- W empik go
Wewnętrzne urządzenie szkół wydziałowych - ebook
Wewnętrzne urządzenie szkół wydziałowych - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 210 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
CEL TYCH SZKÓŁ.
§. 1. Celem iest szkoły Wydziałowey dać dobrze poznać młodzieży treść wszystkich tych nauk i umieiętności, które wykształcaią obyczaie, i oświecią rozum powszechnie potrzebnemi i użytecznemi wiadomościami, zaostrzaią szczególniey przemysł i wskazuią mu obfite źrzódła tak prywatney zamożności, iak bogactw kraiowych, i podaią niezawodne praktyczne sposoby nabycia i pomnożenia oboyga. Cechą więc, zasługą i zaletą będzie dobrze urządzoney szkoły wydzia-łowey, kiedy każdy uczeń, który wszystkie iey klassy chwalebnie u – kończy, mieć będzie gruntowne zasady wszystkich tych wiadomości, umieiętności i talentów, za pomocą których rolnictwo, rękodzieła, handel i piękne kunszta do tak wysokiego, iak widzimy, doskonałości stopnia w kraiach obcych doszły: a nieprzestaiący na Edukacyi w tey Szkole ukończoney, zdatnym prócz tego będzie do łatwego i prędkiego objęcia dokładnieyszey teoryi nauk i umieiętności w wyższych Klassach, Szkół Departamentowych.
I. Nauki, Liczba Klass, Zgromadzenie Nauczycielskie.
§. 2. Nauki w tey Szkole dawane będą następujące:
Język Polski
Francuzki
Niemiecki
Łaciński
Historya powszechna, i Polska
Jeograliia
Arytmetyka
Jeometrya
Historya naturalna
Fizyka
Technologiia
Konstytucya kraiowa
Kaligrafiia
Rysunki.
§. 3. Zgromadzenie Nauczycielskie szkoły Wydziałowey składa się z pierwszego Professora, który iest razem i Rektorem, z dwóch innych Professorów, z dwóch Nauczycieli, z Uczyciela klassy Elementarnej, z Kollaboratorów, gdzie ich będzie potrzeba, z Nauczyciela lub Nauczycielów Religii dla młodzieży różnych wyznań.
z Korrepetytorów. –
§. 4. Każda szkoła Wydziałowa mieć będzie głównych Klass 5, oprócz Elementarney, a tyle pobocznych, ile ich potrzebować będzie liczba uczniów, i fundusz pozwoli.
§. 5. Plan nauk na Szkoły Wydziałowe, do tego urządzenia przyłączony, opisuie iakim sposobem wyżey wymienione nauki maią bydź dawano, do iakiego kresu w każdey klassie, i z iakich xiążek.
II. Obowiązki Rektora.
§. 6. Rektor iest bezpośrzednim rządcą powierzoney sobie szkoły i wszystkich do niey należących osób, oraz pierwszym Professorem; dlatego nie może się oddalać od szkoły na czas dłuższy nad dni trzy, bez pozwolenia Magistratury przyzwoitey, – Do Rektora należy:
a.) Przyjmowanie nowoprzychodzących do szkoły iego uczniów.
b.) kierowanie rozkładem przepisanych w osobnym planie nauk, na godziny, dnie, klassy i nauczycieli.
c.) Dozór nad Nauczycielami, uczniami, i częste klass odwiedzanie.
d.) Składanie konferencyy z Nauczycielami.
e.) Kierowanie promocyami uczniów.
f.) Przygotowanie publicznego popisu.
g.) Patentowanie odchodzących ze szkoły uczniów.
h.) Dozór nad funduszami szkoły i wszelką iey własnoscią.
i.) Utrzymanie stosunków potrzebnych z Magistraturami.
a.) Przyjmowanie Uczniów.
§. 7. Dwa razy na rok przy otwarciu półrocza szkolnego, przyjmowanie uczniów mieysce mieć powinno; bo od tego zawisł porządek lekcyi, i iednostayne w nich postępowanie; przeto od tego prawidła odstąpić nie można tylko dla bardzo ważnych przyczyn, i za pozwoleniem Dozoru.
§. 8. Ci którzy w szkole iakiey lub prywatnym Instytucie brali początkową edukacyą, złożą zaświadczenie przełożonego tegoż instytutu o postępku swoim w naukach i obyczaiach. – Zaświadczenie to Rektor do Akt szkolnych przyłączy, a pomimo tego kandydata examinuie, w celu wyznaczenia mu klassy usposobienia iego w każdey nauce odpowiadaiącey, gdyby się zaś potem pokazało, że nowo przybyły uczeń, w iakiey nauce co d o klassy nie iest na swoiem mieyscu, Professorowie ostrzegą Rektora.
§. 9. Skoro wyexaminowany uznany będzie za zdatnego do przyięcia, rodzice lub opiekunowie oddający go do szkoły, złożą iego metrykę i zaświadczenie z odbytey ospy w ręce Rektora, oznaymią, gdzie go umieszczała na stancyi, opowiedzą imię, przezwisko i mieszkanie swoie, co wszystko Rektor w aktach szkolnych zapisze, zaręczą za swego syna lub pupilla ie będzie regularnie posyłany do szkoły przyzwoicie ubrany, opatrzony w xiążki i rzeczy potrzebne do pisania i rysunków, tudzież że w domu nie bodzie mu zbywało na potrzebnym dozorze; złoża za niego przepisaną opłatę szkolną, którą Hektor zaraz przy nich w xi gę na to przeznaczoną wpisze, i na odebrane pieniądze kwit wyda; kwit ten ma bydź pokazany przez ucznia pierwszy raz do szkoły przychodzącego Professorów!, bo bez kwitu uczeń nie może bydź przyiętym.
§. 10. Rodzice którychby nie stało na opłatę, powinni się z prośbą udać do Dozoru szkolnego, tam wywieść swoię niemożność, a uzyskawszy od niego rezolucyą, złożyć ią Rektorowi, którą ten do akt szkolnych przyłączy.
§. 11. Kiedy iuź powyższe wszystkie przepisy dopełnione zostaną, Rektor przyiętemu w regestr uczniów szkoły wpisanemu, w przytomności osoby, która go przyprowadziła, przeczyta, lub da do przeczytania xiąże – czkę praw i przepisów szkolnych dla uczniów, z zaleceniem nayściśleyszego onych zachowania, poda mu reiestrzyk xiążek, narzędzi których potrzebuie, aby one natychmiast nabył i zaprowadzi go do klassy.
b.) Kierowanie rozkładem nauk.
§. 12. Liczba uczniów każdey klassy nie ma znacznie przechodzić 60 uczniów, gdzieby znacznie większą bydź miała, podzieli Rektor klassę, ieżeli fundusz mu tego pozwoli na dwa działy; dlaczego robiąc rozkład lekcyy na nauczycielów i klassy wzgląd mieć na to powinien.
§. 13. Wszystkie klassy i ich oddziały zaczynaią lekcye zwyczayne w lecie o godzinie 7. a kończą o godzinie 11, w zimie o godzinie 8. a kończą o 12 zrana; po południu latem odbywaią się lekcye od godziny 5. do 5. a zimą od 2 . do 4.
§. 14. Rektor tey szkoły daie lekcyy na tydzień naymniey 7; a inni Professorowie i Nauczyciele naywięcey po godzin 20.
§. 15. Stosownie do planu, iako tez do poprzedzających i następnych prawideł, Rektor przy końcu półrocza szkolnego, wspólnie z Professorami, zawczasu zrobi rozkład przedmiotów uczenia na osoby i godziny, tak żeby każdy Nauczyciel przed rozpoczęciem półrocza mógł ten rozkład od Rektora odebrać. Przy tym rozkładzie szczególniey trzeba dawać baczność; I . aby nauki dokładne ile możności dawane były z rana, 2, aby przez wzgląd na uczniów, którzy dla nie równego we wszystkich naukach postepu, iedney nauki w klassie wyższey, drugiey w klassie niższey słuchać muszą, iedna Nauka np. Języka Niemieckiego, Matematyki, w kilku razem klassach o iedney godzinie była dawana Ułożonego tego rozkładu kopiią, Hektor każe zawiesić przy rozpoczęciu nowego kursu nauk… z podpisem swoim na widocznem dla wszystkich uczniów mieyscu między szkołami.
c.) Dozór nad Nauczycielami ,
Uczniami: i częste klass
odwiedzanie.
§. 16. Głównym Rektora obowiązkiem będzie mieć nieustanną baczność, aby wszystkie osoby do Instytutu należące, obowiązków swoich iak nayściśley dopełniały.