- W empik go
Wypożyczalnia sprzętu budowlanego - ebook
Wypożyczalnia sprzętu budowlanego - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-65-6 |
Rozmiar pliku: | 434 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przyjrzymy się zatem pomysłowi prowadzenia własnej wypożyczalni sprzę-tu budowlanego. Dokonamy analizy rynku i podpowiemy, na jakim profilu klientów się skupić. Doradzimy, jaki sprzęt powinien znaleźć się w ofercie takiej firmy oraz na jakie zarobki w tej branży będzie można liczyć.
Charakterystyka rynku
Rynek budowlany w Polsce, czyli segment, na którym będziemy szukać zamówień na nasze usługi, podnosi się po ciężkim okresie lat 2009-2010. Wspomniane lata kryzysu, choć trudne dla całej branży, nie przyniosły jednak na polskim rynku spadków jako jedynym z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Przedstawiciele branży szacują, że tegoroczna wartość tego rynku wzrośnie o ok. 3,5% w stosunku do roku 2011. Na tak wysoką jego wartość bardzo duży wpływ mają przygotowania inwestycji związanych z organizacją Euro 2012. Wartość wszystkich planowanych na turniej projektów wynosi ok. 95 mld zł. Ponad połowę tej kwoty stanowią inwestycje w projekty drogowe, a prawie 1/3 przedsięwzięcia związane z transportem szynowym. Natomiast budowa i modernizacja stadionów, na których rozgrywane będą mecze, pochłonie ok. 4 mld zł.
Jeżeli zaś chodzi o segment budownictwa mieszkaniowego, to w 2011 r. oddano do użytku ok. 123 000 nowych lokali. Największy udział w tej liczbie, bo aż ok. 73 000, mieli inwestorzy indywidualni. Pozostałe mieszkania i domy oddane zostały przez deweloperów. W styczniu 2012 roku. oddano do użytku 11 622 mieszkań – o 13% więcej niż w tym samym okresie 2011 roku, jednak o 9,1% niż przed dwoma laty.
Na fali wzrostu wartości rynku budowlanego rośnie także wartość segmentu wypożyczalni sprzętu budowlanego oraz zapotrzebowanie na niego. Poza coraz większą liczbą inwestycji wpływ ma na to także aspekt ekonomiczny. Krótki okres zapotrzebowania w przypadku małych prywatnych inwestycji przynosi oszczędności w postaci jednorazowego lub nawet kilkudniowego wynajmu sprzętu, którego nie trzeba kupować. Znika także problem, który klienci mogliby mieć z odsprzedażą maszyn. Dla wielkich firm budowlanych wynajmujących sprzęt na np. duże drogowe lub inne budowlane inwestycje nieoceniona jest możliwość wynajęcia tylko tego sprzętu, który aktualnie jest potrzebny. Zaoszczędzone dzięki temu środki pieniężne mogą być przeznaczane na inne cele.
Konkurencja
W całym kraju istnieje ok. 700 przedsiębiorstw zajmujących się wypożyczaniem sprzętu budowlanego. W związku z ich wielkością, obszarem działania czy bazą sprzętową można je podzielić na 3 typy.
Wynajmem najcięższego i najdroższego sprzętu budowlanego zajmują się bardzo duże firmy, często z kapitałem zagranicznym, które działają na rynku od lat. Mają one po kilka oddziałów oraz szerokie kontakty w branży budowlanej, dlatego też konkurowanie z nimi będzie niezwykle trudne. Chociażby dlatego, że przewyższać będą nas nie tylko doświadczeniem i dobrą marką na rynku, ale przede wszystkim bogatym i nowoczesnym parkiem maszynowym.
Drugim typem są średniej wielkości firmy o zasięgu regionalnym, które co prawda mają tylko jeden oddział , jednak ich szeroka i kompleksowa oferta pozwala im na sprawne działanie na dość szerokim terytorium. Firmy takie są w stanie wynająć np. zarówno betoniarkę, jak i większą koparkę.
Trzecią grupą są małe firmy o wąskim zapleczu technicznym. Działają głównie w obrębie miasta i okolic. Ich oferta skierowana jest głównie do prywatnych inwestorów, a „najcięższym” sprzętem, jakim dysponują, jest np. mała koparka.
Wypożyczaniem maszyn zajmują się także ich producenci i dystrybutorzy. Prawie każdy z kilkunastu dystrybutorów działających na polskim rynku oferuje taką usługę.
Kadra
Aby firma przynosiła zyski, trzeba jej zapewnić stały napływ zleceń. Pozyskaniem klientów zajmie się sprawny specjalista ds. sprzedaży i obsługi. To na jego barkach spoczywać będzie akwizycja, przedstawianie klientom wycen, negocjacje oraz udział w spotkaniach i rozmowach biznesowych. Handlowiec taki, poza posiadaniem koniecznych w tym zawodzie umiejętności negocjacyjnych, powinien znać jak najwięcej zagadnień z zakresu tematyki budowlanej, aby móc skutecznie doradzić wybór sprzętu odpowiedniego dla np. poszczególnych etapów inwestycji budowlanej.