Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2013
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego - ebook
W modelu uniwersytetu stworzonym przez Wilhelma Humboldta wykładowca był uczonym, który przedstawiał studentom wyniki własnych przemyśleń i eksperymentów. Współcześnie, gdy większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, niezwykle ważna staje się technika jej przekazu.
Pracownicy naukowo-dydaktyczni znajdą w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań - od pozornie banalnych (Jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach? Jak zręcznie wpleść dowcip w treść wykładu?) do zasadniczych:
Pracownicy naukowo-dydaktyczni znajdą w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań - od pozornie banalnych (Jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach? Jak zręcznie wpleść dowcip w treść wykładu?) do zasadniczych:
- Jak mówić, by studenci słuchali?
- Jak przygotować dobry wykład, ciekawe ćwiczenia i porywającą prezentację?
- Jak prowadzić zajęcia i przygotowywać materiały dydaktyczne w zgodzie z prawem autorskim?
- Jak oceniać pracę studentów?
- Jak się odnosić do studentów niepełnosprawnych?
- Jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych? Autorzy nie są dydaktycznymi nowicjuszami każdy ma już za sobą lata akademickiej praktyki jednak nie zdążyli się jeszcze zestarzeć, jeszcze nie popadli w rutynę. W jednym z rozdziałów piszą, że wykładowca powinien być po trosze aktorem. Dlaczego jednak aktor o widowni zapomnieć nie może, zdarza się natomi ast, że profesor nie uświadamia sobie jej istnienia? Oczywiście wyjaśnienie jest banalnie proste. Aktor nie może lekceważyć tych, którzy kupili bilety do teatru, a jego władza nad widownią jest wprost proporcjonalna do zdolności aktorskich, jest umiejętnością, którą sam musi wypracować. Władza profesora nad audytorium studenckim wynika z odgórnego nadania i nie wymaga potwierdzenia. Wykład może być nudny na egzaminie i tak profesor będzie miał rację.
ze wstępu prof. dr. hab. Jerzego Chłopeckiego
Spis treści
O autorach 9
Po co ta książka i dla kogo? 13
Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki
1. Komunikacja dydaktyczna 17
Anna Baran
Wprowadzenie 17
Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym 18
Specyfika komunikacji w dydaktyce a wiek studentów 27
Asertywność w kontakcie ze studentami 31
Grupa społeczna w rzeczywistości akademickiej 39
Konstruktywna praca grupowa 46
2. Przygotowanie do zajęć 50
Adrianna Kaszuba-Perz, Paweł Perz
Sposoby przygotowania się do zajęć 50
Tworzenie struktury prezentacji 57
Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych 62
3. Wykładowca legalny - czyli o prawie autorskim w dydaktyce 67
Andrzej Kiebała, Marta Berdel-Dudzińska
Wprowadzenie 67
Korzystanie z cudzych prac w związku z prowadzeniem zajęć dydaktycznych 74
Podsumowanie 83
4. Głos i wymowa dobrego wykładowcy 85
Marta Wojtowicz-Błąd, Łukasz Błąd
Wprowadzenie 85
Wykładowca - one man show 86
Błędy w wymowie 90
Akcent wyrazowy i tempo wymowy 93
Jak doskonalić wymowę 96
Podsumowanie 102
Załącznik: Zestaw ćwiczeń 104
5. Indywidualny styl prowadzenia zajęć 107
Andrzej Rozmus
Wprowadzenie 107
Wiedza i doświadczenie wykładowcy 108
Osobowość wykładowcy 112
Jakość komunikacji interpersonalnej 120
Motywacja i nastawienie wykładowcy 123
Obraz idealnego wykładowcy 128
Elementy materialne wizerunku wykładowcy 129
Technologia dydaktyczna 130
Drogi doskonalenia indywidualnego stylu prowadzenia zajęć 136
6. Aktywne metody dydaktyczne - subiektywne kompendium 140
Natalia Białek, Karolina Cyran
Wprowadzenie 140
Kształcenie oparte na aktywnych metodach nauczania: tzw. active learning - co się za tym kryje 141
Korzyści i bariery w stosowaniu aktywnych metod dydaktycznych 145
Rodzaje metod aktywizujących 146
Podsumowanie 157
7. Psychospołeczne pułapki oceniania 158
Barbara Przywara
Podstawy procesu oceniania 158
Przyczyny błędów w procesie oceniania 161
8. Wielokulturowa uczelnia 166
Anna Siewierska-Chmaj
Wprowadzenie 166
Wykładowca w środowisku wielokulturowym 167
Dystans władzy w środowisku akademickim 169
Indywidualizm i kolektywizm - wyzwanie dla wykładowcy 172
Męskość i kobiecość kultury jako źródło nieporozumień 174
Unikanie niepewności 177
Orientacja krótko- i długodystansowa, czyli dynamizm konfucjański 181
Podsumowanie 185
9. Praca ze studentami niepełnosprawnymi 186
Monika Struck-Peregończyk
Studenci niepełnosprawni - kilka faktów i liczb 186
Postrzeganie studentów niepełnosprawnych 190
Stereotypowe myślenie o osobach niepełnosprawnych 195
Zasady zachowania się w stosunku do osób niepełnosprawnych 197
Praktyczne rozwiązania 200
Podsumowanie 206
10. Wykładowca dowcipny, czyli wady i zalety humoru w szkole wyższej 208
Łukasz Błąd
Wprowadzenie 208
Powaga a humor 209
Poznawcza wartość humoru 218
Humor w nauczaniu 222
Humor w wystąpieniach publicznych 226
11. Wykładowca w dobie aplikacji mobilnych i tabletów 241
Olga Kurek
Wprowadzenie 241
Metatrendy w edukacji XXI wieku 242
Nowe (pozauniwersyteckie) formy zdobywania wiedzy 248
Internet - wiedza darmowa, ale czy wartościowa? 253
Podsumowanie - Internet wszechobecny, ale czy wszechwiedzący? 255
Rekomendacje dla wykładowców 258
Aneks. Trudne sytuacje w dydaktyce 259
Indeks 265
Po co ta książka i dla kogo? 13
Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki
1. Komunikacja dydaktyczna 17
Anna Baran
Wprowadzenie 17
Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym 18
Specyfika komunikacji w dydaktyce a wiek studentów 27
Asertywność w kontakcie ze studentami 31
Grupa społeczna w rzeczywistości akademickiej 39
Konstruktywna praca grupowa 46
2. Przygotowanie do zajęć 50
Adrianna Kaszuba-Perz, Paweł Perz
Sposoby przygotowania się do zajęć 50
Tworzenie struktury prezentacji 57
Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych 62
3. Wykładowca legalny - czyli o prawie autorskim w dydaktyce 67
Andrzej Kiebała, Marta Berdel-Dudzińska
Wprowadzenie 67
Korzystanie z cudzych prac w związku z prowadzeniem zajęć dydaktycznych 74
Podsumowanie 83
4. Głos i wymowa dobrego wykładowcy 85
Marta Wojtowicz-Błąd, Łukasz Błąd
Wprowadzenie 85
Wykładowca - one man show 86
Błędy w wymowie 90
Akcent wyrazowy i tempo wymowy 93
Jak doskonalić wymowę 96
Podsumowanie 102
Załącznik: Zestaw ćwiczeń 104
5. Indywidualny styl prowadzenia zajęć 107
Andrzej Rozmus
Wprowadzenie 107
Wiedza i doświadczenie wykładowcy 108
Osobowość wykładowcy 112
Jakość komunikacji interpersonalnej 120
Motywacja i nastawienie wykładowcy 123
Obraz idealnego wykładowcy 128
Elementy materialne wizerunku wykładowcy 129
Technologia dydaktyczna 130
Drogi doskonalenia indywidualnego stylu prowadzenia zajęć 136
6. Aktywne metody dydaktyczne - subiektywne kompendium 140
Natalia Białek, Karolina Cyran
Wprowadzenie 140
Kształcenie oparte na aktywnych metodach nauczania: tzw. active learning - co się za tym kryje 141
Korzyści i bariery w stosowaniu aktywnych metod dydaktycznych 145
Rodzaje metod aktywizujących 146
Podsumowanie 157
7. Psychospołeczne pułapki oceniania 158
Barbara Przywara
Podstawy procesu oceniania 158
Przyczyny błędów w procesie oceniania 161
8. Wielokulturowa uczelnia 166
Anna Siewierska-Chmaj
Wprowadzenie 166
Wykładowca w środowisku wielokulturowym 167
Dystans władzy w środowisku akademickim 169
Indywidualizm i kolektywizm - wyzwanie dla wykładowcy 172
Męskość i kobiecość kultury jako źródło nieporozumień 174
Unikanie niepewności 177
Orientacja krótko- i długodystansowa, czyli dynamizm konfucjański 181
Podsumowanie 185
9. Praca ze studentami niepełnosprawnymi 186
Monika Struck-Peregończyk
Studenci niepełnosprawni - kilka faktów i liczb 186
Postrzeganie studentów niepełnosprawnych 190
Stereotypowe myślenie o osobach niepełnosprawnych 195
Zasady zachowania się w stosunku do osób niepełnosprawnych 197
Praktyczne rozwiązania 200
Podsumowanie 206
10. Wykładowca dowcipny, czyli wady i zalety humoru w szkole wyższej 208
Łukasz Błąd
Wprowadzenie 208
Powaga a humor 209
Poznawcza wartość humoru 218
Humor w nauczaniu 222
Humor w wystąpieniach publicznych 226
11. Wykładowca w dobie aplikacji mobilnych i tabletów 241
Olga Kurek
Wprowadzenie 241
Metatrendy w edukacji XXI wieku 242
Nowe (pozauniwersyteckie) formy zdobywania wiedzy 248
Internet - wiedza darmowa, ale czy wartościowa? 253
Podsumowanie - Internet wszechobecny, ale czy wszechwiedzący? 255
Rekomendacje dla wykładowców 258
Aneks. Trudne sytuacje w dydaktyce 259
Indeks 265
Kategoria: | Biznesowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-6225-2 |
Rozmiar pliku: | 3,5 MB |