- W empik go
Wewnętrzne urządzenie szkół departamentowych 1812 roku. - ebook
Wewnętrzne urządzenie szkół departamentowych 1812 roku. - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 281 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
CEL SZKÓŁ DEPARTAMENTOWYCH.
§.1
Własciwym każdey Szkoły Departamentowey celem iest, dać uczniom swoim tak gruntowne zasady wszystkich Nauk i Umieiętności, kształcących rozum i napawających serce szlachetnemi uczuciami, ażeby młodzieniec ukończywszy chwalebnie wszystkie tey szkoły klassy, był usposobiony do słuchania w szkole Główney tey umieiętności, W którey się szczególniey wydoskonalić zechce, końcem użycia iey za główny przedmiot dalszego przeznaczenia swoiego d, o ważnieyszych kraiu posług: przestaiący zaś na edukacyi w teyże szkole wziętey, aby mógł z po – żytkiem dzieła uczone czytać i one rozumieć, a iako światły obywatel i sam się dobrze rządzić, i radami swemi współobywateli wspierać, i urzędy ogólnego tylko obeznania się ze wszystkiemi gatunkami nauk i umieiętności użytecznych potrzebuiące, z dobrem narodu sprawować.
I. NAUKI, LICZBA KLASS, ZGROMADZENIE NAUCZYCIELSKIE.
§. 2.
Nauki nastepuiące dawane będą, w tych szkołach: Nauka Religii i Moralności.
Języki wraz z ich Literaturą: Polski, Francuzki, Niemiecki, Łaciński, Grecki, a gdzie będzie można i Rossyyski lub Litewski.
Historya powszechna i oyczysta, Jeografiia, Matematyka, Fizyka, Chimiia, Historya Naturalna, Loika, Kalligrafiia i Rysunki.
Uczenie się ięzyków Greckiego, Rossyyskiego lub Litewskiego zostawuie się dobrey woli i własney ochocie uczniów. – Za – czynaiący się zaś uczyć po Grecku, powinien bydź znacznie ugruntowany w ięzyku Łacińskim, bo od Łaciny tak, iak od żadnego innego przedmiotu, żaden uczeń uwolnionym bydź nie może.
§. 5.
Te Nauki iakim sposobem maią bydź; dawane, do iakiego stopnia w każdey Klassie, z iakich książek, i ile godzin na tydzień, opisano iest w osobnym planie.
§ 4.
Każda Szkoła Departamentowa mieć będzie sześć Klass głównych, a tyle pobocznych, ile ich potrzebować będzie liczba uczniów. (obacz §. 13.)
§ 5.
Zgromadzenie nauczycielskie każdey Szkoły Departamentowey składa się z Rektora – z sześciu Professorów – a czterech Nauczycielow – z Kollaboratorów ile ich potrzeba wymagać będzie – z Nauczyciela lub Nauczycielów Religii, gdzie młodzież chrześciańska kilku różnych iest wyznań, z Korrepetytorów.
II. OBOWIĄZKI REKTORA.
§ 6.
Rektor iest bezpośrzednim rządcą powierzoney sobie Szkoły i wszystkich do niey należących osób, oraz i pierwszym Professorem: dlatego nie może się oddalać od Szkoły na czas przydłuższy, bez pozwolenia magistratury przyzwoitey. – Do Rektora należy:
a.) Przyjmowanie nowo przychodzących do Szkoły iego uczniów, b.) Kierowanie rozkładem przepisanych W osobnym planie nauk, na godziny, dnie, klassy, i nauczycielów. –
c.) Dozór nad nauczycielami, uczniami i częste Klass odwiedzanie.
d.) Składanie Konferencyy z Nauczycielami.
e.) Kierowanie promocyami uczniów.
f.) Przygotowanie publicznego popisu.
g.) Examen i patentowanie odchodzących ze szkoły uczniów.
h.) Dozór nad funduszami szkoły i wszelką iey własnością.
f.) Utrzymywanie przepisanych stosunków z Magistraturami.
A. PRZYJMOWANIE UCZNIÓW.
§ 7.
Dwa razy na rok przy otwarciu półrocza szkolnego, przyymowanie uczniów mieysce mieć powinno, bo od tego zawisł porządek lekcyy, i iednostayne w nich postępowanie, przeto chyba dla ważnych bardzo przyczyn, od tego prawidła odstąpić nie wolno.
§ 8.
Przychodzący do szkoły Dapartamentowey powinien umieć: czytać, pisać czytelnie i z dobrą ortografiią za dyktuiącym, cztery proste działania arytmetyczne, i z tego zdać sprawę przed Rektorem.
§ 9.
Ci którzy w szkole iakiey lub prywatnym Instytucie brali początkową edukacyą, złożą zaświadczenie przełożonego tegoż Instytutu o postępku swoim w naukach i obyczaiach. Zaświadczenie to Rektor do akt szkólnych przyłączy, a pomimo tego kandydata examinnie w celu przekonania się, czy moie bydź przyiętym, i wyznaczenia mu klassy usposobieniu iego w każdey nauce odpowiadaiącey: gdyby się zaś potem pokazało, że nowo przybyły uczeń, w iakiey nauce co do klassy nie iest na swoiem mieyscu, Professorowie ostrzegą Rektora.
§ 10.
Skoro wyexaminowany uznany będzie za zdatnego do przyięcia, rodzice lub opiekunowie oddaiący go do szkoły, złożą iego metrykę w ręce Rektora, i zaświadczenie z od by tey ospy; oznaymią, gdzie go umieszczaią na stancyi, opowiedzą imie, przezwisko i mieszkanie swoie: co wszystko Rektor w aktach szkólnych zapisze: zaręczą za swe – go syna lub pupilla, że będzie posyłany do szkoły przyzwoicie ubrany, opatrzony w książki i rzeczy potrzebne do pisania i rysunków, tudzież ie w domu nie będzie mu zbywało na potrzebnym dozorze; złożą za niego przepisaną opłatę szkolną, ktorą Rektor zaraz przy nich w księgę na to przeznaczona wpisze, i na odebrane pieniądze kwit wyda. Kwit ten ma bydź pokazanym Professorowi przez ucznia pierwszy raz do szkoły przychodzącego ; bo bez kwitu uczeń nie moie bydź przyiętym.
§ 11.
Rodzice, którychby nie stało na opłatę, powinni się z prośbą udać do Dozoru szkólnego, tam wywieść swą niemożność, a zyskawszy od niego rezolucyą, złożyć ią Rektorowi, którą ten do akt szkolnych przyłączy.
§ 12.
Kiedy iuż powyższe wszystkie przepisy dopełnione zostaną, Rektor przyiętemu i w reiestr uczniów szkoły wpisanemu, w przytomności osoby, która go przyprowadziła, przeczyta, lub da do prywatnego przeczytania książeczkę praw i przepisów szkolnych dla uczniów, z zaleceniem nayściśleyszego onych zachowywania: poda mu rejestrzyk książek i narzędzi, których potrzebuie, aby one natychmiast nabył, i zaprowadzi go do klassy.
B. KIEROWANIE ROZKŁADEM NAUK.
§ 13.
W trzech niższych klassach liczba uczniów W każdey nie ma znacznie przechodzić pięćdziesiąt uczniów, gdzieby większa bydź miała, podzieli Rektor klassy na dwa lub więcey, kiedy trzeba będzie, oddziały; dlaczego robiąc rozkład lekcyy na Nauczycielów i klassy, wzgląd na to mieć powinien.
§ 14.
Wszystkie klassy i ich oddziały zaczynaią lekcye zwyczayne w lecie o godzinie siódmej a kończą o godzinie iedenastey; w zimie zaczynaią o godzinie 8mey, a kończą o 12tey zrana; po południu latem odbywaią się lekcye od godziny 3ciey do 5tey, a zimą od 2giey do 4tey.
§ 15.
Na klassy poboczne iako to: ięzyka Greckiego, a gdzie potrzeba wskaże Rossyyjskiego lub Litewskiego, czas innemi lekcyami nieobjęty ma bydź przeznaczony.
§ 16.
Rektor szkoły Departamentowej daie lekcyy naymniey godzin sześć na tydzień; każdy zaś Professor i Nauczyciel po godzin naywięcey dwadzieścia.
§ 17.
Stosownie do planu nauk, iako tez do poprzedzaiących i następnych prawideł, Rektor przy końcu półrocza szkolnego, wspólnie z professorami zawczasu zrobi rozkład przedmiotów uczenia na osoby i godziny tak, żeby każdy Nauczyciel przed rozpoczęciem półrocza mogł ten rozkład od Rektora odebrać.
Przy tym rozkładzie szczególnićy trzeba dawać baczność naprzód: aby nauki dokładne, ile możności, dawane były zrana, powtóre" aby przez wzgląd na uczniów, którzy dla nierównego We wszystkich naukach postępu, iedney nauki w klassie wyższey, drugiey W klassie niższey słuchać muszą, iedna nauka, naprzykład ięzyka Francuzkiego, Łacińskiego, matematyka w kilku razem klassach o iedney godzinie dawana była. Ułożonego iego rozkładu kopiią, Rektor kale zawiesić przy rozpoczęciu nowego kursu nauk, z podpisem swoim na widocznem dla wszystkich uczniów mieyscu miedzy szkołami.
C. DOZÓR NAD NAUCZYCIELAMI, UCZNIAMI, I CZĘSTE ODWIEDZANIE KLASS.
§ 18.
Głównym Rektora obowiązkiem będzie, mieć nieustanną, baczność, aby wszystkie osoby do Instytutu należące obowiązków swoich iak nayściśley dopełniały.
§ 19.
Na ten koniec odwiedzać będzie często, a naymniey dwa razy w tydzień każdą klasse, trafiaiąc, ile się to da zrobić, na inny W każdey przedmiot; nayczęściey zaś zwiedzać ma niższe klassy w ten czas, gdy tam lekcye przez niższych Nauczycielów i Kollaboratorów dawane bywaią: uważać w każdey klassie, czyli tak co do godzin, iak co do nauk i sposobu ich dawania dopełniaią się przepisy; a nadewszystko, czyli się zachowuje przyzwoity pomiędzy naukami związek i stopniowanie ich przez klassy. –
Dla tego mocen iest examinować podczas lekcyy uczniów, doświadczane iak daleko, i z iakim pożytkiem w każdey nauce postąpili; przy tych iednak examinach na to wygląd mieć powinien, aby przeznaczonego Nauczycielowi na iego przedmiot czasu znacznie nie skracał
§ 20.
Przytem uważać takie Rektor będzie na wygodę i ochędoztwo w klassach, na całość budowli i sprzętów szkolnych, nakazuiąc sługom szkolnym, a Nauczycielom zalecaiąc, aby na wszystko dawali baczność, a czyniących szkodę do naprawy zniewalali. –
§ 21.
Zobowiąże iednego z Nauczycielów, albo i wszystkich do koleynego pilnowania i utrzymywania w cichości i porządku uczniów przed czadem do klass przychodzących. W ciągu zaś godzin, żeby Nauczyciel klassy nie opuścił, dopóki od drugiego zmienionym nie będzie; a gdy dwie klassy wzaiemnie maią bydź zmienione co do Nauczycieli, tedy ta klassa może na iak naykrótszy czas bydź opuszczoną, która mniey dozoru potrzebuie. – Aby zaś bez hałasu i ciśnienia się porządnie uczniowie z klass wychodzili, Wszyscy Nauczyciele pilnować tego powinni; dla tego Nauczyciel ostatni z klassy ma wychodzić. –
§ 22.
W przypadku, gdyby który Nauczyciel dla choroby lub inney ważney przyczyny nie mogł przez czas nieiaki odbywać powinności swoiey, Rektor zniesie się z Nauczycielami względem zastąpienia iego lekcyy; łączenie bowiem dwóch klass w iednę, iako bardzo opóźniaiące uczniom postępek… w naukach, mieysca mieć nie powinno, W klassach, zwłaszcza niższych.. –
§ 23.
Co do uczniów w szczególności, Rektor oycowską im okazywać, i mieć nad nimi powinien opiekę, wglądać w ich obyczaie i postępek w naukach, iuź to, iak się Wyżey powiedziało, odwiedzając ich często w klassach, iuź przeglądając często dzienniki szkólne i książkę cenzury, o których niżey, iuż wypytuiąc się o nich Nauczycielów szkolnych i korrepetytorów domowych, przeglądając ich sexterna i t… d. – Dobre zewsząd odbieraiących zalety pochwalać, opuszczaiących sie napominać i do poprawy zachęcać, iuź to prywatnie ich do siebie wezwawszy, iuż publicznie w szkole, iuż przed konferencyą Nauczycieli, iuź przed całem szkólnem zgromadzeniem; słowem przestrzegać iak nayściśleyszego dopełniania przepisów o nagrodach i karach, czyli kodexu szkólnego, o czem dana będzie Rektorowi oddzielna obszernieysza instrukcya.
§ 24.
Staraniu Rektora porucza się takie, czy w pomieszkaniu ucznia zachowuie sio wszystko, co się ściąga do iego zdrowia, obyczaiów dozoru i pomocy w naukach.
D. SKŁADANIE KONFERENCYY.
§ 25,
W ostatnią Sobotę każdego miesiąca, a w potrzebie i częściey, Rektor zgromadzi wszystkich Nauczycielów, końcem porozumienia się z nimi, udzielania sobie nawzaiem uwag nad tem wszystkiem, co się ściąga… do wewnętrznego szkoły rządu, karności, nauk i sposobu ich dawania: nad coraz sporszym lub opieszalszym uczniów postępem, nad sposobami uprzątnienia zachodzących przeszkód i t… d. Wnioski wynikaiące z tey wspólney obrady od Rektora, iako prezydującego zebrane, pierwszy Professor ięzyka polskie – go go w protokół zapisze, a Rektor dołowy starania, aby uskutecznione zostały. – Na tych także konferencyach podawać maią Nauczyciele doświadczeniem stwierdzone uwagi twoie nad planem nauk, książkami elementarnemi, nad samem szkół urządzeniem końcem wspólnego ich roztrząśnienia i przełożenia ich wyżey. –
§ 26.
Sposób napominania w czasie konferencyy tych osób, których prywatne przestrogi kilkarotnie powtarzane nie poprawiły, opisany iest pod tytułem o nagrodach i karach
E. KIEROWANIE POPISAMI.
§ 27.
Dwoiaki w roku szkólnym odbywać się będzie popis, ieden prywatny przy końcu pierwszego półrocza, drugi publiczny przy końcu roku. –
§28.
Względem obu umówiwszy się wprzód Rektora Nauczycielami, pierwszy odprawi w przytomności członków Magistratury mieyscowey wydziału edukacyynego, na drugi zaprosi Magistrature wydziału edukacyynego i całą publiczność programmatem od siebie, lub pod dyrekcya swoią od iednego z nauczycielów ułożonym, i gdzie będzie można, kosztem funduszu szkolnego wydrukowanym. –
§ 29-
Przedmiotem programmatu będzie; 1. opis stanu szkoły, albo, ieźeli ten iuź był dany w poprzedzaiącym programmacie, a późniey nic nowego nie zaszło, interessuiące iakie badanie pedagogiczne, lub rozprawa iaka tycząca się ięzyków lub nauk w planie przepisanych, nadewszystko do kraiu zastowana, nie zawsze przez Rektora tylko, ale też czasem koleyno przez iednego z Professorów wyrabiana. Powtóre porządek, którym się popis odbywać będzie, i z czem którego dnia uczniowie popisywać się maią: popis albowiem szkoły Departamentowey wszystkie sześć klass głównych iuż maiącey, trwać będzie dni trzy, a naymniey dwa, podług okoliczności mieyscowych, zaczynaiąc od ięzyków, od tych przechodząc do właściwych umieiętności, przy których też dowody postępku w prywatnych na piśmie robotach i kunsztach okazywane będą.
§ 30.
Z każdego ięzyka i z każdey umieiętności popis zaczynać się będzie od klassy nayniższey, postępując ciągle do naywyższey, ażeby publiczność poznać mogła, iak daleko i z iakim pożytkiem w szczególnych przedmiotach każda klassa doprowadzoną została.
§ 31.
Sami Nauczyciele examinuią uczniów swoich, wolno iednak każdemu z Magistra tury Edukacyyney doświadczać, czyli nauczyciele wszystko wydali, a uczniowie poięli co plan nauk przepisuie.
§ 32.
Rektor mianuie przedmiot, z którego uczniowie sprawę zdawać maią, wzywa do niego klassę i nauczyciela. Nauczyciel krótko opowiada słuchaczowi, iak daleko, i z iakim skutkiem naukę swoią posunął w tey klassie; zaczynaiąc zaś examinować, osobie od Magistratury edukacyyney, lub z dozoru szkolnego na examen zesłaney podaie listę uczniów swoich postępku naywiększego, miernego, i naymnieyszego, a ta wymienia tych, których Nauczyciel examinować ma, przestrzegaiąc aby uczniowie pojedyńczo odpowiadali.
§ 33.
Aby zaś ieden nauczyciel drugiemu nie zabierał czasu popisu, na dwa lub trzy dni przed tymże, Rektor podzieli między nich czas rzeczony na godziny i kwadranse, stosownie do obszerności i ważności każdego przedmiotu, i uważać będzie, aby nikt więcey czasu nad wydzielony sobie nie zabierał,
§ 34.
Popis przegradzać będą deklamacye w ięzykach, w których się uczyli, rzeczy zaś do deklamowania naywięcey z Autorów nie – żyiących czerpane bydź maią, nie tylko stosowne do poięcia młodych umysłów, ale oraz takie, aby im nadal służyć mogły za wzór gruntownych zdań zwłaszcza moralnych, wysokich myśli i czystego, a poprawnego stylu. – Opisy, myśli i wyrazy, któreby choć zdaleka mogły obudzać namiętności naganne, maią bydź pomiiane. –
§ 35,
Przy końcu dnia ostatniego Rektor przeczyta imiona uczniów na promocyą zasługujących w każdey klassie; imiona zaś uczniów zasługuiących na publiczne zalety, przez nayznakomitszego z Urzędników przytomnych czytane, i przez tegoż zasłużonym nagrody rozdawane będą. Zakończy popis Rektor publicznem pożegnaniem tych, którzy ukończywszy iuż zupełnie i chwalebnie cały kurs nauk, szkołę opuszczaią.
F. KIEROWANIE PROMOCYAMI UCZNIÓW.
§ 36.
Na trzy lub cztery tygodnie przed popisem publicznym, każdy nauczyciel, poda Rektorowi rejestr uczniów, których sądzi bydź godnemi promocyi do klassy wyższey swego przedmiotu. –
§ 37.