Zarządzanie placówką medyczną. Numer 5 - ebook
Zarządzanie placówką medyczną. Numer 5 - ebook
W numerze: jak bezpiecznie udostępniać dokumentację, zasady udzielania teleporad, co powinna zawierać polityka bezpieczeństwa, szyfrowanie danych medycznych, jak zorganizować obieg dokumentów, jak zgodnie z RODO postępować w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych i wiele innych.
| Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| Rozmiar pliku: | 327 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Redaktor naczelna:
Anna Rubinkowska
Dyrektor wydawniczy:
Krzysztof Jurowski
Menedżer produktu Anna Konarzewska-Żuczek
Koordynator produkcji: Magdalena Huta
ISSN: 2353-2580
Drukarnia: KRM Druk
Nakład: 800 egz.
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Projekt graficzny: Dominika Raczkowska,Magdalena Huta
Skład: Raster studio, Norbert Bogajczyk
Prenumerata:
Zarządzanie Placówką Medyczną
Centrum Obsługi Klienta
Czynne pon.–pt. w godz. 8.00–16.00
Poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość w skrzynce głosowej
tel.: 22 518 29 29
www.formularze.wip.pl
www.zpm.wip.pl
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
NIP: 526-19-92-256
KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy, Sąd Gospodarczy
XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Biuro reklamy
e-mail: [email protected]
Publikacja „Zarządzanie Placówką Medyczną” wraz z przysługującymi Czytelnikom innymi elementami dostępnymi w subskrypcji (e-letter, www i inne) są chronione prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy są zabronione. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło.
Publikację „Zarządzanie Placówką Medyczną” przygotowano z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Zarządzanie Placówką Medyczną” i w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą. W związku z tym zastosowanie lub wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.Od redakcji
Drogi Czytelniku!
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu danych medycznych. To jest kluczowe dla ochrony prywatności pacjentów, a także zapewnienia jakości opieki medycznej. Istnieje kilka ważnych elementów, które należy wziąć pod uwagę w celu zagwarantowana bezpieczeństwa danych medycznych.
ANNA
RUBINKOWSKA
redaktor naczelna
Z przyjemnością odpowiem na Państwa pytania:
[email protected]
Niezbędne jest zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń technologicznych, takich jak silne hasła, szyfrowanie danych i oprogramowanie antywirusowe, które zapobiegną nieautoryzowanemu dostępowi do informacji medycznych.
Kluczowe jest także wypracowanie odpowiedniej polityki bezpieczeństwa danych, która określi procedury i wytyczne dotyczące zbierania, przechowywania, przetwarzania i udostępniania informacji medycznych. Polityka ta powinna być jasna, zrozumiała dla wszystkich pracowników służby zdrowia i regularnie aktualizowana.
Należy również zapewnić odpowiednie szkolenia dla personelu medycznego w zakresie bezpieczeństwa danych, aby zapobiegać przypadkom naruszenia prywatności pacjentów i innych zagrożeń związanych z danymi medycznymi.
Wreszcie, kluczowe jest zapewnienie monitorowania i audytowania dostępu do danych medycznych, aby wykryć i zapobiec potencjalnym naruszeniom bezpieczeństwa. To pozwoli na szybkie zidentyfikowanie i rozwiązanie problemów, zanim staną się poważnym zagrożeniem dla pacjentów.
Oprócz porad, które podpowiadają, jak zapewnić bezpieczeństwo danych medycznych, na końcu numeru zamieszczamy listy kontrolne i wzory dokumentów, które pomogą Ci w przestrzeganiu obowiązków w zakresie bezpieczeństwa danych.
Życzę ciekawej lektury
PS Jeśli masz problem prawny lub organizacyjny w związku z epidemią koronawirusa, możesz go nam przesłać na adres e-mail: [email protected]. Każdemu Czytelnikowi przekażemy gotowe rozwiązanie.Nowe zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Już ponad dwa lata obowiązują przepisy, które obligują placówki medyczne do prowadzenia dokumentacji medycznej na nowych zasadach. Placówki w różnym stopniu wywiązują się z tych obowiązków. Sprawdź, jaka jest różnica między EDM a dokumentacją medyczną w postaci elektronicznej. W jakich przypadkach dopuszczalna jest jeszcze postać papierowa?
Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) jest wdrażana od kilku lat, a obecnie system ten jest obowiązkowy dla wszystkich podmiotów leczniczych w Polsce.
To system elektronicznej dokumentacji, który służy do przechowywania, przetwarzania i udostępniania informacji medycznej pacjentów w sposób elektroniczny. Umożliwia gromadzenie informacji o historii choroby pacjenta, wynikach badań diagnostycznych, przepisanych lekach oraz wynikach terapii. EDM ma na celu usprawnienie pracy ochrony zdrowia, poprawę jakości opieki medycznej i zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów przez szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji o ich stanie zdrowia.
Wdrożenie EDM w Polsce reguluje ustawa z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informatycznym w ochronie zdrowia. Ustawa ta określa wymagania, jakie musi spełniać system EDM, w tym standardy bezpieczeństwa, normy związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych oraz wymagania dotyczące dostępności informacji medycznej dla pacjentów i personelu medycznego.
Zgodnie z ustawą elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) to określone dokumenty, które:
•wytworzono w postaci elektronicznej oraz
•opatrzono kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo uwierzytelniono z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
Elektronicznej dokumentacji medycznej nie możemy utożsamiać z dokumentacją medyczną prowadzoną w postaci elektronicznej, gdyż ta ostatnia ma szerszy zakres niż opisany. Innymi słowy, każda EDM jest dokumentacją medyczną, natomiast nie każda dokumentacja medyczna ma status EDM. Poza tym EDM podlega w przypadkach określonych w ustawie o systemie informacji o ochronie zdrowia elektronicznej wymianie między usługodawcami w ramach wdrażanych systemów takich jak np. Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analiz i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Można też zakładać, że katalog dokumentów zaliczanych do EDM będzie się stale powiększać.
Niemniej jednak opisane zasady zabezpieczania danych osobowych należy stosować do każdej dokumentacji medycznej prowadzonej w systemach teleinformatycznych.
EDM należy natomiast prowadzić w szczególnych formatach wskazanych w Biuletynie Informacji Publicznej ministra zdrowia.
Od kiedy obowiązkowa postać elektroniczna dokumentacji medycznej
Przypomnijmy więc, że postać elektroniczną prowadzenia dokumentacji medycznej – wewnętrznej i zewnętrznej – wprowadzono od 1 stycznia 2021 r. jako ogólną zasadę dotyczącą wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą (z wyjątkami).
Dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej nie ma definicji legalnej. Rozumiemy przez to całą dokumentację medyczną, która nie jest dokumentacją papierową i nie stanowi EDM. Dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej jest prowadzona w systemie teleinformatycznym, którego wymogi określa rozporządzenie ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Rozporządzenie przewiduje, że dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej jest podstawową formą prowadzenia dokumentacji medycznej.
Istotną zmianą jest § 1 ust. 3 rozporządzenia: dokument prowadzony w jednej z postaci (elektronicznej lub papierowej) nie może być jednocześnie prowadzony w drugiej z nich. Intencją przepisów jest uniknięcie sytuacji, w której ten sam dokument jest tworzony jednocześnie w dwóch postaciach, czyli ma dwa oryginały – jeden w postaci elektronicznej, a drugi w odsłonie papierowej. A zatem zabroniona jest praktyka drukowania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej na potrzeby jej przechowywania przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Nowe zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Jak zorganizować obieg dokumentacji
Jak bezpiecznie udostępniać dokumentację
Jak przekazywać informacje o pacjentach
Zasady udzielania teleporad
Teleporady a obowiązki informacyjne i RODO
Jak zadbać o ochronę danych osobowych
Co powinna zawierać polityka bezpieczeństwa
Szyfrowanie danych medycznych
Audyt bezpieczeństwa danych – ważne wskazówki
Jak organizować szkolenia z RODO
Czy oprogramowanie do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej spełnia warunki bezpieczeństwa
Jak zgodnie z RODO postępować w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych
Jakie elementy zawrzeć w procedurze postępowania na wypadek wycieku danych
Plan ciągłości działania systemu informatycznego
Regulamin teleporad
Instrukcja zabezpieczania danych przekazywanych za pośrednictwem poczty elektronicznej
Procedura dotycząca bezpieczeństwa podczas udzielania teleporad
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71