- W empik go
Wolność, równość, przemoc - ebook
Wolność, równość, przemoc - ebook
Dlaczego czasem łapiemy się na tym, że konfrontując się ze sporami wokół poprawności politycznej, przemocy symbolicznej czy #metoo, przyznajemy rację obu stronom albo w ogóle nie wiemy, co myśleć?
W pasjonującej książce Agata Sikora szuka odpowiedzi na pytania, które nurtują dziś wiele osób o lewicowo-liberalnych poglądach. Odwołując się do świadectw wrażliwości różnych epok – od liryki trubadurów przez „Deklarację Praw Kobiety i Obywatelki”, musical Hair, powieść i serial Opowieść podręcznej po stand-up Nanette – pokazuje, jak rodziła się i ewoluowała liberalno-lewicowa wrażliwość, które emocje mogły być w jej ramach wyrażane, a które zostały wypchnięte poza jej nawias. Autorka rozpoznaje kulturowy klincz, w jakim tkwimy, rozdarci między dążeniem do autentyczności a oświeceniową koncepcją racjonalnego podmiotu; między polityką tożsamości a uniwersalistycznym liberalizmem. A potem, zdając sprawę z własnych wątpliwości, próbuje wskazać ścieżki, które mogą nas z tego klinczu wyprowadzić.
Oryginalność pisarstwa Agaty Sikory przejawia się nie tylko w błyskotliwych, erudycyjnych analizach zjawisk kultury, ale też w wyjątkowej umiejętności problematyzowania własnych doświadczeń – życia w Polsce i wielokulturowym Londynie, łączenia freelancerskiej pracy intelektualnej z wychowywaniem małego dziecka, zderzeń i spotkań z innymi punktami widzenia. Dzięki temu jej książka jest czymś więcej niż esejem – jest zmianą.
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66147-24-9 |
Rozmiar pliku: | 996 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
O (nie najszlachetniejszych) motywacjach
Część I. Liberalna represja
1. Utopie seksualnego wyzwolenia
2. Dewiant i procedura, czyli ukrywanie niedemokratycznych przyjemności
3. Zakazany strach. Jak wymknąć się represji
Część II. „Wolność, równość i braterstwo – jak dojść do czasowników?”
1. Między mównicą a szafotem
2. Paradoksy polityki tożsamości. Stand-up w trzech aktach
Akt I. „Identyfikuję się jako osoba zmęczona”. O tożsamości
Akt II.Przemoc symboliczna, czyli partia scrabbli
Akt III. Koniec komedii, czyli jak prowadzić debatę publiczną
3. Przy kulawym ikeowskim stole
Co powinniśmy sobie powiedzieć
Aneks. Wielogłos i przemilczenia
Nota bibliograficzna
PrzypisyPrzypisy
Część I. Liberalna represja
3. Zakazany strach. Jak wymknąć się represji
1 Alice Munro, Noc, w: tejże, Drogie życie, przeł. Agnieszka Kuc, Kraków 2013, s. 362.
2 Mariusz Zawadzki, Jak zostałem rasistą. 1 promil nie dawał spokoju, ale na 99,9 proc. robiłem z siebie idiotę, „Gazeta Wyborcza”, 1.08.2016, http://wyborcza.pl/1,75968,20481970,jak-zostalem-rasista.html, dostęp: 23.03.2019.
3 Mariusz Zawadzki, Jak zostałem rasistą. 1 promil nie dawał spokoju, ale na 99,9 proc. robiłem z siebie idiotę, „Gazeta Wyborcza”, 1.08.2016, http://wyborcza.pl/1,75968,20481970,jak-zostalem-rasista.html, dostęp: 23.03.2019.
4 Jon Swaine, Oliver Laughland, Jamiles Lartey, Ciara McCarthy, Young black men killed by US police at highest rate in year of 1,134 deaths, „The Guardian” 31.12.2015, https://www.theguardian.com/us-news/2015/dec/31/the-counted-police-killings-2015-young-black-men, dostęp: 1.04.2019; Frank Edwards, Michael Esposito, Police kill about 3 men per day in the US, according to new study, „The Conversation”, 11.08.2018, https://theconversation.com/police-kill-about-3-men-per-day-in-the-us-according-to-new-study-100567, dostęp: 1.04.2019.
5 Mariusz Zawadzki, Jak zostałem rasistą. 1 promil nie dawał spokoju, ale na 99,9 proc. robiłem z siebie idiotę, „Gazeta Wyborcza”, 1.08.2016, http://wyborcza.pl/1,75968,20481970,jak-zostalem-rasista.html, dostęp: 23.03.2019.
6 Pierre Bourdieu, Zmysł praktyczny, przeł. Maciej Falski, Kraków 2008.
7 Jack Herrera, Most Terrorist Victims Are Muslim, „Pacific Standard”, 18.03.2019, https://psmag.com/news/most-terrorist-victims-are-muslim, dostęp: 1.04.2019.
8 Zob. ogólnodostępna baza danych globalnego terroru pozwalająca na wyszukiwanie ze względu na różne kryteria: Global Terrorist Database, https://www.start.umd.edu/gtd, dostęp: 25.03.2019.
9 Robin Andrews, How Simple Math Shows Us That Manchester-Style Terror Attacks Shouldn’t Be Feared, „Forbes”, 24.05.2017, https://www.forbes.com/sites/robinandrews/2017/05/24/how-simple-math-shows-us-that-manchester-style-terror-attacks-shouldnt-be-feared/#158493a264ac, dostęp: 1.04.2019.
10 Można też przyjąć interpretację, że „zdroworozsądkowa” ocena zagrożenia opiera się na przesłance, że w Londynie mogę liczyć na pomoc innych ludzi i państwowego monopolu przemocy, a w Uszguli nie. Jeśli jednak tak by było, to dlaczego tej samej logiki nie stosuje się na własnym terenie, przyjmując, że kobieta w przestrzeni prywatnej jest bardziej zagrożona męską przemocą niż w sferze publicznej?
11 Alice Munro, Noc, dz. cyt., s. 361–362.
12 Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1983, s. 17.
13 Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1983, s. 35.
14 Homer, Odyseja, przeł. Jan Parandowski, Warszawa 1972, s. 338.
15 Zob. Owen Barfield, History in English Words, London 1954, s. 169–170.
16 Proces kształtowania się sfery subiektywnej w powiązaniu z przemianami ekspresji analizuję szczegółowo w: Agata Sikora, Szczerość. O wyłanianiu się nowoczesnego porządku komunikacyjnego (w przygotowaniu).
17 Colin Campbell, The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Oxford 2005, s. 72.
18 Zob. Charles Taylor, Etyka autentyczności, przeł. Andrzej Pawelec, Kraków 1996; tenże, A Secular Age, Cambridge, Mass. 2007.
19 Colin Campbell, The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, dz. cyt.
20 Alice Munro, Noc, dz. cyt., s. 327.
21 Adrian Stachowski, Wykonuję taki zawód. Rozmowa z Jackiem Hugo Baderem, „Dwutygodnik”, 06.2014, nr 135, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5267-wykonuje-taki-zawod.html, dostęp: 1.04.2019.
22 Zofia Król, Ile warta jest fikcja, „Gazeta Wyborcza”, 23.04.2015, http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,17804445,Ile_warta_jest_fikcja.html, dostęp: 1.04.2019.
23 Cliffort Geertz, Interpretacja kultur, przeł. Maria Piechaczek-Borkowska, Kraków 2005, s. 30. Hayden White, Proza historyczna, przeł. Rafał Borysławski, Kraków 2005.
24 Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przekł. i przedm. Zbigniew Żabicki, przedm. do drugiego wyd. Michał Paweł Markowski, Warszawa .
25 Northrop Frye, Mit, fikcja i przemieszczenie, przeł. Elżbieta Muskat-Tabakowska, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 2, s. 300.
26 Northrop Frye, Mit, fikcja i przemieszczenie, przeł. Elżbieta Muskat-Tabakowska, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 2, s. 300.
27 Choć trzeba pamiętać, że jednocześnie produkcje te nie wychodzą poza pejzaż zachodniej kultury miejskiej i estetykę klasy średniej.
28 Ostatnio na podobne kwestie zwracał uwagę Ryszard Koziołek w Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec–Katowice 2016, rozdz. Deklaracje.
29 Gavin McInnes, Surrending to Death, „Taki’s Magazine”, 14.05.2016, https://www.takimag.com/article/surrendering_to_death_gavin_mcinnes/, dostęp: 4.04.2019.
30 Ismael El Iraki, A Letter to Jesse Hughes from a Fellow Bataclan Survivor, „The Guardian”, 24.05.2016, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/may/24/jesse-hughes-eagles-of-death-metal-paris-attacks-bataclan-survivor, dostęp: 2.04.2019.
31 Ismael El Iraki, A Letter to Jesse Hughes from a Fellow Bataclan Survivor, „The Guardian”, 24.05.2016, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/may/24/jesse-hughes-eagles-of-death-metal-paris-attacks-bataclan-survivor, dostęp: 2.04.2019.
32 Ismael El Iraki, A Letter to Jesse Hughes from a Fellow Bataclan Survivor, „The Guardian”, 24.05.2016, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/may/24/jesse-hughes-eagles-of-death-metal-paris-attacks-bataclan-survivor, dostęp: 2.04.2019.
33 Didi udzielił kilku wywiadów, ale nie życzył sobie ujawnienia nazwiska ani twarzy.
34 Pauline Mevel, „You Saved my Life”. Paris Attack Survivors Seek Solace with Bataclan Security Man, Reuters, 25.02.2016, https://www.reuters.com/article/us-france-shooting-bataclan-hero/you-saved-my-life-paris-attack-survivors-seek-solace-with-bataclan-security-man-idUSKCN0VY2NH, dostęp: 2.04.2019.
35 Alissa J. Rubin, Lilia Blaise, Third of Nice Truck Attack’s Dead Were Muslim, Group Says, „The New York Times”, 19.07.2016, https://www.nytimes.com/2016/07/20/world/europe/nice-truck-attack-victims-muslims.html, dostęp: 5.04.2019.
36 Zob. np. Katarzyna Tubylewicz, Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, Warszawa 2017; relacje Urszuli Ptak dla „Krytyki Politycznej”, np. Pułapki na dobrych ludzi, „Krytyka Polityczna”, 2.07.2017, https://krytykapolityczna.pl/swiat/pulapki-na-dobrych-ludzi/, dostęp: 2.08.2019.
37 Monika Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Kraków 2017.
38 Trzeba przy tym pamiętać, że liczba śmiertelnych ofiar pożaru londyńskiego Grenfell Tower, który wybuchł 14 czerwca 2017 roku – siedemdziesiąt dwie osoby – była niemal dwa razy większa niż liczba zabitych w wyniku terroru w Wielkiej Brytanii przez cały rok. Blok komunalny, który zamienił się w pochodnię, został obłożony tanimi, łatwopalnymi materiałami. Straż pożarna nie była właściwie wyposażona i nie dość szybko odstąpiła od procedury nakazującej mieszkańcom pozostać w mieszkaniach. Ocaleni nie zostali otoczeni skuteczną opieką władz lokalnych czy rządu. Tragedia wywołała debatę o polityce „zaciskania pasa” (austerity), konsekwencjach ekonomicznych nierówności oraz doprowadziła do kontroli bezpieczeństwa pożarowego w blokach w całej Wielkiej Brytanii.