- W empik go
Warsztat samochodowy - ebook
Warsztat samochodowy - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-61-8 |
Rozmiar pliku: | 376 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Sprawdzimy, jakie wyposażenie konieczne będzie w warsztacie, kogo musimy w nim zatrudnić oraz jaki zakres usług i w jakich cenach powinniśmy zaproponować klientom. Ustalimy też, czy i ile można na naprawianiu samochodów zarobić.
Charakterystyka rynku
Wartość krajowego rynku samochodowych części zamiennych i usług w 2011 roku wyniosła ok. 28 mld zł. W całkowitym koszcie naprawy udział zakupu części wyniósł ok. 47%, zaś samej naprawy ok. 53%. Z roku na rok
Polacy stają się coraz bardziej zmotoryzowani. Ogółem w naszym kraju zarejestrowanych jest łącznie ok. 20 mln samochodów, a co roku przybywa ok. 500 000 nowych. Czyni to polski rynek jednym z największych zaraz za niemieckim, włoskim, francuskim, brytyjskim i hiszpańskim. Najwięcej w naszym kraju jest samochodów starszych niż 10-letnie, bo aż 45,2%. Tych z przedziału 7-9 lat jest 16,9%, 5-6 lat – 14,0%, 3-4 lata – 16,1%, natomiast aut młodszych niż 2-letnie jeździ po naszych drogach zaledwie 7,8%. Jeżeli zaś chodzi o liczbę przejechanych kilometrów, to najwięcej, bo aż 25%, jest aut z przebiegami powyżej 150 000 km. Stwarza to wymarzone warunki dla działalności niezależnych warsztatów.
W branży warsztatów samochodowych występuje dość zauważalna sezonowość dochodów. Najlepsze pod tym względem są miesiące wiosenne: kwiecień, maj i czerwiec. Wtedy bowiem najwięcej kierowców zgłasza się na pozimowe przeglądy i przygotowanie auta do wakacyjnych wyjazdów. Początek tego kwartału to także czas masowej wymiany opon z zimowych na letnie. Dużo mniejszy ruch w branży jest latem. Do typowych usterek należą wtedy przegrzane układy chłodzenia czy uszkodzenia akumulatorów. Pod względem liczby napraw nieźle wygląda także sezon jesienny. Jest to okres przygotowywania aut do zimy, przeglądów i wymiany niesprawnych lub słabych już części czy układów, które mogłyby nie podołać bardzo niskim temperaturom. Najmniej klientów odwiedza warsztaty zimą.
Konkurencja
Spośród ok. 24 000 działających w Polsce punktów napraw samochodów wyróżniamy autoryzowane stacje obsługi, warsztaty zrzeszone w sieci dystrybutorów części zamiennych i warsztaty niezależne. 4 czas nabiznes warsztat samochodowy
Największa rywalizacja występuje pomiędzy autoryzowanymi a nieautoryzowanymi stacjami obsługi pojazdów. Wzmagają ją przepisy pozwalające kierowcom na wybór dowolnego miejsca naprawy pojazdu na gwarancji bez ryzyka jej utraty.
Na rynku napraw samochodów postępuje powolna konsolidacja. Wchodzą na niego kolejne sieci warsztatów, a te już istniejące rozszerzają swój zasięg terytorialny, otwierając nowe placówki w kolejnych miastach. Choć z reguły ceny ich usług plasują się pomiędzy niezależnymi warsztatami a ASO, to często wprowadzają one pojedyncze promocje i systemy zniżek czy karty stałego klienta.
Trudną do zwalczenia konkurencją są działające, najczęściej nielegalnie, amatorskie warsztaty zlokalizowane np. w prywatnych garażach. Ich działalność przyczynia się do psucia rynku oraz opinii o profesjonalnych punktach naprawy pojazdów.
Kadra
Skompletowanie zespołu mechaników może być największym wyzwaniem, jakie stanie przed nami przy uruchamianiu tego przedsięwzięcia. Dobry mechanik, elektryk czy diagnosta samochodowy na brak pracy nie narzeka. W branży tej najlepsi pracownicy są podkupywani przez konkurencję lub odchodzą tam, gdzie mogą liczyć na lepsze warunki. Znalezienie kompetentnych i doświadczonych mechaników z ogłoszenia może być procesem długotrwałym. Powinniśmy szukać fachowców z doświadczeniem i referencjami. Dobrze by było, gdyby ich wiedza odpowiadała profilowi naszej specjalizacji.