- W empik go
Usługi sprzątania - ebook
Usługi sprzątania - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-58-8 |
Rozmiar pliku: | 370 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Sprawdzimy, czy sprzątanie jest biznesem opłacalnym, na jakie zlecenia można będzie liczyć w tej branży i czy w czystych powierzchniach będzie można odnaleźć czysty zysk.
Charakterystyka rynku
Rynek usług sprzątających można zasadniczo podzielić na sektor prywatny i biznesowy. Rozwój tego pierwszego jest bezpośrednio związany ze zmianami społeczno-ekonomicznymi, jakie na przestrzeni ostatnich dwóch dekad dokonały się w Polsce. Zmiana typowych zadań i obowiązków, szczególnie kobiet , uwolniła takie czynności, jak gotowanie, sprzątanie itp. jako obowiązki jedynie domowników . Społeczeństwo staje się coraz zamożniejsze. Okupione jest to jednak coraz mniejszą ilością wolnego czasu. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się powierzyć utrzymanie porządku w swoich mieszkaniach wyspecjalizowanym firmom lub indywidualnym zleceniobiorcom. Dotyczy to w szczególności dużych mieszkań i domów, których powierzchnia z roku na rok wzrasta. Liczba zamieszkanych mieszkań ogółem wynosi ok. 13 mln, zaś ich łączna powierzchnia – ok. 850 mln m².
Dużo bardziej dochodowym od sektora prywatnego jest sektor biznesowy. Zlecenia od zarządców, właścicieli czy administratorów firm, biurowców, centrów handlowych itp. należą do najbardziej intratnych. Współpraca z podmiotem gospodarczym jest najbardziej pożądanym celem każdej firmy zajmującej się sprzątaniem na zlecenie.
Wartość polskiego rynku usług porządkowych i sprzątania jest trudna do oszacowania ze względu na jego duże rozdrobnienie. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest on coraz większy w związku z rosnącą liczbą inwestycji w nieruchomości biurowe i przemysłowe. Rozwojowi temu sprzyja także coraz silniejszy wśród wielu podmiotów trend outsourcingu – czyli zlecania zewnętrznym firmom wykonywania różnych zadań, w tym sprzątania i utrzymywania porządku.
Konkurencja
Na rynku istnieje kilka tysięcy firm oferujących usługi sprzątające. Znajdziemy na nim zarówno duże podmioty mające oddziały w różnych miejscach kraju, jak i te mniejsze – kilkuosobowe. Największe sieciowe firmy należą często do dużych koncernów. I tak jak np. jeden z liderów tego rynku – Impel, jest tylko jednym z działów firmy . Do grona ich klientów należą największe podmioty biznesowe, takie jak hipermarkety, banki czy biurowce.
Znacznie więcej na rynku jest firm małych o zasięgu lokalnym. Ich zaplecze kadrowo-techniczne pozwala na obsługę kilku, kilkunastu klientów w postaci niewielkich firm czy biurowców oraz klientów indywidualnych.
W przypadku takich klientów jak osoby prywatne i małe podmioty gospodarcze największym zagrożeniem jest konkurencja w postaci osób oferujących samodzielne sprzątanie. W większości działają one w szarej strefie i przyczyniają się do znacznego zaniżania cen.
Pomimo dużej konkurencji na rynku nawet mała firma bez doświadczenia ma szansę znaleźć na nim swoje miejsce. Najwięksi gracze działają w oparciu o sztywne zasady i nie są tak elastyczni jak mniejsze podmioty. Z reguły mniejsze zlecenia od osób prywatnych i małych firm nie leżą w kręgu ich zainteresowań. Firmy podobne do tej, którą chcielibyśmy założyć, działają z kolei lokalnie i nie starają się o zlecenia z np. sąsiedniego województwa. Dlatego też współpraca z konkurencją i „podrzucanie” sobie klientów może być znacznie korzystniejsza niż rywalizacja.