- promocja
Wywieranie wpływu na ludzi - ebook
Wywieranie wpływu na ludzi - ebook
Nowa, zaktualizowana i rozszerzona wersja światowego bestsellera!
Co oddziałuje na nasze decyzje? Co sprawia, że przystajemy na czyjąś propozycję? Jak przekonać kogoś do swoich racji? Dlaczego prośba wyrażona w jeden sposób zostaje odrzucona, a sformułowana nieco inaczej okazuje się skuteczna? Jak się obronić przed nieetycznymi próbami wywierania wpływu? W najnowszym wydaniu Wywierania wpływu na ludzi, zaktualizowanym i wzbogaconym o wiele nowych treści, Robert B. Cialdini tłumaczy to w błyskotliwy, kompleksowy i niezwykle obrazowy sposób. Kultowy bestseller został poszerzony o mnóstwo nowych badań, spostrzeżeń i przykładów. Wybitny ekspert w dziedzinie wywierania wpływu i perswazji wyjaśnia, kiedy i dlaczego ludzie mówią „tak”. Pokazuje także, jak korzystać z tej wiedzy w sytuacjach zarówno biznesowych, jak i codziennych w uczciwy, etyczny sposób. Przedstawia pozornie zawiłe mechanizmy w niezwykle jasnej i angażującej czytelnika formie. To prawdziwy majstersztyk dla wszystkich, którzy chcą zwiększyć swoją skuteczność w biznesie oraz w relacjach. W książce opisano siedem reguł wpływu społecznego. Wszyscy w jakimś stopniu stosujemy te reguły oraz podlegamy ich oddziaływaniu w codziennych interakcjach – nie zawsze o tym wiedząc. Zmienne i wciąż przyspieszające tempo współczesnego życia nierzadko uniemożliwia nam staranną analizę i podejmowanie przemyślanych decyzji. Niesamowity postęp technologiczny pociągnął za sobą także przyrost informacji, wiedzy i możliwości wyboru. Coraz częściej zdajemy się na automatyczne działanie i drogę na skróty. Dlatego tak ważne są zrozumienie mechanizmów wywierania wpływu oraz opanowanie umiejętności korzystania z nich i reagowania na różnego rodzaju nieuczciwe praktyki. W książce coś dla siebie znajdą zarówno ci, którzy chcą wpływać na innych, jak i ci, którzy pragną zrozumieć, jak inni wpływają na nich.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8258-003-7 |
Rozmiar pliku: | 4,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Od samego początku Wywieranie wpływu na ludzi było pomyślane jako lektura dla każdego, dlatego postawiłem na styl nieakademicki, „gawędziarski”. Przyznaję, że obawiałem się, iż koledzy i koleżanki ze świata nauki uznają moją książkę za reprezentantkę poppsychologii. Martwiłem się, ponieważ była mi znana następująca wypowiedź Jamesa Boyle’a (2008, s. XV), prawnika i naukowca: „Kto nie słyszał, jak akademicy wymawiają słowo »popularyzator«, ten nie wie, jak brzmi prawdziwy protekcjonalizm”. Właśnie dlatego w czasach, gdy przygotowywałem pierwsze wydanie Wywierania wpływu na ludzi, większość znanych mi reprezentantów psychologii społecznej nie czuła się – z zawodowego punktu widzenia – wystarczająco bezpiecznie, by pisać na potrzeby czytelników spoza świata nauki. Gdyby porównać ówczesną psychologię społeczną do przedsiębiorstwa, można by powiedzieć, że miała ona znakomicie rozwinięty dział badań i rozwoju, ale brakowało jej działu spedycji. Nie wysyłaliśmy swoich dokonań w świat. Komunikowaliśmy je tylko sobie nawzajem za pośrednictwem artykułów publikowanych w czasopismach naukowych, których prawdopodobnie nikt oprócz nas nie czytał, a tym bardziej nie stosował w praktyce zawartych w nich wniosków.
Na szczęście, mimo iż zdecydowałem się zrezygnować ze stylu akademickiego, moje obawy się nie potwierdziły, a książka nie została zdyskredytowana jako poppsychologiczna. Konsekwentnie utrzymywałem „gawędziarski” styl w kolejnych wydaniach, także w niniejszej edycji. Oczywiście, co bardziej istotne, przedstawiałem również dowody naukowe na poparcie swoich twierdzeń, zaleceń i konkluzji. Wnioski prezentowane w tej książce zostały zilustrowane i potwierdzone przy użyciu narzędzi takich jak wywiady, cytaty i systematyczne obserwacje osobiste, lecz wszystkie opierają się na wynikach rzetelnych badań psychologicznych.
Komentarz na temat niniejszego wydania
Przygotowanie nowego wydania książki stanowiło dla mnie pewne wyzwanie. Z jednej strony, mając na uwadze, że lepsze jest wrogiem dobrego, nie chciałem dokonywać poważnej „rekonstrukcji chirurgicznej”. W końcu poprzednie wydania sprzedawały się znacznie lepiej, niż mogłem to sobie kiedykolwiek wyobrazić – i to w czterdziestu czterech językach. Jeśli chodzi właśnie o tę kwestię, to od polskiej koleżanki po fachu profesor Wilhelminy Wosińskiej usłyszałem pozytywny, aczkolwiek dość otrzeźwiający komentarz na temat postrzeganej wartości mojej książki. Otóż powiedziała mi ona: „Wiesz, Robercie, Wywieranie wpływu na ludzi jest w Polsce tak popularne, że moi studenci są przekonani, iż nie żyjesz”.
Z drugiej strony, zgodnie z maksymą mojego dziadka z Sycylii: „Jeśli chcemy, by wszystko pozostało tak, jak jest, wszystko musi się zmienić”, uaktualnienie książki wydawało mi się jak najbardziej zasadne. Minęło już nieco czasu od ostatniego wydania, a zmiany, które zaszły w międzyczasie, zasłużyły na to, by o nich wspomnieć w najnowszej edycji. Przede wszystkim dzisiaj wiemy dużo więcej o procesie wywierania wpływu. Dokonano nowych odkryć w badaniach nad perswazją, uleganiem wpływowi i zmianą, co uwzględniłem w niniejszym wydaniu. Oprócz ogólnego uaktualnienia materiału poświęciłem więcej uwagi najnowszym doniesieniom na temat roli wpływu społecznego w codziennych interakcjach – czyli temu, jak wygląda proces perswazji w realnym świecie, a nie w laboratorium badacza.
Podobnie pogłębiłem zagadnienia, do których uwzględnienia skłoniły mnie reakcje czytelników poprzednich wydań. Mam tu na myśli doświadczenia osób, które przeczytały moją książkę, rozpoznały działanie którejś z omówionych przeze mnie reguł w konkretnej sytuacji i opisały to w skierowanym do mnie liście. Ich relacje, zamieszczone w ramkach „Doniesienia czytelników” znajdujących się w każdym rozdziale, pokazują, jak łatwo i jak często stajemy się ofiarami technik wywierania wpływu w życiu codziennym. Dysponuję obecnie wieloma relacjami z pierwszej ręki dotyczącymi działania reguł opisanych w tej książce w sytuacjach zawodowych i osobistych. Chciałbym podziękować wszystkim osobom, które bezpośrednio lub za pośrednictwem swoich wykładowców wzbogaciły materiał wykorzystany w ramkach „Doniesienia czytelników” w poprzednich wydaniach książki. Są to: Pat Bobbs, Hartnut Bock, Annie Carto, Michael Conroy, William Cooper, Alicia Friedman, William Graziano, Jonathan Harries, Mark Hastings, Endayehu Kendie, Karen Klawer, Danuta Lubnicka, James Michaels, Steven Moysey, Katie Mueller, Paul Nail, Dan Norris, Sam Omar, Alan J. Resnik, Daryl Retzlaff, Geofrey Rosenberger, Joanna Spychala, Robert Stauth, Dan Swift i Karla Vasks. Podziękowania należą się także autorom listów wykorzystanych w ramkach „Doniesienia czytelników” w niniejszej edycji. Są to: Laura Clark, Jake Epps, Juan Gomez, Phillip Johnston, Paola, Joe St. John, Carol Thomas, Jens Trabolt, Lucas Weimann, Anna Wroblewski i Agrima Yadav. Chciałbym również zachęcić czytelników do dzielenia się swoimi historiami, które mogłyby się znaleźć w kolejnym wydaniu. Można je przesyłać na adres: readersreports@influenceatwork.com. Więcej informacji na temat procesu wywierania wpływu dostępnych jest na stronie: www.influenceatwork.com.
Obok zmian wynikających z uaktualnienia i rozszerzenia poprzednich wydań w niniejszej edycji pojawiają się trzy zupełnie nowe elementy. Pierwszy ma związek z wykorzystaniem potwierdzonych naukowo strategii wywierania wpływu w internecie. Wyraźnie widać, że w mediach społecznościowych i portalach e-commerce stosuje się w praktyce wnioski płynące z nauki o perswazji. Dlatego w każdym rozdziale dodałem ramki „e-Zastosowania”, w których odnoszę się do wykorzystania tych wniosków w dziedzinie nowych technologii. Druga nowość to rozbudowane przypisy, w których czytelnicy znajdą odniesienia do badań wzmiankowanych w tekście oraz omówienie innych, podobnych. W rezultacie narracja bieżących kwestii jest znacznie płynniejsza, a tekst czyta się łatwiej. Wreszcie, co najważniejsze, dodałem siódmą, uniwersalną regułę wpływu społecznego, a mianowicie regułę jedności. W rozdziale jej poświęconym wyjaśniam, w jaki sposób osoby, które zostały przekonane, że podzielają z nadawcą komunikatu ważne cechy tożsamości osobistej lub społecznej, zaczynają bardziej poddawać się jego zabiegom perswazyjnym.