Własna firma krok po kroku. Uwaga kryzys! - ebook
Własna firma krok po kroku. Uwaga kryzys! - ebook
Niniejszy e-book to suplement do książki Grzegorza Krzemienia pt. Własna firma krok po kroku (wyd. MT Biznes, 2019). Jest on zbiorem wskazówek, co robić, a czego nie robić, żeby po obecnym kryzysie wrócić na właściwy tor i odnaleźć się biznesowo w rzeczywistości po pandemii.
Wykorzystując czas kryzysu, świadomy lider może dokonać skoku w rozwoju firmy
Jednego możemy być pewni w tym niepewnym świecie – kryzysy będą powracać. Czy to duże, kładące się cieniem na całą gospodarkę, jak ten spowodowany COVID-19, czy mniejsze, mające wpływ tylko na wybrane branże. Lecz pocieszający jest fakt, że każdy kryzys, z punktu widzenia działań prowadzonych przez firmę, wygląda podobnie. Co więcej, wbrew pozorom, kryzys może stworzyć niespodziewane szanse dla rozwoju firmy.
Gdy wszyscy, dla których jest to pierwsze doświadczenie, wyostrzają zmysły na to, co robić, by przetrwać, doświadczony lider jest w stanie przeprowadzić długo odkładane zmiany lub rozwiązać nierozwiązywalne w normalnych czasach sprawy. Co więcej, kryzys zwykle przebudowuje część rynku. Choć to trudny czas, to jednak niesie ze sobą liczne możliwości, bo duzi gracze zajęci są rozwiązywaniem własnych problemów i minie chwila, zanim zauważą, że np. wyrosła im konkurencja. Wprowadzając odpowiednie działania już teraz (takie jak otwarcie e-sklepu, automatyzacja, dostosowana komunikacja marketingowa), można wygrać bój o klienta pokoronawirusowego.
Przed właścicielami i liderami firm wiele trudnych decyzji do podjęcia
Kryzys minie, wirus zostanie, ale nadejdą nowe czasy. I na nie trzeba przygotowywać firmę już teraz. Po dość długim okresie względnego spokoju przyjdzie czas, w którym jak nigdy dotąd będzie liczyć się elastyczność firmy. Grzegorz Krzemień wskazuje obszary, na które warto zwrócić uwagę, by przyszłe zawirowania dotykały twoją firmę rzadziej i z mniejszym natężeniem. Poniżej przykładowe tematy, z którymi każdy lider przedsiębiorstwa będzie musiał się zmierzyć:
- Ty (bieżące „łatanie dziur” a planowanie strategiczne, zarządzanie zmianą, lęki i emocje pracowników i kooperantów)
- Organizacja (rentowność i płynność finansowa, eliminacja słabych punktów firmy, ewentualna zmiana profilu działalności, dywersyfikacja dostawców, zasoby w chmurze)
- Pracownicy (elastyczne procedury, zaufanie, delegowanie zdań, praca zdalna, komunikacja oparta na dialogu, trudne zwolnienia)
- Klienci (kontakt i słuchanie klienta, elastyczne reagowanie, nowe kanały dystrybucji, digitalizacja)
- Marketing (zamrażanie budżetu, zmiana narzędzi dostosowana do nowych postaw zakupowych)
- Branża (współpraca, konsolidacje, przejęcia)
Mówiąc metaforycznie – odstawiamy sterydy na masę i nie walczymy o jak największy kawałek tortu rynkowego, teraz czas na rzeźbę! Czyli poprawienie efektywności organizacji. Umiejętność szybkiego reagowania i adaptowania się do zmieniających się warunków rynkowych, zgrany zespół dążący do wspólnego celu – obronienia pozycji firmy czy po prostu jej przetrwania – to fundamenty pozwalające łagodzić wstrząsy rynkowe.
Zanim wkroczymy w nową rzeczywistość – nową normalność gospodarczą – minie wiele miesięcy. To będzie czas niezwykle wymagający dla zarządzających firmami, realny test na dojrzałość zarządczą. Ten e-book pomoże ci zdać go śpiewająco.
***
Grzegorz Krzemień jest prezesem agencji interaktywnej GoldenSubmarine. Jego firma w początkach swej działalności w 2001 roku liczyła 3 osoby, dziś ma na pokładzie ponad 120 specjalistów, a agencja jest jedną z najlepszych w kraju.
Bazując na swoim dwudziestoletnim doświadczeniu uzupełnionym o przykłady innych osób prowadzących firmy: tych, którym się udało, i tych, którzy ponieśli porażkę, napisał książkę Własna firma krok po kroku. Działaj skutecznie na każdym etapie rozwoju swojego biznesu (wyd. MT Biznes, 2019).
Ze względu na liczne prośby od czytelników autor napisał niniejszy dodatek pt. Własna firma krok po kroku. Uwaga kryzys!, będący uzupełnieniem książki, traktujący o tym, jak zarządzać firmą w dobie koronawirusa, gdy sytuacja biznesowa jest niepewna i będzie ewoluować w nieznanym jeszcze kierunku.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Motto
Dedykacja
Spis treści
Gdy do drzwi zapuka kryzys…
Don’t panic
TY
Jak nie zwariować od szumu w uszach
Czas liderów
Kto pływał bez majtek?
Łap okazje
Organizacja
Co robić, gdy nagle kończy się impreza
Show me the money
Dżentelmenów jakby mniej
Firma na nowe czasy
Plany na przyszłość
Jak upadać, to szybko
Klienci
Nie jojcz, działaj
Szanuj klienta swego i dywersyfikuj
Przyspieszona digitalizacja
Pracownicy
Jest źle
Nie home office, a praca awaryjna
Mała stabilizacja
Inwestycja, nie koszt
Trudne zwolnienia
Powrót do biura
Marketing
Jak nie marketing, to co?
Zmiany w komunikacji
Branża
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-986-7 |
Rozmiar pliku: | 2,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przeżyłem jako zarządzający firmą już dwa globalne kryzysy. Moja agencja powstawała w środku pierwszej bańki internetowej, czyli w 2001 roku. Udało nam się przetrwać tylko dlatego, że był to czas weryfikacji tego, czym jest internet i jaka będzie jego rola. Nie wszyscy wierzyli wtedy, że internet jako medium ma w ogóle sens. Drugi kryzys nastał w 2008 roku. Po jego zakończeniu dla większości było już oczywiste, że od marketingu w internecie nie ma odwrotu. Obecny to jest mój trzeci duży kryzys. Tym razem już wiem, że gdy wszystko wróci do – już innego – business as usual, rola internetu w komunikacji marketingowej będzie decydująca.
Bazując na własnym doświadczeniu, mogę powiedzieć, że każdy kryzys – z punktu widzenia działań firmy – wygląda podobnie. Także te mniejsze kryzysy – np. gdy odchodzi duży klient. Stąd też wziął się pomysł na tę publikację jako wirtualne rozszerzenie mojej książki Własna firma krok po kroku. Jest to zbiór rad dotyczących tego, co robić, a czego nie robić, by po kryzysie wrócić na właściwy tor. Jak wykorzystać szanse, które dla rozwoju firmy niesie – wbrew pozorom – kryzys. Naprawdę da się w tym czasie wykonać skok w rozwoju firmy. Gdy wszyscy, dla których jest to pierwsze doświadczenie, wyostrzają zmysły na to, co robić, by przetrwać, doświadczony lider jest w stanie przeprowadzić długo odkładane zmiany lub rozwiązać nierozwiązywalne w normalnych czasach sprawy.
Na początek chciałbym powiedzieć…Don’t panic
Podróżowanie na gapę przez Galaktykę może być bardziej stresujące niż prowadzenie firmy w Polsce, nawet w czasie kryzysu. Dlatego też poradnik Autostopem przez Galaktykę miał na okładce dużymi literami napisane NIE PANIKUJ. Jest to też główna myśl tego poradnika – nie panikuj! Jeśli nie zachowasz zimnej krwi, już po twoim biznesie…
Jeśli da się za darmochę latać po Wszechświecie, to da się też przeżyć każdy kryzys, nawet jeśli – mając nadzieję na pomoc rządową – musisz przebrnąć przez dziesiątki paragrafów lub niezliczone strony formularzy. Z każdym kolejnym przeżytym przez firmę kryzysem zyskujesz większy spokój. Wypracowujesz metody radzenia sobie z tym, co nieprzewidywalne, i kontrolowania tego, co można kontrolować.
Ten kryzys skończy się, jak każdy kryzys w historii. Co prawda nie wiemy, kiedy to nastąpi. Uznani ekonomiści mówią, że za około dwa lata. Na razie możemy być pewni, że po jego zakończeniu świat będzie inny. Ten – inny – nowy świat to szansa, której nie możesz zmarnować.
Kryzys zmieni w każdej firmie bardzo dużo. Plany biznesowe na ten rok i kolejne lata, perspektywy rozwoju… Zmieni się sposób, w jaki pracujemy, zmieni się także nasze prywatne życie. Ale bez przesady, na pewno krótkoterminowo będzie to szok dla wszystkich z osobna i dla całej gospodarki. Średnioterminowo będzie ciężko, ale za te dwa lata wrócimy do normalności. Jednak będzie to już nowa normalność, obciążona skutkami izolacji i świadomością, że gdzieś tam czai się kolejny wirus.
Zakładam, że z powodu koronawirusa nie zawalił ci się biznesowy świat, że z dnia na dzień nie straciłeś przychodów i widoków na nie w przyszłości. Jeśli widzisz, że w formie, w której twój biznes funkcjonował, nadal ma on sens, to mam dla ciebie wiadomość: przyszłość nie jest jakoś dramatycznie zła, nawet ta na wyciągnięcie ręki! Żeby nie przytłaczać cię statystykami, przytoczę tylko to, co jest ważne. Komisja Europejska w wiosennych prognozach gospodarczych podaje, że w 2020 roku PKB Polski skurczy się o 4,3 procent. Będzie to najniższy prognozowany spadek spośród wszystkich krajów UE. W tym samym roku bezrobocie w Polsce wzrośnie do 7,5 procent. To sporo, w porównaniu z rokiem 2019, kiedy było ono na poziomie 3,3 procent. Do poziomu PKB z 2019 wrócimy już w 2021 roku (prognozuje się wzrost PKB o 4,1 procent). To nie tragedia! Nie było wojny, nalotów. Przez naszą Nizinę Środkowoeuropejską nie przewalały się wojska. Ludzie kilkanaście tygodni siedzieli w domach i wrzucali posty w mediach społecznościowych z tagiem #zostanwdomu. Oswojenie się z nową normalnością zajmie chwilę, ale bez przesady. Nie byliśmy świadkami końca świata!
Oczywiście tygodnie zamknięcia spowodowały, że dla części branż w krótkim i średnim okresie nie ma już ratunku. Nie ma koncertów, nie ma spotkań biznesowych i konferencji. Pewnie, mając firmę w branży tego typu, łatwiej jest zbankrutować i zaczynać od zera, niż wychodzić z długów przez lata. Przed właścicielami firm z tych „wrażliwych” sektorów stoją naprawdę trudne, fundamentalne decyzje. Niejednokrotnie przekreślające dorobek życia. Ale to właśnie będzie czas na ich nowy start, być może w innych branżach – dla których zrobi się nisza. Warto o tym myśleć jak o szansie. Chociaż gdybym był właścicielem firmy organizującej eventy, zapewne nie pisałbym teraz o optymizmie…