Wsparcie udzielane przedsiębiorcom w związku z pandemią COVID–19 - ebook
Wsparcie udzielane przedsiębiorcom w związku z pandemią COVID–19 - ebook
Pandemia i zamknięcie polskiej gospodarki sprawiło, że wielu
przedsiębiorców z dnia na dzień straciło źródło przychodów, co w
dalszej perspektywie wiąże się z ryzykiem zawieszenia lub
likwidacji działalności, a także zwolnieniami pracowników.
Czasowym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, mającym przeciwdziałać
negatywnym konsekwencjom lockdownu było udzielenie im wsparcia w
ramach tzw. tarcz antykryzysowych czy tarcz finansowych Polskiego
Funduszu Rozwoju.
W książce
dokładnej analizie poddano poszczególne prawne regulacje
dotyczące:
• statusu przedsiębiorstwa,
• założeń programowych tarczy finansowej adresowanej do małych i
średnich firm,
• preferencji podatkowych udzielanych w związku z pandemią,
• przesłanek i warunków, które przedsiębiorca musi spełnić, by
uzyskać dofinansowanie przyznawane przez starostów oraz
dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych,
• znaczenia tarczy finansowej PFR 2.0.
Beneficjenci
oferowanych form pomocy muszą być przygotowani na to, że
wcześniej czy później mogą zostać objęci kontrolą realizowaną
przez podmioty finansujące czy też organy państwowe. Niniejszy
poradnik będzie przydatnym narzędziem w toku prowadzonej
kontroli. Szczegółowo wskazano w nim, jak przygotować się do
kontroli, m.in.:
• jakie dokumenty przedsiębiorca winien posiadać,
• jak długo je przechowywać,
• jakimi dowodami może się posłużyć w trakcie kontroli, by
potwierdzić poprawność skorzystania z różnych form wsparcia.
Publikacja
przeznaczona jest dla doradców podatkowych, adwokatów i radców
prawnych. Zainteresuje również sędziów sądów administracyjnych,
pracowników organów administracji skarbowej, a także służby
prawne oraz księgowe przedsiębiorców korzystających z pomocy
państwa.
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 11
Przedmowa | str. 15
Wstęp | str. 17
Grzegorz Karwatowicz
Określenie statusu przedsiębiorstwa |
str. 19
1. Wstęp | str. 19
2. Przepisy właściwe dla ustalenia statusu
przedsiębiorstwa | str. 20
3. Wykładnia przepisów | str. 21
4. Limity i pułapy właściwe dla określenia statusu
przedsiębiorstwa | str. 23
5. Dane stanowiące podstawę kwalifikacji | str. 25
6. Przedsiębiorstwa samodzielne | str. 29
7. Przedsiębiorstwa partnerskie | str. 30
8. Przedsiębiorstwa powiązane | str. 32
9. Ustalenie właściwych dla przedsiębiorstwa danych |
str. 34
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Założenia programu „Tarcza finansowa polskiego funduszu
rozwoju dla małych i średnich firm” |
str. 35
1. Normatywne podstawy obowiązywania programu |
str. 35
2. Warunki udziału w programie | str. 39
2.1. Status beneficjenta | str. 39
2.2. Pozostałe warunki udziału w programie |
str. 44
3. Subwencja PFR jako pomoc publiczna (zasady szczególne i
odstępstwa) | str. 49
3.1. Podstawowe prawne uwarunkowania pomocy publicznej |
str. 49
3.1.1. Generalny zakaz pomocy publicznej | str. 49
3.1.2. Dozwolona pomoc publiczna | str. 50
3.2. Limit pomocy publicznej wynikający z Tymczasowych ram |
str. 52
3.3. COVID-19 a pomoc publiczna | str. 52
3.4. Informacje o udzielonej pomocy w systemach
SHRIMP/SUDOP | str. 57
4. Wydatkowanie, koszty kwalifikowane | str. 58
5. Warunki zwrotu subwencji wynikające z programu PFR (dla
poszczególnych kategorii MŚP) | str. 63
5.1. Mikroprzedsiębiorca | str. 63
5.2. Mały i średni przedsiębiorca | str. 66
5.3. Spłata nieumorzonej części subwencji | str. 68
5.4. Opóźnienie w spłacie | str. 68
5.5. Wcześniejsza spłata subwencji finansowej |
str. 68
5.6. Egzekucja z subwencji, zajęcie na podstawie sądowego lub
administracyjnego tytułu wykonawczego | str. 69
5.7. Dodatkowe obowiązki beneficjenta | str. 69
6. Skutki podatkowe uzyskania i umorzenia subwencji |
str. 73
6.1. Skutki w podatku dochodowym | str. 73
6.2. Skutki w VAT | str. 78
6.3. Skutki w PCC | str. 81
7. Kontrola wykorzystania środków z programu |
str. 83
7.1. Podstawy prawne kontroli | str. 83
7.2. Sprawozdawczość | str. 84
7.3. Sposób kontroli | str. 86
7.4. Skutki naruszenia warunków programu | str. 90
7.4.1. Uzyskanie subwencji niezgodnie z warunkami programu | str.
90
7.4.2. Niedopełnienie formalności po uzyskaniu subwencji | str.
91
7.4.3. Inne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy subwencji | str. 92
7.4.4. Odsetki w przypadku opóźnień w spłacie subwencji | str.
94
7.4.5. Odsetki w przypadku podjęcia przez PFR decyzji o zwrocie
subwencji | str. 94
7.4.6. Odpowiedzialność karna | str. 96
7.4.7. Sankcje ze specustawy o COVID-19 | str. 98
Sylwia Lubelczyk, Marta Surmacz
Preferencje podatkowe udzielane w związku z epidemią
COVID-19 | str. 100
1. Szczególne warunki potrzebne do uzyskania niektórych
preferencyjnych rozwiązań podatkowych i sposoby udokumentowania
ich spełnienia w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego | str.
100
1.1. Poniesienie negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu
COVID-19 jako warunek skorzystania z niektórych preferencyjnych
rozwiązań podatkowych | str. 100
1.1.1. Przesłanka finansowa: przejawy poniesienia negatywnych
konsekwencji ekonomicznych | str. 101
1.1.2. Przesłanka przyczynowo-skutkowa: związek pomiędzy
poniesieniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych a COVID-19 |
str. 119
1.2. Spadek o co najmniej 50% uzyskanych w 2020 r. przychodów z
pozarolniczej działalności gospodarczej w porównaniu do
przychodów uzyskanych z tego tytułu w 2019 r. – jako warunek
skorzystania z niektórych specjalnych preferencji podatkowych
przewidzianych w związku z COVID-19 | str. 122
2. Wybrane preferencje podatkowe wprowadzone w związku z COVID-19
i kwestie praktyczne wynikające z ich stosowania | str. 126
2.1. Prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych nabytych
w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19
| str. 126
2.2. Preferencje podatkowe związane z COVID-19 w zakresie ulgi na
złe długi | str. 129
2.3. Rozwiązania w zakresie najmu związane z COVID-19 i ich
skutki dla rozliczeń na gruncie podatkowym | str. 135
2.3.1. Skutki podatkowe związane z wygaśnięciem i reaktywowaniem
zobowiązań z umów najmu w centrach handlowych w okresie
obowiązywania zakazu prowadzenia w nich działalności | str.
135
2.3.2. Skutki podatkowe obniżenia (zwolnienia) najemcy czynszu w
związku z COVID-19 w zakresie przychodu najemcy z tytułu
nieodpłatnych (częściowo odpłatnych) świadczeń | str. 140
2.4. Preferencje podatkowe w związku z COVID-19 w zakresie
podatku od przychodów z budynków (tzw. podatku minimalnego) |
str. 143
2.5. Wsteczne odliczenie straty podatkowej poniesionej w 2020 r.
w rozliczeniu za 2019 r. | str. 145
2.5.1. Uwagi wstępne | str. 145
2.5.2. Zmiany wprowadzone w związku z COVID-19 | str. 145
2.5.3. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od osób
fizycznych | str. 149
2.5.4. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od osób
prawnych | str. 151
2.6. Przekazanie darowizn na cele związane ze zwalczaniem
COVID-19 a odliczenie w podatkach dochodowych | str. 152
2.6.1. Warunki skorzystania z prawa do odliczenia | str. 152
2.6.2. Przesłanka podmiotowa | str. 153
2.6.3. Przesłanka przedmiotowa | str. 154
2.6.4. Mechanizm i wysokość odliczenia | str. 155
2.6.5. Przekazanie darowizny za pośrednictwem innego podmiotu |
str. 157
2.6.6. Dokumentowanie wartości przekazanej darowizny | str.
159
2.7. Stawka 0% VAT dla darowizn przekazanych na cele związane ze
zwalczaniem COVID-19 | str. 161
2.7.1. Uwagi wstępne | str. 161
2.7.2. Warunki odliczenia | str. 161
2.7.3. Pisemna umowa | str. 164
3. Preferencje w podatku od nieruchomości i ulgi podatkowe z
Ordynacji podatkowej udzielone w związku z COVID-19 jako pomoc
publiczna | str. 167
3.1. Uwagi wprowadzające | str. 167
3.2. Specjalne COVID-owe preferencje w podatku od nieruchomości |
str. 170
3.3. Ulgi w spłacie należności podatkowych, o których mowa w art.
67a § 1 pkt 1 i 2 o.p., udzielone w związku z COVID-19 | str.
171
4. Okres przechowywania dokumentacji | str. 177
Marta Surmacz
Przyznawane przez starostów dofinansowanie realizowane
przez powiatowe urzędy pracy | str. 179
1. Wprowadzenie | str. 179
2. Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz
należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców | str.
180
2.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 180
2.2. Wysokość dofinansowania | str. 181
2.3. Wniosek o dofinansowanie | str. 182
2.4. Obowiązki przedsiębiorcy | str. 183
2.5. Zwrot środków i kontrola wykorzystania otrzymanego
dofinansowania | str. 184
3. Dofinansowanie części kosztów działalności gospodarczej
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi niezatrudniających
pracowników | str. 187
3.1. Warunki uzyskania dofinansowania | str. 187
3.2. Wysokość dofinansowania | str. 188
3.3. Wniosek o dofinansowanie | str. 189
3.4. Obowiązki przedsiębiorcy | str. 189
3.5. Kontrola wykorzystania otrzymanego dofinansowania | str.
190
4. Pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców | str.
192
4.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 192
4.2. Wysokość pożyczki i warunki jej umorzenia | str. 193
4.3. Przychody i koszty podatkowe z tytułu otrzymanej pożyczki |
str. 194
4.4. Przeznaczenie pożyczki i kontrola jej wykorzystania | str.
194
5. Jednorazowa dotacja z Funduszu Pracy dla mikro- i małych
przedsiębiorców | str. 197
5.1. Warunki otrzymania dofinansowania | str. 197
5.2. Wniosek o udzielenie dotacji | str. 198
5.3. Wysokość dotacji i przypadki jej zwrotu | str. 199
5.4. Przeznaczenie dotacji i kontrola jej wykorzystania | str.
199
Ines Borkowska
Dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych realizowane przez wojewódzkie urzędy pracy | str.
202
1. Wprowadzenie | str. 202
2. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na
dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem
ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy (art. 15g
u.COVID-19) | str. 203
2.1. Podmioty uprawione do złożenia wniosku o przyznanie
świadczeń z FGŚP | str. 203
2.2. Osoby, na które może zostać przyznane dofinansowanie | str.
207
2.3. Przestój ekonomiczny | str. 208
2.4. Obniżenie wymiaru czasu pracy | str. 211
2.5. Porozumienie o przestoju ekonomicznym lub obniżeniu czasu
pracy | str. 214
2.6. Spadek obrotów gospodarczych jako warunek dofinansowania |
str. 218
2.7. Pozostałe przesłanki uzyskania dofinansowania | str. 219
2.8. Wniosek o dofinansowanie | str. 221
2.9. Okres dofinansowania | str. 231
2.10. Zasady rozliczenia otrzymanych środków po upływie okresu
dofinansowania | str. 233
2.11. Zwrot środków pobranych z FGŚP za pośrednictwem WUP | str.
237
2.12. Wykaz pracowników, którym przekazano pomoc otrzymaną z
FGŚPza każdy miesiąc, w którym zostało przyznane dofinansowanie |
str. 237
2.13. Rozliczenie z WUP | str. 240
2.14. Charakter dofinansowania z art. 15g u.COVID-19 | str.
245
3. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy pracowników
nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym ani obniżonym
wymiarem czasu pracy – art. 15gg u.COVID-19 | str. 246
3.1. Odesłanie do art. 15g u.COVID-19 | str. 246
3.2. Warunki uzyskania dofinansowania | str. 246
3.3. Wysokość dofinansowania | str. 246
3.4. Procedura postępowania w sprawie przyznania dofinansowania |
str. 247
3.5. Okres trwania dofinansowania | str. 248
3.6. Rozliczenie z WUP | str. 249
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Tarcza finansowa 2.0 | str. 253
1. Uwagi wprowadzające | str. 253
2. Warunki programu | str. 254
2.1. Rodzaj prowadzonej działalności | str. 254
2.2. Warunki dotyczące stanu zatrudnienia | str. 256
2.3. Warunki dotyczące sytuacji finansowej | str. 256
3. Szczegółowe warunki dla mikroprzedsiębiorców | str. 257
4. Szczegółowe warunki dla MŚP | str. 258
5. Warunki umorzenia subwencji | str. 260
5.1. Mikroprzedsiębiorcy | str. 260
5.2. Mali i średni przedsiębiorcy | str. 260
Bibliografia | str. 261
Autorzy | str. 263
Kategoria: | Podatkowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8246-099-5 |
Rozmiar pliku: | 4,3 MB |