Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Wiarygodność cudu. Rozważania na temat zasadności wiary w cuda - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
9 listopada 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Wiarygodność cudu. Rozważania na temat zasadności wiary w cuda - ebook

Robert A. Larmer w książce „Wiarygodność cudu” w błyskotliwy i przekonujący sposób uzasadnia twierdzenie, że filozoficzne odrzucenie a priori wiary w cuda to poważny błąd. Cud powinien - według Autora - zajmować centralne miejsce we współczesnych dyskusjach na temat Bożej sprawczości i działania w świecie. Tymczasem jest to temat często pomijany, traktowany jako coś kłopotliwego lub wręcz zabobonnego, kłócącego się z nowoczesną nauką. W rezultacie pojawia się pokusa odrzucenia koncepcji cudu jako nieistotnej dla wiary i życia duchowego. W odpowiedzi na te wątpliwości autor przeprowadza drobiazgowe badania i analizy dowodów wskazujących, że cuda miały miejsce w przeszłości i zdarzają się do dzisiaj. Publikacja, polemizująca z argumentem a priori sformułowanym przez Davida Hume’a, definiuje pojęcie cudu, analizuje rozważania o jego logicznej spójności i epistemologicznych wyzwaniach związanych z akceptacją występowania cudów. To obowiązkowa książka nie tylko dla filozofów, lecz także – dzięki przystępnemu wykładowi – dla każdego czytelnika zainteresowanego pogłębieniem swojej wiary. Publikacja została poprzedzona wstępem autora przygotowanym specjalnie do polskiego wydania.

Wiara w cuda nie jest dziś popularna, nawet wśród chrześcijan. Książka Roberta A. Larmera klarownie wyjaśnia, czym są cuda, oraz przekonująco obala zarzuty przeciw możliwości ich występowania. Pokazuje też, jak biblijne i współczesne świadectwa o cudach wspierają wiarygodność chrześcijańskiego teizmu.

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak, Wydział Filozofii KUL

Jest to mistrzowskie dzieło, dojrzałe filozoficznie. Cierpliwy, skrupulatny i kompetentny Robert A. Larmer systematycznie rozbraja filozoficzne, teologiczne i naukowe argumenty przeciwko cudom. Uzupełnia swoją argumentację, aby wykazać, że teizm chrześcijański jest najlepszym wyjaśnieniem dobrze udokumentowanych biblijnych i współczesnych doniesień o cudach. Intelektualna uczciwość zmusi sceptyków do ponownego rozważenia swojego stanowiska. Gorąco polecam!

Angus Menuge, przewodniczący Evangelical Philosophical Society

Ta praca bardzo mi się spodobała i wiele z niej wyniosłem. Książka jest starannie zorganizowana, ściśle uzasadniona, niestrudzenie logiczna i angażuje do dyskusji szerokie grono partnerów. W sposób wyrafinowany, a jednocześnie przystępny dla osób niebędących specjalistami, posuwa naprzód dyskusję w kilku kluczowych kwestiach.

Craig S. Keener, Asbury Theological Seminary

Robert A. Larmer – kanadyjski profesor filozofii. W 1985 r. obronił doktorat na Uniwersytecie w Ottawie, a od 1986 r. pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie Nowego Brunszwiku, gdzie obecnie kieruje Wydziałem Filozofii. Główne obszary jego zainteresowań i badań naukowych dotyczą koncepcji cudu, modeli Bożego działania, teorii inteligentnego projektu, filozofii religii, filozofii umysłu, relacji między wiarą a nauką oraz etyki pracy. Największy jego dorobek naukowy dotyczy badań związanych z koncepcją cudu, co zaowocowało kilkoma ważnymi książkami na ten temat („Dialogues on Miracle”, „Questions of Miracle”, „Water into Wine? An Investigation of the Concept of Miracle”). Opublikował też wiele artykułów naukowych w takich czasopismach, jak „Dialogue”, „Philosophia Christi”, „Religious Studies”, „Sophia” czy „International Journal for Philosophy of Religion”. Robert A. Larmer jest członkiem zarządu Canadian Philosophical Association oraz Evangelical Philosophical Society, a także prezesem Canadian Society of Christian Philosophers.

Seria Summa

Nazwa serii nawiązuje do tytułu dwóch wielkich dzieł świętego Tomasza z Akwinu, który koncentrował się na tym, że chrześcijaństwo nie podważa wartości poznania intelektualnego. Proponujemy czytelnikowi publikacje, których autorzy nie boją się rzeczowej dyskusji prowadzącej do wykazania prawdziwości chrześcijaństwa. Mamy nadzieję, że będzie to doskonała lektura i nieocenione źródło wiedzy dla tych, którzy szukają argumentów na rzecz chrześcijaństwa oraz wszystkich wątpiących, a nawet niewierzących. Ci ostatni znajdą okazję, by wypróbować swoją niewiarę.

 

Spis treści

Podziękowania // 9

Wstęp Autora do wydania polskiego // 11

Wprowadzenie // 15

Rozdział 1. Działanie Boga, cuda i dane biblijne // 23

Rozdział 2. Określenie cudu // 49

Rozdział 3. Hume’a epistemologiczny argument a priori // 84

Rozdział 4. Dalsze wyzwania epistemologiczne // 117

Rozdział 5. Cud jako pseudopojęcie // 145

Rozdział 6. Cuda i ich świadectwa // 171

Rozdział 7. Cuda i teizm // 202

Rozdział 8. Cuda i chrześcijańska apologetyka // 230

Epilog // 256

Dodatek: Cztery przypadki uzdrowień // 259

Bibliografia // 271

Indeks osób // 281

Indeks rzeczowy // 285

Kategoria: Wiara i religia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-66665-88-0
Rozmiar pliku: 1,5 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PO­DZI­ĘKO­WA­NIA

Ogrom­ne po­dzi­ęko­wa­nia niech przyj­mie dr Hugh Gauch, któ­ry prze­czy­tał przed­ostat­ni szkic tej ksi­ążki i udzie­lił wie­lu po­moc­nych wska­zó­wek. Dzi­ęku­ję rów­nież Ja­me­so­wi Kit­che­no­wi za sta­ran­no­ść w przy­go­to­wa­niu bi­blio­gra­fii. Je­stem wdzi­ęcz­ny za wspar­cie, któ­re otrzy­ma­łem od mo­jej ro­dzi­ny, przy­ja­ciół i ko­le­gów.

Część ma­te­ria­łu w roz­dzia­łach dru­gim, trze­cim i czwar­tym uka­za­ła się wcze­śniej jako:

Is The­re Any­thing Wrong with ‘God of the Gaps’ Re­aso­ning? , „In­ter­na­tio­nal Jo­ur­nal for Phi­lo­so­phy of Re­li­gion” 2002, Vol. 52, s. 129–142.

C.S. Le­wis’s Cri­ti­que of Da­vid Hume’s ‘Of Mi­rac­les’ , „Fa­ith and Phi­lo­so­phy” 2008, Vol. 25, No. 4, s. 154–171.

In­ter­pre­ting Hume on Mi­rac­le , „Re­li­gio­us Stu­dies” 2009, Vol. 45, No. 3, s. 325–338.

Di­vi­ne In­te­rven­tion and the Con­se­rva­tion of Ener­gy. A Re­spon­se to Evan Fa­les . Ar­ty­kuł uka­zał się w: „In­ter­na­tio­nal Jo­ur­nal for Phi­lo­so­phy of Re­li­gion” 2014, Vol. 75, No. 1, s. 27-3.

Wy­ra­żam wdzi­ęcz­no­ść wy­daw­com tych cza­so­pism za zgo­dę na wy­ko­rzy­sta­nie po­wy­ższych tek­stów.

I na ko­niec – by­łbym nie­wdzi­ęcz­ny, gdy­bym nie wy­ra­ził uzna­nia dla wie­dzy i po­świ­ęce­nia Chri­sti­ne Fa­hey, Jany Hod­ges-Kluck i Jaya Son­ga z Le­xing­ton Bo­oks. Bar­dzo do­ce­niam ich pra­cę wło­żo­ną w do­pro­wa­dze­nie tego pro­jek­tu do ko­ńca.WSTĘP AU­TO­RA
DO POL­SKIE­GO WY­DA­NIA

Po­zdra­wiam pol­skich czy­tel­ni­ków. Je­stem nie­zmier­nie za­szczy­co­ny, że Fun­da­cja Pro­do­teo uzna­ła tę ksi­ążkę za war­tą prze­tłu­ma­cze­nia na język pol­ski.

Kil­ka słów o mnie

Za­nim przed­sta­wię ksi­ążkę, chcia­łbym nie­co po­wie­dzieć o so­bie i o moim po­wo­ła­niu fi­lo­zo­fa chrze­ści­ja­ńskie­go. Do wia­ry chrze­ści­ja­ńskiej do­sze­dłem jako mło­dy czło­wiek w cza­sie stu­diów na uni­wer­sy­te­cie. Jako dziec­ko i na­sto­la­tek uwiel­bia­łem dzie­ła z ga­tun­ku fan­ta­sy au­tor­stwa Geo­r­ge’a Mac­Do­nal­da, C.S. Le­wi­sa i J.R.R. Tol­kie­na. Jed­nak w szko­le śred­niej duży wpływ wy­wa­rł na mnie na­uczy­ciel, któ­ry był ate­istą. Mimo to za­cho­wa­łem nie­co mgli­stej wia­ry w Boga.

By­łem pry­mu­sem w kla­sie ma­tu­ral­nej i spo­dzie­wa­no się, że będę stu­dio­wał na uni­wer­sy­te­cie. Moja przy­go­da z uni­wer­sy­te­tem nie prze­bie­gła jed­nak po­my­śl­nie. Trzy­krot­nie pró­bo­wa­łem i za ka­żdym ra­zem prze­ry­wa­łem stu­dia z po­wo­du okre­sów głębo­kiej de­pre­sji.

Pod­czas stu­diów po­zna­łem stu­den­tów za­an­ga­żo­wa­nych w ruch In­te­rVar­si­ty Chri­stian Fel­low­ship. Nie­któ­rzy z nich na­mó­wi­li mnie do wzi­ęcia udzia­łu w let­nim kur­sie dla stu­den­tów chrze­ści­ja­ńskich o na­zwie Cam­pus in the City , w ra­mach któ­re­go spo­ty­ka­li się, aby po­głębić zro­zu­mie­nie i prak­ty­ko­wa­nie wia­ry chrze­ści­ja­ńskiej.

Tam­ten let­ni kurs był do­brym, choć trud­nym do­świad­cze­niem. Za­przy­ja­źni­łem się z pra­cow­ni­kiem In­te­rVar­si­ty, któ­ry pro­wa­dził kurs, i przy­jąłem jego za­pro­sze­nie do Ot­ta­wy, aby za­miesz­kać z jego ro­dzi­ną. Je­sie­nią do­sta­łem pra­cę jako ko­ściel­ny. Zimą, gdy na­dal pra­co­wa­łem jako ko­ściel­ny, wzi­ąłem udział w kil­ku kur­sach na Uni­wer­sy­te­cie Car­le­ton. Do­brze mi po­szło, więc zło­ży­łem po­da­nie i zo­sta­łem przy­jęty na stu­dia dzien­ne.

Przez na­stęp­ne trzy lata, gdy kon­ty­nu­owa­łem pra­cę na sta­no­wi­sku ko­ściel­ne­go, uko­ńczy­łem z wy­ró­żnie­niem stu­dia li­cen­cjac­kie z fi­lo­zo­fii. Wy­bra­łem fi­lo­zo­fię, po­nie­waż czu­łem po­trze­bę roz­wa­że­nia, czy chrze­ści­ja­ństwo jest in­te­lek­tu­al­nie mo­żli­we do obro­ny. Pod­czas stu­diów często to­wa­rzy­szy­ły mi oba­wy i od­czu­wa­łem nie­po­kój, po­nie­waż at­mos­fe­ra to­wa­rzy­sząca fi­lo­zo­fii aka­de­mic­kiej nie była przy­ja­zna dla wia­ry chrze­ści­ja­ńskiej. A ki­mże by­łem, aby kwe­stio­no­wać po­glądy mo­ich pro­fe­so­rów?

Jed­nak im in­ten­syw­niej się uczy­łem i wi­ęcej czy­ta­łem, tym bar­dziej uświa­da­mia­łem so­bie so­lid­ne pod­sta­wy chrze­ści­ja­ństwa. Prze­ko­na­łem się, że fi­lo­zo­ficz­ne ar­gu­men­ty prze­ciw­ko ra­cjo­nal­no­ści wia­ry w cuda są wy­jąt­ko­wo sła­be i że pi­sma No­we­go Te­sta­men­tu są hi­sto­rycz­nie wia­ry­god­ne. Nie je­stem w sta­nie wska­zać kon­kret­ne­go mo­men­tu, w któ­rym do­świad­czy­łem na­wró­ce­nia, ale z cza­sem w ja­kiś spo­sób prze­sze­dłem od wąt­pli­wo­ści w spra­wach mo­jej wia­ry do świa­do­mo­ści, że wie­rzę.

Po uko­ńcze­niu stu­diów na Uni­wer­sy­te­cie Car­le­ton zgło­si­łem się na stu­dia ma­gi­ster­skie z fi­lo­zo­fii na Uni­wer­sy­te­cie w Ot­ta­wie i mia­łem szczęście otrzy­mać sty­pen­dium, któ­re po­zwo­li­ło mi po­rzu­cić pra­cę ko­ściel­ne­go i po­świ­ęcić się w pe­łni stu­diom. Pod­czas stu­diów ma­gi­ster­skich za­chęco­no mnie do ubie­ga­nia się o sty­pen­dium dok­to­ranc­kie. Uzy­ska­łem je, więc kon­ty­nu­owa­łem stu­dia i zro­bi­łem dok­to­rat.

Kil­ka słów o ksi­ążce

Chrze­ści­ja­ństwo jest re­li­gią głębo­ko za­ko­rze­nio­ną hi­sto­rycz­nie, a jej głów­nym twier­dze­niem jest to, że Bóg w cu­dow­ny spo­sób podźwi­gnął Je­zu­sa z mar­twych. Chrze­ści­ja­ństwo po­zba­wio­ne cudu sta­je się czy­mś in­nym, niż jest w rze­czy­wi­sto­ści. Jak za­uwa­żył św. Pa­weł w 1 Li­ście do Ko­ryn­tian 15: je­śli Je­zus nie zmar­twych­wstał, to wia­ra chrze­ści­ja­ńska jest bez­u­ży­tecz­na. Wcze­śniej w tym sa­mym roz­dzia­le św. Pa­weł in­for­mu­je Ko­ryn­tian o du­żej licz­bie hi­sto­rycz­nych świa­dectw do­ty­czących zmar­twych­wsta­nia Chry­stu­sa.

W isto­cie, je­śli Je­zus nie po­wstał z mar­twych, nie tyl­ko wia­ra chrze­ści­ja­ńska sta­je się bez­przed­mio­to­wa, lecz ta­kże nie mo­żna ocze­ki­wać, że uda się w ja­kiś spo­sób usu­nąć Zmar­twych­wsta­nie i inne rze­ko­me cuda, o któ­rych mowa w ewan­ge­liach, a jed­no­cze­śnie za­cho­wać wia­ry­god­ny rdzeń za­pi­su do­ty­czące­go ży­cia i dzia­łal­no­ści Je­zu­sa. Re­la­cje o cu­dach są zbyt nie­ro­ze­rwal­nie sple­cio­ne z ca­ło­ścią tek­stu ewan­ge­lii, aby było to mo­żli­we. Nie jest więc przy­pad­kiem, że ba­da­cze No­we­go Te­sta­men­tu, któ­rzy wy­klu­cza­ją po­wa­żne trak­to­wa­nie twier­dzeń o cu­dach, pod­kre­śla­ją rów­nież, że o Je­zu­sie mo­żna po­wie­dzieć nie­wie­le lub zgo­ła nic.

Na po­cząt­ku swo­jej słyn­nej ksi­ążkę o cu­dach C.S. Le­wis za­uwa­ża, że je­śli przyj­mie się, iż cuda są nie­mo­żli­we, to żad­ne świa­dec­twa hi­sto­rycz­ne nie będą mo­gły li­czyć się na ich ko­rzy­ść. Szko­da więc, że fi­lo­zo­ficz­ne ar­gu­men­ty o nie­mo­żno­ści ra­cjo­nal­nej wia­ry w cuda tak moc­no się przy­jęły. Fi­lo­zo­fo­wie i bi­bli­ści będący pod ich wpły­wem zbyt po­śpiesz­nie oświad­czy­li, że nie ma po­trze­by ba­dać świa­dectw na te­mat cu­dów, po­nie­waż mo­że­my z góry usta­lić, że ta­kie świa­dec­twa ni­g­dy nie będą wy­star­cza­jące, aby uza­sad­nić wia­rę w wy­stępo­wa­nie cu­dów.

Wa­żnym ce­lem tej ksi­ążki jest wy­ka­za­nie, że py­ta­nie o to, czy ra­cjo­nal­nie jest wie­rzyć w cuda, nie może zo­stać roz­strzy­gni­ęte na pod­sta­wie teo­re­tycz­nych roz­wa­żań z uży­ciem kiep­skich ar­gu­men­tów. Wła­ści­wą rolą fi­lo­zo­fii jest usu­ni­ęcie po­jęcio­we­go za­gma­twa­nia i pod­wa­ża­jących za­ło­żeń, któ­re unie­mo­żli­wia­ją uczci­we i szcze­gó­ło­we roz­wa­że­nie do­wo­dów świad­czących na rzecz ist­nie­nia cu­dów. Po ta­kim usu­ni­ęciu mo­żna oce­nić, czy pi­sma No­we­go Te­sta­men­tu, w tym – re­la­cje o cu­dach, są wia­ry­god­nym prze­ka­zem hi­sto­rycz­nym. Zda­ją one taki test z po­wo­dze­niem. Mo­żna wy­mie­nić wie­le do­brych ksi­ążek na ten te­mat, ale chcia­łbym zwró­cić uwa­gę na trzy nie­daw­no wy­da­ne pu­bli­ka­cje au­tor­stwa Ly­dii McGrew, któ­re szcze­gól­nie moc­no prze­ma­wia­ją za wia­ry­god­no­ścią ewan­ge­lii. Są to: Hid­den in Pla­in View (2017) , The Mir­ror or the Mask (2019) oraz The Eye of the Be­hol­der (2021) . Wszyst­kie trzy pu­bli­ka­cje zo­sta­ły wy­da­ne przez De­Ward Pu­bli­shing z sie­dzi­bą w Tam­pa na Flo­ry­dzie.

Mo­żli­wa jest ta­kże oce­na wspó­łcze­snych re­la­cji na te­mat cu­dów. W Do­dat­ku za­mie­ści­łem czte­ry re­la­cje o spek­ta­ku­lar­nych uzdro­wie­niach, któ­re zba­da­łem i któ­re mają sil­ne pod­sta­wy, aby uznać je za cuda. Dwu­to­mo­we dzie­ło Cra­iga Ke­ene­ra, Mi­rac­les (Ba­ker Aca­de­mic, Grand Ra­pids, MI 2011) za­wie­ra wie­le in­nych do­brze udo­ku­men­to­wa­nych re­la­cji o wy­da­rze­niach, któ­re najła­twiej jest ro­zu­mieć jako przy­pad­ki Bo­żej in­ter­wen­cji, czy­li cuda.

Ko­lej­nym ce­lem tej ksi­ążki jest po­ka­za­nie, w jaki spo­sób ar­gu­ment z cudu może być ro­zu­mia­ny jako for­ma tego, co ostat­nio sta­ło się zna­ne jako „roz­sze­rzo­na teo­lo­gia na­tu­ral­na” (ra­mi­fied\ na­tu­ral\ the­olo­gy). Twier­dzę, że do­brze po­świad­czo­ne zda­rze­nia opi­sy­wa­ne jako cuda przez lu­dzi wie­rzących wy­ma­ga­ją wy­ja­śnie­nia. Nie­te­iści nie mu­szą roz­wa­żać tych zda­rzeń i ak­cep­to­wać re­li­gij­nej in­ter­pre­ta­cji, jaką im się przy­pi­su­je, po­nie­waż py­ta­nie o to, czy dane zda­rze­nie mia­ło miej­sce, jest czy­mś in­nym od py­ta­nia o to, czy ma ono po­nadna­tu­ral­ną przy­czy­nę. Nie­te­ista musi jed­nak uczci­wie i po­wa­żnie po­trak­to­wać py­ta­nie, czy dane zda­rze­nie najła­twiej by­ło­by wy­ja­śnić jako nad­przy­ro­dzo­ną in­ter­wen­cję w po­rządek na­tu­ral­ny, czy­li cud.

To z ko­lei ro­dzi mo­żli­wo­ść, że ktoś, kto po­cząt­ko­wo nie ak­cep­tu­je te­izmu (po­wiedz­my: oso­ba nie­wie­rząca, któ­ra po­cząt­ko­wo od­czy­tu­je ewan­ge­lie jako wia­ry­god­ne do­ku­men­ty hi­sto­rycz­ne, a nie – jako au­to­ry­ta­tyw­ne Pi­smo Świ­ęte), może do­jść do za­ak­cep­to­wa­nia te­izmu na pod­sta­wie świa­dectw, ja­ki­mi są ta­kie zda­rze­nia. Oczy­wi­ście, cho­dzi o to, że ostry kon­trast, któ­ry za­zwy­czaj wpro­wa­dza się mi­ędzy teo­lo­gią na­tu­ral­ną a teo­lo­gią ob­ja­wio­ną, jest czy­mś w ro­dza­ju złu­dze­nia. Nie znam ni­ko­go, kto po przy­zna­niu, że Je­zus rze­czy­wi­ście po­wstał z mar­twych, uzna­łby za mo­żli­we za­kwe­stio­no­wa­nie chrze­ści­ja­ńskie­go ro­zu­mie­nia tego wy­da­rze­nia. Nie jest przy­pad­kiem, że głów­nym ar­gu­men­tem apo­lo­ge­tycz­nym wcze­sne­go Ko­ścio­ła było od­wo­ła­nie się do cudu i pro­roc­twa – pro­roc­twa ro­zu­mia­ne­go jako ro­dzaj cudu – jako uza­sad­nie­nia wia­ry chrze­ści­ja­ńskiej.

Mam na­dzie­ję, że ta ksi­ążka oka­że się war­to­ścio­wa za­rów­no dla tych, któ­rzy już ak­cep­tu­ją wy­stępo­wa­nie cu­dów, jak i dla tych, któ­rzy są otwar­ci na za­kwe­stio­no­wa­nie nie­wia­ry lub agno­sty­cy­zmu do­ty­czące­go cu­dów.

Ro­bert A. Lar­mer

Fre­de­ric­ton, 2 wrze­śnia 2022
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: