Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Wzbij się w Przestworza. Kompletny Przewodnik dla Przyszłych Operatorów Dronów - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 sierpnia 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Wzbij się w Przestworza. Kompletny Przewodnik dla Przyszłych Operatorów Dronów - ebook

„Wzbij się w Przestworza Kompletny Przewodnik dla Przyszłych Operatorów” to książka, która stanowi wszechstronne wprowadzenie do świata dronów. Autor przedstawia zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty obsługi dronów, kładąc nacisk na bezpieczeństwo i efektywność. Czytelnik znajdzie tu szczegółowe instrukcje dotyczące różnych modeli dronów, ich konserwacji oraz podstawowych manewrów lotniczych. Książka jest bogato ilustrowana, co ułatwia zrozumienie bardziej złożonych tematów.

Kategoria: Inżynieria i technika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8384-369-8
Rozmiar pliku: 1,8 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Drony, znane także jako bezzałogowe statki powietrzne zrewolucjonizowały wiele dziedzin życia od rozrywki, przez filmowanie i fotografię, aż po profesjonalne zastosowania w rolnictwie, przemyśle i ratownictwie. Wzrost popularności dronów spowodował, że coraz więcej osób interesuje się ich obsługą i możliwością wykorzystania. Niniejszy przewodnik ma na celu przybliżenie przyszłym operatorom dronów wszystkich niezbędnych informacji, które pozwolą im na bezpieczne i efektywne korzystanie z tych zaawansowanych urządzeń. Drony to bezzałogowe statki powietrzne, które mogą być sterowane zdalnie lub autonomicznie. Dzięki zaawansowanej technologii, drony mogą wykonywać różnorodne zadania, od prostego latania, po skomplikowane misje wymagające precyzyjnego nawigowania i zbierania danych. W zależności od przeznaczenia, drony mogą różnić się rozmiarem, zasięgiem, czasem lotu oraz wyposażeniem. Najpopularniejsze wśród amatorów. Służą do zabawy, amatorskiego filmowania i fotografii. Charakteryzują się stosunkowo niską ceną i prostotą obsługi. Wykorzystywane w profesjonalnej fotografii, filmowaniu, a także w inspekcjach technicznych i monitoringu. Mają bardziej zaawansowane funkcje i wyższą jakość sprzętu. Stosowane w rolnictwie, logistyce, budownictwie, ratownictwie i wielu innych branżach. Są to zazwyczaj większe, bardziej wytrzymałe i wyposażone w specjalistyczne czujniki oraz kamery. Wykorzystywane przez siły zbrojne do zadań zwiadowczych, logistycznych i bojowych. Posiadają zaawansowane systemy nawigacji i komunikacji, często są autonomiczne. Bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem podczas obsługi dronów. Każdy kraj ma swoje regulacje dotyczące użytkowania dronów. Przed pierwszym lotem warto zapoznać się z lokalnym prawem. Unikaj latania w pobliżu lotnisk, stref zabronionych oraz obszarów o dużym natężeniu ruchu lotniczego. W większości krajów maksymalna dozwolona wysokość lotu wynosi 120 metrów. Latanie powyżej tej wysokości wymaga specjalnych pozwoleń. Operator powinien zawsze mieć wizualny kontakt z dronem, aby móc reagować na ewentualne problemy. Latanie nad tłumem ludzi czy zwierzętami może być niebezpieczne. Zawsze zachowuj odpowiednią odległość. Określ, do czego będziesz używać drona czy do rekreacji, fotografii, czy może do profesjonalnych zadań. Ceny dronów wahają się od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto zastanowić się, ile jesteś gotów wydać na zakup. Zwróć uwagę na czas lotu, zasięg, jakość kamery, stabilizację obrazu, a także dodatkowe funkcje, takie jak systemy unikania przeszkód czy tryby autonomiczne. W wielu krajach, aby móc legalnie latać dronem, konieczne jest ukończenie odpowiedniego szkolenia oraz uzyskanie licencji. Szkolenia te zazwyczaj obejmują zarówno teorię, jak i praktykę, a ich celem jest przygotowanie operatora do bezpiecznego i odpowiedzialnego użytkowania drona. Przed pierwszym lotem zapoznaj się z instrukcją obsługi oraz przeprowadź testy na otwartym terenie. Początkujący operatorzy powinni zaczynać na otwartych terenach, z dala od przeszkód. Zawsze miej zapasowe baterie i pamiętaj, aby regularnie je ładować. Unikaj lotów przy niskim poziomie naładowania. Unikaj latania w deszczu, silnym wietrze i mgłach. Pogoda może mieć znaczący wpływ na stabilność lotu. Drony umożliwiają uchwycenie niesamowitych ujęć z powietrza, które wcześniej były niedostępne. W przemyśle, drony mogą przeprowadzać inspekcje trudno dostępnych miejsc, oszczędzając czas i koszty. Drony mogą szybko docierać do miejsc katastrof, dostarczając obraz z powietrza i pomagając w akcji ratunkowej. W rolnictwie drony są wykorzystywane do monitorowania stanu upraw, co pozwala na szybką reakcję na problemy. Technologia dronów rozwija się w szybkim tempie. W przyszłości możemy spodziewać się jeszcze bardziej zaawansowanych modeli, które będą zdolne do wykonywania coraz bardziej skomplikowanych zadań. Autonomiczne drony, zintegrowane z systemami sztucznej inteligencji, będą mogły działać samodzielnie, przynosząc jeszcze większe korzyści w różnych dziedzinach. Obsługa dronów to nie tylko świetna zabawa, ale również możliwość rozwijania nowych umiejętności i odkrywania nowych perspektyw. Niezależnie od tego, czy jesteś amatorem, czy profesjonalistą, ważne jest, aby zawsze latać zgodnie z przepisami i dbać o bezpieczeństwo swoje i innych. Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci w rozpoczęciu przygody z dronami i odkryciu pełni ich możliwości.Regulacje prawne operatora dronów

W Polsce zasady korzystania z przestrzeni powietrznej określa ustawa z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2002 r. nr 130, poz. 1112). Szczegółowe zasady dotyczące wykonywania lotów bezzałogowych w Polsce opisano w trzech rozporządzeniach Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Obecnie w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego trwają prace nad projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i warunków wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej. Latać dronem rekreacyjnie i sportowo może każdy, ale w innych celach tylko osoba, która ma badania lotniczo-lekarskie, ubezpieczenie OC, a przede wszystkim świadectwo kwalifikacji wydane przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest ono potrzebne do lotów w celu świadczenia takich usług, jak robienie zdjęć lub nagrywanie filmów. Dokument ten potwierdza, że operator potrafi w sposób bezpieczny sterować bezzałogowe. Żeby uzyskać uprawnienia, trzeba zdać egzamin w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, a wcześniej należy ukończyć szkolenie teoretyczne i praktyczne który jest operatorem drona. Zasady wykonywania lotów są jednakowe dla wszystkich. Jedyną różnicą między operatorami cywilnymi a operatorami tzw. lotnictwa państwowego, do którego zalicza się m.in. Policja, jest zwolnienie tych drugich z obowiązku posiadania cywilnych świadectw kwalifikacji. W Policji wystarczy ukończyć wewnętrzny kurs z wykonywania lotów i obsługi urządzenia, które prowadzą cywilne ośrodki szkolenia. Praktyka pokazuje, że policjanci, którzy są operatorami bezzałogowo, zdobywają jednak cywilne świadectwa kwalifikacji, żeby w razie jakiegoś wypadku nie było wątpliwości, czy mieli prawo sterować dronem.

W Polsce bezzałogowym statkiem powietrznym można latać co do zasady w zasięgu wzroku operatora, ale należy pamiętać, że w niektórych strefach przestrzeni powietrznej są ograniczenia. Nie można latać np. w strefie kontrolowanej lotniska, chyba że uzyska się zgodę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wlot w tę strefę. Operator musi bezpiecznie wykonywać lot, aby dron nie stwarzał zagrożenia dla osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Dla lotów w strefach ruchu lotniskowego lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska wymagana jest zgoda zarządzającego danym lotniskiem. Operator drona o maksymalnej masie startowej nie większej niż 25 kg, używanego wyłącznie w operacjach VLOS, czyli w lotach w zasięgu wzroku operatora, planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR), ma obowiązek na minimum 7 dni przed nimi zgłosić to Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Loty w centrum Warszawy wymagają zgody Biura Ochrony Rządu. Loty w strefie „R”, czyli Restricted Area, o ograniczonym ruchu lotniczym, zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Więcej informacji na temat stref i uzyskiwania odpowiedniej zgody można znaleźć na stronie internetowej ULC. Szczegółowe zasady wykonywania lotów bezzałogowych w Polsce opisano w trzech rozporządzeniach Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 440) z 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 664) z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. U. 2013 nr 0, poz. 524). Policjant ma prawo skontrolować operatora bezzałogowa, od którego powinien dowiedzieć się, czy lot wykonywany jest w celach komercyjnych, czy rekreacyjno-sportowych. Jeśli wykonuje on zlecenie zarobkowe, powinien mieć przy sobie świadectwo kwalifikacji, badania lekarskie wydane przez lekarza medycyny lotniczej, ważne ubezpieczenie OC. Osoby, które nie przestrzegają obowiązujących przepisów podczas wykonywania lotów, muszą liczyć się z grzywną, karą ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku, w zależności od sytuacji, do jakiej doprowadziły. Co do zasady loty powinny być wykonywane w strefie niekontrolowanej, tzw. G. Jeżeli jest to CTR strefa kontrolowana lotniska, TMA rejon kontrolowany lotniska lub węzeł lotnisk, MATZ — strefa kontrolowana lotniska wojskowego, ATZ strefa ruchu lotniskowego, P — strefa zakazana, R — strefa ograniczona, D — strefa niebezpieczna, operator powinien posiadać pisemną zgodę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na wykonywanie lotów w wyznaczonej strefie EA (inaczej ROL rejon ograniczeń lotów, strefa wydzielona) w dniu rezerwacji lotów. Jeżeli operator nie posiada świadectwa kwalifikacji, a loty są wykonywane hobbystycznie, mogą się one odbywać wyłącznie w strefie G i tylko dronem, którego masa nie przekracza 25 kg. Strefy lotów są wyszczególnione na stronie internetowej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mogą być wykorzystywane do poszukiwań osób zaginionych, pracy operacyjnej, monitorowania natężenia ruchu drogowego i podczas zabezpieczania imprez masowych.Jak zdobyć uprawnienia na kat A1 i A3 jako operator drona

Operacje w kategorii otwartej odnoszą się głównie do większości lotów rekreacyjnych i działań komercyjnych niskiego ryzyka. Nie wymagają one uzyskania uprzedniego zezwolenia na lot z ULC. Operacje w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub obserwatora w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg. Jako operator drona pamiętaj, aby sprawdzić, czy musisz się rejestrować. Po dokonaniu rejestracji należy umieścić swój numer operatora na każdym dronie. Kategoria otwarta dzieli się z kolei na trzy podkategorie — A1, A2, A3 — które można podsumować w następujący sposób, A1: Lataj nad ludźmi, ale nie nad zgromadzeniami ludzi; A2: Lataj blisko ludzi. Minimalna odległość pozioma od osób to 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu; A3: Lataj z dala od ludzi. Minimalna odległość pozioma od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych to 150 m. Każda podkategoria ma swój własny zestaw wymagań. Dlatego w kategorii otwartej ważne jest określenie podkategorii operacji, do której będą należeć Twoje loty, określenie, które zasady Cię dotyczą oraz rodzaj szkolenia, jakie musisz przejść jako pilot systemów bezzałogowych statków powietrznych. Zacznij od określenia typu posiadanego drona. W zależności od rzeczywistej wagi drona obowiązują różne wymagania zgodnie z tabelą:

ze zbiorów autora szkolenie 2023
Drony w kategorii otwartej od 1 stycznia 2024 r.

Zgodnie z Rozporządzeniem UE 2019/947 od 1 stycznia 2024 roku dronem bez nadanej klasy „C” można latać dronem, jeśli operujesz w kategorii open w: Podkategoria A1: jeśli dron ma maksymalną masę startową mniejszą niż 250 g, łącznie z ładunkiem; Podkategoria A3: jeśli dron ma maksymalną masę startową mniejszą niż 25 kg, łącznie z paliwem i ładunkiem. Tylko w przypadku dronów posiadających znak klasy producenci mają obowiązek zadeklarować maksymalną masę startową drona. Oznacza to, że w przypadku użytkowania drona bez klasy nie jest dostępna maksymalna masa startowa. W takim przypadku pilot ma możliwość zważenia drona przed lotem i sprawdzenia, czy mieści się on w powyższych granicach. Na rynku dostępne są już drony z oznaczeniem klasy (tj. C0, C1, C2, C3, C4). Lista dronów znajduje się na stronie EASA (UAS with C-Class Markings). Od 1 stycznia 2024 r. drony muszą być wyposażone w system zdalnej identyfikacji. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce: Zdalna Identyfikacja. Każda osoba chcąca latać dronem o masie powyżej 250g przed lotem musi przejść szkolenie online oraz zaliczyć test online potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy, są one bezpłatne i dostępne w Systemie. Kwalifikacje pilota są ważne przez 5 lat. Egzamin online składa się z 40 pytań wielokrotnego wyboru, warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 75% poprawnych odpowiedzi.

A1 i A3 szkolenie i test online; A2 szkolenie i test online, ukończenie szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia, zaliczenie dodatkowego egzaminu teoretycznego prowadzonego przez podmiot egzaminujący. Wykaz podmiotów Egzaminujących. Dokumentem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji i upoważniającym do wykonywania określonych czynności lotniczych przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych jest zgodnie z przepisami UE: dowód zaliczenia szkolenia i egzaminów online w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A1 i A3 kategorii otwartej uzyskiwane po zaliczeniu szkolenia i egzaminu online; certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii otwartej uzyskiwane po zaliczeniu egzaminu online, dodatkowego egzaminu teoretycznego oraz odbyciu szkolenia praktycznego w postaci samokształcenia. Dokumenty potwierdzające kwalifikacje pilota są dostępne do pobrania w profilu pilota na stronie: drony.gov.pl. Minimalny wiek pilota BSP w kategorii otwartej minimalny wiek pilota wykonującego operacje dronem w kategorii otwartej wynosi 16 lat. Wymóg minimalnego wieku nie obowiązuje w stosunku do pilotów dronów w przypadku gdy wykonują operację w podkategorii A1 z użyciem drona klasy C0, który jest zabawką w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE; w przypadku dronów skonstruowanych do użytku prywatnego o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250g; w przypadku gdy wykonują oni operację pod bezpośrednim nadzorem pilota BSP posiadającego odpowiednie kompetencje i który skończył 16 lat.

Pilot drona wykonując operacje w kategorii otwartej utrzymuje drona przez cały czas w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, z wyjątkiem przypadków, gdy dron jest w trybie podążania za stacją bazową lub pilot wykonuje operacje z pomocą obserwatora. Pilot zapewnia, aby dron utrzymywał bezpieczną odległość od osób oraz aby jego lot nie przebiegał nad zgromadzeniami osób. Pilot przed każdą operacją musi zgłosić lot w sposób wskazany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Podczas lotu pilot drona nie może przelatywać w pobliżu lub w granicach obszarów, na których trwają działania ratownicze, chyba że posiada na to zezwolenie wydane przez odpowiedzialne służby ratownicze. Dron nie może przewozić materiałów niebezpiecznych, ani nie zrzuca żadnych materiałów. Podczas lotu dron jest utrzymywany w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, z wyjątkiem przypadków, gdy przelatuje on nad przeszkodą.

ze zbiorów autora szkolenie 2023
Podczas lotu pilot drona nie może wykonywać obowiązków pod wpływem substancji psychoaktywnych lub alkoholu bądź w sytuacji, gdy nie jest zdolny do wykonywania swoich zadań z powodu urazu, zmęczenia, zażywanych leków, choroby lub z innych przyczyn; utrzymuje drona w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS oraz prowadzi dokładny wizualny przegląd przestrzeni powietrznej otaczającej drona w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka kolizji z załogowymi statkami powietrznymi. Pilot drona przerywa lot, jeżeli operacja stwarza zagrożenie dla innych statków powietrznych, ludzi, zwierząt, środowiska lub mienia; przestrzega ograniczeń operacyjnych w strefach geograficznych; musi mieć możliwość utrzymania kontroli nad dronem, z wyjątkiem sytuacji gdy dochodzi do utraty połączenia lub w przypadku wykonywania operacji z użyciem drona w locie swobodnym; eksploatuje system bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z instrukcją producenta dostarczoną przez producenta, w tym zgodnie z wszelkimi mającymi zastosowanie ograniczeniami; stosuje się do opracowanych przez operatora procedur, o ile są dostępne; podczas wykonywania operacji w nocy zapewnia uruchomienie na dronie migającego zielonego światła.

Urzędem unijnym, który odpowiada za ustalanie przepisów prawa dronowego, jest Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). W Polsce zajmuje się tym Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Jako że na przestrzeni lat drony zyskały bardzo dużą popularność, Unia Europejska podjęła decyzję o ujednoliceniu regulacji prawnych związanych z ich użytkowaniem dla wszystkich krajów członkowskich w tym oczywiście dla Polski. Aby ułatwić proces wprowadzania nowych zasad, podzielono je na przepisy przejściowe oraz właściwe. Obecnie nadal obowiązują przepisy przejściowe, które weszły w życie 01.01.2021 roku. Natomiast przepisy właściwe mają nabrać mocy prawnej 01.01.2024 roku. Sprawdźmy, jakich zasad należy przestrzegać i co trzeba mieć na uwadze. Kategoria otwarta — obejmuje najczęściej wykonywane loty, czyli te, w których obowiązuje pułap do 120 m i które odbywają się w zasięgu wzroku operatora. Co więcej, masa drona nie może tu przekraczać 25 kg. Należą do niej trzy podkategorie A1, A2 i A3. A1 możliwe są loty nad osobami postronnymi (z pewnymi ograniczeniami), ale przelatywanie nad zgromadzeniami osób jest zakazane. A2 — zakazane jest wlatywanie nad osoby i zgromadzenia osób. Minimalna odległość pozioma od ludzi wynosi 50 m.

Podkategoria A2 obejmuje drony o masie od 500 g do 2 kg. A3 nie należy przelatywać nad osobami i zgromadzeniami. Minimalna bezpieczna odległość pozioma od terenów mieszkalnych, użytkowych, przemysłowych i rekreacyjnych wynosi 150 m. Kategoria szczególna obejmuje loty dronami o większej wadze, poza zasięgiem wzroku, bliżej ludzi itd. Kategoria certyfikowana kategoria o wysokim ryzyku. Dotyczy dronów dużych i ciężkich, obejmuje loty nad zgromadzeniami osób, wiąże się też z przewozem ludzi lub materiałów niebezpiecznych. Wymaga odpowiedniej certyfikacji. Skoro wyjaśnienie podziału na kategorie mamy już za sobą, przejdźmy do obowiązujących zasad. Jako że kategorie szczegółowa i certyfikowana zazwyczaj obejmują zastosowania bardziej specjalistyczne, w tym artykule skupimy się na kategorii otwartej. Dotyczy ona najczęściej wykonywanych lotów i związane z nią przepisy będą obowiązywać większość z nas. Rejestracja operatora drona w kategorii otwartej jest konieczna w dwóch przypadkach. Gdy masa drona wynosi 250 g lub więcej. Gdy dron jest wyposażony w kamerę (lub inny czujnik umożliwiający zbieranie danych) nie dotyczy to tylko tych urządzeń, które w świetle obowiązujących przepisów są uznawane za zabawki. To oznacza, że w wypadku większości dronów DJI rejestracja jest konieczna.

Nie trzeba się jednak tego obawiać cały proces przebiega bardzo sprawnie. Wystarczy wejść na stronę internetową ULC i wypełnić formularz. Pamiętaj, aby po dokonaniu rejestracji umieścić na dronie swój numer operatora. Jeśli chcesz latać dronem o masie powyżej 250 g, konieczne będzie przejście szkolenia online oraz zaliczenie testu. Jest to bezpłatne, a wszystkie niezbędne informacje znajdziesz na stronie ULC. Egzamin końcowy składa się z 40 pytań, a warunkiem jego zdania jest uzyskanie 75% poprawnych odpowiedzi. Kwalifikacje pilota zachowują ważność przez okres 5 lat. Masz drona o masie do 500 g i chcesz latać nim w kategorii otwartej A1. Masz drona o masie do 25 kg i chcesz latać nim w kategorii otwartej A3, czyli z dala od ludzi i budynków. Tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ale bez obaw wszystko Ci wyjaśnimy. Jak wspomnieliśmy wcześniej, kategoria otwarta A2 ma zastosowanie w wypadku dronów o wadze od 500 g do 2 kg, czyli takich jak większość popularnych dronów DJI, na przykład DJI Air 3 lub DJI Mavic 3 Pro. Tego typu urządzeń możesz używać również w podkategorii A3, pamiętaj jednak, że wtedy musisz latać z dala od ludzi i budynków. Jeśli więc podczas lotów chcesz nieco bardziej zbliżać się do wybranych obiektów (odległość co najmniej 50 m), konieczne będzie uzyskanie uprawnień podkategorii A2. Wymaga to nie tylko ukończenia szkolenia i zaliczenia testu online, ale też odbycia kursu praktycznego w trybie samokształcenia.

Następnie należy zdać dodatkowy egzamin teoretyczny prowadzony przez wyznaczony podmiot. Listę takich podmiotów znajdziesz tutaj. W zależności od wybranej organizacji możesz zaliczyć dodatkowy test w formie tradycyjnej lub online. Czy warto zdobyć uprawnienia niezbędne do lotów w podkategorii A2? To zależy od Twoich potrzeb. Jeśli masz drona o wadze od 500 g do 2 kg i planujesz latać nim nieco bliżej ludzi i terenów mieszkalnych, będzie to niezbędne. W przeciwnym razie w zupełności wystarczy Ci podkategoria A3 i podstawowe szkolenie online. Szkolenie nie jest obowiązkowe, jeśli latasz dronem o wadze poniżej 250 g, takim jak na przykład DJI Mini 4 Pro. Wtedy wystarczy zarejestrować się jako operator i umieścić swój numer na urządzeniu. Warto jednak i tak odbyć kurs w ten sposób poznasz wiele cennych informacji dotyczących między innymi bezpieczeństwa lotu. Część z was zastanawia się pewnie, jaki jest minimalny wiek operatora drona w Polsce. Już odpowiadamy wystarczy mieć ukończonych 16 lat. Wymóg ten nie obowiązuje w trzech przypadkach. Gdy wykonujemy lot w podkategorii A1, a dron w rozumieniu przepisów jest zabawką. Jeśli dron został skonstruowany do użytku prywatnego, a jego maksymalna masa startowa jest mniejsza niż 250 g. Jeśli latamy dronem pod bezpośrednim nadzorem pilota, który ma odpowiednie kompetencje i skończył 16 lat. Każdy lot należy zgłosić — jak to zrobić, dowiesz się z naszego artykułu. Podczas lotu należy utrzymywać drona w zasięgu wzroku. Nie należy przelatywać w pobliżu ani w granicach obszarów, na których trwają działania ratownicze. Podczas lotu należy dbać o to, aby dron utrzymywał bezpieczną odległość od ludzi oraz aby nie przelatywał nad zgromadzeniami. Zakazane jest przewożenie dronem materiałów niebezpiecznych. Podczas lotu odległość drona od najbliższego punktu powierzchni ziemi nie może przekraczać 120 m.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: