Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Uwagi o teatrze krakowskim - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Uwagi o teatrze krakowskim - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 344 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WY­DAW­CA DO CZY­TEL­NI­KA.

Uwa­gi rzecz god­na, że mimo oczy­wi­ste­go wzro­stu te­atru Pol­skie­go – w ostat­nich zwłasz­cza 20 la­tach – wzro­stu, któ­re­go za­prze­czyć trud­no – przy­najm­niej w tem wszyst­kiem, co do­ty­czy sce­ne­ryi i dra­ma­tur­gii sa­mej; nikt się do­tąd nie zna­lazł, coby o tem wszyst­kiem na­pi­sał prak­tycz­ną książ­kę – mo­gą­cą po­słu­żyć do użyt­ku bądź Ad­mi­ni­stra­cyę Te­atral­nych w ogó­le – bądź też Ar­ty­stów dra­ma­tycz­nych.

W ostat­nich na­wet 20 la­tach – nie pi­sa­no wca­le o te­atrze w Pol­sce – a dzie­ła ogło­szo­ne w tym przed­mio­cie – przed tym okre­sem cza­su – oprócz że do nad­zwy­czaj­nie ma­łej re­du­ku­ją się cy­fry, – do­ty­czą jesz­cze wię­cej pi­sa­rzy, ani­że­li ar­ty­stów dra­ma­tycz­nych. – Wy­jąw­szy roz­praw­kę L. Osiń­skie­go – ogło­szo­ną w Sy­bi­lii z r. 1821, – któ­rej przed­mio­tem jest li­te­ra­tu­ra, nie zaś sztu­ka dra­ma­tycz­na; – wy­jąw­szy ulot­ne re­cen­zye ogła­sza­ne w Ga­ze­tach War­szaw­skich i Wi­leń­skich – nie jest mi wia­do­mo – aże­by w ję­zy­ku pol­skim coś­kol­wiek w tym przed­mio­cie na­pi­sa­ne i ogło­szo­ne było. – Dzie­je Te­atru Na­ro­do­we­go, przez Bo­gu­sław­skie­go na­pi­sa­ne mogą się przy­dać bi­blio­gra­fo­wi Te­atru Pol­skie­go, albo też bio­gra­fo­wi zna­ko­mit­szych Ar­ty­stów dra­ma­tycz­nych płci obo­jej – lecz An­tre­pre­ner – do za­rzą­du Te­atrem – Ar­ty­sta do wy­stą­pie­nia i po­do­ba­nia się na sce­nie – żad­nej w nich nie znaj­dzie na­uki. – Dzie­je Te­atru Na­ro­do­we­go Bo­gu­sław­skie­go – są pa­mięt­ni­kiem kło­po­tów i prze­ciw­no­ści z ja­kie­mi wal­czy­ła po­wsta­ją­ca Pol­ska sce­na i jej An­tre­pre­ner – Au­tor; – ale na­próż­no­by w nich szu­kał kto pra­wi­deł we­dle któ­rych sce­na urzą­dzo­ną i pro­wa­dzo­ną być win­na – Ar­ty­ści zaś na niej za­cho­wy­wać się mają. –

Przed parą laty – Wój­cic­ki na­pi­sał i wy­dał bar­dzo sza­cow­ne dzieł­ko – "Te­atr Śta­ro­żyt­ny w Pol­sce" – lecz sam jego ty­tuł na­ucza o tre­ści – i dzie­ło to na przy­szły stan sce­ny Pol­skiej – jej wzrost i wy­kształ­ce­nie – naj­mniej­sze­go nie może mieć wpły­wu. – Je­st­to Ar­che­olo­gia Te­atru Pol­skie­go i za­wie­ra wpraw­dzie bar­dzo cie­ka­we data – na­der waż­ne wia­do­mo­ści o tem co było i jak było – lecz nie mówi ani sło­wa o tem jak być po­win­no? – je­że­li sce­ne­rya i sztu­ka – mają iść w rów­ni z li­te­ra­tu­rą dra­ma­tycz­ną pol­skie­go te­atru.

Dzieł ta­kich jak Schle­gla: Pre­lek­cye o sztu­ce i li­te­ra­tu­rze dra­ma­tycz­nej: Les­sin­ga – o Po­ezyi Dra­ma­tu i teo­ryi sce­nicz­nej; – Bo­de­go i Clau­diu­sa: – Roz­ma­ito­ści dra­ma­tycz­ne – Schin­ka: Pi­sma dra­ma­tur­gicz­ne – Schmid­ta: Dra­ma­tur­gicz­ne Afo­ry­zmy; i L. Tiec­ka – Roz­pra­wy dra­ma­tycz­ne: – nie po­sia­da li­te­ra­tu­ra Pol­ska wca­le: – a prze­cież sto­pień na ja­kim już dziś znaj­du­ją się – i te­atr w Pol­sce i li­te­ra­tu­ra jego, wy­ma­gać się zda­je, – żeby o pra­cy tej po­my­śla­no na­ko­niec.

Gdy uwa­gi ja­kie p. H. Me­ci­szew­ski w Ga­ze­cie Kra­kow­skiej o te­atrze ogła­szał, – jak­kol­wiek za­nad­to krót­ko i tre­ści­wie – do­ty­ka­ją jed­nak­że pra­wie wszyst­kich tych szcze­gó­łów, o któ­rych do­tąd nic wca­le w ję­zy­ku Pol­skim ogło­szo­nem nie było; – gdy po­mi­mo ich osno­wy wy­mie­rzo­nej do dzi­siej­szej An­tre­pry­zy Te­atru i do dzi­siej­szych ar­ty­stów dra­ma­tycz­nych w Kra­ko­wie. – Ad­mi­ni­stra­cya każ­de­go in­ne­go Te­atru i wsze­la­cy ar­ty­ści po­świę­ca­ją­cy się za­wo­do­wi dra­ma­tycz­ne­mu – mogą w nich zna­leść wie­le prak­tycz­nej na­uki; osą­dzi­łem za sto­sow­ne ze­brać je w jed­ną ca­łość i uczy­nić je tym spo­so­bem przy­stęp­niej­sze­mi dla jed­nych i dru­gich.

Tem prze­ko­na­niem wie­dzio­ny, uzy­skaw­szy ze­zwo­le­nie Sza­now­ne­go Au­to­ra – wy­da­ję je na wi­dok pu­blicz­ny – w tej na­dziei – że pi­sem­ko to, nie tyl­ko mile przy­ję­tem bę­dzie przez życz­li­wych Te­atro­wi Pol­skie­mu – ale nad­to że się sta­nie za­chę­tą dla któ­re­go z umie­jęt­nych znaw­ców – do za­ję­cia się ob­szer­niej­szym i grun­tow­niej­szym roz­bio­rem tego tyle waż­ne­go przed­mio­tu.

Kra­ków w mie­sią­cu Maju 1843 r.

Wy­daw­ca.OD AU­TO­RA.

Uwa­gi o Te­atrze Kra­kow­skim wy­cho­dzą­ce obec­nie na wi­dok pu­blicz­ny tu po­sta­ci Bro­szu­ry – prze­zna­czo­ne były po­cząt­ko­wo za wstęp do re­cen­zyi, jaką, pod wzglę­dem war­to­ści dziel dra­ma­tycz­nych na sce­nie Kra­kow­skiej przed­sta­wia­nych – ich wy­sta­wy i gry ar­ty­stów; – pi­sać przed­się­wzią­łem w prze­ko­na­niu – ze bez niej, jak­kol­wiek­by na­wet nie wiel­kiej mo­gła być war­to­ści – sce­na żad­ne­go kra­ju – my­śleć o wzro­ście nie może. Wszak­że na­tu­ra przed­mio­tu sa­me­go – uczy­ni­ła je ob­szer­niej­sze­mi ani­że­li po­cząt­ko­wo my­śla­łem. – Chcąc ro­ze­brać grun­tow­nie wszyst­kie pra­wi­dła – wa­run­ki i wy­ma­ga­nia sce­ne­ryi i dra­ma­tur­gu – trze­ba­by na­pi­sać dzie­ło. – Po­wierz­chow­ny więc na­wet ich prze­gląd, bez któ­re­go zda­niem mo­jem nie wy­pa­da­ło przy­stę­py­wać do re­cen­zyi szcze­gól­nych wy­staw – mi­nąć się mu­siał z zwy­kłą pro­por­cyą dzien­ni­kar­skich ar­ty­ku­łów – i za­le­d­wie się zmie­ścić po­zwo­lił w do­syć ob­szer­nej roz­pra­iwie.

Po­dzie­la­jąc zu­peł­nie myśl Wy­daw­cy – o po­trze­bie pism po­dob­nej tre­ści dla te­atru pol­skie­go; – zga­dzam, się na nowe wy­da­nie uwag o któ­rych mowa. – Lecz czy­niąc to da­le­ki je­stem od mnie­ma­nia – by się lej po­trze­bie mia­ło stać za­do­syć, po­dob­nem pi­smem. – Owszem zna­jąc i waż­ność i wiel­kość przed­mio­tu, wię­cej może ani­że­li kto inny czu­ję, jak mało pi­sem­ko ni­niej­sze zdol – nem jest wy­peł­nić próż­nią w li­te­ra­tu­rze na­szej nie­za­prze­czo­ną – pod wzglę­dem dzieł z sztu­ką dra­ma­tycz­ną i jej me­cha­ni­zmem stycz­ność ma­ją­cych. – Lecz uwa­ża­jąc z dru­giej stro­ny – że wszel­ka w tym wzglę­dzie pra­ca po­win­na być dla tego sa­me­go u nas po­żą­da­ną, iż bę­dzie nie­ja­ko po­cząt­kiem tego, co kie­dyś ko­niecz­nie za­cząć po­trze­ba – ii moie po­bu­dzi nie­jed­no umie­jęt­niej­sze pió­ro – do za­ję­cia się grun­tow­nie przed­mio­tem – któ­ry u nas jak do­tąd zo­sta­wio­ny był nie le­d­wie sa­me­mu so­bie, – my­ślę, ie i pi­sem­ko moje moie się przy­dać na co. –
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: