Klasyfikacja ubezpieczeń
W teorii i praktyce działalności ubezpieczeniowej duże znaczenie ma podział ubezpieczeń według różnorodnych kryteriów i charakterystycznych cech. Taki podział nosi nazwę klasyfikacji ubezpieczeń.
Poprawna systematyka ubezpieczeń ułatwia ich poznanie, z uwzględnieniem podobieństw i różnic między ich poszczególnymi rodzajami. Klasyfikacja ułatwia wybór i zastosowanie odpowiednich technik ubezpieczeniowych (aspekt praktyczny), jak też podkreśla funkcje i znaczenie ubezpieczeń jako narzędzia polityki gospodarczej państwa (aspekt teoretyczny).
Według kryterium przedmiotu objętego ochroną ubezpieczeniową wyróżnia się ubezpieczenia osobowe i ubezpieczenia majątkowe. Ubezpieczenia osobowe związane są z ryzykami osobowymi (chorobą, inwalidztwem, śmiercią, starością itp.). W ramach ubezpieczeń osobowych wyróżnia się:
1) ubezpieczenia życiowe,
2) ubezpieczenia wypadkowe,
3) ubezpieczenia chorobowe.
W ubezpieczeniach życiowych przedmiotem ochrony ubezpieczeniowej jest życie ludzkie. Tego rodzaju ubezpieczenie zmniejsza obciążenie finansowe ubezpieczonego bądź jego najbliższych spowodowane przez śmierć ubezpieczonego (ubezpieczenie na życie), dożycie określonego wieku (ubezpieczenia na dożycie). W tym rodzaju ubezpieczeń wyróżnia się także asekurację mieszaną (na życie i dożycie).
Ubezpieczenia wypadkowe dotyczą następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) i obejmują skutki wypadków w postaci uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci.
Ubezpieczenia chorobowe (zwane też zdrowotnymi) kompensują wydatki będące skutkiem choroby. Są one związane z usługami medycznymi (leczenie szpitalne, operacja chirurgiczna itp.).
Przedmiotem ubezpieczeń majątkowych są różnorodne dobra materialne (w postaci rzeczy) oraz sytuacja majątkowa (interes majątkowy) ubezpieczającego. Interes majątkowy jest wartością gospodarczą lub dobrem chronionym przez prawo (np. należności kredytowe, wartości oczekiwane przez ubezpieczonego w przyszłości – np. zysk, wartości mogące pomniejszyć majątek osoby objętej ochroną ubezpieczeniową – np. zobowiązania)²⁰. Do ubezpieczeń majątkowych (dotyczących interesu majątkowego) należą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. W ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej można z kolei wyróżnić:
a) odpowiedzialność cywilną zawodową (związaną z wykonywaniem czynności zawodowych),
b) odpowiedzialność cywilną za produkt (za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny),
c) odpowiedzialność w życiu prywatnym.
Pomiędzy ubezpieczeniami osobowymi i majątkowymi występują istotne różnice. Otóż ubezpieczenia majątkowe dotyczą jedynie zdecydowanie negatywnych zdarzeń losowych, powodujących wymierną i definitywną szkodę. W ubezpieczeniach osobowych jako wypadek losowy traktowane są również wręcz oczekiwane – z punktu widzenia rodzinnego czy społecznego – zdarzenia losowe, takie jak: narodziny dziecka, dożycie przez ubezpieczonego określonego wieku, osiągnięcie przez dziecko pełnoletniości, zmiana stanu cywilnego, rozpoczęcie przez dziecko studiów. Tego rodzaju zdarzenia, oceniane jako pozytywne, zmniejszają możliwość zarobkowania, wywołują wzrost potrzeb finansowych, pogarszają sytuację majątkową ubezpieczonego lub jego rodziny itp. Dlatego też są one zaliczane do zdarzeń negatywnych, czyli wypadków.
Ubezpieczenia osobiste dotyczą wyłącznie osób fizycznych, które są dysponentami dóbr osobistych. W ubezpieczeniach majątkowych szkodę może ponieść nie tylko osoba fizyczna, ale każdy inny podmiot. Z tego też względu w ubezpieczeniach majątkowych nie ma podmiotowych ograniczeń.
Ubezpieczenia osobowe dotyczą szkód, których skutki nie dają się wyrazić w pieniądzu (życie ludzkie i zdrowie są bezcennymi dobrami). Uszczerbek na dobrach osobistych jest zawsze niepowetowaną szkodą. Z tego też powodu nie można tu mówić o kompensacyjnym charakterze wypłat z tytułu ubezpieczenia. Wypłaty środków pieniężnych są tu określane mianem świadczenia, które może jedynie ulżyć w sytuacji finansowej, a nie jest w stanie przywrócić stanu finansowego sprzed szkody. Świadczenie można więc traktować jako rodzaj zadośćuczynienia. Przy ustalaniu wysokości przyszłego świadczenia bierze się tutaj pod uwagę oczekiwania ubezpieczającego w kontekście jego możliwości finansowych w związku z wysokością składki. Jeżeli określone zdarzenie losowe realizuje się, to ubezpieczony otrzymuje sumę ubezpieczenia równa pełnej kwocie zobowiązania ubezpieczyciela.
Szkoda majątkowa – w przeciwieństwie do osobistej – jest zawsze skończona i możliwa do wyceny. Wartość zobowiązania ubezpieczyciela (czyli suma ubezpieczenia) nie powinna być wyższa od wartości przedmiotu ubezpieczenia. W przypadku powstania szkody, wypłacone świadczenie ubezpieczeniowe, zwane odszkodowaniem, powinno odpowiadać wartości szkody. Tak więc, szkoda w ubezpieczeniach majątkowych powinna zostać w pełni skompensowana.
Nadmienić należy, że do ubezpieczeń majątkowych zaliczane są także ubezpieczenia transportowe, komunikacyjne, turystyczne, finansowe, rolne oraz ubezpieczenia różne.
Ze względu na rodzaj zdarzeń losowych objętych ochroną ubezpieczeniową, ubezpieczenia można podzielić na wiele działów, grup, podgrup itp. Można tu wyróżnić ubezpieczenia ogniowe, kradzieżowe, gradowe, następstw nieszczęśliwych wypadków, odpowiedzialności cywilnej itp. W dalszej kolejności, wymienione wyżej rodzaje ubezpieczeniowych ryzyk można – ze względu na różne pomocnicze kryteria – dzielić na bardziej szczegółowe, tj. na ubezpieczenia OC dla lekarzy, adwokatów, notariuszy, rewidentów, rzeczoznawców, agentów ubezpieczeniowych itp.
Z punktu widzenia liczby osób objętych ochroną ubezpieczeniową (ubezpieczonych), ubezpieczenia mogą być jednostkowe (dotyczące majątku bądź dóbr osobistych jednej osoby) oraz grupowe, obejmujące wiele osób zatrudnionych zazwyczaj u jednego pracodawcy. W roli ubezpieczającego, czyli zawierającego umowę ubezpieczenia i opłacającego składkę, występuje tu pracodawca. Jeśli ubezpieczeniu podlega wiele osób, zwykle tworzących określoną grupę zawodową lub powiązanych więzami gospodarczymi, to mówimy o ubezpieczeniu zbiorowym.
Ze względu na sposób nawiązania stosunku ubezpieczeniowego (tzw. kryterium przystąpienia), ubezpieczenia dzielimy na dobrowolne i obowiązkowe. W obydwu przypadkach warunkiem koniecznym do powstania stosunku ubezpieczenia jest zawarcie umowy ubezpieczenia. O ile w ubezpieczeniach obowiązkowych do zawarcia takiej umowy określone podmioty są one zobligowane przez odpowiednie przepisy prawne, o tyle w ubezpieczeniach dobrowolnych osoba fizyczna lub prawna z własnej inicjatywy może zawrzeć ubezpieczenie, decydując o jego rodzaju, zakresie czy sumie ubezpieczenia.
Przymus zawierania umowy ubezpieczenia jest uzasadniony koniecznością ochrony dużej liczby obywateli przed następstwami zdarzeń losowych o dużej częstotliwości występowania i konsekwencjami zagrażającymi bytowi wielu obywateli (utrata domu, budynków gospodarczych, majątku ruchomego: narzędzi, zapasów itp.). Brak ubezpieczenia w zbiorowości sprawców wypadków komunikacyjnych mógłby stanowić powód niemożności pokrycia przez nich strat poniesionych przez ofiary i ich najbliższych. Z drugiej strony, pewne zastrzeżenia budzi wprowadzanie przymusu ubezpieczenia w sytuacji indywidualnego zagrożenia interesu majątkowego (np. obowiązku ubezpieczenia budynków w gospodarstwie rolnym czy postulaty wprowadzenia obowiązkowych ubezpieczeń zasobów mieszkaniowych).
Biorąc pod uwagę akty prawa wprowadzające przymus ubezpieczenia oraz różnice w ograniczeniach swobody działania zakładów ubezpieczeń, ubezpieczenia obowiązkowe dzielimy na dwie grupy:
1) powszechne ubezpieczenia obowiązkowe,
2) szczególne ubezpieczenia obowiązkowe.
Przymus ubezpieczenia w pierwszej grupie wynika z ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003 r.²¹ Zgodnie z art. 4 tej ustawy w Polsce powszechnym ubezpieczeniom obowiązkowym podlegają:
a) ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów,
b) ubezpieczenie budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych,
c) ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego,
d) inne ubezpieczenia przewidziane na mocy obowiązkowych ustaw lub ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe (np. ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej armatorów morskich z tytułu szkód wyrządzonych zanieczyszczeniem morza olejem).
Oprócz wymienionych w punktach a) – d) rodzajów powszechnych ubezpieczeń obowiązkowych, do tej kategorii ubezpieczeń zalicza się ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu przyjmującego zamówienie na świadczenie zdrowotne za szkody wyrządzone przy udzielaniu tych świadczeń²².
W przypadku szczególnych ubezpieczeń obowiązkowych, przymus zawarcia umowy wynika z innych niż ustawa ubezpieczeniowa przepisów. W stosunku do tego rodzaju umów, zakładom ubezpieczeń pozostawia się swobodę w zakresie treści ogólnych warunków ubezpieczenia. W tej grupie ubezpieczeń znajdują się osoby wykonujące określony zawód lub prowadzące określoną działalność, a mianowicie:
− brokerzy ubezpieczeniowi i reasekuracyjni (OC brokerów),
− podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych (OC biegłych rewidentów),
− komornicy,
− organizatorzy imprenbspmasowych,
− organizatorzy imprez sportowych,
− podmioty świadczące usługi turystyczne,
− podmioty eksploatujące obiekty jądrowe (OC za szkody jądrowe).
Według kryterium formy własności instytucji oferujących ubezpieczenia, działalność ubezpieczeniową można podzielić na publiczną (ubezpieczenia publiczne) i prywatną (ubezpieczenia prywatne). Istota takiego podziału tkwi we wskazaniu, jaki podmiot zawiera umowę ubezpieczenia i zapewnia ochronę ubezpieczeniową. W przypadku ubezpieczeń publicznych, podmiot ten jest związany z władzą publiczną i najczęściej jest on tworzony na podstawie ustawy (jest to podmiot sektora publicznego). Umowy ubezpieczenia prywatnego są przez instytucje sektora prywatnego tworzone przez podmioty prywatne w formie spółek prawa handlowego lub towarzystw ubezpieczeń wzajemnych. Podział ubezpieczeń na publiczne (powszechne, non profit, skierowane do gospodarstw domowych) i prywatne (dobrowolne lub obowiązkowe, nakierowane na zysk lub non profit, skierowane do gospodarstw domowych lub korporacji) byłby dość klarowny, gdyby Skarb Państwa nie był właścicielem żadnej firmy ubezpieczeniowej działającej w formie spółki prawa handlowego. Nie jest to jednak sytuacja występująca na szeroką skalę. Można zatem przyjąć, że klasyfikacja ubezpieczeń na publiczne i prywatne nie budzi większych zastrzeżeń. Zdaniem B. Hadyniaka „ubezpieczenia publiczne są to ubezpieczenia, których realizacja jest produktem woli państwa (ustawowe). Są to ubezpieczenia obowiązkowe prowadzone przez publiczną osobę prawną, państwową jednostkę nieposiadającą osobowości prawnej lub prywatną osobę prawną z dominującym udziałem środków publicznych, posiadającą pełną gwarancję ubezpieczeniową państwa”²³.
Współcześnie podstawową formą ubezpieczeń publicznych są ubezpieczenia społeczne. Mają one gwarancję publiczną w postaci środków z budżetu państwa. Wydaje się jednak, że w Polsce ze względu na stale rosnące dopłaty z budżetu mamy do czynienia nie z ubezpieczeniami, ale – w dużej mierze – z zaopatrzeniem. Zaopatrzenie polega na udzielaniu ludności znajdującej się w potrzebie środków na utrzymanie z budżetu publicznego. Wsparcie to finansują jednak podatnicy, a nie uczestnicy ubezpieczenia.
W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na istotne różnice między ubezpieczeniami na życie i pozostałymi ubezpieczeniami. Uwidacznia się to m.in. w sposobie tworzenia rezerw, horyzoncie czasowym, charakterze roszczeń, obsłudze ubezpieczeń, zasadach prowadzenia rachunku techniczno-ubezpieczeniowego. W wielu krajach dla zwiększenia stopnia bezpieczeństwa finansowego ubezpieczycieli i transparentności przeprowadzanych przez nich transakcji została wprowadzona zasada rozdziału ubezpieczeń majątkowych i na życie. W myśl tej zasady – zakład ubezpieczeń nie może jednocześnie prowadzić ubezpieczeń majątkowych i ubezpieczeń na życie. Taki rozdział działalności ubezpieczeniowej obowiązuje również w Polsce. Na mocy ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku, ubezpieczenia zostały podzielone na dwa działy:
1) dział I ubezpieczeń noszących nazwę „dział ubezpieczeń na życie”,
2) dział II ubezpieczeń zwany „działem pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz ubezpieczeń majątkowych”.
Jest to ustawowa klasyfikacja ubezpieczeń. Ubezpieczenia działu I charakteryzuje długi okres ochrony ubezpieczeniowej (ubezpieczenia długoterminowe). Ubezpieczenia działu II wyróżniają się krótkim okresem ochrony (ubezpieczenia krótkoterminowe). Zakład ubezpieczeń otrzymuje zezwolenie na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w zakresie działu I lub działu II (prowadzenie działalności w zakresie obydwu działów nie jest możliwe).
Ponadto, prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w zakresie działu I musi być odnotowane w nazwie (firmie) zakładu ubezpieczeń przez określenia „życie” lub „life” (np. PZU „Życie”).
W załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 124 z 2003 r., poz. 1151 z późn. zm.) podany jest szczegółowy podział ubezpieczeń według działów, grup i rodzajów, a mianowicie:
DZIAŁ I. Ubezpieczenia na życie (ubezpieczenia życiowe)
1. Ubezpieczenia na życie.
2. Ubezpieczenia posagowe, zaopatrzenia dzieci.
3. Ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.
4. Ubezpieczenia rentowe.
5. Ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1-4.
DZIAŁ II. Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe
1. Ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej:
1) świadczenia jednorazowe,
2) świadczenia powtarzające się,
3) połączone świadczenia, o których mowa w pkt. 1 i 2,
4) przewóz osób.
2. Ubezpieczenia choroby:
1) świadczenia jednorazowe,
2) świadczenia powtarzające się,
3) świadczenia kombinowane.
3. Ubezpieczenia casco pojazdów lądowych, z wyjątkiem pojazdów szynowych, obejmujące szkody w:
1) pojazdach samochodowych,
2) pojazdach lądowych bez własnego napędu.
4. Ubezpieczenia casco pojazdów szynowych, obejmujące szkody w pojazdach szynowych.
5. Ubezpieczenia casco statków powietrznych, obejmujące szkody w statkach powietrznych.
6. Ubezpieczenia żeglugi morskiej i śródlądowej casco statków żeglugi morskiej i statków żeglugi śródlądowej, obejmujące szkody w: