Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lutego 2016
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej - ebook
Jak bardzo nasza cywilizacja zmieni się pod wpływem nieustannego i dynamicznego rozwoju cyfrowych środków komunikacji masowej? Naukowcy i filozofowie formułują najróżniejsze przewidywania, wśród których nie brak wizji ścisłego zintegrowania człowieka z wytworami najnowszych technologii. Z drugiej strony – wyrazisty nurt dyskursu humanistycznego, wywodzący się z psychoanalizy i fenomenologii, obwieszcza trwałość, hegemonię, a nawet dalszą ekspansję „starego medium” – filmu, pojmowanego jako paradygmat estetyczny i komunikacyjny. Jego dominującą pozycję w kulturze potwierdza łatwość, z jaką film dostosował się do środowiska cyfrowego, czy choćby coraz lepsza kondycja kin, w których widzów wcale nie ubywa. Czy w sytuacji trwałego triumfu języka kinematograficznego, pojmowanego jako wiodąca forma komunikacji masowej, systemy edukacyjne mogą ignorować potrzebę wychowywania odbiorców przekazów audiowizualnych, rezygnować z idei kształtowania kompetencji świadomego i krytycznego widza?
Tezą prezentowanej rozprawy jest przeświadczenie o konieczności systemowego przygotowania młodych ludzi do odbioru audiowizualnych tekstów kultury, wykorzystujących język „ruchomych obrazów”. Książka skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli języka ojczystego, którzy – z racji literackiego i językowego wykształcenia – są najlepiej predestynowani do włączenia filmu w obszar edukacyjnych działań i refleksji. Do nich przede wszystkim – choć nie wyłącznie – kieruje autor rozważania o współczesnej pozycji języka filmowego pośród wielu języków kultury, o statusie i miejscu filmu w doświadczeniu współczesnego człowieka, w końcu o sposobach szkolnej (ale przecież nie tylko) analizy i interpretacji dzieła filmowego czy – po prostu – o odmianach edukacyjnych rozmów o filmie.
Spis treści
WSTĘP. W ERZE KULTURY EKRANÓW I TY ZOSTANIESZ REŻYSEREM. JAK FILM ZAGARNIA OBSZARY WSPÓŁCZESNOŚCI
• Język filmu – dominujące narzecze współczesności (i przyszłości?)
• Podmiotowość filmowa, czyli kino jest w nas
• Nauczyć „bawić się w film” – czyli o konieczności kształtowania kompetencji audiowizualnych
• Język filmu jako kluczowe pojęcie edukacji medialnej
• Kształcenie filmowe – lekcja żywego języka
WIZJA ROBERTA WATSONA, CZYLI ROMANTYCZNA OPOWIEŚĆ O EDUKACYJNEJ KARIERZE FILMU
• Film wart edukacji
• Estetyka medium jako klucz do szkolnej edukacji filmowej
• Na skrzyżowaniu stylu i fabuły. O sensie edukacji telewizyjnej
• Zmiana paradygmatu – w stronę nowej szkolnej humanistyki
• Post scriptum
EDUKACJA MEDIALNA I FILMOWA W EUROPIE I NA ŚWIECIE. PERSPEKTYWA FILMOWA
• Filozofia edukacji medialnej w świecie demokratycznym
• Edukacja medialna w Europie. Rozwiązania systemowe
• Australia: tekst w multimedialnym środowisku
• Kanadyjskie Ontario, czyli edukacja w dziedzinie „języków medialności”
• Edukacja medialna w polskiej podstawie programowej kształcenia ogólnego
OD WRAŻEŃ ZMYSŁOWYCH DO POJĘĆ I SENSÓW, CZYLI FILM DAJE DO MYŚLENIA. ECHA IDEI ROBERTA WATSONA W SZKOLE BRYTYJSKIEJ
• Bliżej mediów, bliżej filmu. Celtyckie wizje kształcenia literacko-kulturowego
• Dydaktyczne film studies, czyli – na co polska szkoła wciąż czeka
• Film jako tekst pośród tekstów
DOŚWIADCZENIE FILMU. SZKOLNE WARSZTATY ŚWIADOMEGO OGLĄDANIA
• Ile autonomii dla filmu w szkole?
• Model szkolnego filmoznawstwa
SZKOLNA ANALIZA I INTERPRETACJA FILMU – KONKRETNEGO DZIEŁA
• Analiza filmu w szkolnej rzeczywistości
• Jak podejść do filmu?
• Rozmowy o filmach, nie tylko szkolne
A) Zezowate szczęście
B) Ziemia obiecana
C) Piknik pod Wiszącą Skałą
D) Przypadek
E) Imię róży
F) Romeo i Julia
G) Obsługiwałem angielskiego króla
H) Wielkie piękno
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 97883-242-2853-9 |
Rozmiar pliku: | 14 MB |