Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego - ebook
Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego - ebook
Ogólnoświatowy kryzys gospodarczy ostatnich lat, kryzys w wymiarze europejskim i poszczególnych krajów, wywołuje niekorzystne zjawiska w gospodarkach, a te generują niekorzystne zmiany także w polskiej gospodarce, tworząc nowe uwarunkowania dla funkcjonowania podmiotów rynkowych, w tym konsumentów. Zachowania podmiotów rynkowych określa niepewność i ryzyko powodowane niepewną sytuacją gospodarczą, w tym rynkową.
Praca ma na celu identyfikację powstających, przejawiających się w konsumpcji i zachowaniach konsumentów, nowych procesów i zjawisk, a także działań adaptacyjnych indywidualnych podmiotów konsumpcji w nowych, trudnych warunkach gospodarczych. Zachowania konsumentów w okresie zwiększającej się niepewności i ryzyka stanowią interesujący poznawczo przedmiot badań.
Podstawą pracy były bogate źródła danych i informacji. Posłużono się rozległą literaturą przedmiotu, statystykami wyczerpującymi i niewyczerpującymi oraz danymi z Internetu. Szczególnie istotnymi źródłami danych są w tej pracy wyniki badań pierwotnych, które pozwoliły poznać zachowania konsumentów w sytuacji kryzysowej i kierunki modyfikacji działalności konsumpcyjnej.
Zamierzeniem autorów było zaprezentowanie problematyki związanej z konsumpcją i zachowaniami konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego. W tym celu dokonano takiego doboru zagadnień, które będą sprzyjały przydatności monografii dla badaczy tego problemu, gdyż dają asumpt do dyskusji i dalszych badań nad zachowaniami konsumentów w bardzo turbulentnym otoczeniu rynkowym, a także dla praktyków, którym praca będzie przydatna do prognozowania określonych rynkowych zachowań konsumentów w przyszłości. Praca pomocna będzie także studentom zdobywającym wiedzę w specjalnościach marketingowych oraz słuchaczom studiów podyplomowych zainteresowanym zagadnieniami rynkowych zachowań konsumentów.
Spis treści
Spis treści
Część 1. Oznaki kryzysu gospodarczego w świetle wskaźników ekonomicznych Urszula Grzega
1.1. Źródła i przyczyny światowego kryzysu gospodarczego
1.2. Kryzys, jako uwarunkowanie konsumpcji i zachowań konsumentów
1.3. Sytuacja gospodarcza w Polsce w latach 2007–2010
1.3.1. Tempo wzrostu gospodarczego
1.3.2. Wskaźniki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
1.3.4. Dochody do dyspozycji w sektorze gospodarstw domowych
1.3.5. Spożycie indywidualne w sektorze gospodarstw domowych
1.3.6. Wskaźniki ufności konsumenckiej oraz opinie Polaków na temat kryzysu gospodarczego
1.4. Ocena wpływu światowego kryzysu gospodarczego na gospodarkę Polski i polskich konsumentów
Część 2. Zachowania finansowe konsumentów w świetle globalnego kryzysu gospodarczego Sławomir Smyczek
2.1. Zachowania finansowe konsumentów – ujęcie teoretyczne
2.2. Modele zachowań finansowych konsumentów – pojęcie, rodzaje, charakterystyka
2.3. Obszary instytucjonalne zachowań finansowych konsumenta
2.4. Metodyczne aspekty badań wpływu kryzysu na zachowania finansowe konsumentów
2.5. Zmiany w zachowaniach finansowych konsumentów w świetle kryzysu gospodarczego
2.6. Zachowania finansowe konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.1. Gospodarowanie środkami finansowymi w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.2. Finansowanie zakupów przez konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
2.6.4. Inwestowanie i pomnażanie majątku przez konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
2.7. Eksploracja struktury modelu zachowań finansowych konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego
Część 3. Zachowania konsumentów w warunkach niepewności i ryzyka Ewa Kieżel
3.1. Niepewność i ryzyko, jako uwarunkowania zachowań konsumentów
3.2. Postępowanie polskich konsumentów w warunkach niepewności i ryzyka w świetle badań pierwotnych
Część 4. Zachowania polskich konsumentów na rynku żywności w warunkach kryzysu gospodarczego Jolanta Zrałek
4.1. Rynek żywności w warunkach kryzysu gospodarczego
4.2. Rynek żywności ekologicznej i jego zmiany w dobie kryzysu gospodarczego
4.3. Konsumpcja żywności w polskich gospodarstwach domowych
4.4. Zachowania konsumentów na rynku żywności w świetle badań bezpośrednich
5.1. Przejawy kryzysu na rynku dóbr trwałego użytkowania
5.2. Zmiany na polskim rynku dóbr trwałego użytkowania w okresie kryzysu
5.3.1. Postrzeganie kryzysu i jego skutków społeczno-ekonomicznych wśród badanych konsumentów
6.1. Charakterystyka zachowań konsumentów na rynku usług
6.2. Proces serwicyzacji w gospodarce polskiej i europejskiej
6.3. Reakcje konsumentów na kryzys gospodarczy
6.3.1. Przejawy i zakres zachowań dostosowawczych na rynku usług
6.5. Perspektywy rozwoju sektora usług jako rezultat zmian zachodzących w gospodarstwach domowych
7.1. Uwarunkowania kulturowe w kształtowaniu postaw i zachowań konsumentów
7.2. Etnocentryzm jako postawa konsumentów w warunkach kryzysu
7.3.1. Podobieństwa i różnice konsumentów europejskich w aspekcie kulturowym
7.3.2. Założenia badań bezpośrednich
7.3.4. Motywy tworzenia postaw etnocentrycznych wśród badanych
7.3.6. Ustosunkowanie konsumentów z wybranych krajów do produktów europejskich/unijnych
Podsumowanie
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-043-5 |
Rozmiar pliku: | 5,7 MB |