Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka - ebook
Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka - ebook
Książka oparta jest na analizie teoretycznej i badaniach praktycznych. Zasadniczą jej treścią są opis i analiza zarządzania międzynarodowego w kontekście internacjonalizacji organizacji i gospodarki. Autorzy wychodzą poza konwencjonalny opis, dodając nowe zagadnienia i wątki, podkreślając zwłaszcza rosnącą rolę kapitału ludzkiego w zarządzaniu organizacjami.
Analiza teoretyczna dotyczy problemów zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym; głównie obszarów zarzadzania finansowego, kadrowego, zarządzania kulturą i społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw.
Analiza praktyczna oparta jest na badaniach przeprowadzonych w polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, dotyczących ich skłonności do internacjonalizacji, strategii i dróg internacjonalizacji, także motywów i barier w analizowanym procesie. Oparcie książki na wynikach przeprowadzonych badań, także zamieszczenie studiów przypadków, daje możliwość konfrontacji dróg internacjonalizacji polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ze znanymi w świecie modelami.
Spis treści
Wstęp 9
1. Beata Glinkowska, Procesy internacjonalizacji przedsiębiorstw 11
1.1. Geneza i rys historyczny 11
1.2. Teoretyczne aspekty procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw 15
1.3. Definicje i istota procesu internacjonalizacji 20
1.4. Modele internacjonalizacji przedsiębiorstw 25
1.5. Motywy i bariery w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw 50
1.6. Reasumpcja 58
2. Beata Glinkowska, Przedsiębiorstwo międzynarodowe w procesie internacjonalizacji 61
2.1. Definicje i istota 61
2.2. Formy i aspekty organizacyjno-prawne przedsiębiorstw międzynarodowych 67
2.3. Reasumpcja 86
3. Bogusław Kaczmarek, Podstawy zarządzania międzynarodowego 89
3.1. Zarządzanie międzynarodowe – zagadnienia ogólne 89
3.2. Teoretyczne podstawy i problemy zarządzania międzynarodowego 98
3.3. Wymiary zarządzania międzynarodowego 111
3.3.1. Wymiar kulturowy zarzadzania międzynarodowego 113
3.3.2. Zarzadzanie międzykulturowe 121
3.3.3. Etyka w przedsiębiorstwach międzynarodowych 135
3.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach międzynarodowych – wybrane elementy 139
3.5. Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwach międzynarodowych – istota i elementy składowe rynku finansowego 164
3.5.1. Specyfika zarządzania finansowego w przedsiębiorstwach międzynarodowych 164
3.6. Wybrane elementy nadzoru właścicielskiego w przedsiębiorstwach międzynarodowych (corporate governance) 173
3.7. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych 178
3.8. Reasumpcja 185
4. Beata Glinkowska, Procesy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 187
4.1. Wpływ internacjonalizacji na strukturę organizacyjną przedsiębiorstw 187
4.2. Strategie i formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 198
4.3. Studia przypadków internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 212
4.3.1. Motywy i bariery internacjonalizacji przedsiębiorstw 212
4.3.2. Przykłady firm – analiza 222
4.4. Modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w praktyce 243
4.5. Budowanie relacji polskich przedsiębiorstw z partnerami zagranicznymi 247
4.6. Internacjonalizacja przedsiębiorstw z sektora MSP – kierunki rozwoju 255
4.6. Reasumpcja 262
Zakończenie 265
Bibliografia 267
International Management and Internationalization of Enterprises. Theory and Practice (Summary) 285
Spis tabel 286
Spis rysunków i wykresów 288
Informacja o autorach 289
Kategoria: | Bankowość i Finanse |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-960-5 |
Rozmiar pliku: | 3,6 MB |