Uchodźcy, migranci i Kościół katolicki. Polska debata migracyjna po 2015 roku w kontekście nauczania Kościoła katolickiego - ebook
Uchodźcy, migranci i Kościół katolicki. Polska debata migracyjna po 2015 roku w kontekście nauczania Kościoła katolickiego - ebook
Książka Rafała Cekiery to opowieść o demonie polskiej niegościnności. Socjolog analizuje polityczną i medialną instrumentalizację kryzysu uchodźczego roku 2015. Nie ucieka od kwestii moralnych. Pyta, jak możliwe staje się wywołanie wielkiego strachu w fantomowym przebiegu kryzysu oraz jak dają się łączyć ostentacyjne chrześcijańskie deklaracje ideowe i jawna (lub ukryta) relatywizacja nauczania Kościoła katolickiego na temat uchodźców.
Ks. prof. dr hab. Alfred Wierzbicki
Kategoria: | Polityka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66769-48-9 |
Rozmiar pliku: | 1,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jesień 2015 roku, lekcja fizyki w społecznym gimnazjum. W ramach powtórki nauczyciel przygotował uczniom zadanie: „4 uchodźców z Syrii próbuje dopłynąć do Grecji na tratwie o wymiarach 1 m × 2 m × 20 cm i gęstości 800 kg/m³. Oblicz, ilu uchodźców trzeba zepchnąć z tratwy, aby dopłynąć do celu, jeśli każdy waży 60 kg”. __ Jeden ze zgorszonych treścią polecenia rodziców postanowił zareagować. Pedagog, „młody, uzdolniony i doceniany przez uczniów”, trzykrotnie wybierany na „Nauczyciela Roku”, nie do końca rozumiał jednak przyczynę całego zamieszania. „Trochę się pośmieli, znaczy cel spełniony: zadanie ich zainteresowało. (...) Miałem na celu tylko zainteresowanie młodzieży, aby jak najwięcej uczniów chciało obliczyć siłę wyporną i nośną tratwy. Gdybym mówił o sile nośnej klocka zanurzonego w wodzie, to ile osób bym zainteresował? Może ze dwie”1.
Gorący lipcowy piątek w 2018 roku, późne popołudnie. Kraków, popularna imprezowa dzielnica Dolne Młyny. Powoli zaczynają się gromadzić głodni rozrywek i relaksu młodzi mieszczanie, mniej lub bardziej ekscentrycznie wystrojeni, pełni nadziei na przeżycie weekendowej przygody. W jednym z najmodniejszych klubów w tej okolicy odbywa się spotkanie zorganizowane przez działającą na rzecz poprawy losu uchodźców inicjatywę. Gromadzi się całkiem spore grono uczestników. Mogą oni wysłuchać wykładów, opowieści osób pracujących z uchodźcami czy wreszcie – usłyszeć samych uchodźców. Udaje się uruchomić wideopołączenie na żywo z jednym z nich, przebywającym już długi czas w niemiłosiernie zatłoczonym obozie Moria na wyspie Lesbos. Młody mężczyzna pogodnym, choć wyraźnie przenicowanym długotrwałą udręką tonem relacjonuje zebranym w krakowskim klubie panujące w obozie warunki i dramatyczną codzienność. Pokazuje zdjęcia i filmy z tego prawdziwie nieludzkiego kawałka ziemi. Szukając formy przekazania pozdrowień i dodania otuchy ze strony słuchaczy, ktoś proponuje, by mu wspólnie pomachać, zapewniając o wsparciu i życząc wytrwałości. Uczestnicy spotkania odstawiają więc na moment na designerskie stoliki nietanie trunki i próbują wykonać ten gest. Dla niektórych jest on bardzo trudny do zrobienia.
Nieopodal Raciborza w województwie śląskim znajduje się wieś Rudy, licząca niespełna 3000 mieszkańców. Znana jest między innymi z sanktuarium Matki Bożej Pokornej, które przynależy do Parafii Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Do tej miejscowości w 2019 roku przyjechała rodzina uchodźców z pogrążonego wojną domową Jemenu. Abdulhameed Hussein Mohammed Al-Sultan wraz z żoną Ahlam i czworgiem dzieci przybyli do Polski, zabierając z sobą tylko najpotrzebniejsze rzeczy, spakowane podczas ucieczki. Za namową kolegi ze studiów (Abdulhameed studiował na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, zrobił tu nawet doktorat), który pomógł w znalezieniu mieszkania, rodzina osiedliła się właśnie w Rudach. Jak donosi prasa: „W powitanie uchodźców zaangażowała się miejscowa społeczność. Abdulhameed płynnie mówi po polsku, ale dla jego bliskich to obcy język. Z pomocą jednak przyszli nauczyciele ze szkoły podstawowej w Rudach. – Zorganizowaliśmy dla nich lekcje. Kiedy zaczął się koronawirus, daliśmy rodzinie laptopy, żeby lekcje odbywały się zdalnie. Pierwsze postępy już widać. Komunikujemy się już na podstawowym poziomie_ –_ mówi Adrian Plura, dyrektor szkoły”_._ We wsparcie integracji przybyszów zaangażował się również miejscowy proboszcz: „O tym, że Jemeńczycy zamieszkali w Rudach, poinformował mieszkańców ks. Sebastian Śliwiński, proboszcz miejscowej parafii. – Na mszy w trakcie ogłoszeń parafialnych poprosił o godne przyjęcie nowych mieszkańców. Reakcja była fantastyczna. Ludzie nie tylko chcieli poznać swoich nowych sąsiadów, ale zainteresowali się w jaki sposób można im pomóc – mówi Sylwia Brzezicka-Tesarczyk, wiceburmistrz Kuźni Raciborskiej. Abdulhameed jest wdzięczny za tę serdeczność. (...) – Aż mi wstyd dziękować. W Rudach spotykamy tylko dobrych ludzi. Wierzę, że będzie tu nasz dom, że zbudujemy tu naszą przyszłość _–_ zapewnia Jemeńczyk. (...) Szuka pracy i podkreśla, że przyjmie każdą, byleby utrzymać rodzinę. – Udało nam się już zaaklimatyzować w nowym miejscu. Teraz musimy już tylko normalnie żyć. Niczego nam więcej nie trzeba – mówi Abdulhameed”2.
Zamiast motta: dwie fotografie
Na wielu przedstawiających tułaczkę uchodźców zdjęciach Gilesa Duleya pozornie dzieje się niewiele, czasem zgoła nic3. To czarno-białe, statyczne portrety ludzi czy miejsc. Przykładem jedno z krajobrazowych ujęć – podobne milionom innych, robionych aparatem czy smartfonem każdego roku przez dokumentujących „ładne widoczki” turystów. Spokojne morze, w tle zamykające horyzont pasmo górskie, nad wszystkim chmury z przebijającymi się promieniami słonecznymi. Wystarczy jednak przeczytać dołączony do fotografii opis, by diametralnie zmienił się jej odbiór: „Widok Morza Egejskiego od strony Molyvos. Poprzedniego dnia, 28 października, Morze Egejskie stało się świadkiem jednej z najgorszych tragedii, kiedy zatonęła duża drewniana łódź przewożąca ponad 350 osób. Nikt nie jest pewien, ile osób zmarło tego dnia, większość szacunków podaje liczbę powyżej 40. Wiele z ofiar to dzieci. Lesbos, Grecja. 29 października 2015 roku”4. Spokój i cisza, które emanują ze zdjęcia, przestają kojarzyć się z nieśpieszną kontemplacją urokliwej panoramy. Przywołują raczej bezradne milczenie wywołane tragedią, bezgłośną żałobę po pozbawionych imienia ofiarach, których niesprawiedliwa śmierć nie wywołuje większego rezonansu. Możemy na to zdjęcie spojrzeć też z innej perspektywy, w ramach religijnie naznaczonej interpretacji. Przebijający się przez chmury snop intensywnego światła, zakreślający na wodzie widoczny kontur, przychodzi wówczas jakby z innego świata. Oto otwiera się niebo i rekonstruuje się w październiku 2015 roku na Morzu Egejskim biblijna opowieść o chrzcie Jezusa, kiedy to „otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego (...). A głos z nieba mówił: «Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie»” (Mt 3,16). Tak jakby i w tym wypadku Bóg „przyznawał się” do zapomnianych, nieszczęsnych ofiar ludzkiej niesprawiedliwości i ogłaszał im „swoje upodobanie”. Zdjęcie-dokument może stać się równocześnie świadectwem tajemniczego, eschatologicznego misterium.
Zupełnie inne misterium rozgrywa się na fotografii, która jest specyficznym portretem rodzinnym. Pozornie banalny koncept znów wydaje się pełen rozmaitych znaczeń. Wpisuje się w kulturową tradycję uwieczniania bliskich w momentach świętowania doniosłych życiowych wydarzeń. Także i tym razem Duley dookreśla przedstawioną na zdjęciu sytuację: „Rodzina pozuje do zdjęcia na plaży chwilę po dopłynięciu na brzeg. Dla mnie ich miny mówią wszystko, co powinienem wiedzieć o ich podróży. To nie jest zdjęcie świętowania, ta fotografia raczej mówi «Jesteśmy przynajmniej żywi». Lesbos, Grecja. 28 października 2015 roku”5.
Ten rodzinny portret to klasyczne _exemplum_ sformułowanej niegdyś przez Susan Sontag definicji, wedle której „fotografia jest jak cytat, jak maksyma albo przysłowie”6. Uwiecznieni niedługo po szczęśliwym przepłynięciu Morza Egejskiego członkowie rodziny poprzez swoją zwyczajność stają się posłańcami pewnej uniwersalnej prawdy o człowieku. Odziani w przydługawe, niedopasowane ubrania, ściśnięci do zdjęcia niczym na łódce, którą przypłynęli do Europy, przeniknięci niepewnością i lękiem, próbują odtwarzać standardową sytuację pozowania do rodzinnej fotografii. Zdjęcie staje się świadectwem hartu człowieczego ducha, jego niezwykłej siły do stawiania czoła największym nawet utrapieniom. Twarze kilkunastu uwiecznionych na zdjęciu osób emanują całą paletą emocji. Uśmiecha się wyłącznie znajdujący się pośrodku grupy mężczyzna, choć i jego uśmiech sprawia wrażenie przepełnionego bólem. Każda z utrwalonych na zdjęciu osób może być ikoną nieprzekazywalnego doświadczenia, które dotyka wypędzonych przez wojny, ubóstwo i brak perspektyw uchodźców. _Ecce homo_ – mógłby brzmieć podtytuł tego zdjęcia. Oto nagi w swoim istnieniu człowiek drugiej dekady XXI wieku. Tragizm dziedzictwa przemocy miewa czasem upiornie banalne dekoracje.
1 J. Klimowicz, _Topienie uchodźców na lekcji fizyki. Skandal w Białymstoku_, https://wyborcza.pl/1,35241,19165860.html .
2 A. Malinowska, _Uchodźcy z Jemenu przyjechali do Rud. Proboszcz poprosił o godne przywitanie_, https://wyborcza.pl/7,35063,26010245.html .
3 Cały poruszający cykl zdjęć, dokumentujący tułaczkę uchodźców, Giles Duley zatytułował _Legacy of War_ . Zanim podjął się projektu dokumentacji długofalowych konsekwencji działań zbrojnych, był rozchwytywanym londyńskim fotografem, współpracującym między innymi z takimi zespołami, jak Oasis, The Prodigy czy Underworld. Wykonany przez niego portret Marilyna Mansona zaliczony został przez wpływowy „Q Magazine” do najwybitniejszych fotografii w historii rocka. W 2000 roku Duley zdecydował się na radykalną zmianę swoich fotograficznych zainteresowań. Pochodzący z Londynu artysta, Wiedziony – jak twierdzi – chęcią zrobienia czegoś naprawdę istotnego, rozpoczął fotografowanie obszarów naznaczonych wojną, ludzkim ubóstwem i cierpieniem. Życie Duleya zostało przełamane pewnego feralnego dnia w 2011 roku, gdy w trakcie pracy w Afganistanie wszedł na minę przeciwpiechotną. Wybuch spowodował znaczne uszkodzenie ciała – fotograf stracił obie nogi i lewą rękę, przez czterdzieści dwa dni przebywał na oddziale intensywnej terapii, przechodząc kilkadziesiąt operacji. Pomimo tak dotkliwego okaleczenia Duley już po osiemnastu miesiącach powrócił do pracy fotografa, stając się wkrótce autorem jednych z najbardziej przejmujących, ikonicznych obrazów, ukazujących tułaczkę wygnańców – jak chociażby w dwuczęściowym cyklu _This is Europe, This is Now: Lesvos to Berlin, 2015_.
4 http://legacyofwar.com/2433-2 .
5 Ibidem.
6 S. Sontag, _Widok cudzego cierpienia_, Kraków 2016, s. 30–31.INDEKS
A
Adamczyk Anita
Adamowski Janusz
Adamski Andrzej
Ahsan
Alexander Robin
Ali z Afganistanu
Alva Reginald
Ambrosini Maurizio
Aminata z Mali
Andrejuk Katarzyna
Androvičová Jarmila
Anita z Iraku
Apanowicz Jerzy
Appadurai Arjun
Armin z Iraku
Artin z Iraku
Augustyn, św.
Ayoub z Gwinei Konakry
Azouz z Maroka
B
Baczyński Jerzy
Baggio Fabio, CS
Bagnasco Angelo, kard.
Bajon Anna
Bakhtiar z Iraku
Balda Jaromír
Balicki Janusz, ks.
Banksy Robin
Bartłomiej I, patriarcha Konstantynopola
Bartolo Pietro
Bartosik Bartosz
Bartoszek Antoni, ks.
Baudrillard Jean
Bauman Zygmunt
Bel Kalid z Algierii
Benedykt XVI (właśc. Joseph Ratzinger), papież
56, 58, 61, 93, 95, 96, 170, 192, 223
Bertram Łukasz
Beylin Marek
Białach Sebastian
Bielecki Stanisław
Bielecki Tomasz
Bilewicz Michał
Błaszczak Mariusz
Bochenek Rafał
Bogacz-Wojtanowska Ewa
Borges Jorge Luis
Breivik Anders
Brudziński Joachim
Brzezicka-Tesarczyk Sylwia
Bulska Dominika
Burzyk Mateusz
C
Casaroli Agostino, kard.
Cekiera Rafał
Celiński Andrzej
Chmielewska Małgorzata, s.
Chmielewski Waldemar
Chrzczonowicz Magdalena
Ciesielska-Klikowska Joanna
Cioran Emil
Cisło Waldemar, ks.
Cisse z Senegalu
Cooke Kieran
Coumba z Mauretanii
Cylka Tomasz
Cywiński Paweł
Czaja Andrzej, bp
Czapka Elżbieta
Czarnecki Ryszard
Czerniejewska Izabela
Czupryn Amita
Czyżewski Marek
D
Dańkowski Dariusz, SJ
Dąbrowska Zuzanna
Dąbrowski Marcin, ks.
Delsol Chantal
Derrida Jacques
Dębska Katarzyna
Diallo z Senegalu
Długosz Antoni
Dojčár Martin
Draguła Andrzej, ks.
Drahoš Jiří
Duda Andrzej
Duley Giles
Dutkiewicz Ignacy
Dzięga Andrzej, abp
Dżamaldin Kamisa
F
Fatima z Afganistanu
Fatima z Algierii
Feldhoff Norbert, ks.
Fico Róbert
Fisichella Rino, kard.
Flis Daniel
Forman Miloš
Franciszek (właśc. Jorge Mario Bergoglio), papież
Franciszka Ksawera Cabrini, św.
Franczak Karol
G
Gaweł Łukasz
Gądecki Stanisław, abp
Gdula Maciej
Giemza Grzegorz, ks.
Gierycz Michał
Giordan Giuseppe
Glaeser Zygfryd
Głódź Sławoj Leszek, abp
Gmiterek-Zabłocka Anna
Goban-Klas Tomasz
Gocko Jerzy
Gocłowski Tadeusz, abp
Gowin Jarosław
Goździak Elżbieta M.
Góral Anna
Górczyńska Marta
Górny Grzegorz
Grodecki Bartosz
Gryczyński Michał
Grygiel-Dorszewska Aneta
Grzybowska Krystyna
Guzdek Józef, bp
Guzek Damian
H
Hadzińska-Wyrobek Aleksandra
Halík Tomáš
Hall Dorota
Hansen Karolina
Hartman Jan
Hieronim, abp Aten
Hollerich Jean-Claude, kard.
Holme Caroline
Homer
Hussein Mohammed Al-Sultan Abdulhameed
Hussein Mohammed Al-Sultan Ahlam
I
Isakowicz-Zaleski Tadeusz, ks.
Itçaina Xabier
J
Jackowska Natalia
Jakubowski Piotr
Jan Paweł II (właśc. Karol Wojtyła), św., papież
Jan III Sobieski
Jaskułowski Krzysztof
Jendroszczyk Piotr
Jędraszewski Marek, abp
Jończy Romuald
Juza Marta
K
Kaczmarek Kamil M.
Kaczyńska Maria
Kaczyński Jarosław
Kajfosz Jan
Kalka Fides
Kamińska Magdalena
Kantorski Przemysław
Karim
Karnowski Jacek
Karnowski Michał
Karski Michał
Kasper Walter, kard.
Katner Filip
Kaźmierczak Łukasz
Kempa Beata
Kęska Paweł
Ki-moon Ban
Klementowska Iza
Klimowicz Joanna
Kobienia Joachim, ks.
Kofta Mirosław
Kokot Michał
Kolankiewicz-Lundberg Marta
Kołakowski Leszek
Komorowski Bronisław
Kopacz Ewa
Korczyński Tomasz Michał
Korwin-Mikke Janusz
Kosowicz Agnieszka
Kossewska Elżbieta
Kot Dobrosław
Kotras Marcin
Kowalski Sergiusz
Kryński Michał
Krzyżak Tomasz
Krzyżanowski Michał
Kuchciński Marek
Kuczyński Ernest
Kujawa Izabela
Kukiz Paweł
Kuligowski Waldemar
Kurdi Alan
Kurdupski Michał
Kurski Jacek
L
Laclau Ernesto
Lamin z Maroka
Laskowska Małgorzata
Legut Agnieszka
Lehmann Karl, kard.
Le Pen Marine
Leszczyński Adam
Leśniczak Rafał
Leon XIII (właśc. Gioacchino Pecci), papież
Libera Piotr, bp
Lisicki Paweł
Loredo Julio
Ł
Łodziński Sławomir
Łukaszenko Alaksandr
Łupak Sebastian
M
Mohamed z Maroka
Main Izabella
Malinowska Anna
Malinowski Przemysław
Malka z Algierii
Manson Marilyn
Marcyński Krzysztof
Mardini Yusra
Marody Mirosława
Mavelli Luca
Mazowiecki Tadeusz
Mazurek Beata
Markiewicz Kamil
Mateusz, św.
Mbembe Achille
Mehdi z Iranu
Merkel Angela
Michel z Konga
Międlar Jacek
Mikulska-Jolles Agnieszka
Miodek Jan
Miśkiewicz Tomasz
Mizanur
Moïsi Dominique
Morawiecki Kornel
Morawiecki Mateusz
Mościcki Paweł
Mouffe Chantal
Mularczyk Arkadiusz
Muszyński Henryk, abp
N
Ndiaye z Mauretanii
Necel Wojciech
Nosowski Zbigniew
Nowicka Ewa
Nowicki Tomasz
Nurefsan z Turcji
Nussbaum Martha C.
Nycz Kazimierz, kard.
Nykiel Marzena
O
Obirek Stanisław
Ohia-Nowak Małgorzata
Okamura Tomio
Okólski Marek
Omar z Mali
Orbán Viktor
Orla-Bukowska Anna
Ostrowski Maciej, ks.
Owsiak Jerzy
P
Paczuska Marzena
Palikot Janusz
Pawelski Leszek
Pawlicki Maciej
Pawliszak Piotr
Pawłowicz Krystyna
Pawłowska Karolina
Peragine Giovanni, bp
Perego Giancarlo, ks
Perszon Jan, ks.
Pędziwiatr Konrad
Pękala Leszek
Piekarski Mariusz
Pieronek Tadeusz, bp
Pietrusińska Marta
Piotrowicz Stanisław
Piotrowski Andrzej
Piotrowski Grzegorz
Piqué Elisabetta
Pisarek Adam
Pius XII (właśc. Eugenio Pacelli), papież
Plura Adrian
Pochanke Justyna
Polak Wojciech, abp
Popiełuszko Jerzy, ks.
Pospieszalski Jan
Prudhomme Marie
Przeciszewski Marcin
Przybysz Monika
Przyczyna Wiesław, ks.
Puchejda Adam
Putin Władimir
Pytel Jan Kanty, ks.
R
Rahma z Maroka
Rancew-Sikora Dorota
Rania
Rasoul z Iraku
Raspail Jean
Ratzinger Joseph zob. Benedykt XVI
Rembierz Marek
Ryba Mieczysław
Rybińska Aleksandra
Rydzyk Tadeusz, CSsR
Ryfiński Armand
Rytel-Andrianik Paweł
S
Sabik Aleksandra
Sadecki Andrzej
Sahid
Sakowicz Eugeniusz
Sakson Andrzej
Samiec Jerzy, bp
Sandrine z Konga
Sasin Jacek
Scaramuzzi Iacopo
Scheffer Paul
Schmiedel Ulrich
Schudrich Michael
Serveta z Iranu
Sękowski Stefan
Shiva z Iraku
Shostak Jana
Sikora Kamil
Sire Henry (ps. Marcantonio Colonna)
Sissoko z Mali
Skibicka Emilia
Skworc Wiktor, abp
Sławek Tadeusz
Słojewska Anna
Smith Cham Graeme
Sohel
Sontag Susan
Soral Wiktor
Soros George
Soufien z Maroka
Sowiński Sławomir
Stachowiak Paweł
Stomma Ludwik
Stratenwerth Anna
Strzałkowski Piotr
Subocz Marian, ks.
Sufian z Iranu
Sulayman z Senegalu
Sulík Richard
Suter Brigitte
Szczepaniak Karolina
Szczepanik Marta
Szostkiewicz Adam
Szumowski Łukasz
Szwemin Michał Tadeusz, ARTI
Szydło Beata
Ś
Śliwiński Sebastian, ks.
Świderska Aleksandra
T
Tadeusiewicz Ryszard
Tarnowska Monika
Tekieli Robert
Terlikowski Tomasz
Thioune z Mauretanii
Thoreau Henry David
Titaniec Marta
Tomczyk Cezary
Tornielli Andrea
Trochimczuk Monika
Trojanek Magdalena
Trojanowska-Strzęboszewska Monika
Trosiak Cezary
Trump Donald
Turkson Peter, kard.
Tusk Donald
Tykfer Mirosław, ks.
U
Urban Jerzy
Urbanek Bogdan
Urzędowska Marta
V
Vattimo Gianni
W
Waleed
Wals Federico
Warzecha Łukasz
Wasilewski Krzysztof
Waszczykowski Witold
Weil Simone
White Aidan
Wieliński Bartosz T.
Wielowieyska Dominika
Wigura Karolina
Wihtol Wenden Catherine de
Wilczyński Przemysław
Wildstein Bronisław
Wilgocki Michał
Wilson Erin K.
Winiewski Mikołaj
Wiśniewska Katarzyna
Witkowski Maciej
Wodak Ruth
Wodziński Cezary
Wojcicki Kazimierz W.
Wojtyła Karol zob. Jan Paweł II
Wolniewicz Bogusław
Wolnik Magdalena
Wolton Dominik
Wójcik Łukasz
Wójcik Wiesław
Wrona Sylwia
Wysocki Józef, bp
Wyszyński Stefan, kard.
Y
Yaseen z Iraku
Z
Zadarko Krzysztof, bp
Zakaria z Algierii
Zamojski Jan E.
Zaremba Piotr
Zatońska Beata
Ząbek Maciej
Zdort Dominik
Zeman Miloš
Ziemkiewicz Rafał
Zięba Maciej, OP
Ziobro Zbigniew
Ziółkowski Jarosław
Zrinščak Siniša
Ż
Żalek Jacek
Żyłka PiotrBIOGRAM AUTORA
RAFAŁ CEKIERA – dr nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autor m.in. książek: _O pułapkach emigracyjnej lekkości. Doświadczenie tymczasowości w narracjach młodych polskich emigrantów poakcesyjnych_ (2014), _Zgryzoty i nadzieje. Socjologiczna analiza wpisów do ksiąg wotywnych w kaplicy św. Wendelina w Rudzicy_ (2016) oraz licznych artykułów w czasopismach naukowych i prasie popularnej (m.in. w „Znaku”, „W Drodze”, „Charakterach”). Zainteresowania naukowe: socjologia migracji, religii i kultury.SPIS RZECZY
Zamiast motta: trzy opowieści
Zamiast motta: dwie fotografie
Wprowadzenie
Realne dziedzictwo fantomowego kryzysu
O czym jest ta książka?
Kryzys się nie skończył
ROZDZIAŁ I
Nauczanie Kościoła katolickiego dotyczące uchodźców i migrantów
_Timeo Iesum transeuntem_
Wyzwanie dla sumienia świata
Godność migranta i szacunek dla jego kulturowej tożsamości
Prawo do migracji
Prawo państwa do własnej polityki migracyjnej
Kooperacja i solidarność międzynarodowa
Promowanie kultury spotkania
Integracja jako zadanie wzajemne
Rola mediów i rzetelnej komunikacji
Orędzia na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy – próba syntezy
Dwadzieścia (nie)prostych punktów. I dziesięć czasowników
Gesty Franciszka – czyli komunikacja i świadectwo
Jan Paweł II – promotor otwartości na uchodźców i migrantów
Podsumowanie: solidarna perspektywa i odrzucenie nacjonalizmów
ROZDZIAŁ II
Kościół katolicki w Polsce a debata wokół kryzysu migracyjnego
Retoryka egzaminu z chrześcijaństwa
Budowanie kontrnarracji
Powściągliwość czy podporządkowanie?
Spór o korytarze humanitarne – czyli o paraliżowaniu dyslokacji dyskursu
Przełamywanie dyskursu. Przypadek kard. Kazimierza Nycza i Kornela Morawieckiego
Uchodźcy i migranci w dyskursie medialnym
Kryzys migracyjny w mediach katolickich – studium przypadku
Nauczanie papieża Franciszka o uchodźcach i migrantach w polskich mediach
Podsumowanie: hegemonia polityki
ROZDZIAŁ III
Relokacje empatii
Przykłady politycznej instrumentalizacji kryzysu migracyjnego
Retoryka pojęć odwróconych
W sąsiedzkim kręgu
Procedury medialnej stygmatyzacji
Mamy na to memy
Notatki na marginesach
Podsumowanie: socjalizacja do pogardy?
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks