- promocja
Zagadka Iny Benity. AK-torzy kontra kolaboranci - ebook
Zagadka Iny Benity. AK-torzy kontra kolaboranci - ebook
Ina Benita to bez wątpienia jedna z najbardziej tajemniczych i intrygujących przedwojennych aktorek.
Gwiazda kina i kabaretu tamtego okresu, a także scenarzystka i autorka tekstów piosenek. Przez Niemców oskarżana o współpracę z polskim podziemiem i więziona na Pawiaku, przez Polaków oskarżana o kolaborację z Niemcami. Po wojnie ślad po niej zaginął. Marek Teler, w oparciu o nieznane dotychczas źródła, odkrywa tajemnicę jej życia i powojenne losy artystki.
Co miała w sobie „platynowa femme fatale”, „uśmiechnięta blondynka” jak o niej mawiano, że potrafiła oczarować i zafascynować tłumy? Mężczyźni nie potrafili oprzeć się jej urokowi, dziennikarze zabiegali o choćby krótkie wywiady. Co spowodowało, że porzuciła swą największą pasję i poświęciła się życiu rodzinnemu daleko od kraju?
Książka opisuje także skomplikowane życiorysy artystów na wojennej scenie i pokazuje, że w czasie okupacji nic nie było jednoznaczne, a granica między bohaterstwem a zdradą bywała bardzo cienka…
Na czym dokładnie polegała szpiegowska działalność artystów teatrów jawnych? Dlaczego po wojnie spotkali się z ostracyzmem i oskarżeniami o kolaborację?
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-11-16290-7 |
Rozmiar pliku: | 6,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Reżyszer
Roman Niewiarowicz
(15 I 1902, Lwów – 22 VII 1972, Warszawa)
Aktor i reżyser teatralny oraz filmowy, scenarzysta, rotmistrz Wojska Polskiego, syn inżyniera Tadeusza Niewiarowicza i Heleny z Milewskich.
W latach 1921–1923 i 1925–1931 był aktorem Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, a od 1927 r. zajmował się dodatkowo reżyserowaniem spektakli, tworząc przede wszystkim komedie i farsy. W kolejnych latach do wybuchu wojny występował i reżyserował m.in. w Teatrach Miejskich we Lwowie, Teatrze Polskim i Teatrze Letnim w Warszawie oraz gościnnie w teatrach w Bydgoszczy i Toruniu. W latach 30. był również oficerem rezerwy 14. Pułku Ułanów Jazłowieckich, a we wrześniu 1939 r. pełnił jako rotmistrz funkcję adiutanta generała dowodzącego Grupą Operacyjną.
W chwili wybuchu wojny ma 37 lat.
Koncesjonariusz
Igo Sym, właśc. Karol Antoni Juliusz Sym
(3 VII 1896, Innsbruck – 7 III 1941, Warszawa)
Aktor teatralny i filmowy, syn polskiego leśnika Antoniego Syma i pochodzącej z Austrii Julianny Anny z Seppich.
W latach 1915–1918 walczył w szeregach Armii Austro-Węgier, zdobywając stopień porucznika, a następnie służył do 1921 r. w piechocie Wojska Polskiego. Przed swoim debiutem filmowym pracował jako urzędnik Banku Gospodarstwa Krajowego, najpierw w Żywcu, a następnie w Warszawie. W 1925 r. zaczął grać w filmach polskich, w kolejnych latach występował też w Austrii i Niemczech. Do jego ważniejszych wcieleń filmowych należały role w _Kochance Szamoty_, _Giełdzie miłości_, _Szpiegu w masce_ i _Serenade_. W latach 30. grał w warszawskich teatrach rewiowych, m.in.: Banda, Morskie Oko, Cyganeria i Wielka Rewia, a także w Teatrze 8.15 i Teatrze Malickiej.
W chwili wybuchu wojny ma 43 lata.
Dyrektor
Józef Jan Artur Horwath
(18 VII 1899, Stanisławów – X 1943, Warszawa)
Kierownik literacki i dyrektor teatrów, syn urzędnika kolejowego Jana Horwatha i Marii z Kleinów.
Dzieciństwo i młodzieńcze lata spędził w Krakowie. W latach 20. pracował jako urzędnik bankowy w Poznaniu. Pod koniec lat 20. był współpracownikiem szefa szkoły filmowej „Em-Pe-Film” Jana Czesława Sikorowicza w Krakowie. Przedsięwzięcie okazało się mistyfikacją, ale Horwathowi udało się uniknąć aresztu. W latach 1931–1932 i 1934–1935 pełnił urząd kierownika literackiego Teatru Miejskiego i Teatru Nowego w Poznaniu, zajmował się też tłumaczeniem sztuk teatralnych na język polski. Okazjonalnie występował jako piosenkarz w poznańskich kawiarniach, m.in. w Różowej Kukułce. W latach 1933–1934 i 1935–1936 sprawował urząd kierownika literackiego Teatrów Miejskich we Lwowie, a w latach 1936–1938 – kierownika literackiego i administracyjnego Teatru im. Elizy Orzeszkowej w Grodnie.
W chwili wybuchu wojny ma 40 lat.
Obsada
Ewa Stojowska, właśc. Krystyna Ewa Pryzińska
(24 XII 1908, Tarnów – 11 I 1996, Kraków)
Aktorka teatralna, córka pułkownika dyplomowanego kawalerii Wojska Polskiego Jana Janusza Pryzińskiego i Heleny z Baumów.
Karierę artystyczną zaczęła w 1930 r. w studenckim zespole teatralnym Nasze Oczko. W 1935 r. zdała egzamin eksternistyczny w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej i zaczęła występować w Teatrze Miejskim we Lwowie. Zadebiutowała 6 listopada 1936 r. rolą Miss Violet w spektaklu _Kawiarenka_ i była związana z lwowską sceną przez kolejne dwa lata. W 1938 r. przeprowadziła się do Warszawy i zasiliła szeregi Teatru Malickiej.
W chwili wybuchu wojny ma 31 lat.
Maria Malicka
(9 V 1898, Kraków – 30 IX 1992, Kraków)
Aktorka teatralna i filmowa, reżyserka, kierowniczka artystyczna i dyrektorka teatrów, córka elektryka Antoniego Malickiego i Józefy ze Świerkoszów.
Po raz pierwszy pojawiła się na scenie jako siedmioletnia dziewczynka, recytując wiersz Kornela Ujejskiego _Pogrzeb Kościuszki_ w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W niedługim czasie zaczęła grać w teatrze epizodyczne rólki dziecięce, a następnie poważniejsze role, np. Marii w _Lancecie_. W 1918 r. ukończyła Szkołę Dramatyczną przy Instytucie Muzycznym w Krakowie i dołączyła do stałego zespołu aktorskiego Teatru im. Juliusza Słowackiego. Występowała też w krakowskim teatrze Bagatela.
W 1923 r. wyjechała do Warszawy, gdzie do wybuchu wojny grała m.in. w Teatrze Polskim, Teatrze Narodowym i Teatrze Letnim. Występowała też gościnnie w wielu polskich miastach, m.in. w Poznaniu, Katowicach i Kaliszu. Jednocześnie spełniała się jako aktorka filmowa, występując w latach 1923–1936 w takich filmach, jak: _Niewolnica miłości_, _Zew morza_, _Dzikuska_, _Szlakiem hańby_ czy _Pan Twardowski_. W latach 1935–1939 wraz z mężem Zbigniewem Sawanem sprawowała dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Malickiej. Do jej najważniejszych ról teatralnych należały m.in.: Elżbieta Valois w _Don Carlosie_, tytułowa Maria Stuart w dramacie Friedricha Schillera czy Luiza w _Intrydze i miłości_.
W chwili wybuchu wojny ma 41 lat.
Irena Malkiewicz-Domańska
(15 IX 1911, Moskwa – 23 I 2004, Warszawa)
Aktorka teatralna i filmowa, córka Władysława Alojzego Malkiewicza i Genowefy z Weraksów.
W 1935 r. ukończyła Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej, a rok później zadebiutowała na deskach Teatru Polskiego w Warszawie, z którym była związana do wybuchu II wojny światowej. W latach 1936–1939 zagrała role filmowe m.in. w _Trędowatej_, _Przez łzy do szczęścia_ i _Sercu matki_.
W chwili wybuchu wojny ma 28 lat.
Helena Grossówna
(25 XI 1904, Toruń – 29 VI 1994, Radość pod Warszawą)
Aktorka teatralna i filmowa, córka rzemieślnika Leonarda Grossa i Walerii z Winiarskich.
Ukończyła szkołę baletową w Toruniu, gdzie uczyła się tańca pod okiem Wacława Wierzbickiego. Od początku lat 20. statystowała, grała epizody i tańczyła w toruńskim Teatrze Miejskim. W 1928 r. wyjechała do Paryża, gdzie pobierała lekcje tańca od Bronisławy Niżyńskiej i Matyldy Krzesińskiej. Po roku wróciła do Polski i do wybuchu wojny grała m.in. w Teatrze Nowym w Poznaniu, Teatrze Miejskim w Bydgoszczy oraz warszawskich teatrach: Qui Pro Quo, Wielka Rewia i Cyrulik Warszawski. Zagrała też w siedemnastu przedwojennych polskich filmach, m.in. _Kochaj tylko mnie_, _Robert i Bertrand_ i _Zapomniana melodia_.
W chwili wybuchu wojny ma 35 lat.
Andrzej Szalawski, właśc. Andrzej Wojciech Pluciński
(4 XII 1911, Warszawa – 11 X 1986, Warszawa)
Aktor teatralny i filmowy, syn urzędnika państwowego Józefa Plucińskiego i Idy z Szalawskich.
W 1929 r. zagrał rolę adiutanta Kościuszki w filmie _Pierwsza miłość Kościuszki_, a w 1937 r. Ignasia w filmie _Dziewczęta z Nowolipek_. W 1937 r. ukończył Wydział Aktorski Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej w Warszawie. Przed wybuchem II wojny światowej występował w teatrach we Lwowie i w Poznaniu. Brał udział w kampanii wrześniowej jako podporucznik 26. pułku piechoty i walczył w obronie Lwowa. Po kapitulacji miasta nie zarejestrował się jako oficer, dzięki czemu uniknął śmierci w Katyniu.
W chwili wybuchu wojny ma 28 lat.
Jerzy Pichelski
(27 XI 1903, Saratów – 5 IV 1963, Warszawa)
Aktor teatralny i filmowy, syn cieśli Jana Pichelskiego i Heleny z Kokowskich.
W 1929 r. ukończył studia na Oddziale Dramatycznym przy Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. W latach 1929–1931 występował w Teatrach Miejskich w Wilnie, a następnie w latach 1931–1932 należał do zespołu Teatru Polskiego w Poznaniu. W 1932 r. przeniósł się do Warszawy, gdzie w latach 1933–1934 grał na deskach Teatru Polskiego, potem na scenach Towarzystwa Krzewienia Kultury Teatralnej. Przed wojną zagrał w dziesięciu polskich filmach, m.in.: _Szpieg w masce_, _Ludzie Wisły_ i _Sygnały_.
W chwili wybuchu wojny ma 36 lat.
Zbigniew Rakowiecki
(14 VI 1913, Łask – 5 VIII 1944, Warszawa)
Aktor teatralny i filmowy oraz śpiewak, syn notariusza Bronisława Antoniego Rakowieckiego i Janiny Władysławy z Grochowickich.
Na początku lat 30. zdobywał edukację w Szkole Nauk Politycznych w Warszawie, ale porzucił studia na rzecz kariery teatralnej i filmowej. W latach 1933–1935 występował w Teatrze 8.30, a następnie w 1935 r. w Teatrze na Kredytowej i teatrze Hollywood. W 1936 r. można go było podziwiać w Wielkiej Rewii i w Cyruliku Warszawskim, w latach 1936–1938 w Teatrze 8.15, a w sezonie 1938/1939 w teatrach Ateneum i Ali Baba. Wystąpił również w kilku polskich filmach, m.in. w _Papa się żeni_, _Fredek uszczęśliwia świat_ i _Ja tu rządzę_.
W chwili wybuchu wojny ma 26 lat.
Hanka Libicka, właśc. Halina Wanda Libicka
(28 VII 1911, Jekaterynosław – X 1943, Warszawa)
Polska aktorka teatralna żydowskiego pochodzenia.
W 1933 r. występowała w warszawskim teatrze rewiowym Cyganeria, w latach 1935–1936 w Cyruliku Warszawskim, a następnie przez rok w Teatrze Miejskim w Kaliszu. W latach 1937–1938 grała role komediowe w Teatrze Miejskim w Grodnie, a w 1939 r. została zaangażowana do teatru Figaro w Warszawie, który nie rozpoczął działalności z powodu wybuchu wojny.
W chwili wybuchu wojny ma 28 lat.
Janina Barbara Ankudowicz-Preiss
(4 XII 1895, Warszawa – koniec 1943 lub początek 1944, Warszawa)
Suflerka i statystka, córka Józefa Ankudowicza vel Kudowicza i Joanny z Lubaszewskich.
Co najmniej od 1918 r. pracowała jako suflerka i statystka. Najpierw działała w Teatrze Miejskim w Łodzi, a następnie w latach 1924–1925 była zatrudniona w Teatrze Miejskim w Toruniu. W 1933 r. grała epizodyczne role w teatrze Nowe Ateneum w Warszawie, a w latach 1937–1938 była suflerką w Teatrze Miejskim w Grodnie.
W chwili wybuchu wojny ma 44 lata.
Willy Leitgeber, właśc. Przemysław Marian Leitgeber
(14 VIII 1911, Nakło nad Notecią – 13 VI 1944, Warszawa)
Oficer Kriminalpolizei (Kripo), syn Tadeusza Leitgebera i Lucyny (Łucji) ze Stabrowskich.
W 1926 r. zabił swojego starszego brata Stanisława Leitgebera, za co został skazany na piętnaście lat ciężkiego więzienia. Jeszcze przed wybuchem wojny wyszedł jednak na wolność i zaczął współpracować z Niemcami.
W chwili wybuchu wojny ma 28 lat.
Gerhard Ludwig Manzel
(4 IX 1903, Berlin – 17 VIII 1950, Berlin)
Niemiecki urzędnik propagandy, fotograf i asystent reżysera, syn rzeźbiarza Karla Ludwiga Manzla i Alice Marthy z domu Tonn.
Na przełomie lat 20. i 30. był asystentem reżysera Friedricha Wilhelma Murnaua, a w 1932 r. dyrektorem Wallner-Theater w Berlinie.
W chwili wybuchu wojny ma 36 lat.
Hans Georg Pasch
(22 I 1909, Berlin – 15 XI 1945, Rüdershausen)
Niemiecki przedsiębiorca i działacz antyhitlerowski, syn urzędnika magistratu Georga Bernharda Wilhelma Pascha i Anny Augusty Marii z domu Möhrke.
W latach 30. prowadził w Berlinie własną wypożyczalnię samochodów. Był zagorzałym przeciwnikiem reżimu hitlerowskiego.
W chwili wybuchu wojny ma 30 lat.W ROLI GŁÓWNEJ: INA BENITA
Ina Benita to zdecydowanie jedna z najbardziej tajemniczych i intrygujących przedwojennych aktorek. Nawet podstawowe informacje z jej życiorysu budzą spory wśród badaczy. Przez wiele lat na podstawie meldunku z Archiwum miasta Wiednia z 1943 r. błędnie podawano, że nazywała się Janina Ferow-Bułhak, podczas gdy liczne dokumenty (m.in. akty ślubów z Jerzym Tesławskim i Hansem Paschem oraz dokumenty ZASP-u) potwierdzają, że naprawdę nazywała się Inna Florow-Bułhak. Jeszcze bardziej zagadkowa jest sprawa jej daty urodzenia, w dokumentach można bowiem odnaleźć aż sześć różnych dat: 1 lutego 1912 r., 16 lutego 1912 r., 1 marca 1912 r., 16 stycznia 1913 r., 1 marca 1913 r. i 1 marca 1916 r. (tę datę podawała już po wojnie)¹. Najczęściej w źródłach występuje 1 marca 1912 r., zatem tę datę należy uznać za prawdziwą². Ina mówiła zresztą swojej rodzinie, że urodziła się w marcu³. Miejscem urodzenia przedwojennej gwiazdy kina był Kijów, chociaż w wywiadach aktorka opowiadała dziennikarzom, że przyszła na świat w 1913 r. w Tyflisie⁴. Chciała kreować swój wizerunek księżniczki rodem z Kaukazu, chociaż nawet bez manipulacji i drobnych kłamstw mogła szczycić się pochodzeniem z wyższych sfer.
Portret Iny Benity z atelier Forbert, lata 30. Fot. Instytut Teatralny
Rodowód miała bowiem niezwykły. Korzenie rodu Bułhaków sięgały XVI wieku, a przodkowie Iny należeli do grona pełniących wysokie urzędy krymskich Tatarów⁵. W późniejszych latach ich wpływy i pozycja nieco zmalały, choć nadal pozostawali oni posiadaczami dużego majątku. Edward Bonifacy Pawłowicz pisał we _Wspomnieniach znad Wilii i Niemna_ z 1901 r. o pradziadku Iny Mikołaju Florowie-Bułhaku: „Towarzyszem moim był Mikołaj Bułhak z Mozyrskiego; pomimo wyznania prawosławnego (przedtem unita), Polak całą duszą”⁶. W 1854 r. Mikołaj Florow-Bułhak wydał w Kijowie książkę _Ataman smołowy, czyli sposób pędzenia smoły_⁷. Dziadek Iny Aleksander Nikołajewicz Flerow-Bułhak lub Florow-Bułhak (używał zamiennie dwóch wersji nazwiska) był z kolei radcą kolegialnym w Mozyrze i doczekał się dwóch synów: Aleksandra i Mikołaja, czyli ojca artystki⁸.
Ojciec Iny Mikołaj Aleksandrowicz Florow-Bułhak był przed rewolucją bolszewicką wyższym urzędnikiem w kijowskim magistracie i współpracownikiem naukowym Kijowskiego Instytutu Politechnicznego. Szczycił się tytułem hrabiowskim i miał własną służbę. Jego brat Aleksander był z kolei prezesem urzędu powiatowego w Mozyrze i członkiem rady oświatowej powiatu, a także członkiem komitetu budowy cerkwi św. Cyryla w Turowie i Bractwa św. Cyryla⁹. W posiadaniu rodu Iny były między innymi dobra Miłaszewicze nad rzeką Uborć w powiecie mozyrskim oraz Białowiż-Sobiczyn. 17 października 1918 r. w Kijowie Mikołaj Florow-Bułhak i Hirsz Żeleźniak-Berezowski zawarli nawet umowę sprzedaży lasu z samym księciem Stanisławem Radziwiłłem¹⁰.
Znacznie mniej wiadomo o matce Iny, Helenie Dmitrijewnie Florow-Bułhak. Dzięki otczestwu wiadomo, że jej ojciec, a więc dziadek aktorki, miał na imię Dymitr. Według metryk ślubu Iny z Jerzym Tesławskim i Hansem Paschem panieńskie nazwisko jej matki brzmiało Jeszczenko, chociaż w dokumencie z Wiednia z 1943 r. aktorka podała, że jej matka nazywa się Maria z Orańskich i mieszka w Warszawie. Wspomniana przez Inę Maria z Orańskich była najprawdopodobniej drugą żoną jej ojca Mikołaja Florowa-Bułhaka¹¹.
Matka Iny miała podobno żydowskie pochodzenie, a prawosławie przyjęła dopiero na krótko przed ślubem z Mikołajem Aleksandrowiczem Florowem-Bułhakiem. Tak przynajmniej uważał Zygmunt Kałużyński, którego wuj i wieloletni opiekun Tadeusz Grafczyński znał dobrze Inę i jej rodzinę. Twierdził, że „i tak się wiedziało, że Benita jest starozakonna”¹². Potwierdza to poniekąd test genetyczny wykonany przez syna Iny, Thaddeusa Michaela Scuddera, w ramach usługi AncestryDNA, który wykazał u niego 12,5% żydowskiego pochodzenia ze strony matki¹³. Oznaczałoby to, że Ina Benita była ćwierć-Żydówką, chociaż oczywiście test AncestryDNA nie daje całkowicie pewnych rezultatów. Jeśli faktycznie aktorka miała żydowskie pochodzenie, musiała bardzo dobrze je ukrywać. Żydowskich korzeni nigdy nie wytknęła jej prasa narodowa, nie pojawiła się też w artykule „Nowego Kuriera Warszawskiego” z grudnia 1939 r., w którym wymieniono nazwiska polskich aktorów żydowskiego pochodzenia¹⁴. W każdym razie Benita wychowywana była w religii prawosławnej i w tym wyznaniu wzięła dwa pierwsze śluby, mimo że w latach 20. przebywała w szkole dla katolickich dziewcząt. Tych wyznaniowych, podobnie jak narodowościowych zawirowań było w życiu artystki sporo, co niejednokrotnie pomogło jej w czasie II wojny światowej.
Szczęśliwe życie rodu Florowów-Bułhaków przerwał brutalnie wybuch rewolucji bolszewickiej. W 1920 r. ojciec Iny zmuszony był udać się z żoną i ośmioletnią córeczką do Warszawy. Według informacji przekazanych przez aktorkę synom w ucieczce z Kijowa pomogła jej ojcu zaufana służba. Mikołaj Florow-Bułhak zawsze wykazywał się dużą dobrocią w stosunku do swoich podwładnych, podczas gdy jego brat Aleksander Flerow-Bułhak manifestował wobec nich swoją wyższość i wyzyskiwał jak niewolników. Służba Aleksandra nie udzieliła mu więc pomocy w wojennym chaosie i zmuszony był szukać ratunku na własną rękę¹⁵. Ostatecznie Aleksandrowi Flerowowi-Bułhakowi udało się przedostać z rodziną do Torunia, gdzie pod koniec lat 20. sprawował funkcję prezesa zarządu miejskiego Bractwa Prawosławnego¹⁶. W latach 20. zarządzał też przez kilka lat toruńskim kinem Palace¹⁷. Ina Benita nie była więc pierwszą osobą w rodzinie, która zafascynowała się kinematografią.
Córką Aleksandra Flerowa-Bułhaka i stryjeczną siostrą Iny Benity była prawdopodobnie szachistka Barbara Flerow-Bułhak. W przeciwieństwie do Iny, która najczęściej występowała w dokumentach jako Polka, Barbara zawsze uznawała się za Rosjankę i była nawet prezeską Rosyjskiego Klubu Szachistów w Warszawie¹⁸. W czerwcu 1935 r. brała udział w pierwszych mistrzostwach Polski kobiet w szachach, na których zajęła siódme miejsce, a w 1937 r. została wicemistrzynią kraju. W 1937 r. brała też udział w turnieju o mistrzostwo kobiet w Sztokholmie, podczas którego zmierzyła się m.in. z pierwszą mistrzynią świata w szachach, Verą Menchik¹⁹. Wybuch II wojny światowej nie przerwał jej szachowej kariery, Barbara jako Rosjanka mogła bowiem kontynuować grę w Schachgemeinschaft Warschau, czyli w jednej z drużyn szachowych Generalnego Gubernatorstwa. W dniach 27–28 czerwca 1942 r. brała udział w turnieju szachowym Schachgemeinschaft Krakau – Schachgemeinschaft Warschau, który zakończył się zwycięstwem drużyny z Krakowa²⁰. Dalsze losy Barbary Flerow-Bułhak pozostają jednak nieznane.
Tymczasem po przyjeździe do stolicy niepodległej Polski pozycja majątkowa Mikołaja Florowa-Bułhaka znacząco się pogorszyła. W dodatku zmęczona wojenną tułaczką Helena Florow-Bułhakowa podupadła na zdrowiu i 12 sierpnia 1921 r. zmarła w Warszawie w wieku 41 lat. Matka Iny została pochowana na cmentarzu Prawosławnym na Woli, a jej grób zachował się do dziś. Można na nim odczytać wzruszającą inskrypcję napisaną cyrylicą:
HELENA DMITRIJEWNA FLOROW-BUŁHAK
Zmarła 12 sierpnia 1921 r.
Spoczywaj w pokoju, miła przyjaciółko,
Aniołeczku.
Po owdowieniu Mikołaj Florow-Bułhak zatrudnił bonę z Francji, aby zapewniła małej Ince podstawową edukację i nauczyła ją języka francuskiego²¹. W późniejszych latach bardzo ułatwiło to jego córce odnalezienie się za granicą – najpierw w czasie nauki w szkole klasztornej we Francji, a następnie, kiedy przebywała w Nicei i Cannes pod koniec lat 40.
Niedługo po śmierci Heleny Florow-Bułhakowej ojciec Iny zaprzyjaźnił się z wynalazcą Feliksem Kutaszewiczem, z którym postanowił nawiązać bliską współpracę. Trzydziestego pierwszego października 1924 r. do rejestru handlowego stołecznego Sądu Okręgowego wpisano Spółkę Lidowiecką Handlowo-Przemysłową z siedzibą przy ul. Lwowskiej 13²². Najważniejszym osiągnięciem działającej przez kilka lat spółki z ograniczoną odpowiedzialnością był „Huragan” – nowoczesna maszyna rozdrabniająca o wszechstronnym zastosowaniu, m.in. do przemiału ziarna na mąkę czy rozdzielania szmat na włókna²³. Współpraca Florowa-Bułhaka z Kutaszewiczem znacząco poprawiła sytuację finansową rodziny, dzięki czemu miał on środki na zapewnienie córce dalszej edukacji w prestiżowej paryskiej szkole klasztornej Sacré-Coeur, prowadzonej przez Siostry Zgromadzenia Najświętszego Serca Jezusa (Société du Sacré-Coeur de Jésus). Po latach w rozmowie z synem Johnem Scudderem Ina zdradziła, że trafiła do Sacré-Coeur, ponieważ była krnąbrna wobec swojego ojca i nie chciała go słuchać²⁴.
Operator filmowy Stanisław Lipiński, drugi mąż Iny Benity, 1934 r. Fot. NAC
Po powrocie z Paryża w 1929 r. Ina Florow-Bułhak zapisała się na Kursy Wokalno-Dramatyczne Heleny Józefy Hryniewieckiej. Pierwsza wzmianka prasowa na temat Iny pochodzi z „Gazety Polskiej” z 3 czerwca 1930 r., kiedy to jeszcze jako Inna Bułhakówna wystąpiła na jubileuszu 25-lecia kursów Hryniewieckiej, wcielając się w postać Justysi w sztuce Aleksandra Fredry _Mąż i żona_. Już wtedy jej rola spotkała się z przychylną opinią dziennikarzy²⁵. Na początku listopada 1930 r., jeszcze jako uczennica szkoły Hryniewieckiej, Ina wystąpiła z kolei w rewii Morskiego Oka²⁶. „Och, ze wstydem to wspominam. (…) Debiut był zupełnie nieudany” – komentowała na łamach „Kina” w styczniu 1933 r.²⁷ Aktorka używała już wówczas pseudonimu Ina Benita, który został zaakceptowany przez Związek Artystów Scen Polskich na posiedzeniach odbywających się w dniach 15 lipca–20 listopada 1930 r.²⁸.
Po ukończeniu kursów aktorskich Benita trafiła w sierpniu 1931 r. do teatrzyku rewiowego Nowy Ananas, a w 1932 r. zadebiutowała jako aktorka filmowa w filmie _Puszcza_ Ryszarda Biskiego. Rok później w filmach _Jego ekscelencja subiekt_ Michała Waszyńskiego i _Przybłęda_ Jana Nowiny-Przybylskiego dała się poznać jako „polska Mae West” i ufarbowany na blond wamp, wcześniej była bowiem brunetką. Obok wspomnianych już ról w filmach Waszyńskiego i Nowiny-Przybylskiego do najpopularniejszych wcieleń aktorskich Iny należały role w filmach: _Dwie Joasie_ i _Ja tu rządzę_ Mieczysława Krawicza oraz _Ludzie Wisły_ Jerzego Zarzyckiego i Aleksandra Forda. Najczęściej grała role kobiet niejednoznacznych moralnie i łamaczek męskich serc, chociaż jednocześnie nie bała się ról komediowych, w których sprawdzała się znakomicie²⁹.
Ina Benita na Letnim Balu Mody w Hotelu Europejskim w Warszawie, 1939 r. Fot. NAC
Ina Benita spełniała się również jako aktorka teatralna. W latach 1933–1934 występowała w Teatrze Kameralnym w Częstochowie, w latach 1934–1936 w Teatrze Miejskim w Łodzi, a po powrocie do Warszawy na scenach Teatru Malickiej, Cyrulika Warszawskiego, Wielkiej Rewii i Ali Baby. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zagrała postać Marianny, symbolu Francji, w rewii _Orzeł czy Rzeszka_, która wyśmiewała imperialistyczne dążenia Hitlera. Ina śpiewała do granego przez Ludwika Sempolińskiego Führera: „Marianna, ach Marianna… Zdeprawowana. Zdemokratyzowana. Uprzedza pana: kto wejdzie w jej chałupę, dostanie… lanie. Że siąść nie będzie w stanie przez dłuższy czas”. Tak mocne słowa wypowiedziane 31 maja 1939 r., kiedy nad światem unosiło się już widmo zbliżającej wojny, z pewnością zostały zapamiętane przez niemieckie władze. Sama sztuka wywołała zresztą dyplomatyczny skandal, a Sempoliński musiał przekształcić rolę Hitlera w Josepha Goebbelsa³⁰. Przedwojenne występy polskich aktorów w antyniemieckich sztukach były w okresie okupacji wykorzystywane do szantaży i wymuszania na nich współpracy z Niemcami. Benita wiedziała, że występ w _Orle czy Rzeszce_ może w każdej chwili zostać jej wyciągnięty, dlatego w okresie okupacji zdecydowała się na występy teatralne i starała się utrzymywać dobre relacje z niemieckimi władzami.
Ina nie ograniczała się jednak tylko do działalności aktorskiej, jej ambicje sięgały znacznie wyżej. Chciała spełniać się także jako scenarzystka, a nawet autorka tekstów piosenek. Napisany przez nią utwór _Oczy twe_ znalazł się w filmie _Hanka_, który reżyserował jej mąż Jerzy Tesławski i w którym zagrała główną rolę. Latem 1939 r. na łamach „Wiadomości Filmowych” publikowała kolejne partie swojego scenariusza do filmu _Brutal_, wspominała też w wywiadach o napisanym przez siebie scenariuszu do filmu _Nie chcę kraść_, którego realizację chciała powierzyć Konradowi Tomowi³¹. Ambicje Iny jako scenarzystki nie zostały jednak zrealizowane z powodu wybuchu II wojny światowej.
Na Letnim Balu Mody w Hotelu Europejskim w 1939 r. Ina Benita otrzymała wymyślony specjalnie dla niej tytuł „królowej sex-appealu stolicy”. Zasługiwała na niego jak nikt inny, o czym świadczy między innymi jej odważne zdjęcie autorstwa Leonarda Zajączkowskiego, które ukazało się 30 grudnia 1937 r. na okładce magazynu filmowego „Kino”. Zdjęcie przedstawiało Inę z papierosem w ręku, ubraną jedynie w bransoletkę i pierścionek z ametystem. W środku popularnego periodyku można było przeczytać wywiad z aktorką, w czasie którego wypowiedziała jeden ze swoich najbardziej znanych cytatów: „Niech pan napisze, że jestem strasznie zakochana. Moja miłość ma ślicznie brzmiące imię, na którego dźwięk ludziom rozjaśniają się oczy. Moja miłość nazywa się: życie. Jestem »na śmierć« zakochana w życiu”³². Tak, Ina Benita kochała życie i właśnie dlatego w czasie II wojny światowej robiła wszystko, aby swojego życia nie stracić. Nie było to łatwe zadanie, prowadziła bowiem bardzo skomplikowaną grę, której dokładne szczegóły do dziś pozostają nieznane.
Chociaż największą miłością Iny Benity było życie, nie zamykała ona swojego serca na innych mężczyzn. 7 stycznia 1931 r. w cerkwi św. Jana Klimaka w Warszawie Ina wyszła za mąż za poetę, reżysera i aktora Jerzego Tesławskiego (Gieorgija Tiesławskiego), występującego jako Jerzy Dal-Atan, lecz małżeństwo to zakończyło się rozwodem dwa i pół roku później³³. W wywiadzie dla „Kina” z 23 lipca 1933 r. zacytowała słowa irlandzkiego dramaturga i prozaika George’a Bernarda Shawa: „Im bardziej poznaję ludzi, tym bardziej kocham zwierzęta”, i stwierdziła, że nigdy już nie wyjdzie za mąż³⁴. Czytając między wierszami, można się domyślić, że właśnie wtedy rozpadło się jej małżeństwo z Tesławskim. Pod koniec 1933 r. Tesławski potwierdził w rozmowie z dziennikarzem „Reportera Filmowego”, że nie jest już mężem Iny Benity³⁵. Niedługo po rozwodzie Ina znalazła pocieszenie w ramionach zabójczo przystojnego amanta filmowego Igo Syma, lecz i ta relacja zakończyła się zaledwie po roku³⁶.
Drugiego męża, operatora filmowego Stanisława Antoniego Lipińskiego, Ina Benita poznała w 1936 r. na planie filmu _Ludzie Wisły_. Chociaż różnili się od siebie charakterami, wydawało się, że znakomicie się dopełniają, a Lipiński wprost oszalał na punkcie ukochanej i gotów był spełniać każdą jej zachciankę. Obydwoje spędzili kilka lat we Francji, mogli zatem godzinami rozmawiać ze sobą uwielbianym przez Inę „językiem miłości”. Ślub Lipińskiego i Benity odbył się 29 kwietnia 1938 r. w cerkwi Świętej Trójcy na warszawskim Podwalu, a po ślubie para zamieszkała razem w kamienicy przy ul. Narbutta 5a. „Najmilsza będzie z pewnością tegoroczna gwiazdka. To będzie moja pierwsza wigilia »na łonie rodziny«. Jestem od paru miesięcy szczęśliwą mężatką i zasiądę do wigilijnego stołu w towarzystwie męża. Czy może być coś piękniejszego w świecie?” – zachwycała się rodzinnym szczęściem aktorka w rozmowie z dziennikarzem „Kina” w grudniu 1938 r.³⁷.
Chociaż wydawało się, że Lipiński jest tym jedynym i na zawsze, na początku 1939 r. Ina „zaprószyła sobie głowę” aktorem Wojciechem Ruszkowskim, który zresztą towarzyszył jej w czasie Letniego Balu Mody 28 czerwca 1939 r.³⁸. W marcu 1939 r. nastąpiła separacja Iny i Stanisława, lecz obydwoje zwlekali z rozwodem. Lipiński liczył na to, że ich związek uda się naprawić, możliwe, że Benita też nie była całkowicie pewna swoich uczuć do Ruszkowskiego. Wybuch II wojny światowej uniemożliwił Lipińskim sfinalizowanie rozwodu, chociaż w 1943 r. aktorka podjęła kroki prawne w tym kierunku w Sądzie Duchownym Konsystorza Prawosławnego w Warszawie. Męża Iny nie było jednak w Polsce, więc sąd nie mógł zatwierdzić ostatecznego rozpadu małżeństwa³⁹.
Trzeciego września 1939 r. fotografia uśmiechniętej Iny Benity w słomkowym kapeluszu ukazała się na okładce magazynu „Kino”, jak się później okazało, ostatniego w historii czasopisma (nie licząc specjalnego wojennego numeru z 10 września 1939 r.). To znamienna okładka, pokazująca w dobitny sposób, jak świat filmowy do ostatnich chwil przed 1 września żył wielkimi planami i marzeniami o kolejnych wybitnych produkcjach filmowych. W środku magazynu ukazał się wywiad z Benitą autorstwa dziennikarki Wandy Kalinowskiej, w którym artystka dzieliła się swoimi planami na przyszłość: „Zmęczona jestem bardzo. Marzę o wypoczynku. Choćby na miesiąc chciałabym wyjechać. Proszę sobie wyobrazić, że ja przy dwóch spektaklach dziennie, jednocześnie kręcę filmy. Mam już kilka gotowych: _Czarne diamenty_, _Sportowiec mimo woli_, _Ja tu rządzę_. Obecnie weszliśmy do atelier z filmem _Serca batiarów_ ze Szczepciem, Tońciem i Sielańskim. W najbliższych dniach zaczynamy _Brzydką dziewczynę_ i mam również kręcić film ze Smosarską. Po wypoczynku przejdę do teatru-rewii »Tip-Top«” ⁴⁰.
Wywiad kończył się puentą Wandy Kalinowskiej, która opisywała swoją rozmówczynię w następujących słowach: „Ina Benita przeżywa obecnie doskonałą passę. Jest rozchwytywana, podziwiana, oklaskiwana – stała się wedetą teatrów rewiowych – mnie jednak poprzez te wszystkie jej występy w rewiach i filmach snuje się obraz Iny Benity w tej jej pierwszej roli dramatycznej w _Przybłędzie_. I chciałabym ją zobaczyć jeszcze w podobnej roli, a i ona, sądząc z rozmowy z nią, tęskni również za tego rodzaju rolą”⁴¹. Ina Benita zakończyła swoją przedwojenną karierę filmową jako uśmiechnięta uwodzicielka z okładki, konsekwentnie kreując swój wizerunek królowej seksapilu.
Wybuch II wojny światowej rozpoczął zupełnie nowy rozdział w jej życiu – skomplikowaną historię aktorki teatrów jawnych, która jednocześnie prowadzi ryzykowną podziemną działalność na zlecenie swojego reżysera-agenta Romana Niewiarowicza. Chociaż brzmi to jak scenariusz pełnego zwrotów akcji filmu szpiegowskiego, ta historia wydarzyła się naprawdę – osiemdziesiąt lat temu w okupowanej przez Niemców Warszawie.WW-72 I 993/W, CZYLI O WYWIADZIE SŁÓW KILKA
Już od września 1939 r. Oddział II Informacyjno-Wywiadowczy, działający kolejno w ramach Służby Zwycięstwu Polski, Związku Walki Zbrojnej i Armii Krajowej, zaczął tworzyć szeroką sieć wywiadowczą, która miała objąć nie tylko Polskę, lecz także wszystkie europejskie kraje znajdujące się pod niemiecką okupacją. W ramach oddziału II A, zajmującego się wywiadem ofensywnym, zaczęła funkcjonować sieć wywiadowcza o kryptonimie Stragan, która zdobywała dla aliantów wiele cennych informacji dotyczących sytuacji gospodarczej i wojskowo-politycznej na terenie III Rzeszy i okupowanych przez nią państw. Macki „Straganu” sięgały na północ do Pomorza i Prus Wschodnich, na zachodzie objęły teren III Rzeszy, na południe sięgnęły aż do Wiednia, a na wschód do Kresów Wschodnich⁷¹.
Wiosną 1941 r. doszło do rozbudowy struktur wywiadowczych i podzielenia „Straganu” na referaty w zależności od kierunku prowadzonych działań. Ze struktur „Straganu” wyodrębniono wówczas referat „Wschód” o kryptonimie WW-72, w ramach którego funkcjonowały trzy odcinki: O I na Polesiu i Białorusi, O II na Litwie, Łotwie i Estonii oraz O III na terenie Ukrainy⁷². W skład wywiadu WW-72 wchodziły m.in.: dział organizacyjny i łączności, dział szkoleniowy i instrukcji konspiracyjnej, dział łączności radiowej i łączności kurierskiej. Wywiad WW-72 stanowił szeroką i dobrze zorganizowaną komórkę podlegającą bezpośrednio zastępcy szefa Oddziału II Komendy Głównej ZWZ (później AK), której celem było zorganizowanie sieci wywiadowczej na odcinku wschodnim. Jej funkcje opisał dokładnie kapitan Bernard Zakrzewski ps. Oskar, szef Wydziału Bezpieczeństwa i Kontrwywiadu Oddziału II KG ZWZ-AK:
„1. zaplanowanie organizacyjne całej siatki wschodniej, ustalenie punktów, w których należałoby prowadzić stałą obserwację, zaproponowanie powiązań organizacyjnych poszczególnych punktów i ustalenie funkcji baz jako punktów koncentrujących spływ wiadomości,
2. zorganizowanie łączności dla możliwie najsprawniejszego i najszybszego spływu wiadomości zebranych przez poszczególne bazy,
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książkiZapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1.
S. Łoza, _Czy wiesz kto to jest? Uzupełnienia i sprostowania_, Warszawa 1939, s. 12 (16 stycznia 1913 r.); J. Maśnicki, K. Stepan, _Pleograf. Słownik biograficzny filmu polskiego 1896–1939,_ Kraków 1996 (1 lutego 1912 r.); Materiały ewidencyjne dot. Iny Benity, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej (16 lutego 1912 i 1 marca 1913 r.); Metryka zgonu Iny F. Scudder, ze zbiorów Alexandrii Scudder (1 marca 1916 r.).
2.
Datę 1 marca 1912 r. podają m.in.: zgoda na zawarcie związku małżeńskiego między Hansem Georgiem Willim Paschem a Inną Florow–Bułhak Hohegeiss, nr 4/1945, ze zbiorów Ingo Pascha; dokument zawarcia związku małżeńskiego między Hansem Georgiem Willim Paschem a Inną Florow-Bułhak, Hohegeiss, nr 4/1945, ze zbiorów Ingo Pascha. W akcie ślubu z Jerzym Tesławskim z 7 stycznia 1931 r. podano, że Ina miała wówczas ukończone 19 lat (informacja p. Teresy Tryfon z 28 lipca 2015 r., ze zbiorów Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Może więc urodziła się 1 marca 1911 r.? Wtedy „16 lutego” byłby datą urodzenia według kalendarza juliańskiego.
3.
Informacja Grega Scuddera z 22 listopada 2019 r.
4.
P. Gacek, _Ina Benita. Za wcześnie na śmierć_, Warszawa 2018, s. 19.
5.
W. Bułhak, _Bułhakowie. Zarys historii rodu_, Warszawa 1994, s. 196–214.
6.
E.B. Pawłowicz, _Wspomnienia znad Wilii i Niemna_, t. 1, Lwów 1901, s. 13.
7.
K. Estreicher, _Bibliografia polska XIX stulecia_, t. 1: A–F, Kraków 1872, s. 167.
8.
Księgi pamiątkowe guberni mińskiej z lat 1880–1885, Genealogy Indexer,
9.
Księgi pamiątkowe guberni mińskiej z lat 1913–1917, Genealogy Indexer,
10.
_Wezwania publiczne_, „Obwieszczenia Publiczne” 1928, nr 86.
11.
Dokument zawarcia związku małżeńskiego między Hansem Georgiem Willim Paschem a Inną Florow-Bułhak, Hohegeiss, nr 4/1945, ze zbiorów Ingo Pascha; Meldunek Iny Benity z 1943 r. (odpis z 6 września 1994 r.), Bundespolizeidirektion Wien, ze zbiorów Kamila Stepana.
12.
Informacja p. Marcina Szczygielskiego z 2 listopada 2018 r.
13.
Informacja p. Thaddeusa Michaela Scuddera z 7 marca 2020 r.
14.
_Semiccy „bogowie” na polskim Olimpie_, „Nowy Kurier Warszawski” 1939, nr 58.
15.
Informacja p. Millie Scudder z 17 grudnia 2019 r.
16.
_Diecezjalne rozporządzenia i wiadomości_, „Wiadomości Św. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego” 1927, nr 10.
17.
M. Burzyńska, _W starym kinie_, Menażeria,
18.
_Kobieta i… szachy_, „Dziennik Piotrkowski” 1935, nr 175.
19.
R.B. Tanner, _Vera Menchik. A Biography of the First Women’s World Chess Champion with 350 Games_, 2016, s. 238.
20.
P. Dudziński, _Szachy wojenne 1939–1945. War Chess_, Ostrów Wielkopolski 2013, s. 190.
21.
Relacja Miły Kołpikówny z 5 października 1995 r., spisana przez J. Herę, ze zbiorów Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
22.
_Wpisy do rejestru handlowego_, „Obwieszczenia Publiczne” 1924, nr 106.
23.
M. Wer., _Warszawska wystawa wynalazków_, „Tygodnik Ilustrowany” 1926, nr 30.
24.
Informacja Grega Scuddera z 22 listopada 2019 r.
25.
K.M.B., _Jubileusz p. H. I. Hryniewieckiej_, „Gazeta Polska” 1930, nr 150.
26.
H. Liński , _Parę słów o kulturze w tańcu rewiowym_, „Gazeta Polska” 1930, nr 303.
27.
M. Sztycer , _Ina Benita: Tyflis, Paryż, Warszawa…_, „Kino” 1933, nr 5.
28.
_Sprawy Z.A.S.P._, „Scena Polska” 1930, z. 24.
29.
J. Maśnicki, K. Stepan, _Pleograf. Słownik…_, op. cit.
30.
P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 176–179.
31.
P. Gacek, _Ina Benita…_, op. cit., s. 128–130.
32.
J. Steiner , _Na okładkach: I. Ina Benita_, „Kino” 1937, nr 50.
33.
Informacja p. Teresy Tryfon z 28 lipca 2015 r., ze zbiorów Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk; P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 31, błędnie podaje, że ślub odbył się w cerkwi Świętej Trójcy w Warszawie.
34.
M. Sztycer , _Nasze okładki: I. Ina Benita_, „Kino” 1933, nr 30.
35.
P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 72–73.
36.
P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 47–48.
37.
J. Steiner , _Moja najmilsza Gwiazdka_, „Kino” 1938, nr 52.
38.
P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 182–183.
39.
_Warschau_, „Amtlicher Anzeiger für das Generalgouvernement (Dziennik Urzędowy dla Generalnego Gubernatorstwa)” 1943, nr 66.
40.
W. Kalinowska , _Na okładkach: I. Ina Benita_, „Kino” 1939, nr 36.
41.
W. Kalinowska , _Na okładkach: I. Ina Benita_…, op. cit.\ \ _Reżyser_
42.
T. Mościcki, _Teatry Warszawy 1944–1945. Kronika_, Warszawa 2012, s. 17–18.
43.
P. Gacek, _Ina Benita…,_ op. cit., s. 213.
44.
K. Woźniakowski, _W kręgu jawnego piśmiennictwa literackiego Generalnego Gubernatorstwa (1939–1945)_, Kraków 1997, s. 22–23.
45.
A. Wysiński, _Teatry jawne w Generalnym Gubernatorstwie_, „Pamiętnik Teatralny” 1963, t. 12, nr 1–4 (45–48).
46.
J. Hera, _Losy artystów polskich w czasach niewoli 1939–1954_, Kraków 2019, s. 112–115.
47.
Alfa, _Premiery teatralne. „Gdzie diabeł nie może…”_, „Nowy Kurier Warszawski” 1940, nr 120.
48.
J.S. Majewski, _Kamienica przy Kredytowej: kino, cyrulik i te paszteciki!_, wyborcza.pl, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,54420,15191462,Kamienica_przy_Kredytowej__kino__cyrulik_i_te_paszteciki_.html> .
49.
Alfa, _Premiery teatralne. „Gdzie diabeł nie może…”_, op. cit.
50.
R. Włodek, _Igo Sym (1896-1941), aktor filmowy, kabaretowy, teatralny, dyrektor teatru_, (w:) Polski Słownik Biograficzny, t. 46, Kraków 2009–2010, s. 226–229.
51.
R. Czejarek, _Sekrety Szczecina. Część 2_, Łódź 2015, s. 11–15.
52.
Proces Fischera, tomy III–IV, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN GK 196/62.
53.
I. Górska-Damięcka, _Wygrałam życie_, Warszawa 1997, s. 93.
54.
J. Boryta-Nowakowska, _A chciałam być tylko aktorką…_, Warszawa 1995, s. 29.
55.
Wbrew niektórym – głównie powojennym – przekazom źródłowym Igo Sym nie był reichsdeutschem, ponieważ jako volksdeutsch występował w prasie konspiracyjnej ZWZ-AK (m.in. _Śmierć kanalii_, „Tygodnik Informacyjny”, 1941, nr 11) i obwieszczeniu SS-Gruppenführera Paula Modera z 11 marca 1941 r. o rozstrzelaniu pewnej liczby aresztowanych w odwecie za śmierć Syma.
56.
R. Włodek, _Igo Sym (1896–1941), aktor filmowy…_, op. cit., s. 226–229.
57.
H. Rozwadowska, _Wspomnienia ważne i nieważne_, Warszawa 1966, s. 84.
58.
T. Wittlin, _Pieśniarka Warszawy. Hanka Ordonówna i jej świat_, Łomianki 2006, s. 216.
59.
Artyści oraz dyrektorzy teatrów warszawskich w okresie okupacji podejrzani o współpracę z Gestapo, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN BU 0423/4838.
60.
Karty rodziny Horwathów, Kartoteki ewidencji ludności miasta Poznania 1870–1931,
61.
M. Sołtysik, _Szumowiny kinematografii (cz. 3). Kup pan album! Błysk oczu z „menażerii typów”_, „Palestra” 2014, nr 10.
62.
M. Sołtysik, _Szumowiny kinematografii (cz. 4). Czas, który nie sprzyja twórcom, sprzyja pośrednikom_, „Palestra” 2014, nr 11–12.
63.
_Dostał koncesję od Igo Syma_, „Wieczór Warszawy” 1947, nr 21.
64.
Artyści oraz dyrektorzy teatrów…, op. cit.
65.
Proces Fischera, tomy III–IV, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN GK 196/62.
66.
Teczka Romana Niewiarowicza, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN Kr 010/8243.
67.
A. Pepłoński, _Wywiad Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie 1939–1945_, Warszawa 1995, s. 191.
68.
Proces Fischera, tomy III–IV, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN GK 196/62.
69.
J. Rzepecki, _Niewiarowicz w kontrwywiadzie – organizacja podziemia – czy Schiller był oficerem?_, „Pamiętnik Teatralny”, t. 13 (1964), nr 4 (52).
70.
R. Niewiarowicz, _Kulisy „Komedii”_, „Tygodnik Powszechny” 1946, nr 42.
71.
L.M. Bartelski, _AK. Podziemna armia 27 IX 1939 – 30 VI 1943_, t. 1, Warszawa 1990, s. 118.
72.
J. Węgierski, _Komendy Lwowskiego Obszaru i Okręgu Armii Krajowej 1941–1944_, Kraków 1997, s. 157.