Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2022
25,00
2500 pkt
punktów Virtualo

W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej - ebook

Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach 1895‒1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.

Spis treści

Uwagi językowe

Wstęp. Japoński kolonializm i kino

Zwrot postkolonialny w badaniach japonistycznych

Wytwarzanie kolonialnego fantazmatu

Kino i propaganda

Kultura filmowa w czasach przemian

Rozdział 1. Kultura filmowa na Tajwanie

Wiedza i władza

Nowe doświadczenie audiowizualne

Kinematograf na Tajwanie

Negocjowanie znaczeń

Imperialne wzory patriotyzmu

Interludium 1. Przemoc kolonialna i przywracanie pamięci w filmie tajwańskim

Kultura plemienna

Strategie walki

Dziedzictwo przeszłości

Pamięć kulturowa

Rozdział 2. Japonia i Korea jako wspólnota wyobrażona

Polityka kolonialna i media

Początki kina w Korei

Produkcja i dystrybucja

Rewolucja dźwiękowa

„Filmy kulturowe”

Złudzenie jedności

Ochotnicy i marzyciele

Towarzysze broni

Dzieci ulicy

Między wolnością a zależnością

Nowoczesne kobiety

Interludium 2. Mit antykolonialnego oporu w kinie koreańskim

Kino nostalgiczne

Praktyki rekonstrukcyjne

Pamięć i zapomnienie

Historie alternatywne

Rozdział 3. Japońska misja cywilizacyjna na kontynencie azjatyckim

Wyobrażone imperium

Pogranicze w ogniu

Obrazy Mandżurii

Opowieść o trzech miastach

Film i ideologia

Nowa ziemia

Melodramaty kolonialne

Fałszywa wspólnota

Oblężenie Szanghaju

Interludium 3. Trauma historyczna albo obrazy rzezi nankińskiej

Filmowe reprezentacje traumy

Konfrontacja z przeszłością

Kino posttraumatyczne

Inny punkt widzenia

Rozdział 4. Kino końca wojny – kultura filmowa w krajach okupowanych (1942–1945)

Eksperyment filipiński

Pieśń zwycięstwa

Traumy wojenne

Okupacja Jawy

Miasto Lwa

Upadek Hongkongu

Koniec imperium

Uwagi bibliograficzne

Bibliografia

Filmografia

Indeks nazwisk

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6632-6
Rozmiar pliku: 12 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij