Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Xsiądz Józef Bogobojski czyli moc religii chrześcijańskiej w umiejętności i życiu - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Xsiądz Józef Bogobojski czyli moc religii chrześcijańskiej w umiejętności i życiu - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 499 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRZED­MO­WA.

Naj­wyż­szą za­sa­dą chrze­ści­jań­stwa jest ta praw­da, że Bóg w Je­zu­sie Chry­stu­sie jest Od­ku­pi­cie­lem i Zba­wi­cie­lem świa­ta. Z tej praw­dy wy­ni­ka bez­po­śred­nio ta dru­ga praw­da; że chcąc się ludz­kość od­ro­dzić i uszczę­śli­wić, je­dy­nie tego do­ko­nać zdo­ła w Je­zu­sie Chry­stu­sie. Al­bo­wiem je­den jest tyl­ko Bóg, je­den Je­zus Chry­stus; jed­no dzie­ło Od­ku­pie­nia i Zba­wie­nia. Ztąd je­den jest tyl­ko Ko­ścioł, czy­li jed­no spo­łe­czeń­stwo wier­nych Chrze­ści­jan, jed­nym du­chem oży­wio­nych i do jed­ne­go celu dą­żą­cych. W chrze­ści­jań­stwie za­tem wszyst­kie praw­dy są jed­no­ścią, i zmie­rza­ją do usta­le­nia wśród świa­ta jed­no­ści.

Te praw­dy są du­szą chrze­ści­jań­stwa, są one­goż teo­re­tycz­ną czy­li do­gma­tycz­ną stro­ną. Po­nie­waż wszyst­kie te praw­dy dążą do od­ro­dze­nia i uszczę­śli­wie­nia ludz­ko­ści, prze­to ich na­tu­ra i moc je­dy­nie jest zwró­co­ną do po­pra­wy ży­cia ludz­kie­go. Te praw­dy, lubo są po­cząt­ku Bo­skie­go, gdyż są dzie­łem Boga, są jed­na­ko­woż na­tu­ry ludz­kiej, iż są prze­zna­czo­ne do po­pra­wie­nia, od­ro­dze­nia i uszczę­śli­wie­nia ludz­ko­ści. Mają więc w so­bie za­ród prak­tycz­ny, t… j… mają moc sta­nia sio ta­kie­mi w ży­ciu ludz­kiem, ja­kie­mi są w so­bie. Tę stro­nę prak­tycz­ną tych­że prawd, już Pan Bóg przez Moj­że­sza (III. 19, 2.) lu­do­wi Izra­el­skie­mu byt ob­wie­ścił, mó­wiąc: "Świę­ty­mi bądź­cie, bom ja świę­ty jest Pan Bóg wasz. " Ta sama stro­na prak­tycz­na zo­sta­ią po­wtó­rzo­ną w na­szym Za­ko­nie w tych sło­wach: "Bądź­cież wy tedy do­sko­na­li, jako i Oj­ciec wasz nie­bie­ski do­sko­na­łym jest" (Mat. 5, 48).

Je­że­li praw­dy ob­ja­wie­nia tak w sfe­rze do­gma­tycz­nej, jak i prak­tycz­nej są jed­ne i te same, prze­to w obu­dwóch tych sfe­rach moc tych­że prawd jest jed­na­ko­wa, taż sama. Wy­ra­ża­jąc to zda­nie ja­śniej, po­wie­my, że praw­dy ob­ja­wie­nia Bo­skie­go w Je­zu­sie Chry­stu­sie po­da­ne­go za­my­ka­ją w so­bie naj­do­sko­nal­sze ży­cie, wła­śnie ta­kie, ja­kie Pan Bóg lu­dziom za­le­ca, gdy mówi: "Świę­ty­mi, – do­sko­na­ły­mi bądź­cie." Sko­ro te praw­dy za­my­ka­ją w so­bie ży­cie, i wła­śnie ta­kie, ja­kie Pan Bóg lu­dziom za­le­ca, prze­to wy­ni­ka ztąd, że lu­dzie są uzdol­nie­ni przy­jąć je w sie­bie, oraz są uspo­so­bie­ni prze­mie­nić je w wła­sne ży­cie, a nad­to, że czu­ją ko­niecz­ną po­trze­bę ta­ko­we­goż ich przy­ję­cia i prze­mie­nie­nia. Za­czem stó­su­nek ży­cia bę­dą­ce­go w praw­dach ob­ja­wie­nia, do ży­ciu ma­ją­ce­go się przez nie po­pra­wiać w ludz­ko­ści, jest zu­peł­nie na­tu­ral­no-ro­do­wy.

Ten stó­su­nek ży­cia ist­nie­ją­ce­go w praw­dach ob­ja­wie­nia do ży­cia ludz­ko­ści, ma­jąc na uwa­dze, sta­ra­łem go się w tem pi­śmie z prak­tycz­nej przed­sta­wić stro­ny. Ile mi po­dob­na było usi­ło­wa­łem wy­ka­zać, że ży­cie w ob­ja­wie­niu, wła­śnie to samu, ja­kie­go nas Ko­ściół ka­to­lic­ki na­ucza, i ja­kie nam w ca­łym swym or­ga­ni­zmie prze­obra­ża, jest cał­kiem za­stó­so­wa­ne do od­ro­dze­nia umie­jęt­no­ści i ży­cia ludz­kie­go.

Jam ten stó­su­nek ob­rał za przed­miot ni­niej­szej pra­cy, już to, aby wy­ka­zać waż­ność prawd ob­ja­wie­nia w na­szym Ko­ście­le w pier­wot­nej, chrze­ści­jań­skiej czy­sto­ści sio utrzy­mu­ją­cych, już też, aby Wier­nym i Nie­wier­nym przed oczy przed­sta­wić, w jaki ( o spo­sób te praw­dy rze­czy­wi­ście wży­cie ludz­kie prze­pły­wa­ją, w nie się za­mie­nia­ją, i ono po­pra­wia­ją i uszczę­śli­wia­ją.

To pi­smo za­my­ka nie­któ­re tyl­ko mo­men­ta z ży­cia ob­ja­wio­ne­go, prze­pły­wa­ją­ce­go w ży­cie ludz­kie, je­że­li mi go Pan Bóg da­lej pro­wa­dzić nie do­zwo­li, nia­ni na­dzie­ję, że i te kil­ka mo­men­tów da­dzą świa­dec­two o ca­ło­ści.

Ży­czę z ser­ca, aby ta pra­ca sta­ła się ziar­nem do­bre owo­ce na ni­wie re­li­gij­nej pol­skiej, wy­da­ją­cem; a przy­tem go­rą­co pra­gnę, aby jed­nych za­pa­li­ła mi­ło­ścią ku na­sze­mu Ko­ścio­ło­wi, a dru­gich prze­ko­na­ła, że tyl­ko w chrze­ści­jań­stwie prze­zeń ro­zu­mia­łem, jest każ­de­go na­ro­du uszczę­śli­wie­nie.

Pi­sa­łem w Frej­bur­gu Ba­deń­skim dnia 5. Maja 1845.

Fe­lix Ko­złow­ski.OŚWIAD­CZE­NIA AU­TO­RA.

Kie­dym był ni­niej­sze pi­smo ukoń­czył, i do dru­ku prze­słał, żad­nej ów­czas nie mia­łem wia­do­mo­ści o za­wią­za­niu się w kra­ju na­szym To­wa­rzy­stwa wstrze­mięź­li­wo­ści. Aż do­pie­ro, gdy kil­ka ar­ku­szy z pod pra­sy wy­szło, do­wie­dzia­łem się o zba­wien­nych przed­się­wzię­ciach w tym celu. To mó­wiąc, zmie­rzam do uspra­wie­dli­wie­nia się, dla cze­go w tem­że pi­śmie tu i owdzie o pi­ciu wód­ki wspo­mi­nam. Gdy­bym je te­raz po­da­wał do dru­ku, wca­le­bym w nie­mo pi­ciu wód­ki nie wspo­mi­nał, iż zu­peł­ne się od niej wstrzy­my­wa­nie, sta­ło się u nas ko­niecz­nym wa­run­kiem do po­dźwi­gnie­nia się z mo­ral­ne­go i ma­te­rial­ne­go ubó­stwa. Nie prze­wi­du­jąc więc, że moi Ziom­ko­wie, a oso­bli­wie sza­now­ne Du­cho­wień­stwo tak się gor­li­wie tą spra­wą zaj­mie, i że te usi­ło­wa­nia tak po­żą­da­ny od­nio­są sku­tek, a spo­dzie­wa­jąc się, że to jed­na­ko­woż kie­dy na­stą­pić musi, pra­gną­łem przez to pi­smo przy­go­to­wać po­nie­kąd umy­sły do tego, i z tego wzglę­du mó­wię z za­ję­ciem w wie­lu miej­scach o umiar­ko­wa­niu, i z rów­ną gor­li­wo­ścią po­wsta­ję prze­ciw pi­jań­stwu, w gwał­tow­nej zaś po­trze­bie tyl­ko, wód­kę, za le­kar­stwo po­le­cam, lub też o niej jak o na­ło­gu wzmian­kę czy­nię. Te miej­sca od­czy­taw­szy, roz­po­zna każ­dy, że do pi­cia wód­ki by­najm­niej nie za­chę­cam, ale od niej, ile mogę, od­strę­czam, nie po­są­dzi mię prze­to, że się ogła­szam prze­ciw wstrze­mięź­li­wo­ści, za któ­rą, z ca­łej du­szy je­stem. Wód­ka bo­wiem sta­ła się u nas złem, i to złe z ko­rze­nia wy­nisz­czyć po­trze­ba, co się je­dy­nie przez Wstrze­mięź­li­wość da usku­tecz­nić, nie trze­ba za­po­mi­nać na­to­miast o upo­wszech­nie­niu po­krze­pia­ją­cych na­po­jów, np. o ob­fi­to­ści mle­ka, o pi­wie, ja­błecz­ni­ku, mio­dzie i t.d.TREŚĆ PRZED­MIO­TÓW.

Przed­mo­wa.

Oświad­cze­nia Au­to­ra.

Ro­dzi­ce X.. J. Bo­go­boj­skie­go.

Jego wy­cho­wa­nie do­mo­we, szkól­ne i aka­de­mic­kie.

Po­byt w Se­mi­na­ry­um, wy­świę­ce­nie na ka­pła­na.

Prze­zna­cze­ne na wi­ka­ry­at, – Roz­my­śla­nia nad waż­no­ścią sta­nu du­chow­ne­go, Spo­strze­że­nia wzglę­dem ubó­stwa kra­ju.

Roz­mo­wa o pa­cie­rzu,

Ob­ja­śnie­nie pa­cie­rza.

Po­pas, – uwa­gi nad wła­ści­cie­la­mi grun­tu.

Od­wie­dzi­ny u X. Pro­bosz­cza S,

Przy­czy­ny nie­do­stat­ku du­cho­wień­stwa.

Rady pod­nie­sie­nia w du­cho­wień­stwie oświa­ty.

Za­nie­dba­nie wy­cho­wa­nia gym­na­zy­al­ne­go.

Praw­dzi­we zna­cze­nie go­ścin­no­ści.

Szko­dli­we skut­ki z nad­uży­cia go­ścin­no­ści,

Dal­sze spo­strze­że­nia nad ubó­stwem kra­ju.

Przy­by­cie i po­wi­ta­nie.

Po­win­ność ka­pła­na pa­ra­fial­ne­go.

Moc Re­li­gii chrze­ści­jań­skiej.

Zwy­czaj od­pra­wia­nia na­bo­żeń­stwa.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: