Wprowadzenie do chemii w zadaniach - ebook
Wprowadzenie do chemii w zadaniach - ebook
Wprowadzenie do chemii w zadaniach to nowatorski kurs pozwalający skutecznie przyswoić podstawową wiedzę chemiczną przez licealistów i studentów nauk przyrodniczych.
Materiał zawarty w książce podzielony jest na trzy podstawowe działy: chemia nieorganiczna, chemia organiczna i biochemia.
Zawarte są w nich zagadnienia wiązań chemicznych, oddziaływań między cząsteczkami, poprzez problemy fizykochemiczne (m.in. osmoza), a dalej budowy cukrów, lipidów, białek, nukleotydów, zrozumienie działania enzymów, transportu energii, fotosyntezy itp. Poziom prezentowanych zagadnień, jest podstawowy, ale tym samym stosunkowo łatwy do opanowania, przez osoby które nie odbyły wcześniej kursu chemii.
Sam układ książki: pytanie a dalej sugestia odpowiedzi determinuje sposób jej
wykorzystania. Po przerobieniu materiału będziesz:
• rozpoznawać pierwiastki występujące w różnych związkach,
• rozumieć pojęcie pH i sposób, w jaki odnosi się ono do cieczy i komórek,
• rozumieć, co oznaczają pojęcia: kwas, zasada, sól, i w jaki sposób związki te występują w tkankach zwierzęcych,
• wiedzieć, co to są elektrolity i jakie spełniają funkcje w życiu komórki,
• narysować wzory Lewisa,
• rozpoznawać grupy funkcyjne w związkach organicznych,
• rozpoznawać typy izomerów,
• rozumieć reakcje utleniania i redukcji przebiegające w procesach metabolicznych roślin i zwierząt,
• rozróżniać węglowodany, lipidy (tłuszcze) i białka, a także rozpoznawać charakterystyczne grupy funkcyjne,
• rozumieć, jak funkcjonują enzymy,
• znać pojęcie kwasu nukleinowego i sposób ich strukturalnego uporządkowania,
• rozumieć procesy osmozy i dyfuzji,
• rozróżniać pojęcia transportu pasywnego i aktywnego,
• rozumieć pojęcie ciśnienia osmotycznego,
• rozumieć proces przekazywania impulsu nerwowego, w tym pojęcia depolaryzacji i repolaryzacji
• rozumieć zasadę działania neurotransmiterów,
• rozumieć, w jaki sposób następuje replikacja DNA,
• rozumieć, w jaki sposób powstaje mRNA i jak reguluje biosyntezę białka,
• rozumieć funkcje metylotransferaz,
• rozpoznawać struktury związków N-metylowych,
• rozumieć reakcje metylowania i demetylowania,
• prześledzić przepływ tlenu z puc do komórek organizmu i przepływ dwutlenku węgla z komórek organizmu do płuc, bazując na różnicach ciśnień parcjalnych.
Kategoria: | Biologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-21142-4 |
Rozmiar pliku: | 16 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Książka Wprowadzenie do chemii w zadaniach dla studentów nauk przyrodniczych – wydanie dziewiąte w oryginale, nie jest zwyczajnym podręcznikiem. Koncepcyjnie książka niniejsza zastała „zaprogramowana” w taki sposób, aby umożliwić i pomóc dokonać przeglądu podstawowych danych, faktów, teorii chemicznych a także terminologii chemicznej koniecznej dla zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych. Dzisiejsze programy studiów z biologii przywiązują wielką wagę do procesów chemicznych, które są odpowiedzialne za procesy biologiczne. Ta książka pomoże zrozumieć te procesy.
Przedstawione zagadnienia to problemy obecnie najbardziej aktualne dla chemików i biologów, które badania naukowe będą eksplorować przez najbliższe lata. Jakie podstawowe procesy chemiczne leżą u podstaw zjawisk biologicznych? Jakie są najistotniejsze różnice pomiędzy materią ożywioną i nieożywioną? Jakie muszą zaistnieć warunki, aby zbiory molekuł stały się żywym organizmem? Czy warunki takie można odtworzyć doświadczalnie w laboratorium?
Jeśli już uczestniczyłeś w kursie chemii, ta książka pomoże Ci dokonać przeglądu i zweryfikować wiedzę w zakresie podstawowych wiadomości z chemii. Jeżeli jednak nie uczestniczyłeś dotychczas w takim kursie, będzie podstawą potrzebną do zrozumienia procesów biologicznych, które będziesz studiował.
Materiał zawarty w książce będzie spożytkowany najefektywniej, jeśli zostanie przerobiony przez Ciebie w ciągu pierwszych dwóch tygodni kursu biologii. Jeśli to uczynisz, będziesz gotowy przyswajać pojęcia i aspekty chemiczne konieczne dla zrozumienia procesów biologicznych w kolejności, gdy będą się one pojawiały.
Po przerobieniu całego programu, możesz zechcieć powtórzyć niektóre zagadnienia.
Postępując zgodnie z programem, po jego zakończeniu, będziesz:
- potrafił rozróżniać pierwiastki występujące w różnych cząsteczkach,
- potrafił rysować struktury Lewisa cząsteczek,
- znał pojęcia pH i jonizacji,
- rozróżniał elektrolity od nieelektrolitów,
- wiedział, czym jest osmoza i dyfuzja,
- rozumiał różnicę pomiędzy transportem aktywnym i pasywnym,
- rozumiał, czym jest ciśnienie osmotyczne,
- wiedział, na czym polega przenoszenie impulsu nerwowego, w tym pojęcia polaryzacji i repolaryzacji,
- rozumiał, jak funkcjonują neurotransmitery,
- wiedział, w jaki sposób przebiega replikacja DNA,
- wiedział, jak powstaje mRNA i w jaki sposób reguluje biosyntezę białek,
- rozumiał pojęcia utleniania i redukcji,
- wiedział, czym są izotopy,
- umiał rozpoznać różne organiczne grupy funkcyjne,
- umiał rozróżnić różne typy izomerów,
- potrafił rozróżnić węglowodany, tłuszcze i białka,
- rozumiał, jak funkcjonują enzymy,
- umiał opisać kwasy nukleinowe,
- umiał rozpoznać i nazwać związki metylowane,
- rozumiał funkcję metylotransferaz, demetylaz i proces demetylacji,
- potrafił rozpoznać i nazwać związki N-metylowane,
- rozumiał procesy biologicznego utleniania, a w tym proces glikolizy, cykl kwasu cytrynowego oraz łańcuch przeniesienia elektronów,
- rozumiał procesy przebiegające w czasie fotosyntezy, a w tym reakcje jasne i cykl Calvina,
- śledził przepływ tlenu z płuc do komórek oraz przepływ dwutlenku węgla z komórek do płuc z wykorzystaniem gradientu ciśnień cząstkowych (parcjalnych).Jak korzystać z tej książki?
Forma niniejszej książki może być dla Ciebie nowością. Zawartość merytoryczna została zaprezentowana w postaci serii ponumerowanych problemów. Każdy z problemów (pytań) bazuje na wiedzy zawartej w problemie poprzedzającym. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby nie opuszczać żadnych pytań, a analizować i rozwiązywać je w kolejności przedstawionej w książce. Kolejność zawartych problemów (ich sekwencja) ma ogromne znaczenie dla efektywnego zrozumienia i przyswojenia materiału.
Odpowiedz na każde pytanie
Niektóre z pytań zawierają nowe informacje. Inne bazują na materiale przedstawionym wcześniej. Rozwiązanie każdego problemu ma określony cel i wymaga od Ciebie odpowiedzi. Odpowiedzi mogą być różnego rodzaju i polegać na:
- wpisaniu odpowiedzi w wolne pole,
- wpisaniu oznaczeń na diagramie lub schemacie,
- narysowaniu prostego schematu,
- wybraniu odpowiedniej odpowiedzi z przedstawionych kilku alternatywnych propozycji,
- napisaniu odpowiedzi na postawione pytanie.
Gdy wpisałeś lub w inny sposób zaznaczyłeś swoją odpowiedź, zapewne będziesz chciał sprawdzić, czy jest ona prawidłowa. Niniejsza książka daje natychmiast taką możliwość, pokazując prawidłowe odpowiedzi umieszczone na zewnętrznej, zacienionej części każdej strony. Rozwiązując problem i odpowiadając na pytanie nie zaglądaj, jaka jest prawidłowa odpowiedź, dopóki nie odpowiesz na pytanie. Jeśli poznasz odpowiedź przed sformułowaniem własnej odpowiedzi, Twoje przyswajanie wiedzy nie będzie zbyt efektywne.
Gdy w ten sposób przerobisz całą książkę, będziesz miał wystarczającą wiedzę z zakresu chemii, która pozwoli Ci z sukcesem zaliczyć kurs z biologii.Poziomy energetyczne elektronów
Elektrony są zlokalizowane na zewnątrz jądra atomu. Tworzą chmurę elektronową. Można ją opisać jako zbiór odpowiednich poziomów energetycznych, na których są zlokalizowane. Pierwszy poziom energetyczny znajduje się najbliżej jądra.
Na każdym z poziomów energetycznych może znajdować się pewna maksymalna liczba elektronów. Pozwala ją oszacować wzór X = 2n² (gdzie X jest maksymalną liczbą elektronów znajdujących się na poziomie n).
Zgodnie ze wzorem X = 2n², jeśli n = 1, wówczas X = _________. Poziom energetyczny wskazany przez n = 1 to pierwszy poziom energetyczny. Mogą się na nim znajdować maksymalnie _____________ elektrony.Przy obsadzaniu elektronami poszczególnych poziomów energetycznych muszą być zachowane poniższe reguły.
Pierwszy poziom energetyczny musi być wypełniony dwoma elektronami, zanim zaczną one obsadzać poziom drugi.
Drugi poziom energetyczny musi być wypełniony ___________ elektronami, zanim zaczną one obsadzać poziom trzeci.
Dla pierwiastków z więcej niż trzema poziomami energetycznymi zapełnionymi elektronami sekwencja ich obsadzania jest bardziej złożona (zob. podręczniki do chemii ogólnej).