Wizerunek gminy i jego ochrona - ebook
Wizerunek gminy i jego ochrona - ebook
W książce zaprezentowano szczegółową analizę oraz kategoryzację istotnych zagadnień dotyczących wizerunku gminy i jego ochrony, w tym m.in.:
- budowanie wizerunku gminy, kreowanie marki i branding gminy, kampanie reklamowe w kształtowaniu wizerunku gminy, rola logotypu jako elementu identyfikacji wizualnej gminy;
- wizerunek jako dobro osobiste gminy: pojęcie dobra osobistego osoby prawnej i jego charakter prawny, wizerunek jako dobre imię gminy, identyfikacja wizualna gminy, hasła promocyjne i slogany reklamowe gminy;
- ochrona wizerunku gminy: środki ochrony dóbr osobistych gminy, przykłady naruszenia wizerunku gminy oraz strefy identyfikacji wizualnej, roszczenia w przypadku naruszeń.
W publikacji odwołano się nie tylko do jurydycznego rozumienia „wizerunku”, lecz także przywołano kontekst badań socjologicznych oraz ekonomicznych, przede wszystkim z zakresu marketingu i promocji. Takie ujęcie tematu przedstawia szerszy zakres przesłanek i uwarunkowań, jakimi kieruje się jednostka samorządu terytorialnego w tworzeniu i wykorzystywaniu swojego wizerunku.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla osób zajmujących się kreowaniem
wizerunku jednostek samorządu terytorialnego oraz wizerunku w
marketingu terytorialnym. Zainteresuje także adwokatów i radców
prawnych współpracujących z samorządami oraz przedstawicieli
nauki prawa, ekonomii, czy socjologii.
Spis treści
Wstęp.....................................................................................................................................6
Rozdział I
Wizerunek
gminy................................................................................................................10
1. Pojęcie wizerunku miejsca
..............................................................................................13
2. Typy wizerunku
miejsca...................................................................................................26
3. Funkcje wizerunku
miejsca..............................................................................................29
4. Wizerunek, tożsamość a marka
gminy.............................................................................34
5. Budowanie
wizerunku......................................................................................................42
5.1 Kreowanie marki i branding
gminy................................................................................47
5.2. Kampanie reklamowe w kształtowaniu wizerunku
gminy............................................52
6. Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej
gminy.................................54
7. Rozpoznawalność jako wyznacznik wizerunku
gminy....................................................58
7.1. Kreatorzy wizerunku
gminy..........................................................................................62
8. Postrzeganie
gminy..........................................................................................................64
9.
Konkluzja.........................................................................................................................67
Rozdział II
Wizerunek jako dobro osobiste
gminy.............................................................................70
1. Pojęcie dobra osobistego osoby prawnej
........................................................................71
2. Obiektywne ujęcie natury dóbr osobistych i ich
naruszenie............................................73
2.1. Obiektywne kryteria naruszenia dóbr osobistych osób
prawnych................................76
3. Konstrukcja dobra osobistego osoby
prawnej..................................................................78
3.1. Znaczenie art. 43 kodeksu
cywilnego..........................................................................78
3.2. Dobra osobiste osoby prawnej jako dobra sui
generis..................................................82
3.3. Problem ogólnego prawa osobistego i wielość praw
osobistych..................................88
4. Charakter prawny dóbr osobistych osób
prawnych.........................................................92
5. Dobra osobiste gmin jako osób
prawnych.......................................................................95
6. Wizerunek jako dobro osobiste
gminy.............................................................................97
6.1. Spór w orzecznictwie dotyczący tego, czy osoba prawna ma
prawo do ochrony swojego
wizerunku........................................................................................................................98
6.2. Prawo do wizerunku osób
fizycznych..........................................................................98
6.3. Wizerunek stanowi dobro osobiste
gminy...................................................................100
6.3.1. Wizerunek jako dobre imię
gminy...........................................................................101
6.3.2. Wizerunek jako strefa identyfikacji wizualnej
gminy.............................................110
6.3.2.1. Nazwa
gminy.........................................................................................................113
6.3.2.2. Herb
gminy............................................................................................................118
6.3.2.3. Logo
gminy...........................................................................................................122
6.3.2.4. Hasła promocyjne, slogany
reklamowe................................................................124
6.3.2.5. Inne symbole
gminy..............................................................................................124
7.
Konkluzja.......................................................................................................................125
Rozdział III
Ochrona wizerunku gminy
.............................................................................................127
1. Przesłanki i środki ochrony dóbr osobistych
gminy.......................................................129
1.1. Bezprawność działania jako podstawowa przesłanka ochrony
dóbr osobistych
gminy.................................................................................................................................
130
1.2. Działanie w ramach porządku
prawnego....................................................................136
1.3. Zgoda
uprawnionego...................................................................................................137
1.4. Działanie w obronie uzasadnionego interesu
.............................................................140
2. Legitymacja czynna gminy w zakresie
.........................................................................147
3. Przykłady naruszenia wizerunku
gminy.........................................................................148
3.1. Przykładowe sytuacje
.................................................................................................148
3.2.Przykładowe sytuacje naruszenia strefy identyfikacji
wizualnej gminy.................... 154
3.2.1. Naruszenie herbu
gminy...........................................................................................154
3.3. Naruszenie nazwy
gminy............................................................................................155
4. Środki
ochrony...............................................................................................................156
4.1. Środki ochrony
niemajątkowej...................................................................................157
4.1.1. Powództwo o
ustalenie.............................................................................................157
4.1.2. Roszczenie o
zaniechanie.........................................................................................159
4.1.3. Roszczenie o usunięcie skutków
naruszenia............................................................162
4.2. Środki ochrony
majątkowej........................................................................................167
5. Konkluzja
......................................................................................................................171
Zakończenie
.....................................................................................................................174
Bibliografia......................................................................................................................
182
Kategoria: | Administracyjne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8223-203-5 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |